Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
NielsH

Re: Fotografie

Bericht door NielsH » 13 nov 2009, 17:41

stefan740 schreef:
Mark Nauta schreef:
stefan740 schreef:Dat de voorkant te donker is stoort me meer eigenlijk.

@Mark: Ik ga het eens proberen. Dit was pas de 2de keer dat ik probeerde te 'pannen' dus ik was er wel tevreden mee :lol: Probleem blijft dat een 17-85mm niks is voor de ring, geld voor extra lens heb ik eigenlijk ook niet.
Sommige bochten zijn met jou lens wel te doen hoor. Moet je proberen een bocht te zoeken die dicht aan de vangrails loopt. Of juist lekker met groothoek
panningshots doen ;).
Ja er zijn er genoeg wel te doen maar dan zit je wel nog met foto's met 75% omgeving en 25% auto. Ik heb alle 73 bochten ondertussen gehad, wel verspreid over 4 of 5 dagen hoor :lol:
Buitenkant Karussell, Wehrseifen, buitenkant Eschbach. Om er een paar te noemen zijn wel te doen met 85mm, met meer dan 25% auto :wink:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 13 nov 2009, 23:36

Mark Nauta schreef:Waarom plaats je die foto Rene? Ben jij dat aan het stuur?
Ik vind het een erg mooie foto...op het juiste tijdstip genomen dat de RS4 vol in de veren hangt en hierdoor er nog dikker uit ziet dan dat ie al is.
Zie net dat jij hem hebt gemaakt.... :thumbup:

allen

Bericht door allen » 14 nov 2009, 00:58

stefan740 schreef:Dat de voorkant te donker is stoort me meer eigenlijk.

@Mark: Ik ga het eens proberen. Dit was pas de 2de keer dat ik probeerde te 'pannen' dus ik was er wel tevreden mee :lol: Probleem blijft dat een 17-85mm niks is voor de ring, geld voor extra lens heb ik eigenlijk ook niet.
Ik was toen ik de 70-200 had gekocht gelijk het weekend even heen gegaan om te testen. Ik moet zeggen dat auto's soms op 70mm gewoon veel te dichtbij zaten voor me. Dat is toch wel even wennen. Volgde ik de wagen en dan ineens kreeg ik die niet meer volledig in beeld. :mrgreen:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 14 nov 2009, 03:14

Kim schreef:
Ferdi Gielen schreef:[img]http://i183.photobucket.com/albums/x58/ ... CF1833.jpg[/im]

[img]http://i183.photobucket.com/albums/x58/ ... CF1864.jpg[/im]

[img]http://i183.photobucket.com/albums/x58/ ... CF1866.jpg[/im]

[img]http://i183.photobucket.com/albums/x58/ ... CF1869.jpg[/im]

Was voor mij de eerste keer om tijdens een rally foto's te maken.
Na wat tips van iemand vind ik dit toch best redelijke plaatjes voor een gewone camera
goede poging, maar geen goede foto's er is er geen 1 scherp. Met weinig licht en een gewone compact is het haast onmogelijk om scherpe foto's van snel bewegende dingen te maken. Zou het bij goed daglicht nog eens opnieuw proberen. Beweeg je camera ook eens mee met de auto, dan kun je ook meer succes hebben bij dit soort dingen.

Met een compact is het helaas snel afgelopen ja.
Was die dag donker en mistig, heb wel met de auto's meebewogen maar het kan altijd beter.

Ben benieuwd wat het met goed daglicht doet

KW

Bericht door KW » 14 nov 2009, 03:30

Het lijkt me zowiezo lastig om wel een flink bewogen achtergrond te krijgen dmv langere sluitertijd, maar de auto toch haarscherp te houden...

Deze kwam ik nog op m'n harde schijf tegen, ooit op de King Cruise (usa meeting) in Muiden gemaakt. Leek me wel de moeite waard hier te posten, en te horen wat men er hier van vindt.

Afbeelding

Dit was gewoon een van de fele foto's van auto's die dag, zonder bedoeling er een mooie foto van te maken. Maar nu ik hem terug zie en ietsje bijgeknipt heb is het toch wel iets moois geworden vind ik.

Metchu

Bericht door Metchu » 14 nov 2009, 10:22

hier zat potentie KW... het is iig een stuk beter dan wat ik voor de rest van je gezien heb!

Snipe

Bericht door Snipe » 14 nov 2009, 10:41

KW schreef:Het lijkt me zowiezo lastig om wel een flink bewogen achtergrond te krijgen dmv langere sluitertijd, maar de auto toch haarscherp te houden...
Da's een kwestie van oefenen.
Toch is het wel de moeite waard. Vergelijk deze foto's maar eens.

Afbeelding

Afbeelding

In die bovenste zie je totaal geen snelheid. Je ziet niet of die auto stilstaat of volgas de bocht door dendert. In de onderste zie je veel meer snelheid.
(Verder is er natuurlijk van alles op die foto's aan te merken, maar daar gaat het nu even niet om. De onderste heb ik uit gemakzucht genomen. Het hek stond in de weg, maar ik had geen zin om ergens anders heen te lopen; op deze manier was het wat minder storend dan wanneer ik de camera stil zou hebben gehouden.)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 11:00

Pannen is zo te leren. Dat is niet zo heel moeilijk. Kwestie van goede sluitertijd kiezen, goed meebewegen en op tijd foto maken. Deze even als klein voorbeeld, staan er honderden van in de Photo Gallery op 8200rpm.com:
Afbeelding

Snipe

Bericht door Snipe » 14 nov 2009, 11:09

Stéphane schreef:Pannen is zo te leren. Dat is niet zo heel moeilijk.
Vroegah wel. Moest je je filmpje laten ontwikkelen en dan maar zien wat het geworden was. En dan de keer erop nét iets anders proberen.
Nu, met digitaal, is het een eitje.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 14 nov 2009, 11:26

Ben ook geen ster in pannen, maar het lukt wel af en toe :D
Deze is op 1/50e genomen volgens mij.

Afbeelding

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 11:47

Snipe schreef:
Vroegah wel. Moest je je filmpje laten ontwikkelen en dan maar zien wat het geworden was. En dan de keer erop nét iets anders proberen.
Ik weet er alles van ;) Dit is nog zo'n old skool foto met mijn oude analoge Canon EOS. Die ik notabene allemaal nog handmatig heb ingescand, foto per foto. Dat was echt een heleboel werk :shock:

Afbeelding

Snipe

Bericht door Snipe » 14 nov 2009, 11:49

Dat lijkt me inderdaad nogal veel werk. Jij liever dan ik :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 12:03

Snipe schreef:Dat lijkt me inderdaad nogal veel werk. Jij liever dan ik :wink:
Je bent jong en je hebt tijd te veel, zullen we maar zeggen :stom:
Wel veel van geleerd destijds, dus zeker wel wat aan gehad.

Xave30

Bericht door Xave30 » 14 nov 2009, 12:36

Stéphane schreef:
Snipe schreef:
Ik weet er alles van ;) Dit is nog zo'n old skool foto met mijn oude analoge Canon EOS. Die ik notabene allemaal nog handmatig heb ingescand, foto per foto. Dat was echt een heleboel werk :shock:

Afbeelding

Lekker vintage Stephane.

Was dit ook vóór de tijd dat je een filmrol direct op een cd-rom kon laten ontwikkelen? :)

Kim

Bericht door Kim » 14 nov 2009, 13:52

joh, volgens mij draaiden de pc's toen nog op casettebandjes :lol:

Wel echt mooi, analoog vind ik eigenlijkt och wel mooier dan digitaal.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 16:18

Xave30 schreef:Lekker vintage Stephane.

Was dit ook vóór de tijd dat je een filmrol direct op een cd-rom kon laten ontwikkelen? :)
Ja, met stofjes op de foto nog. In die tijd (2001) kon je het volgens mij net wel of nog net niet commercieel op CD-ROM laten ontwikkelen. Dat is daarna gekomen met Hema, Kruidvat, AH en dat soort bedrijven. Maar daarvan was de kwaliteit vaak ook niet om over naar huis te schrijven. Was trouwens ook kostbare hobby als je 2/3x per maand naar de Ring ging en dan 2-3 rolletjes vol schoot :shock: Digitaal is dan beter en goedkoper ;)

@Kim: Dank je ;)

KW

Bericht door KW » 14 nov 2009, 16:26

Ja het verschijnsel van pannen snap ik wel :) maar heb het zelf wel es een enkele keer geprobeerd en dan is het erg moeilijk om de auto niet ook bewogen te hebben :bag: . Aan wat voor sluitertijden moet ik ongeveer denken? Maakt het diafragma daarbij nog veel uit?

Xave30

Bericht door Xave30 » 14 nov 2009, 16:29

Stéphane schreef: Ja, met stofjes op de foto nog.
Hihi

Ik doe het sinds 1999 ongeveer. Kwaliteit van de foto op cd-rom is idd een stuk vooruitgegaan als ik terug kijk.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 17:22

KW schreef:Ja het verschijnsel van pannen snap ik wel :) maar heb het zelf wel es een enkele keer geprobeerd en dan is het erg moeilijk om de auto niet ook bewogen te hebben :bag: . Aan wat voor sluitertijden moet ik ongeveer denken? Maakt het diafragma daarbij nog veel uit?
Hangt voornamelijk van de hoeveelheid licht van buiten af. Maar uitgaande van een normale dag, ISO400, diafragma ongeveer 5-6 kom je op 1/125e wel een aardig eind. Je kunt ook langere sluitertijden gebruiken. Deze is op 1/60e genomen. Risico bestaat dan natuurlijk wel dat ze minder scherp worden door bewegingsonscherpte.

Afbeelding

Diafragma niet te groot omdat je dan én minder licht nodig hebt én de omgeving wat waziger krijgt.

@Xavier: Ik fotografeer ook sinds 1998-1999 zo'n beetje. Heb zelfs mijn oude analoge Olympus nog liggen. De Canon is helaas bij een inbraak gestolen.

Luuk

Bericht door Luuk » 14 nov 2009, 18:28

Stéphane schreef:@Xavier: Ik fotografeer ook sinds 1998-1999 zo'n beetje. Heb zelfs mijn oude analoge Olympus nog liggen. De Canon is helaas bij een inbraak gestolen.
Aiii, sucks Stéphane. :'(

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 20:23

@Luuk: Was vervelend, maar ook een voordeel bij een nadeel. Doordat hij nog best veel waard was (incl. objectieven die erbij zaten) kon ik na vergoeding door verzekering een nieuwe digitale body kopen.

Christoph

Bericht door Christoph » 14 nov 2009, 20:30

Stéphane schreef:
Ik leerde al heel snel een diascanner te gebruiken... ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 21:33

Christoph schreef:
Stéphane schreef:
Ik leerde al heel snel een diascanner te gebruiken... ;)
LOL ;) Ik leerde al heel snel dat die bijna net zo duur waren als een digitale SLR body :P Wel naar gekeken nog trouwens, maar niet gedaan omdat de kwaliteit van de low-end modellen tegen viel.

KW

Bericht door KW » 14 nov 2009, 22:26

Stéphane schreef: Hangt voornamelijk van de hoeveelheid licht van buiten af. Maar uitgaande van een normale dag, ISO400, diafragma ongeveer 5-6 kom je op 1/125e wel een aardig eind. Je kunt ook langere sluitertijden gebruiken. Deze is op 1/60e genomen. Risico bestaat dan natuurlijk wel dat ze minder scherp worden door bewegingsonscherpte.

http://www.8200rpm.com/gallery/chc0505/imm110.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Diafragma niet te groot omdat je dan én minder licht nodig hebt én de omgeving wat waziger krijgt.
Mijn camera (Powershot S3IS, compact ding dus) gaat van ISO 80 tot 800, en met 400 en 800 zijn foto's echt onbruikbaar door de idiote hoeveelheid ruis :roll: Hoger dan laagste setting gebruik ik nooit, want zelfs met 100 vind ik foto's al te ruisig worden. Dat zijn ze op 80 al maar kan helaas niet lager :mrgreen:

Misschien dat het aan de diafragmasetting ligt dat ik met snellere sluitertijden dan 1/80e of zo met daglicht niks meer bewogen krijg (weet niet zeker, zover ik me herinner)? Met flis staatie standaard (auto sluitertijd/diafragma) op 1/60e en zelfs een hard draaiende PC fan staat dan nog stil.

Heb er zowiezo nog maar weinig mee geprobeerd, en zeker niet recent... zal ik weer es gaan doen, van mijn part gewoon ff langs de openbare weg elke langsrijdende auto op de foto zetten met elke keer andere setting...

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2009, 22:36

Hoe lager de ISO waarden hoe meer licht je nodig hebt om een foto te kunnen maken. En dus langere sluitertijden. En als hij op auto staat dan zal hij altijd het kleinste diafragma kiezen als je op 1/60e fotografeert. Maar dat maakt verder niet zo veel uit. Flits moet je gewoon vergeten want daar heb je in dit soort situaties gewoon helemaal niets aan :sealed:

Diafragma heeft verder ook niets te maken met of je iets bewogen ziet. Dat is alleen sluitertijd.

Los van hoe je je ISO zet en of je al dan niet ruis hebt blijf je toch een probleem houden met scherp stellen. Jouw camera is waarschijnlijk gewoon te traag om echt goed scherp te stellen op bewegende auto's. Enige alternatief zou dan fixed focus zijn, maar dat werkt waarschijnlijk ook niet echt.

Plaats reactie