Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Snipe

Re: Fotografie

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 00:49

KW schreef:
Snipe schreef:Dat kun je best voor de eerste keer of voor de laatste keer of voor de zoveelste keer zeggen, maar de foto's van Mark en van mij bewijzen dat je met een compactcamera prima een scherpe foto kunt maken. Beweging of ruis of onscherpte ligt in de meeste gevallen gewoon aan jezelf.
Goed, dan maak jij met mijn camera maar foto's die beter zijn ;-) succes
Ik ken mijn eigen capaciteiten en beperkingen op fotografisch gebied. Evengoed durf ik er wel een wedje op te leggen dat Mark of Luuk of Martijn met jouw camera betere foto's maakt dan jij met een DSLR.

Wie pakt de handschoen op? :mrgreen:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 00:49

KW schreef:
Mark Nauta schreef: Prima. Als je dat allemaal nog steeds wilt geloven....fine with me....ga dan niet verwachten dat je nu nog constructieve tips op je
foto's zal krijgen als dit je instelling zal blijven!!
Ok, ik moet dus een spiegelreflex aanschaffen voor ik pas pics kan posten die door jullie geaccepteerd worden... Helaas dan.
Nee dat zeg ik niet....waar lees je dat????

Alleen jij zegt steeds dat het aan je cam ligt. Ik bewijs je net met een voorbeeld van een fucking 2.0 megapixel camera dat dat bullshit
is. Als je dan nog eens wat tips ter harte neemt die je krijgt, of gaat krijgen, dan kan je misschien wel de pics maken die je zou willen.
Ook die cam van jou kan dat wel! Of je hebt de instellingen verkeerd, of je doet zelf iets niet goed, maar plaatjes met dat ding maken
gaar prima!!

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:50

Snipe schreef: Ik ken mijn eigen capaciteiten en beperkingen op fotografisch gebied. Evengoed durf ik er wel een wedje op te leggen dat Mark of Luuk of Martijn met jouw camera betere foto's maakt dan jij met een DSLR.

Wie pakt de handschoen op? :mrgreen:
Nee niet 'betere foto's, het gaat puur over de scherpte. Dat hun qua compositie een betere foto kunnen maken geloof ik zo wel.

Mark Nauta schreef:Nee dat zeg ik niet....waar lees je dat????
Jij weigert te geloven dat het aan mijn camera ligt. Ik ken m'n cam nog beter dan m'n eigen broek zak, met al z'n kunnen en problemen, alle mogelijke settings. Dat ding doet het gewoon niet beter, ook niet in andermans handen. Dus als dat beter moet blijft er weinig over dan een andere camera.
Laatst gewijzigd door KW op 11 nov 2009, 00:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 00:53

Dus een scherpe foto is volgens jou niet beter?

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:54

Snipe schreef:Dus een scherpe foto is volgens jou niet beter?
Ik krijg kritiek op 2 dingen: onscherpte en compositie. Die hou ik hier even graag gescheiden ;-)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 00:56

KW schreef:
Mark Nauta schreef:Nee dat zeg ik niet....waar lees je dat????
Jij weigert te geloven dat het aan mijn camera ligt. Ik ken m'n cam nog beter dan m'n eigen broek zak, met al z'n kunnen en problemen, alle mogelijke settings. Dat ding doet het gewoon niet beter, ook niet in andermans handen.
Wil je eigenlijk wel leren????

Kijk eens op http://www.Flickr.com" onclick="window.open(this.href);return false; en toets het merk en type naam van je cam in, kijk eens wat andere mensen wél kunnen met DIE cam!!!!!!!!!

allen

Bericht door allen » 11 nov 2009, 00:57

KW schreef:
Mark Nauta schreef: Prima. Als je dat allemaal nog steeds wilt geloven....fine with me....ga dan niet verwachten dat je nu nog constructieve tips op je
foto's zal krijgen als dit je instelling zal blijven!!
Ok, ik moet dus een spiegelreflex aanschaffen voor ik pas pics kan posten die door jullie geaccepteerd worden... Helaas dan.
Jij was dat 2 megapixelfotootje van Mark alweer vergeten he. Ondanks dat die gele banaan op wielen zo opviel. :angel:
Je kunt de kerstman een stoomboot geven, maar daar als hij er niet mee overweg kan, is hij niet op tijd met z'n cadeautjes. Nogmaals, probeer eens een statief, want tenzij je arm in beton is gegoten ga jij die niet 2 seconden stil kunnen houden. Dat snap ik als hobbybob ook wel. :idea:

---
Compositie en scherpte klopt alletwee niet. Probeer eens wat aan te nemen van anderen. :bag:

Snipe

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 00:59

KW schreef:
Snipe schreef:Dus een scherpe foto is volgens jou niet beter?
Ik krijg kritiek op 2 dingen: onscherpte en compositie. Die hou ik hier even graag gescheiden ;-)
De onscherpte kan ook ontstaan door de compositie. Mijn compact heeft ook moeite om de juiste instellingen te vinden in zulke omstandigheden; mist, en een setje breedstralers als tegenlicht. Dan wil er wel eens wat misgaan met de autofocus of de sluitertijden.

Het verhaal over je camera lijkt ook niet erg steekhoudend omdat sommige van je andere foto's weer wél scherp zijn. Dan lijkt mij toch de conclusie dat je niet kritisch genoeg bent. Of zeg ik dan iets heel raars?

allen

Bericht door allen » 11 nov 2009, 01:01

Dat laat zien dat hij z'n camera niet snapt.

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 01:06

Alle door mij gepostte foto's zijn niet allemaal met dezelfde camera gemaakt. De oudere met die A70, de nieuwere met een S3-IS. Die S3-pics zijn idd een stuk beter, maar missen nog altijd veel scherpte. Dat zag ik al meteen vanaf het begin dat ik die had, en dat is met de tijd niet beter geworden.

Het klopt dat bepaalde belichting niet echt hulpvaardig is voor de autofocus, en hij ook een bepaald minimaal contrast moet hebben voor hij pas uberhaupt wil scherpstellen, en ik dat daardoor meermalig achter elkaar moet proberen voor datie pas aangeeft datie scherp is. Maar ook onder idealere omstandigheden heb ik nog geen enkele foto gezien die echt heel scherp is. Dus denk dat m'n cam gewoon niet in orde is. Maar zolang hij gewoon foto's maakt doe ik er niks aan.

Verder zijn de meeste foto's wel iets bijgewerkt, wbt contrast, levels en scherpte, dus het kan idd zijn dat sommigen aardig scherp lijken. Maar dat komt door eerst te verscherpen en daarna te verkleinen, zodat het een mooi plaatje lijkt (maar het origineel dus helemaal niet mooi is).

Mark Nauta schreef: Kijk eens op http://www.Flickr.com" onclick="window.open(this.href);return false; en toets het merk en type naam van je cam in, kijk eens wat andere mensen wél kunnen met DIE cam!!!!!!!!!
Ik zie al veel foto's die allemaal dezelfde symptomen hebben als mijn cams, waarvan alleen de compositie zelf wellicht 'beter' is.

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 01:11

Om nog even terug te komen op de opmerking dat ruis bij voorbaat een foto onscherp maakt:

1. Met (overdreven veel) ruis.
Afbeelding

2. Zonder ruis.
Afbeelding

Je gaat mij niet wijsmaken dat het punt waar ik op scherp heb gesteld (op beide foto's de 'puntjes' op de muis), bij de ruisfoto onscherper is dan op de foto zonder ruis. :wink:

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 01:18

Ok you have your point. Mijn cam kan dus gewoon niet scherpstellen.

Snipe

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 01:21

KW schreef:
Mark Nauta schreef: Kijk eens op http://www.Flickr.com" onclick="window.open(this.href);return false; en toets het merk en type naam van je cam in, kijk eens wat andere mensen wél kunnen met DIE cam!!!!!!!!!
Ik zie al veel foto's die allemaal dezelfde symptomen hebben als mijn cams, waarvan alleen de compositie zelf wellicht 'beter' is.
Zomaar een paar fotootjes die met dezelfde camera gemaakt zijn. Allemaal even onscherp, want tjonge wat zijn die compacts toch ellendig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
My daughter used my Powershot S3 IS for the first time today at the airshow as she knew she'd use up the 12x optical zoom for the planes.

Afbeelding

Afbeelding

Rest alleen nog de vraag: als die camera nou zo dramatisch slecht is, waarom heb je dat ding dan ooit gekocht?

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 01:23

KW schreef:Ok you have your point. Mijn cam kan dus gewoon niet scherpstellen.
Juist ja........

Maargoed, wat heb je nu tussen de discussies door geleerd? :wink:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 11 nov 2009, 01:25

Misschien de lens eens een keer schoonmaken met een wattenstaafje/brillendoekje ofzo.
Dat probleem had/heb ik met m'n ixus wel eens... ondanks dat er iets voor de lens schuift bij uitzetten.. wordt het best een baggerzooitje.
Dus eens in de zoveel tijd haal ik daar even wat zooi overheen om het schoon te maken. Anders is dat ding dus ook gewoon niet scherp.

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 01:33

Snipe schreef:Zomaar een paar fotootjes die met dezelfde camera gemaakt zijn. Allemaal even onscherp, want tjonge wat zijn die compacts toch ellendig.
Die Tijger is de enige die er zo slecht uit ziet als mijn foto's. Van de rest durf ik in twijfel te trekken of ze wel echt mijn type cam gebruikt hebben. Een van de typische minpunten van een S3IS, die ik al wist voordat ik hem kocht (dpreview) is Purple fringing... een verschijnsel dat ik op al die andere pics niet terug kan vinden en min camera idd vrij erg heeft.

Rest alleen nog de vraag: als die camera nou zo dramatisch slecht is, waarom heb je dat ding dan ooit gekocht?
Dramatisch slecht issie niet, maar als ik dat geweten had had ik idd wellicht nog even verder gezocht... ;-)
(voor mij was een belangrijk aspect de film-mogelijkheid, en deze maakt uitstekende filmpjes zelfs met stereogeluid)

Luuk schreef:Maargoed, wat heb je nu tussen de discussies door geleerd? :wink:
Dat jullie auto's op gras niks vinden, dat ik niet weet wanneer ik wel of geen schuine horizon mag gebruiken, en dat ruis niet perse onscherp hoeft te zijn.

Patrick van Wijngen schreef:Misschien de lens eens een keer schoonmaken met een wattenstaafje/brillendoekje ofzo.
Dat probleem had/heb ik met m'n ixus wel eens... ondanks dat er iets voor de lens schuift bij uitzetten.. wordt het best een baggerzooitje.
Dus eens in de zoveel tijd haal ik daar even wat zooi overheen om het schoon te maken. Anders is dat ding dus ook gewoon niet scherp.
Heb ik al vaker gedaan, gaf helaas geen verbetering in de scherpte.
Laatst gewijzigd door KW op 11 nov 2009, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 01:34

Voor zover ik de Exif's eruit kan trekken, is in ieder geval die foto met die vliegtuigen met de S3IS gemaakt. :wink:
KW schreef:
Luuk schreef:Maargoed, wat heb je nu tussen de discussies door geleerd? :wink:
Dat jullie auto's op gras niks vinden, dat ik niet weet wanneer ik wel of geen schuine horizon mag gebruiken, en dat ruis niet perse onscherp hoeft te zijn.
:thumbup: :thumbup:

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 01:37

Verder vind ik sfeer in een foto vaak erg belangrijk, ongeacht of een compositie nu wel volgens de 'regels' is gemaakt of dat de foto scherp is of niet. Goede compositie en goede scherpte kunnen het wel beter weergeven natuurlijk, maar is voor de sfeer vaak niet noodzakelijk. Nahja, dat vind ik dan ;)

Xave30

Bericht door Xave30 » 11 nov 2009, 01:38

@ topic verloop vandaag -> yeah..... :? :shock:
----

@ Martijn Koevoets - Heel erg aansichtkaart-esque die serie :D

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 01:39

KW schreef:Verder vind ik sfeer in een foto vaak erg belangrijk, ongeacht of een compositie nu wel volgens de 'regels' is gemaakt of dat de foto scherp is of niet. Goede compositie en goede scherpte kunnen het wel beter weergeven natuurlijk, maar is voor de sfeer vaak niet noodzakelijk. Nahja, dat vind ik dan ;)
Ja, een foto hoeft niet altijd persé 100% scherp te zijn om gaaf te zijn.
Maar bij statische autofotografie is het toch wel een pré. :wink:

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 01:43

Ja dat klopt wel. Maar toch vind ik die schuine foto van m'n auto in de mist helemaal geen verkeerd plaatje. Ja kan beter, maar gewoon geen verkeerd plaatje... Maarja ben blijkbaar de enige die dat vindt :P

Ow en trouwens, die stoomlocomotief is een ingescande analoge ontwikkelde foto, da's de oudste foto van allemaal.

Edit:
allen schreef:Nogmaals, probeer eens een statief, want tenzij je arm in beton is gegoten ga jij die niet 2 seconden stil kunnen houden. Dat snap ik als hobbybob ook wel. :idea:
Heb nog ff gekeken naar de EXIF-data in de originele foto van dat vliegtuig, die hier zo mooi gevonden wordt. Dat was met een hele seconde sluitertijd uit de losse hand, stond hooguit een beetje tegen een wiebelig hekwerk te leunen.

Statief moet ik nog steeds een keer kopen idd ;-)

Verder nou ik er over nadenk, toch apart dat de foto's waar ik echt voor ga zitten/staan om er wat moois van te maken hier niet mooi gevonden worden, en snelle tussendoorshots zoals dat vliegtuig, want dat was het, wel mooi gevonden worden :P Misschien moet ik minder tijd in een foto steken :hmmm:

Kim

Bericht door Kim » 11 nov 2009, 08:28

misschien moet je er idd niet té lang over nadenken en lekker op je gevoel knippen

Snipe

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 08:42

KW schreef:Wat voor auto erop staat doet er voor de foto uberhaupt niet toe
Ik heb er eens een nachtje over geslapen. Mijn mening: als de onderwerpkeuze bijzonder genoeg is, kan het iets minder belangrijk zijn of de scherpte of de compositie of de technische uitwerking wellicht wat minder geslaagd zijn.

Dus bijvoorbeeld die foto met die Vectra: als daar geen onderbelichte onscherpe Vectra op een mistig grasveldje had gestaan maar een naakte Doutzen Kroes, dan was de foto wellicht toch aardig geweest.

allen

Bericht door allen » 11 nov 2009, 09:09

Snipe schreef:Dus bijvoorbeeld die foto met die Vectra: als daar geen onderbelichte onscherpe Vectra op een mistig grasveldje had gestaan maar een naakte Doutzen Kroes, dan was de foto wellicht toch aardig geweest.
Sorry, maar dan was scherpte voor mij ECHT belangrijk geweest! :mrgreen:

KW, dat jij soms anders naar je eigen foto's kijkt is normaal. Het je eigen auto.

Heb hier nog een voorbeeldje voor je:
Afbeelding

Enig idee waarom ik dit een waardeloze foto vind? (serieus antwoord graag)

Snipe

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 09:17

allen schreef:
Snipe schreef:Dus bijvoorbeeld die foto met die Vectra: als daar geen onderbelichte onscherpe Vectra op een mistig grasveldje had gestaan maar een naakte Doutzen Kroes, dan was de foto wellicht toch aardig geweest.
Sorry, maar dan was scherpte voor mij ECHT belangrijk geweest! :mrgreen:
Is ook weer waar.

Plaats reactie