RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Emiel
Berichten: 4207
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Emiel » 19 nov 2009, 08:15

Nu heb ik geen race wagen, maar ik kwam een uitspraak tegen van ik geloof een bekendere Amerikaan uit de race wereld die beweerde dat " Stainless should not be on a race car"

Dit had te maken dat bij RVS het buig en breek moment te dicht bij elkaar zouden liggen tov "normaal" staal. Mits ik het fout gelezen heb.

Nu heb ik te weinig materiaal kennis hiervoor, iemand die hier meer van weet ?

Vind dit namelijk zeer interresant en kan de link niet terug vinden, ook niet via google.

Worden er daarom geen RVS rolkooien geplaatst ?
maar waarom dan wel RVS schokdempers ?
Heeft dat met de verschillende legereingen te maken ? (304/316, etc)

Luco

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Luco » 19 nov 2009, 08:20

Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?
Uitlaten zijn wel van rvs soms.
Ophangingsdelen zou ik nooit doen.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Patrick van Wijngen » 19 nov 2009, 08:43

Op zich wel interessant... dus maar wat zitten googlen en kwam voornamelijk wat research papers tegen waaruit blijk...

Dat RVS op zich juist heel erg stress en corrosie bestendig is, beter dan normaal koolstof-staal. Het probleem zit hem in het lassen. De 'roestvrij' samenstelling komt dmv chroom toevoeging. Tijdens lassen verbrand je in het weze het aanwezige chroom, waardoor er meer kans is op oxidatie en kans op scheuren naast en op de las. En daarom wil je dat dus niet als rolkooi hebben, omdat de kans dan veel groter is dat je kooi uit elkaar spat op de laspunten.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Downforce Hans » 19 nov 2009, 09:28

luco hornsveld schreef:Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?
Uitlaten zijn wel van rvs soms.
Ophangingsdelen zou ik nooit doen.
Als je dan reageert geef dan ook ff een goede reden waarom...........
Hier hebben we niet zoveel aan.

Emiel
Berichten: 4207
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Emiel » 19 nov 2009, 10:39

Met een toevinging aan het RVS bad schijnt dat de las problemen stuk minder zijn of weg zijn.

Maar het gaat mij vooral om de vragen, waarom, etc.

Waarom wel schokdempers van RVS maar ophangings delen niet ? Terwijl een roest vrije ophanging eigenlijk juist ideaal zou zijn. Is het dan toch minder sterk ? ligt de breek kracht dicht bij de buig kracht ? waarom dan wel de schokdempers zoals bijv. Intrax ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Bert ///M3 » 19 nov 2009, 11:16

In de prof racerij worden ook geen RVS schokdemperbehuizingen gebruikt, dat is haast altijd aluminium of titanium ivm het gewicht. De SG van RVS ligt rond de 8,0 g/cm3, terwijl titanium op 4,5 g/cm3 zit en aluminium op 2,7 g/cm3.

RVS op schokbrekers is voor straatschroefsetjes die anders vast gaan zitten. Jij noemt bijvoorbeeld Intrax maar hun 1K2 en hun 4WAY kits, dus de sets eigenlijk gemaakt voor de racerij worden in principe ook met een aluminium of titanium casing geleverd.

Verder is geen RVS gebruiken op racewagens denk ik een vrij brede uitspraak. RVS is gewoon een aparte staal legering, maar je hebt ook nog eens een heel aantal soorten RVS. Qua treksterkte en vloeigrens zijn ze vaak beter als normaal staal, qua elasticiteitsmodus zit RVS net weer een stukje lager als staal.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 19 nov 2009, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Patrick van Wijngen » 19 nov 2009, 11:20

Ik zie eigenlijk ook zelden massieve rvs delen eigenlijk.
Dus ik denk dat het met de verwerking/fabricage ervan te maken heeft. Is meestal toch plaatstaal of buis van rvs.
Rvs is ook wat zwaarder dan normaal staal.

Gietijzer buigt ook niet, dat breekt ook gewoon af.. dus daar zal het niet echt aan liggen denk ik.
En waarom zou je iets massiefs als een draagarm van RVS gaan maken, het gaat er alleen om dat de buitenlaag beschermd is tegen corrosie. Dus gewoon aluminium of koolstofstaal met een beschermlaag/verflaag eroverheen.

Het zal waarschijnlijk een kostenplaatje zijn.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door raymondw » 19 nov 2009, 15:33

De belastbaarheid van RVS is aanzienlijk lager dan dat van staal doordat de rekgrens veel lager ligt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door GTRene » 19 nov 2009, 15:38

Delorean :mrgreen:

veel RVS

Afbeelding

maar RVS is duur en bepaalde soorten minder buigzaam, dus het kan wel bij de juiste las procedures...er zijn zelfs replica's die een geheel RVS chassis hebben, geloof ook de CAV GT40

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door GTRene » 19 nov 2009, 15:46

hier ook wat antwoorden

http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/RVS" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Stefan R » 19 nov 2009, 18:00

Patrick van Wijngen schreef: Rvs is ook wat zwaarder dan normaal staal.
Dat verschil is verwaarloosbaar staal zit tussen de 7.6 en 8.1 en het zit in veel gevallen dichter tegen de 8.1 aan dan 7.6

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door frankv » 19 nov 2009, 19:53

met de beperkte ervaring die ik met klussen heb weet ik wel dat rvs boutjes en schroeven veel eerder breken dan gewone verzinkte boutjes en schroeven

de ene rvs zal de andere niet zijn, maar voor hetzelfde gewicht is rvs bij bouten en schroeven veel minder sterk dan gewoon stalen versies

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Niall » 19 nov 2009, 19:58

RVS kan je niet zo makkelijk harden als een gewoon niet RVS staal.

Verzinkte bouten willen ook wel knappen als je deze van 9.6 of hoger hebt en deze niet ontlaadt, vaak genoeg gezien met bouten uit china :bag: RVS is vanwege zijn eigenschappen aangaande corrosie in combinatie met andere materialen niet altijd wenselijk.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Erik » 19 nov 2009, 20:00

Rvs kan een veel lagere druk/trek spanning aan dan gewoon staal.
Gan je naar exotisch staal dan wordt dit verschil nog veel groter.

Wbt de rolkooi, rvs pas je alleen toe als het echt niet anders kan (uitlaat in weer en wind) een rolkooi staat niet echt in een roestgevoelig gebied. Heb je een cabrio (donkervoort) dan pak je of een grote diameter RVS of een normale diameter pby met een poedercoating erop.

Rvs is daarbij rotspul om te ver- en bewerken.

Wat betreft dat oxideren tijdens lassen, dat is makkelijk te ondervangen met juiste toevoegmaterialen en passiveren na het lassen. Een goede rvs last oxideert net zo langzaam als het rvs zelf.

Wat btereft contactcorrosie, mee eens, stalen bouten aan mn rvs downpipe rotten er gewoon onderuit, helpt vriendenvat/copperpaste ook niet tegen.

E

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Niall » 19 nov 2009, 20:07

Voor contactcorrosie kan je het beste een PTFE spray of coating gebruiken. Op het werk coaten wij bouten met zulke coatings vanwege juist zulke problemen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door yorick » 20 nov 2009, 13:03

Wat Bert zegt,

RVS kooi is zwaarder en heeft geen toegevoegde waarde. De body van een wagen is staal, dus voor een goede lasverbinding heb je een overgangsdraad nodig.

Luco

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Luco » 20 nov 2009, 15:33

Downforce Hans schreef:
luco hornsveld schreef:Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?
Uitlaten zijn wel van rvs soms.
Ophangingsdelen zou ik nooit doen.
Als je dan reageert geef dan ook ff een goede reden waarom...........
Hier hebben we niet zoveel aan.
Misschien staat er daarom een vraagteken bij, de andere twee lijken me duidelijk hoor.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Downforce Hans » 20 nov 2009, 15:52

luco hornsveld schreef:
Downforce Hans schreef:
luco hornsveld schreef:Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?
Uitlaten zijn wel van rvs soms.
Ophangingsdelen zou ik nooit doen.
Als je dan reageert geef dan ook ff een goede reden waarom...........
Hier hebben we niet zoveel aan.
Misschien staat er daarom een vraagteken bij, de andere twee lijken me duidelijk hoor.
Nou heb je nog steeds geen antwoord gegeven waarom je geen ophangingsdelen zou doen, bijdehandje terwijl je al heel de dag google af had kunnen struinen om met een goede reden te kunnen komen. :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?

Bericht door Bert ///M3 » 20 nov 2009, 16:00

Staan er al genoeg in dit topic :)

Staal is wat sterker als RVS. Plus qua gewicht maakt het elkaar niet uit.

Racewagens staan meestal binnen als er niet mee gereden word. Dus qua corrosiebestendigheid boeit het niet zo veel, gewoon staal met een laagje coating is dan prima, en veel goedkoper als een RVS constructie.

Vaak worden ophangingsdelen ook wel van aluminium gefabriceerd, iets dikker vanwege de sterkte, maar het is 3x zo licht als staal dus dan loont het qua gewicht alsnog om het in aluminium te doen. Aluminium is een materiaal wat zich heel makkelijk laat bewerken en ook nog eens corrosie vrij, dat hoef je dus ook niet te coaten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S-RS en 5 gasten