In juli in ons nieuwe huis casco opgeleverd.
Houdt dus in dat je zelf nadat het huis opgeleverd is, nog je keuken, toiletten en badkamer moet laten inbouwen.
Onze sanitair leverancier werkt nauw samen met een aannemersbedrijf die in augustus al zou kunnen beginnen met de bouw van onze toiletten en badkamer.
Offerte laten maken...en in ongeveer 3 weken tijd zouden ze deze klus kunnen klaren.
Gisteren, 10 november waren ze eindelijk klaar, nou ja..klaar?
Even een opsomming:
- Ipv 3 weken heeft het dus 3 maanden geduurd
- In het begin kwamen ze maar een paar uurtjes per dag langs....naief als ik ben...had ik er nog alle vertrouwen in.
- De rekening werd in 4 delen gesplitst. 3 grote delen en als laatste een 10% eindafrekening. Ze lagen altijd heel snel op de deurmat. 10% nog niet betaald overigens.
- Tegelzetter plaatst vloertegels tegen de wand. Komt er dan achter dat hij niet genoeg tegels heeft. Als optie dacht hij dezelfde tegels bij te bestellen zodat hij door kon tegelen ipv de boel er weer vanaf te halen.
Zijn we natuurlijk niet mee akoord gegaan, hij mocht ze er dus weer vanaf halen.
- Dag later weer vol goede moet begonnen, tegels zater er snel in. (kon dat niet twee weken eerder?)
Ik vond het er echter niet netjes inzitten, maar de tegelzetter adviseerde mij om nog eventjes af te wachten, de boel moest nog ingewassen worden.
Na het inwassen zag het er idd veel beter uit..maar toch had ik er meer van verwacht. Zeker bij de vloertegels vond ik dat er hier en daar wel wat minimale hoogteverschillen zaten...je ziet ze niet...maar op je blote voeten voel je duidelijk de randen van enkele tegels die dus iets te hoog liggen. Ook kan je dan zelfs een beetje schaduwrandjes ontedekken bij ondergaand zonlicht door de ramen.
Hier was volgens hem dus niet aan te doen...onmogelijk om tegels op gelijke hoogte op de vloer te leggen.
- Veel tegels werden overigens door deze tegelzetter kapot gezaagd. Niet mijn probleem, maar het zorgde er wel weer voor dat er tussentijds weer op een pak tegels gewacht moest worden.
- Nog voordat de vloer gestort werd, hadden we er electrische vloerverwarming in laten leggen. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je die matten goed doormeten voordat je ze gaat leggen. 1x doormeten als het uit de verpakking komt, 1x doormeten als het op de grond uitgelegd is, 1x doormeten als de vloer er overheen gestort wordt en uiteindelijk doormeten als de tegels geplaatst gaan worden.
Dat gele papiertje vond ik later en was geen enkele keer ingevuld....dus tot de dag dat de wandcontactdoos werd gemonteerd...de grote vraag of die vloerverwarming geen kabelbreuk zou hebben? Dan hadden we dus echt een groot probleem...vloer eruit. Gelukkig werkt de vloerverwarming wel...dus door het oog van de naald.
- Tijdens het afmonteren presteerde ze het om door hun eigen omgelegde waterleidingen heen te boren. Wandtegels achter de douchestang er dus weer uit moeten breken.
- Tegels die ze hadden uitgepakt werden rechtop tegen een radiator en reeds geverfde muren in de slaapkamer neergezet. Resultaat, krassen op radiator en muur.
Elke keer als ik 's avonds thuiskwam, kon ik eerst weer stukjes karton tussen tegels en muren gaan plaatsen om de boel enigzins te beschermen.
- Gele smurrie over een radiator...ik denk tegellijm.
- Verkeerde wc brillen geplaatst (fout van de leverancier)
- Paar tegels waren niet netjes gezaagd, maar dat zou na het kitten niet meer zichtbaar zijn.
Nou, die kerel die moest kitten maakte er helemaal een zooitje van. Zeer slecht kitwerk...hobbels, bobbels, dik, dun, kruimelig, zwarte troep erin, en sommige plekken zelfs helemaal geen kitwerk.
Als een kleine schooljongen moest ik hem er de volgende dag op wijzen wat er niet goed aan was.
Wat is er toch tegenwoordig met werknemers? Als je het niet naar je zin hebt, flikker dan toch gewoon op...ga een uitkering trekken van mijn part.
Hij was er overigens zelf ook wel achter gekomen dat die hoek uit een tegel niet door wat kitwerk weg te werken was, die tegel moest er dus uit. Volgende dag kwam hij weer...met een flinke hamer begon hij op een trappetje vlak onder het verlaagde plafond die tegel weg te bikken.
Resultaat....tegel verwijderd, maar in de aangrenzende studeerkamer een dikke scheur in het stucwerk. Ook dat was geen probleem..zou in orde komen, zucht......
- Reparatie scheur in het stucwerk zeer onder de maat. Ik zie die scheur nog steeds zitten. Op een gegeven moment zag ik die flapdrol in de weer met een duimstok.
Na een kwartiertje kwam hij met de mededeling dat hij die scheur niet veroorzaakt had, maar diegene die de spiegel had opgehangen. Flikker toch op dacht ik toen. Zelf een rolmaat erbij gepakt...en eens vanuit de grond gaan meten op welke hoogte die scheur zat? Mannetje hield er geen rekening mee dat in de badkamer een verlaagd plafond zit....en juist vanuit het plafond was hij gaan meten.
Toen ik (met twee linker handen) hem er op wees dat hij fout zat, was het enige wat hij kon zeggen, "nou het maakt mij niet uit hoor..ik doe het wel" met een uiterst chagarijnige blik.
Wat een klootzak
- Maargoed....nieuwe tegel erin...legt hem voor het gemak even met de onderkant op onze splinternieuwe wastafel, dus krassen. Helaas kwam ik daar pas achter toen hij alweer naar huis was.
- Na maanden eindelijk een kraantje voor het wastafeltje beneden uitgeleverd. (probleem van de leverancier). Toen werd ook pas het toilet afgemonteerd.
Resultaat...verchroomde afvoerpijp staat niet mooi loodrecht de vloer in.
Heb het echt helemaal met ze gehad, en ben ook niet van plan die resterende 10% te betalen. Sterker nog...zou het mogelijk zijn om geld terug te vorderen?
Heb al heel wat vrije dagen moeten opofferen omdat zij dan weer eens een keertje zouden langskomen. Daarbij hebben ze ook veel beschadigd.
Op sommige plekken zijn de tegels niet goed ingewassen...en zie je nu hele kleine gaatjes in de voegen ontstaan.
Keer op keer maakte ze er weer een bende van en stonden wij laat in de avond weer te boenen.
Ook heeft die kitter nog eventjes zijn bouwladder een paar keer op onze prachtige parketvloer (met dank aan BDA parket aka Dick Hoekendijk) neer gezet waardoor het krasjes in de waxlaag zitten. Allemaal ergenissen waar ik helemaal moedeloos van ben geworden.
Gisteren waren ze dus klaar, vandaag hingen ze al aan de telefoon ivm met het resterende bedrag van de rekening.
Hoe pak ik dit aan?