Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
duifjes.com

Re: Fotografie

Bericht door duifjes.com » 19 nov 2009, 20:47

Lampen uit......

Snipe

Bericht door Snipe » 19 nov 2009, 21:07

Los van de onderwerpkeuze (een ongewassen Opel Vectra) zijn er nog een paar verbeterpunten en dingen die me opvallen. Ik zie even niet hoe deze achtergrond bij de auto past. Wat was je overweging om juist bij deze auto juist voor deze achtergrond te kiezen?
Waarom staat het licht aan?
Vind je zelf de achtergrond ook niet nogal rommelig?
Of is de achtergrond juist het onderwerp van je foto?
Zo ja, vind je dat niet dat die ongewassen Vectra op de voorgrond nogal afleidt?

Niet dat ik veel verstand van fotografie heb, maar het komt op mij een beetje over als zo'n kiekje van Japanners die met de Eiffeltoren op de foto gaan.

Metchu

Bericht door Metchu » 19 nov 2009, 21:10

Snipe, zeg gewoon wat je denkt... die Vectra is gewoon niet fotogeniek (in jouw handen) :mrgreen:

KW

Bericht door KW » 19 nov 2009, 21:28

^^ ben ik met je eens :P maar toch leuk om van je eigen auto wat leuke pics te hebben...

Snipe schreef:Los van de onderwerpkeuze (een ongewassen Opel Vectra) zijn er nog een paar verbeterpunten en dingen die me opvallen. Ik zie even niet hoe deze achtergrond bij de auto past. Wat was je overweging om juist bij deze auto juist voor deze achtergrond te kiezen?
Waarom staat het licht aan?
Vind je zelf de achtergrond ook niet nogal rommelig?
Of is de achtergrond juist het onderwerp van je foto?
Zo ja, vind je dat niet dat die ongewassen Vectra op de voorgrond nogal afleidt?

Niet dat ik veel verstand van fotografie heb, maar het komt op mij een beetje over als zo'n kiekje van Japanners die met de Eiffeltoren op de foto gaan.
Als eerste, m'n auto was zeerzeker wel gewassen, dezelfde ochtend nog 8) We zouden daar in Gerolstein overnachten en was daar dus een eindje aan het rondrijden op zoek naar leuke locaties om leuke foto's van m'n auto te maken. Dat was de gedachte. Aangezien ik treinen naast auto's ook erg leuk vind dus de keuze om foto's langs het spoor te maken.
- Lampen staan expres aan, lampen uit vind ik over het algemeen saai.
- Ja ben met je eens dat de achtergrond rommelig is, vooral jammer van de brug over het spoor.
Heb meerdere locaties gehad, veel pics gemaakt, maar veel vond ik zelf al niks. Deze vond ik nog wel aardig en was benieuwd naar de meningen. Dit was nog in de tijd van m'n Powershot A70 en scherptediepte wist ik toen nog niet veel van. Wellicht met een ietsje minder scherpe achtergrond dat het beter zou zijn?

Een eindje verderop een volgende shoot-locatie. Ook weinig leuke foto's uitgekomen, maar eveneens na tips van hier iets meer uitgeknipt vind ik het toch best een nette plaat geworden. Zoiets al beter?

Afbeelding

Emiel

Bericht door Emiel » 19 nov 2009, 21:40

Als je de banden van je velgen haalt en de vectra op de rails zet dan is het een goeie foto.

allen

Bericht door allen » 19 nov 2009, 21:44

:roflol: :thumbup:

JohanH

Bericht door JohanH » 19 nov 2009, 21:44

tada!
Afbeelding

en inderdaad, doe die lampen eens uit... een donker object met felle belichting richting camera werkt nooit goed.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 nov 2009, 21:44

Denk dat het hem niet zo zeer gaat om jullie mening betreffende de Vectra maar meer om de foto in het algemeen :stom:

Persoonlijk vind ik foto 1 niks. Veel te rommelig en het onderwerp van je foto, de auto, valt in het niets.
Foto 2 is al stukken beter. Houdt er rekening mee dat je altijd ervoor zorgt dat je horizon recht staat en probeer je onderwerp niet in het midden van je foto te plaatsen. Zet hem bijvoorbeeld op 1/3 aan de linkerkant zodat je rechts 2/3 omgeving hebt. Dat maakt een foto al een stuk mooier om te zien.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 19 nov 2009, 21:45

Die foto is al een stuk beter! Maar je moet echt je lichten leren uitzetten ;).

De achtergrond is wel fraai zo. Veel rustiger, lekkere herfstkleuren. Misschien had je echter de foto nog zo kunnen nemen dat die
lelijke bult zand links niet in beeld was geweest.

Door de mist is de foto bovenin een beetje flets. Ik heb natuurlijk niet de high res, maar heb even heel snel PS gebruikt.

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 nov 2009, 09:21

@Sté: Ik zat je maar te dollen, vond 't wel grappig om te zien. Ik vind je foto's altijd wel wat hebben, een mix van sfeer en crea-bea en ook wel een stuk kunde die je beheerst. Ik kijk nog vaak naar je foto's die je destijds van mijn Benz hebt gemaakt (op dezelfde locatie zo lijkt 't?). Je rugzak die je aan een verkeersbord hing met je camera erin was wel een mooie oplossing als 'statief'!

@Allen: Ok (kort genoeg?).

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 nov 2009, 10:06

Dennis Cavallino schreef:@Sté: Ik zat je maar te dollen, vond 't wel grappig om te zien. Ik vind je foto's altijd wel wat hebben, een mix van sfeer en crea-bea en ook wel een stuk kunde die je beheerst. Ik kijk nog vaak naar je foto's die je destijds van mijn Benz hebt gemaakt (op dezelfde locatie zo lijkt 't?). Je rugzak die je aan een verkeersbord hing met je camera erin was wel een mooie oplossing als 'statief'!

@Allen: Ok (kort genoeg?).
OK, fair enough ;) Dank je en het is goed, jongen ;) Die Benz was op Noordereiland gefotografeerd, deze op Wilhelminakade (HAL pier). Dus wel bij elkaar in de buurt. Tegenwoordig heb ik gelukkig wel een mooi en echt statief, alhoewel ik soms nog wel eens crea-bea oplossingen probeer. McGuyver zoals Gerrit dat altijd pleegt te noemen :)

allen

Bericht door allen » 20 nov 2009, 10:12

LOL@Dennis :mrgreen:
Oh, ik maak uitzonderingen voor vakantieverslagen. Dan neem ik geen genoegen met 1 alinea. :bag:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 20 nov 2009, 10:13

Xave30 schreef:Afbeelding
Sfeertje van deze serie (want je hebt er volgens mij meer van) blijf ik super vinden!

Binnenkort in dit theater:
Afbeelding

Next: 'Jetta' turbo... 8)

Xave30

Bericht door Xave30 » 20 nov 2009, 11:10

Thnx Martijn .

Xave30

Bericht door Xave30 » 20 nov 2009, 11:25

Martijn Koevoets schreef:
Xave30 schreef:Afbeelding
Sfeertje van deze serie (want je hebt er volgens mij meer van)..
Vergelijkbare 'texture':

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KW

Bericht door KW » 20 nov 2009, 19:25

Die 2 met die houten hoek voor je auto vind ik niet zo'n hele geweldige compsotie, en die laatste is een beetje te donker? Heel vreemde belichting/contrast heeft die.

Mark Nauta schreef:Die foto is al een stuk beter! Maar je moet echt je lichten leren uitzetten ;).

De achtergrond is wel fraai zo. Veel rustiger, lekkere herfstkleuren. Misschien had je echter de foto nog zo kunnen nemen dat die
lelijke bult zand links niet in beeld was geweest.

Door de mist is de foto bovenin een beetje flets. Ik heb natuurlijk niet de high res, maar heb even heel snel PS gebruikt.

Afbeelding
Ok thanx :thumbup: alleen hoe je dat met photoshop gedaan hebt vraag ik me nog steeds af, want dat effect wat je nu laat zien krijg ik daar zogauw niet mee voor elkaar, ondanks dat ik toch al vele jaren een fervente fotosoepert ben. Heb je hier een bepaald trucje voor?

markk

Bericht door markk » 21 nov 2009, 17:09

Ook wat lopen te oefenen laatste tijd. Hierbij wat foto's in de categorieen:
- auto's :df:
- natuur

Commentaar, tips, etc. zijn welkom. Ben net een beetje begonnen met fotografie...
(buiten dat van foto 3 de onderkant bijgesneden moet worden omdat je m'n schaduw ziet. Heb ik al gedaan bij het origineel maar ik zag het pas nadat ik voor upload het kenteken had verwijderd...)

Mark.

AUTO's
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding

NATUUR:
5
Afbeelding
6
Afbeelding

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 21 nov 2009, 17:26

Vooral de eerste en de tweede foto vind ik erg mooi. Hele mooie diepte en erg fraaie kleuren zo wat zachter!

Foto 3 vind ik niet bijzonder en jouw schaduw stoort wat ;)

4. is ook wel leuk, maar niet spannen. Locatie spreekt niet echt, en de auto zo links in beeld is hem ook nog net niet....

Foto 5 en 6 zijn beide gewoon netjes. Mooie kleuren en fraaie scherpte. Mooie natuur ook op foto 5, waar is dat?

Je kenteken verwijdern met zo'n zwarte balk vind ik trouwens niet mooi. Kies dan even met die 'pipet' in photoshop, de kleur van
het kenteken, en plak dat er overheen. Dat vind ik zelf veel mooier. Zo ;):
Afbeelding

markk

Bericht door markk » 21 nov 2009, 21:15

Mark Nauta schreef: Mooie natuur ook op foto 5, waar is dat?
Dank voor je commentaar. Foto 5 is gemaakt parallell aan de N11, zegmaar het stuk natuur/weiland tussen Alphen a/d Rijn en Hazerswoude dorp als je binnendoor gaat.

PS: Ook een erg mooie "rally stage" ;-)

Mark.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 21 nov 2009, 21:47

Dan moet ik daar volgende week maar eens kijken dus ;). Moet toevallig volgende week zaterdag in Hazerswoude-Dorp zijn.

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 nov 2009, 02:20

markk schreef:Ook wat lopen te oefenen laatste tijd. Hierbij wat foto's in de categorieen:

1
Afbeelding
2
Afbeelding

6
Afbeelding
Oh yes. :wink:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 22 nov 2009, 15:45

Paar foto's van vorige week... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 22 nov 2009, 16:40

Foto 2 is erg fraai Martijn. Wel vind ik hem erg licht op de zijkant en rechts op de achterbumper.
De laatste foto is heel fraai, al komt er wel erg veel wit door de ruiten, zie de buitenspiegel links niet eens meer ;).

Tom

Bericht door Tom » 22 nov 2009, 16:45

Nice! maar die laatste foto vind ik wat minder, ben je wat doorgeslagen in de hoeveelheid contrast.

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 nov 2009, 16:48

Prachtig Martijn. Ben met de heren hierboven eens.

Plaats reactie