F1 2010

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

F1 2010

Bericht door Dennis Cavallino » 06 nov 2009, 10:32

Overal waar ik kom de afgelopen dagen wordt gesproken over de Formule 1. Ik was bij autoliefhebbers die flink in discussie waren. Tijdens wat zakelijke gesprekken kwam het ter tafel en mensen in de privé sfeer die niets met F1 hebben wordt overal druk gesproken over de Formule 1.

Dat Jensen Button wereldkampioen is geworden met Brawn, daar heeft niemand het meer over. Ze praten over het opstappen van Toyota die ooit een onbeperkt budget had om wereldkampioen te worden in 5 jaar tijd en over de economische crisis, tegenvallende autoverkopen en dus automatisch over de Formule 1. Renault dreigt met opstappen. Ferrari uitte direct daarna felle kritiek op de organisatoren, zoals Ferrari in het recente en verre verleden wel vaker deed, soms (lees: altijd) om zichzelf te beschermen, soms om tijd te rekken, regels te omzeilen en vaak ook gewoon uit passie voor deze tak van autosport. Lees hier: (http://www.z24.nl/bedrijven/transport_v ... satie.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Kortom, het nieuwe F1 race seizoen staat alweer in de spotlights en daarom leek 't mij leuk om alweer een nieuw F1 seizoensdraadje te starten, want dan kan ik weer een beetje meepraten in de wandelgangen. :P

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: F1 2010

Bericht door Richardt. » 06 nov 2009, 11:20

Ik vind het allemaal maar de verkeerde kant op gaan met de F1

Honda weg, Toyota weg. Misschien dat BMW terug komt in de plaats van Toyota, maar de vraag is dan maar wat er van het team terecht komt. Renault twijfelt sterk of ze nog wel blijven.
Bridgestone stopt er na volgend seizoen mee.

In ruil daarvoor krijgen we volgend jaar een handjevol nieuwe teams en eerlijk gezegd heb ik daar nog niet heel veel vertrouwen in :?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 nov 2009, 11:25

Ik vind het juist de goede kant opgaan. Die fabrikanten, daar heb je uiteindelijk niks aan qua continuïteit. Het zijn geen echte racers, het zijn slechts dure marketingtools. Uiteindelijk stappen ze vroeger of later altijd weer uit, zoals de geschiedenis ook wel leert. Wat we nodig hebben zijn echte racers, teams waarbij het hun core-business is om te racen. Neem nou zo'n BMW. Jarenlang geprofileerd als sportief merk maar sinds de groene hype zijn ze ineens het braafste jongetje van de klas, past F1 plots niet meer in hun image en kappen ze d'r gelijk mee. Of Toyota, ook al zo'n lachwekkende epic fail. Jarenlang 200 miljoen per jaar d'r instoppen en in 7 jaar nog geen GP weten te winnen. Nu onder het mom van kredietcrisis eruit stappen terwijl ze het laatste kwartaal gewoon winst (!) hebben gedraaid. Zeg dan gewoon dat je niet langer voor lul wilt staan met je merk. Het marketingexperiment 'F1' heeft niet gewerkt voor ze en daarom stappen ze uit.

Nee, geef mij maar de onafhankelijke teams als McLaren, Brawn en Williams.

Luco

Bericht door Luco » 06 nov 2009, 14:43

Juist, terug naar de privateers, wordt het vanzelf goedkoper.
Toen hadden de coureurs nog ballen, als er nu een vangrail te dichtbij staat gaan ze janken :mrgreen:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 06 nov 2009, 14:48

luco hornsveld schreef:Juist, terug naar de privateers, wordt het vanzelf goedkoper.
Toen hadden de coureurs nog ballen, als er nu een vangrail te dichtbij staat gaan ze janken :mrgreen:
Luco heeft nog steeds de droom van: F1 Team Klitlikkers :mrgreen:

Dutch

Bericht door Dutch » 07 nov 2009, 17:04

Renault heeft z'n beslissing uitgesteld, maar dat heeft een simpele reden. Het bedrijf wil maar een beperkt deel van het budget ophoesten, het team moet de rest binnenhalen met nieuwe sponsors. Als dat in december niet is gelukt, gaat de deur op slot. Niet voor niets is de telefoon bij McLaren roodgloeiend: ook Kubica en Glock zijn weer op de markt. Dus verwacht voorlopig geen aankondiging over de tweede McLaren, want McLaren leunt rustig achterover totdat Renault heeft besloten om vervolgens de coureur te kiezen die het laagste salaris accepteert. :)

Aan de 'onderkant' van de markt lopen ook nog een boel nieuwelingen rond met volle F1-budgetten, dus de traditionele middenmoot onder de coureurs gaat het moeilijk krijgen. Die worden natuurlijk onmiddellijk weggedrukt door Kubica en Glock, waarna de nieuwe teams mensen als Kovalainen en Trulli (die nergens anders meer terecht kunnen) kunnen uitspelen tegen de pecunia van onder meer Parente, López (terug uit Argentinië, nu opeens wel met enorme geldbuidels), Petrov en Baguette.

Als Renault stopt, is de FOTA zo goed als ontmanteld. Alleen Ferrari en Mercedes zijn dan nog fabrikanten. Niet voor niets sloeg Montezemolo na het besluit van Toyota als een idioot om zich heen. Hij is zwaar aan de verliezende hand. Mosley is vanuit z'n leunstoel de laatste die lacht.

Tussenstand in de stoelendans:

Brawn-Mercedes: Button, Rosberg?
Red Bull-Renault: Vettel, Webber
McLaren-Mercedes: Hamilton, Räikkönen/Heidfeld/Sutil/Kubica/Glock?
Ferrari: Alonso, Massa
Williams-Cosworth: Barrichello, Hülkenberg
Renault: Kubica, Glock?
Force India-Mercedes: Sutil/Fisichella?, Liuzzi
STR-Ferrari: Buemi, Alguersuari
Sauber-Ferrari: Heidfeld/Fisichella?, Klien/Petrov?
Campos-Cosworth: Senna, De la Rosa/M Gené/Soucek?
USF1-Cosworth: De la Rosa?, JM López?
Manor-Cosworth: Kovalainen/Di Grassi?, Parente/Klien/Soucek/Carroll/Baguette?
Lotus-Cosworth: Trulli?, Davidson/Sato/Baguette?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 nov 2009, 17:34

Volgens mij zijn er inderdaad meer goede rijders dan goede auto's volgend jaar. Ik hoop toch echt dat de oude garde nu een keer oprot uit de F1.

Hoewel ik Ferrari liefhebber in hart en nieren ben denk ik toch dat McLaren volgend jaar een goede kans hebben op de titel. Brawn deed het dit jaar goed, maar heeft zich ook volledig gericht op dit jaar. De auto van volgend jaar zal iets achter lopen en het budget is volgend jaar denk ik ook een stuk beperkter.

Nu maar hopen dat de stabiliteit bij Red Bull een positief effect heeft en dat ze daar ook Mercedes motoren krijgen, dan hoop ik dat Vettel de nieuwe kampioen is.

Wat denken de mensen hier over de nieuwe Cosworth motoren? Het schijnt dat die meer toeren mogen maken volgend jaar, dus ze zouden het best wel eens goed kunnen gaan doen. Maarja, met alleen een motor kom je er niet....

Luco

Bericht door Luco » 07 nov 2009, 17:51

De la Rosa weer terug?

Kunnen ze Verstappen ook wel bellen :mrgreen:

Dutch

Bericht door Dutch » 07 nov 2009, 20:02

Richardt. schreef:Nu maar hopen dat de stabiliteit bij Red Bull een positief effect heeft en dat ze daar ook Mercedes motoren krijgen, dan hoop ik dat Vettel de nieuwe kampioen is.

Wat denken de mensen hier over de nieuwe Cosworth motoren? Het schijnt dat die meer toeren mogen maken volgend jaar, dus ze zouden het best wel eens goed kunnen gaan doen. Maarja, met alleen een motor kom je er niet....
Renault gaat sowieso wel door als motorenleverancier, heb ik begrepen, en een groot voordeel van de Renault is dat hij zuinig is. De Cosworth zuipt daarentegen als een monnik en dat kan het vinden van een juiste balans bij een volle tank weleens heel moeilijk maken.

Snipe

Bericht door Snipe » 07 nov 2009, 20:53

Dutch schreef:Als Renault stopt, is de FOTA zo goed als ontmanteld. Alleen Ferrari en Mercedes zijn dan nog fabrikanten. Niet voor niets sloeg Montezemolo na het besluit van Toyota als een idioot om zich heen. Hij is zwaar aan de verliezende hand. Mosley is vanuit z'n leunstoel de laatste die lacht.
Volgens mij is het Montezemolo die vanuit z'n leunstoel de laatste die lacht, terwijl hij genoegzaam toeziet hoe Mosley plaatsmaakt voor Todt.

Dutch

Bericht door Dutch » 07 nov 2009, 21:42

Ehm, Montezemolo en Todt gaan niet meer echt door één deur, hoor... Vond je het niet vreemd dat Todt werd gesteund door Mosley terwijl Ferrari in één jaar tijd de grootste vijand van de FIA werd?

Snipe

Bericht door Snipe » 07 nov 2009, 21:43

Zou dat geen overtrekkende bui zijn?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 nov 2009, 13:47

De formule 1-renstal van Brawn GP heet vanaf volgend seizoen Mercedes GP. De Duitse autofabrikant maakte maandag bekend dat het een meerderheidsbelang heeft genomen in de stal van Ross Brawn.

Het team van Brawn veroverde dit jaar de F1-wereldtitel met coureur Jenson Button en ook de constructeurstitel.

Mercedes is voor 75 procent eigenaar geworden van Brawn. Voor de bezetting van de twee stoeltjes zijn twee Duitse coureurs nadrukkelijk in beeld, namelijk Nico Rosberg en Nick Heidfeld. Dat bevestigde sportdirecteur van Mercedes Norbert Haug.

Het betekent dat wereldkampioen Button zeer waarschijnlijk zal overstappen naar McLaren. Mercedes zal binnen twee jaar afstand doen van zijn aandeel van 40 procent in McLaren. De Duitse fabriek zal wel tot in ieder geval 2015 de motoren blijven leveren aan de Britse renstal.
De puzzelstukjes vallen op z'n plek. Button is de verliezer IMO. Nou ja, bepaald niet financieel maar wel sportief. McLaren is om Hamilton gebouwd zo langzamerhand, Button kan straks niet tippen aan Hamilton denk ik.

Anyway,zal er dus zo uit komen te zien:

Brawn/Mercedes: Rosberg, Heidfeld
McLaren: Hamilton, Button

@ BMW: eat that. Jullie stappen uit, jullie grote concurrent (die het even moeilijk heeft) neemt juist een team over. Respect voor Mercedes. :)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2009, 09:54

Dit zou wel een stunt zijn. :)
Silly Season is weer op volle toeren. Vandaag kwam The Guardian met het nieuws dat Jenson Button naar McLaren zou gaan, en er zijn landgenoot Lewis Hamilton te vervoegen. Zo zouden de wereldkampioen F1 anno 2008 en anno 2009 naast elkaar binnen hetzelfde team racen. Nu doet ook het gerucht de ronde dat de zevenvoudig wereldkampioen F1, Michael Schumacher, weer achter het stuur gaat kruipen. Zo zou hij zijn functie als adviseur bij Ferrari hebben beëindigd, voor een allerlaatste gooi te doen naar een achtste wereldtitel bij... Mercedes Grand Prix.

Norbert Haug spreekt over een 'verrassing' in zijn line-up voor volgend jaar. Mercedes wil graag twee Duitsers in het team, en meteen werd gedacht aan Nico Rosberg en Nick Heidfeld. De Spaanse krant Diari AS meldt dat Schumacher bij Ferrari reeds in september al een contract had getekend waardoor hij geen verdere verplichtingen heeft ten opzichte van de Italiaanse renstal in de F1. Wel zal hij het programma van de Italiaanse supercars voor zijn rekening nemen.

De honger naar competitie is bij Schumacher in ieder geval weer aangewakkerd na zijn test enkele maanden geleden. Ook in de karting is Schumi de laatste tijd zeer vaak aan het werk te zien, wat in de voorgaande jaren niet zo vaak het geval was. In het verleden reed Schumacher ook al met Mercedes, meer bepaald in de Sauber Mercedes C9 Groep C bolide. En dat Norbert Haug en Michael Schumacher het goed met elkaar kunnen vinden is ook geen publiek geheim.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2009, 14:27

Button definitief naar McLaren, toch wel een stunt. Rijden ze weer met nummer 1 op de auto. Ik ben geen Button fan maar het is toch wel een beetje een dreamteam wat ze volgend jaar hebben. Zeer benieuwd hoe dat gaat en wie de overhand gaat nemen (ben ervan overtuigd dat Hamilton de betere/snellere zal zijn maar we zullen zien).

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2009, 14:41

Hij gaat puur voor het geld gaf die toe, krijgt bij mclaren veel en veel meer dan bij Brawn.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 18 nov 2009, 15:06

McLaren is ook een goed team, oké het team was afgelopen jaar minder..
Ik had precies hetzelfde gedaan als ik Button was. Wel jammer voor Kimi, die heeft nu geen stoeltje.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2009, 15:09

Marco R. schreef:McLaren is ook een goed team, oké het team was afgelopen jaar minder..
Ik had precies hetzelfde gedaan als ik Button was. Wel jammer voor Kimi, die heeft nu geen stoeltje.
Nou wat een aanwinst voor de F1 die Kimi :mrgreen: :mrgreen:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 18 nov 2009, 15:28

Beter een Kimi erbij dan een Trulli :bag:

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2009, 15:30

Dat is waar, maar die is ook weg :banaan: :banaan:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2009, 15:34

luco hornsveld schreef:Dat is waar, maar die is ook weg :banaan: :banaan:
Nou, dat denk ik niet. Die zien we (helaas) wel terug, ik denk zelf bij Lotus.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2009, 15:35

Nou dat is mooi kut dan, maar ja als die achteraan rijdt kan die ook geen Trullitrein meer maken :mrgreen: :mrgreen:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 18 nov 2009, 15:37

Zou goed kunnen.

Ik deel je mening overigens over Hamilton en Button. Hamilton zal de winnaar zijn tussen de onderlinge duels, no doubt about that.
Ben benieuwd Hoe Alonso zal presteren in de Ferrari. Massa zal denk ik gebruikt worden als side kick van Alonso.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2009, 15:40

Ik denk toch dat Button onderschat wordt.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 18 nov 2009, 16:39

McLaren bevestigt komst wereldkampioen Button

18 november 2009

Jenson Button zal volgend seizoen voor McLaren rijden. Dat maakte het team op woensdag bekend. De wereldkampioen zal de teamgenoot worden van zijn voorganger, landgenoot Lewis Hamilton.

Het bericht mag, sinds afgelopen weekend, geen verrassing meer heten. De onderhandelingen met het voormalige Brawn-team liepen stuk op financiële gronden en daarbij wil de wereldkampioen de beste auto die hij kan krijgen en denkt hij dat McLaren die kan leveren. Button is blij met de overstap naar het team dat in 2008 nog kampioen werd met Lewis Hamilton. "Het is altijd moeilijk om een team te verlaten waar je zo lang hebt gereden", begon hij. "Maar in het leven gaat het om uitdagingen en het uitdagen van jezelf. Dus hoewel ik dit jaar het kampioenschap won met Brawn GP, iets wat ik nooit zal vergeten, wil ik nieuwe doelen stellen voor mezelf."

"En daarom heb ik besloten om voor McLaren te gaan rijden. Je wordt hoe dan ook meegesleept in de geweldige geschiedenis van dit team. McLaren is één van de grote namen uit de sportwereld. Ik volg het team sinds ik een kleine jongen ben en het voelt ongelooflijk om er eindelijk deel van uit te maken. Toen ik de fabriek eerder deze maand bezocht, was ik niet alleen onder de indruk van de uitstekende technische faciliteiten. Ook de ambitie, de motivatie en de winnaarsgeest raakten me. En de geschiedenis van het team. Laat ik het zo zeggen: de prijzenkast is kilometers lang."

"Uit persoonlijk oogpunt is het geweldig om naast een mede-Brits kampioen te rijden. Lewis heeft enorm veel succes behaald in een kort tijdsbestek en hij is een zeer getalenteerde coureur die het respect van iedere Formule 1-rijder heeft verdiend. Ik denk dat we heel veel van elkaar kunnen leren en ik kijk erg uit naar het gebruik van onze kennis om het team naar voren te stuwen."

"Tenslotte wil ik nog zeggen dat het seizoen 2009 een zeer speciale plek heeft in mijn herinneringen en ik ben er zeker van dat iedereen die zo hard heeft gewerkt bij Brawn GP er precies zo over denkt. Ik wil ook iedereen bij Mercedes bedanken, want zonder hen waren we niet zo competitief geweest. Ik ben blij dat ik hun motoren ook de komende jaren zal gebruiken. Ik wens al mijn oude teamgenoten bij Brawn GP het beste in hun avontuur met Mercedes Grand Prix en ik hoop dat ze mij het beste wensen in mijn avontuur bij McLaren."

Button heeft een meerjarig contract ondertekend en het is de eerste keer dat een team de twee meest recente wereldkampioenen naast elkaar heeft gezet. Hamilton werd immers kampioen in 2008, Button in 2009.

Met de bevestiging van Button bij McLaren lijkt het slechts een kwestie van tijd voor Nico Rosberg en Nick Heidfeld bij Mercedes, dat Brawn GP eerder deze week, zullen worden bevestigd
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/1 ... en-button/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie