M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2009, 18:06

Idd. Bij wat rondvragen hoor je eigenlijk toch steeds dezelfde naam terug in de racerij en dat is Sachs. Of je moet naar de echte profi sets gaan van bijvoorbeeld Tilton of JB superlite, dan krijg je een 2 of 3 plaats 5,5 inch koppeling. Dan kan je alleen je portemonee ook wel even trekken :lol: 130i cup auto's schijnen ook met een Sachs plaat te rijden bijvoorbeeld.

Bij mij is de chip die er nu in gaan 1 uit de UK, RPM bovengrens is dan 8100 RPM ipv de 7700 RPM die er eerst op zat. Simpelweg er in klikken klaar. Scheelt qua PK's niks volgens mij, het is alleen net dat ik even door kan daar.

Voor de 325i kan je volgens mij allerhande chips krijgen die een 7200 RPM bovengrens hebben, dat zou wel goedkoop te regelen moeten zijn :)

Paul

Bericht door Paul » 27 aug 2009, 18:11

die Viper chip die jij erin hebt Bert hebben wij getest op de testbank op een 3.0 en deed even 12 pk minder, voelde sneller maar op de bank minder pks...

k*tchip dus.. Mario probeerd die ook nog steeds te verkopen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2009, 18:16

Zien het wel. De meeste van die rollebanktests vind ik ook maar natte vingerwerk. Ik heb bij mijn eigen auto zelfs gezien dat 2 metingen binnen een uur zomaar 25 PK uit elkaar zaten.

Maar echt veel kost het allemaal niet en een DME computer is in 5 minuten gewisseld :)

@iko

Bericht door @iko » 27 aug 2009, 20:03

Bert ///M3 schreef:
Verder nog iets veranderd aan het motormanagment, ik zou nu bovenop het scheivlak nog iets meer km/u moeten kunnen pakken, daarvoor zat ik steeds een paar sec in de begrenzer.
Welke versnelling rij jij daar? Wat is de snelheid?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2009, 20:18

Normaal in 4, dat is op top 178 op de PBox, zal rond de 190 op de teller zijn oid?

Als het goed is moet ik dan 186 kunnen, dat zou genoeg moeten zijn.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 okt 2009, 16:15

Vandaag is de garage aan de koppeling etc begonnen. Gelijk met de koppeling komt er ook een JB Racing vliegwiel in, als het spul toch open ligt.

Helaas zoals gewoonlijk blijken er wel meer dingen kapot :?

Druklager finaal uit elkaar geklapt maar daar lag al een nieuwe voor klaar. Hardyschijf ook bijna finaal aan puin. Beide baksteunen kapot. Bussen tussen de schakelpook allemaal stuk. Uitlaatrubber kapot. etc etc. Alles word weer vernieuwd met standaard spul, behalve de baksteunen, daar komen nu aluminium exemplaren voor in de plaats, ook meteen aluminium motorsteunen.

Ook word mijn gescheurde ruit vandaag vervangen voor een verwarmd exemplaar. Daar kwam na verwijderen van de ruit ook de nodige roest onder vandaan dus dat moet ook eerst gefixed :?

Ik moet dat sponsoring zoeken eens van Luco af kijken :goodnight:

steve smith

Bericht door steve smith » 15 okt 2009, 19:48

Bert ///M3 schreef: Druklager finaal uit elkaar geklapt maar daar lag al een nieuwe voor klaar. Hardyschijf ook bijna finaal aan puin. Beide baksteunen kapot. Bussen tussen de schakelpook allemaal stuk. Uitlaatrubber kapot. etc etc. Alles word weer vernieuwd met standaard spul, behalve de baksteunen, daar komen nu aluminium exemplaren voor in de plaats, ook meteen aluminium motorsteunen.
Hint: 1 van de 4 niet van alu maken. Je moet ergens trillingen kwijt kunnen wil de boel niet gaan scheuren. Zou zelf de lichtst belaste motorsteun (linker) van rubber/poly houden, of wel alu motorsteunen monteren maar dan hardere poly baksteunen. Als je alles alu maakt scheurt er of een bok (alu ding tussen steun en blok) of een oor van de bak. Probleem wordt dan verlegd naar waar je het niet wilt zeg maar.....

Niels v D

Bericht door Niels v D » 15 okt 2009, 20:47

steve smith schreef:
Bert ///M3 schreef: Druklager finaal uit elkaar geklapt maar daar lag al een nieuwe voor klaar. Hardyschijf ook bijna finaal aan puin. Beide baksteunen kapot. Bussen tussen de schakelpook allemaal stuk. Uitlaatrubber kapot. etc etc. Alles word weer vernieuwd met standaard spul, behalve de baksteunen, daar komen nu aluminium exemplaren voor in de plaats, ook meteen aluminium motorsteunen.
Hint: 1 van de 4 niet van alu maken. Je moet ergens trillingen kwijt kunnen wil de boel niet gaan scheuren. Zou zelf de lichtst belaste motorsteun (linker) van rubber/poly houden, of wel alu motorsteunen monteren maar dan hardere poly baksteunen. Als je alles alu maakt scheurt er of een bok (alu ding tussen steun en blok) of een oor van de bak. Probleem wordt dan verlegd naar waar je het niet wilt zeg maar.....
Was ook mijn idee..Ik zou toch iets van flexibiliteit in m'n aandrijflijn willen behouden.

Luco

Bericht door Luco » 15 okt 2009, 20:51

steve smith schreef:
Bij de vijf zit er al jaren geen rubber meer in hoor, net als in de seat, alles van staal.
Nergens geen last van, wel lopen moeren en bouten sneller los dus goed aantrekken en controleren :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 okt 2009, 21:06

Mja. Bij een hoop E36's rijden ze zo en weinig problemen :hmmm:

Trouwens prima service van Hein Koopman, 16:00 even gebeld of die nog wat had liggen en voor 20:00 had die al een setje gedraaid :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 okt 2009, 17:09

Aandrijflijn zit weer in elkaar inclusief nieuwe steunen etc :popcorn:

Geeft wel flink extra lawaai die massieve steunen, klinkt als een echte toerwagen binnenin nu :shock: :mrgreen:

Rijden met zo'n sinterplaat koppeling valt mij mee verder, hij grijpt wel plots aan maar op zich is er wel mee te rijden. Wegrijden met zo'n ding in een standaard 1500 KG M3 is iets irritanter denk ik maar bij de racer geen probleem. De drukgroep gaat iets zwaarder maar niet megazwaar oid. Is ook wat meer rev happy nu met een lichter vliegwiel, maar ik vind het verschil nog niet denderend, zal bovenin de toerenrange wel beter zijn denk ik.

Joy

Bericht door Joy » 23 okt 2009, 17:47

Sinterplaat valt wel mee inderdaad. Er is nog wel gedoseerd mee weg te rijden. Hoeveel % is het vliegwiel lichter ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 okt 2009, 18:12

Standaard is 11 KG volgens mij, deze is 4,5 KG.

Maar onderin loopt hij koud sowieso niet zo lekker, ik denk dat het effect dan duidelijker is vol gas als je wat meer in toeren rijd. Maar dat moet ik even @ circuit bekijken.

Tom V

Bericht door Tom V » 23 okt 2009, 23:00

Als het echt een sinterplaat is moet je daar juist niet gedoseerd mee wegrijden, je sloopt hem daar helemaal mee. Het is echt gemaakt voor aan/uit.

Joy

Bericht door Joy » 23 okt 2009, 23:06

Gedoseerd als zijnde niet super lastig. Gewoon vlot laten opkomen en gas bij. Auto van Allen kon ook nog aardig file rijden.

Paul

Bericht door Paul » 25 okt 2009, 01:44

Joy schreef:Gedoseerd als zijnde niet super lastig. Gewoon vlot laten opkomen en gas bij. Auto van Allen kon ook nog aardig file rijden.
Auto van Allen was toch altijd de fileveroorzaker? :banaan:

Mooi Bert! ik kon echt duidelijk het verschil merken toen met mn LTW vliegwiel, zeker voor een NA auto een supermodje!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 nov 2009, 18:02

Vrijdag naar Zolder, moest dus nog wel even eea klaar voor vrijdag.

Vorige week wat dingen aan het benzinesysteem veranderd, kijken of ik hem nu leeg kan rijden tot de meter ook op leeg staat :mrgreen:

Verder van het weekend er eens een bus commandant en wax overheen gehaald, mag ook wel weer eens een keer. Ruiten even schoon gemaakt, rain away over de voorruit enz.

Om sideflippen makkelijker te maken een pedaal gemaakt welke uitsteekt aan de zijkant:

Afbeelding

Verder staat de voorspelling al de hele week op 50% kans op regen. Met deze temperaturen wilde ik zeker weten de verwarmde voorruit aangesloten hebben.

Allereerst een schakelpaneel in het dashboard gemaakt. Niet alles is nog functioneel maar handig om het maar te hebben:

Afbeelding

Vervolgens nog even een circuit in elkaar gezet voor aansturing van de ruit, dmv 2 relais en een zekeringenbank. Ze hadden de verkeerde opgestuurd kwam ik vandaag achter, dus heb ik er zo lang maar even 2 stuks van BMW zelf in gezet. Verder weet ik niet helemaal hoeveel trillingen die baksteunen gaan veroorzaken, ik heb dus het plaatje vastgeschroefd op dempend materiaal:

Afbeelding

Meteen ook maar de kabels voor de PBox achter het dashboard door geleid ipv de ducttape special over het dashboard.

Had ook nog problemen met de ruitenwissers, dus even in die bekabeling gedoken, zekeringen verwisseld, wiper washer module vervangen, dat werkt nu ook weer naar behoren :)

Even starten geprobeerd, werkt prima zo'n voorruit, er vormt zich geen condens als er koude lucht tegen aan komt :)

Joy

Bericht door Joy » 03 nov 2009, 18:08

Hmm handig inderdaad. Pedaal heb je ook slim opgelost. Iets trefzekerder zo.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 nov 2009, 12:37

Gisteren naar Zolder geweest maar mijn avonturen daar waren van korte duur. Auto stond op slicks. Het weer was droog alleen de baan nog wel vochtig, dus even rustig een opwarmrondje rijden, kijken hoe de rest van de baan er bij lag. Lekker rustig rijden, stuur ik Bianchi in, halverwege op weg naar de apex auto 90 graden dwars, kon hem nog wel uit een spin houden alleen glij je dan ineens zo 'n eind door daar is bijna geen houden aan. Voorwielen in het gras dus dan maar both feet in, ik dacht het nog even te redden maar de voorkant schampte nog net even de vangrail. Tik was eigenlijk heel minimaal meer als een schaaf was het niet.

Helaas was de radiateur lek. Nog wel geprobeerd eea te fixen zodat we nog rijden konden maar door gebrek aan een passende radiateur ging dat niet lukken. Schade valt ook wel mee, bumper, gril en een spatbord, plus wat aanbouwdelen, denk nog geen 1500 euro aan onderdelen en spuitwerk en een dagje sleutelen. Kan allemaal gebeuren maar het is gewoon klote dat dan meteen je dag verziekt is :(

allen

Bericht door allen » 07 nov 2009, 12:42

Zonde Bert!

Hoort er helaas allemaal bij.

Luco

Bericht door Luco » 07 nov 2009, 12:51

Zonde zeg :'(

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 nov 2009, 12:56

Ja jammer, maar volgende week of zo even mee in de weer en dan staat ie er weer beter bij als daarvoor dus komt wel weer goed :thumbup:

Ik baalde er meer van dat ik zo snel uitgereden was als van dat beetje verfrommeld plaatwerk eerlijk gezegd. We hebben nog geprobeerd om een radiateur van een 325i pas te maken, geleend bij een ander team als oplossing maar dat ging niet helemaal werken. Plaatwerk zelf hadden we alweer redelijk recht. Uitlijning van de auto stond verder nog exact goed. En een vervangende voorbumper was ook al voorhanden, Bosch Polyester had er nog 1 mee. Wat dat betreft vind ik die BDC dagen wel leuk, sommigen zeggen word te wild gereden maar bij zoiets kan je wel altijd weer wat regelen en dat is wel fijn om mee te maken :thumbup:

@iko

Bericht door @iko » 07 nov 2009, 13:19

Jammer Bert, maar dan heb je iig weer wat te doen de komende tijd :)
Onderdelen als spatbord etc zijn gelukkig goedkoop te krijgen bij de onderdelenhandel.
Bert ///M3 schreef: sommigen zeggen word te wild gereden
Blijkbaar ben jij het dus die te wild rijdt bij de BDC :mrgreen:

vwk

Bericht door vwk » 11 nov 2009, 01:45

Hey Bert,

Heb je niet meer gezien maar je wel zien staan tegen de rails met Dik erbij. Balen man!
Maar 1500 euro schade en werk, zo extreem zag het er niet uit? Of besteed je alles uit?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2009, 02:00

Nee maar je zit zo op 1500 euro. Schatting was eigenlijk 1000-1500 dus ruim gerekend. Radiateur en een bumperhoes zit je al over de 500 euro, komt nog eea aan spuitwerk bij etc. Platwerk op zich is allemaal niet zo duur daar zitten de kosten niet in. In elkaar zetten doe ik zelf wel dat is geen punt.

Duurste is eigenlijk spuiten en zo'n bumperhoes. Ik wil er een originele op omdat de front splitter dan ook weer terug kan etc. Vaak hebben die poly dingen de onderlip mee gegoten en dan past het niet.

Normaal is een koplamp ook wel aan de prijs, maar ik heb via Bosch Polyester al kunstof afdekplaten, scheelt ook meteen 6 KG in de neus :)

Plaats reactie