RVS niet op (race) wagen gebruiken?
-
RVS niet op (race) wagen gebruiken?
Nu heb ik geen race wagen, maar ik kwam een uitspraak tegen van ik geloof een bekendere Amerikaan uit de race wereld die beweerde dat " Stainless should not be on a race car"
Dit had te maken dat bij RVS het buig en breek moment te dicht bij elkaar zouden liggen tov "normaal" staal. Mits ik het fout gelezen heb.
Nu heb ik te weinig materiaal kennis hiervoor, iemand die hier meer van weet ?
Vind dit namelijk zeer interresant en kan de link niet terug vinden, ook niet via google.
Worden er daarom geen RVS rolkooien geplaatst ?
maar waarom dan wel RVS schokdempers ?
Heeft dat met de verschillende legereingen te maken ? (304/316, etc)
Dit had te maken dat bij RVS het buig en breek moment te dicht bij elkaar zouden liggen tov "normaal" staal. Mits ik het fout gelezen heb.
Nu heb ik te weinig materiaal kennis hiervoor, iemand die hier meer van weet ?
Vind dit namelijk zeer interresant en kan de link niet terug vinden, ook niet via google.
Worden er daarom geen RVS rolkooien geplaatst ?
maar waarom dan wel RVS schokdempers ?
Heeft dat met de verschillende legereingen te maken ? (304/316, etc)
Re: RVS niet op (race) wagen gebruiken?
Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?
Uitlaten zijn wel van rvs soms.
Ophangingsdelen zou ik nooit doen.
- Patrick van Wijngen
Op zich wel interessant... dus maar wat zitten googlen en kwam voornamelijk wat research papers tegen waaruit blijk...
Dat RVS op zich juist heel erg stress en corrosie bestendig is, beter dan normaal koolstof-staal. Het probleem zit hem in het lassen. De 'roestvrij' samenstelling komt dmv chroom toevoeging. Tijdens lassen verbrand je in het weze het aanwezige chroom, waardoor er meer kans is op oxidatie en kans op scheuren naast en op de las. En daarom wil je dat dus niet als rolkooi hebben, omdat de kans dan veel groter is dat je kooi uit elkaar spat op de laspunten.
Dat RVS op zich juist heel erg stress en corrosie bestendig is, beter dan normaal koolstof-staal. Het probleem zit hem in het lassen. De 'roestvrij' samenstelling komt dmv chroom toevoeging. Tijdens lassen verbrand je in het weze het aanwezige chroom, waardoor er meer kans is op oxidatie en kans op scheuren naast en op de las. En daarom wil je dat dus niet als rolkooi hebben, omdat de kans dan veel groter is dat je kooi uit elkaar spat op de laspunten.
- Downforce Hans
Als je dan reageert geef dan ook ff een goede reden waarom...........luco hornsveld schreef:Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?
Hier hebben we niet zoveel aan.
-
Met een toevinging aan het RVS bad schijnt dat de las problemen stuk minder zijn of weg zijn.
Maar het gaat mij vooral om de vragen, waarom, etc.
Waarom wel schokdempers van RVS maar ophangings delen niet ? Terwijl een roest vrije ophanging eigenlijk juist ideaal zou zijn. Is het dan toch minder sterk ? ligt de breek kracht dicht bij de buig kracht ? waarom dan wel de schokdempers zoals bijv. Intrax ?
Maar het gaat mij vooral om de vragen, waarom, etc.
Waarom wel schokdempers van RVS maar ophangings delen niet ? Terwijl een roest vrije ophanging eigenlijk juist ideaal zou zijn. Is het dan toch minder sterk ? ligt de breek kracht dicht bij de buig kracht ? waarom dan wel de schokdempers zoals bijv. Intrax ?
- Bert ///M3
In de prof racerij worden ook geen RVS schokdemperbehuizingen gebruikt, dat is haast altijd aluminium of titanium ivm het gewicht. De SG van RVS ligt rond de 8,0 g/cm3, terwijl titanium op 4,5 g/cm3 zit en aluminium op 2,7 g/cm3.
RVS op schokbrekers is voor straatschroefsetjes die anders vast gaan zitten. Jij noemt bijvoorbeeld Intrax maar hun 1K2 en hun 4WAY kits, dus de sets eigenlijk gemaakt voor de racerij worden in principe ook met een aluminium of titanium casing geleverd.
Verder is geen RVS gebruiken op racewagens denk ik een vrij brede uitspraak. RVS is gewoon een aparte staal legering, maar je hebt ook nog eens een heel aantal soorten RVS. Qua treksterkte en vloeigrens zijn ze vaak beter als normaal staal, qua elasticiteitsmodus zit RVS net weer een stukje lager als staal.
RVS op schokbrekers is voor straatschroefsetjes die anders vast gaan zitten. Jij noemt bijvoorbeeld Intrax maar hun 1K2 en hun 4WAY kits, dus de sets eigenlijk gemaakt voor de racerij worden in principe ook met een aluminium of titanium casing geleverd.
Verder is geen RVS gebruiken op racewagens denk ik een vrij brede uitspraak. RVS is gewoon een aparte staal legering, maar je hebt ook nog eens een heel aantal soorten RVS. Qua treksterkte en vloeigrens zijn ze vaak beter als normaal staal, qua elasticiteitsmodus zit RVS net weer een stukje lager als staal.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 19 nov 2009, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick van Wijngen
Ik zie eigenlijk ook zelden massieve rvs delen eigenlijk.
Dus ik denk dat het met de verwerking/fabricage ervan te maken heeft. Is meestal toch plaatstaal of buis van rvs.
Rvs is ook wat zwaarder dan normaal staal.
Gietijzer buigt ook niet, dat breekt ook gewoon af.. dus daar zal het niet echt aan liggen denk ik.
En waarom zou je iets massiefs als een draagarm van RVS gaan maken, het gaat er alleen om dat de buitenlaag beschermd is tegen corrosie. Dus gewoon aluminium of koolstofstaal met een beschermlaag/verflaag eroverheen.
Het zal waarschijnlijk een kostenplaatje zijn.
Dus ik denk dat het met de verwerking/fabricage ervan te maken heeft. Is meestal toch plaatstaal of buis van rvs.
Rvs is ook wat zwaarder dan normaal staal.
Gietijzer buigt ook niet, dat breekt ook gewoon af.. dus daar zal het niet echt aan liggen denk ik.
En waarom zou je iets massiefs als een draagarm van RVS gaan maken, het gaat er alleen om dat de buitenlaag beschermd is tegen corrosie. Dus gewoon aluminium of koolstofstaal met een beschermlaag/verflaag eroverheen.
Het zal waarschijnlijk een kostenplaatje zijn.
-
De belastbaarheid van RVS is aanzienlijk lager dan dat van staal doordat de rekgrens veel lager ligt.
- GTRene
Delorean 
veel RVS

maar RVS is duur en bepaalde soorten minder buigzaam, dus het kan wel bij de juiste las procedures...er zijn zelfs replica's die een geheel RVS chassis hebben, geloof ook de CAV GT40

veel RVS
maar RVS is duur en bepaalde soorten minder buigzaam, dus het kan wel bij de juiste las procedures...er zijn zelfs replica's die een geheel RVS chassis hebben, geloof ook de CAV GT40
- GTRene
hier ook wat antwoorden
http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/RVS" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/RVS" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Dat verschil is verwaarloosbaar staal zit tussen de 7.6 en 8.1 en het zit in veel gevallen dichter tegen de 8.1 aan dan 7.6Patrick van Wijngen schreef: Rvs is ook wat zwaarder dan normaal staal.
- frankv
met de beperkte ervaring die ik met klussen heb weet ik wel dat rvs boutjes en schroeven veel eerder breken dan gewone verzinkte boutjes en schroeven
de ene rvs zal de andere niet zijn, maar voor hetzelfde gewicht is rvs bij bouten en schroeven veel minder sterk dan gewoon stalen versies
de ene rvs zal de andere niet zijn, maar voor hetzelfde gewicht is rvs bij bouten en schroeven veel minder sterk dan gewoon stalen versies
- Niall
RVS kan je niet zo makkelijk harden als een gewoon niet RVS staal.
Verzinkte bouten willen ook wel knappen als je deze van 9.6 of hoger hebt en deze niet ontlaadt, vaak genoeg gezien met bouten uit china
RVS is vanwege zijn eigenschappen aangaande corrosie in combinatie met andere materialen niet altijd wenselijk.
Verzinkte bouten willen ook wel knappen als je deze van 9.6 of hoger hebt en deze niet ontlaadt, vaak genoeg gezien met bouten uit china

- Erik
- Auto: BMW ///M
Rvs kan een veel lagere druk/trek spanning aan dan gewoon staal.
Gan je naar exotisch staal dan wordt dit verschil nog veel groter.
Wbt de rolkooi, rvs pas je alleen toe als het echt niet anders kan (uitlaat in weer en wind) een rolkooi staat niet echt in een roestgevoelig gebied. Heb je een cabrio (donkervoort) dan pak je of een grote diameter RVS of een normale diameter pby met een poedercoating erop.
Rvs is daarbij rotspul om te ver- en bewerken.
Wat betreft dat oxideren tijdens lassen, dat is makkelijk te ondervangen met juiste toevoegmaterialen en passiveren na het lassen. Een goede rvs last oxideert net zo langzaam als het rvs zelf.
Wat btereft contactcorrosie, mee eens, stalen bouten aan mn rvs downpipe rotten er gewoon onderuit, helpt vriendenvat/copperpaste ook niet tegen.
E
Gan je naar exotisch staal dan wordt dit verschil nog veel groter.
Wbt de rolkooi, rvs pas je alleen toe als het echt niet anders kan (uitlaat in weer en wind) een rolkooi staat niet echt in een roestgevoelig gebied. Heb je een cabrio (donkervoort) dan pak je of een grote diameter RVS of een normale diameter pby met een poedercoating erop.
Rvs is daarbij rotspul om te ver- en bewerken.
Wat betreft dat oxideren tijdens lassen, dat is makkelijk te ondervangen met juiste toevoegmaterialen en passiveren na het lassen. Een goede rvs last oxideert net zo langzaam als het rvs zelf.
Wat btereft contactcorrosie, mee eens, stalen bouten aan mn rvs downpipe rotten er gewoon onderuit, helpt vriendenvat/copperpaste ook niet tegen.
E
- Niall
Voor contactcorrosie kan je het beste een PTFE spray of coating gebruiken. Op het werk coaten wij bouten met zulke coatings vanwege juist zulke problemen.
- yorick
Wat Bert zegt,
RVS kooi is zwaarder en heeft geen toegevoegde waarde. De body van een wagen is staal, dus voor een goede lasverbinding heb je een overgangsdraad nodig.
RVS kooi is zwaarder en heeft geen toegevoegde waarde. De body van een wagen is staal, dus voor een goede lasverbinding heb je een overgangsdraad nodig.
Misschien staat er daarom een vraagteken bij, de andere twee lijken me duidelijk hoor.Downforce Hans schreef:Als je dan reageert geef dan ook ff een goede reden waarom...........luco hornsveld schreef:Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?
- Downforce Hans
Nou heb je nog steeds geen antwoord gegeven waarom je geen ophangingsdelen zou doen, bijdehandje terwijl je al heel de dag google af had kunnen struinen om met een goede reden te kunnen komen.luco hornsveld schreef:Misschien staat er daarom een vraagteken bij, de andere twee lijken me duidelijk hoor.Downforce Hans schreef:Als je dan reageert geef dan ook ff een goede reden waarom...........luco hornsveld schreef:Waarom zou je een rvs kooi plaatsen?

- Bert ///M3
Staan er al genoeg in dit topic
Staal is wat sterker als RVS. Plus qua gewicht maakt het elkaar niet uit.
Racewagens staan meestal binnen als er niet mee gereden word. Dus qua corrosiebestendigheid boeit het niet zo veel, gewoon staal met een laagje coating is dan prima, en veel goedkoper als een RVS constructie.
Vaak worden ophangingsdelen ook wel van aluminium gefabriceerd, iets dikker vanwege de sterkte, maar het is 3x zo licht als staal dus dan loont het qua gewicht alsnog om het in aluminium te doen. Aluminium is een materiaal wat zich heel makkelijk laat bewerken en ook nog eens corrosie vrij, dat hoef je dus ook niet te coaten.

Staal is wat sterker als RVS. Plus qua gewicht maakt het elkaar niet uit.
Racewagens staan meestal binnen als er niet mee gereden word. Dus qua corrosiebestendigheid boeit het niet zo veel, gewoon staal met een laagje coating is dan prima, en veel goedkoper als een RVS constructie.
Vaak worden ophangingsdelen ook wel van aluminium gefabriceerd, iets dikker vanwege de sterkte, maar het is 3x zo licht als staal dus dan loont het qua gewicht alsnog om het in aluminium te doen. Aluminium is een materiaal wat zich heel makkelijk laat bewerken en ook nog eens corrosie vrij, dat hoef je dus ook niet te coaten.