Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JohanH

Re: Fotografie

Bericht door JohanH » 10 nov 2009, 23:49

Downforce Hans schreef: Oefen eerst maar bij Elmar :please: :thumbup:
Ik houd niet zo van roze auto's :bag: Misschien moet de horizon eens rechtzetten, nu lijkt het net alsof de auto's omhoog rijden :shock:

Maar goed, om toch wat constructief te zijn (dat is het commentaar hier van Martijn, Mark, Dennis en de anderen hier doorgaans ook... het levert iig wat out of the box inspiratie op voor volgende foto's en eventuele bewerking) naar KW toe:
De eerste foto is imho leuk bedacht, maar de focus is compleet verkeerd... met focus op de auto was het waarschijnlijk wat beter geweest, maar dan mis je weer de scherpte in de lucht. De rest van de autofoto's doen me werkelijkwaar niets. Bovendien zijn ze onscherp en is het onderwerp veel te onduidelijk qua compositie. Ja, het is de auto, nee, mijn oog gaat er niet heen bij het bekijken van de foto. Horizon rechtzetten is met veel grafische tools makkelijk uit te voeren trouwens, dat maakt een foto ook meer 'af'.

De zonsondergang foto's hebben een beetje hoog 'al gezien' gehalte, ondanks dat ze wel mooi scherp zijn. Verder sluit ik me aan bij Erik, die twee foto's steken er uit. De rest is schermvulling of was bij mij al richting /prullenbak verdwenen.

JohanH

Bericht door JohanH » 10 nov 2009, 23:51

Beetje zonde van die halo bij 4 en het harde wit bij 6 Mark. Foto 2 is wat mij betreft de absolute winnaar, erg gaaf! :thumbup:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 nov 2009, 23:55

JohanH schreef:Beetje zonde van die halo bij 4 en het harde wit bij 6 Mark. Foto 2 is wat mij betreft de absolute winnaar, erg gaaf! :thumbup:
Thanks!
Halo bij 4????
En foto 6 heb ik met opzet zo gedaan. Wilde echt dat die achtergrond de foto uit liep zeg maar.

KW

Bericht door KW » 10 nov 2009, 23:56

Erik Stoffelsen schreef:Met een Powershot A70 heb je zowiezo weinig mogelijkheden om iets er professioneel uit te laten zien. Ik vind het een erg mooie plaat (en van de hele shoot iig de mooiste) waar ik aardig wat moeite voor gedaan heb.

Quote van jou, KW:

De horizon, zie je die?
De auto rijd weg hoor, want die staat behoorlijk scheef.
Hij is trouwens niet alleen een scheetje beef, maar ook nog eens onscherp...
Dit is een fotografie gedeelte,

Vlam de foto's van Martijn aub niet af, want die hebben prachtige scherpte, scherptediepte en kleuren,
EN mischien nog wel belangrijker, WEL een compositie waar over na is gedacht...
Schuine horizon = expres, dat hoort zo = artistiek, een manier zoals ik al minstens honderden autofoto's heb gezien.
Onscherp, vind ik meevallen. Verder lees je willens en wetens over het "Powershot A70" gegeven heen.

En zolang ik hier niet uit het topic kan opmaken dat je pas iets mag posten als je het met professionele zeer dure fotocamera's gemaakt hebt vind ik niet dat je dit als afblaf-argument mag gebruiken.

Luuk schreef: Sowieso zijn auto's op het gras nooit een goede combinatie. :wink:
Dat is dus een persoonlijke smaak, ik vind auto's op gras juist een goede combinatie.

allen schreef:Afbeelding

Met alle respect. Je kunt niet menen dat je hier je best op hebt gedaan. Hoogstens om op en van het gras af te komen. :roll:
Oh jawel, Ik neem er op m'n gemak alle tijd voor om tientalle pics te schieten en m'n auto in meerdere posities neer te zetten. Een echte shoot dus. Daar kan ik me gerust een half uur mee zoet houden. En met wat mazzel heb ik dan een paar echt leuke pics zoals deze.

Jullie beoordelen mijn foto's vanuit een zeer professioneel oogpunt. En dat moet je niet doen, want zoals ik in m'n eerste post al zei zijn ze zo niet gemaakt. Je mag best een mening geven maar doelloos afblaffen gaat imo nergens over.

Steven Nauta schreef: Hij schijnt ook workshops fotografie te geven om andere mensen zijn talent over te brengen en te genieten van het mooie vak.

Echt waar!
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

JohanH schreef: Maar goed, om toch wat constructief te zijn (dat is het commentaar hier van Martijn, Mark, Dennis en de anderen hier doorgaans ook... het levert iig wat out of the box inspiratie op voor volgende foto's en eventuele bewerking) naar KW toe:
De eerste foto is imho leuk bedacht, maar de focus is compleet verkeerd... met focus op de auto was het waarschijnlijk wat beter geweest, maar dan mis je weer de scherpte in de lucht. De rest van de autofoto's doen me werkelijkwaar niets. Bovendien zijn ze onscherp en is het onderwerp veel te onduidelijk qua compositie. Ja, het is de auto, nee, mijn oog gaat er niet heen bij het bekijken van de foto. Horizon rechtzetten is met veel grafische tools makkelijk uit te voeren trouwens, dat maakt een foto ook meer 'af'.

De zonsondergang foto's hebben een beetje hoog 'al gezien' gehalte, ondanks dat ze wel mooi scherp zijn. Verder sluit ik me aan bij Erik, die twee foto's steken er uit. De rest is schermvulling of was bij mij al richting /prullenbak verdwenen.
Ok, bedankt voor je inhoudelijke reactie. Duidelijk een kwestie van smaakverschil.

De focus lag expres bij de lucht en niet bij de auto
Ik vind avondlucht foto's altijd mega super, ook al heb ik ze 'al gezien' of lijkt het op elkaar, geen enkele is hetzelfde en elke is weer op z'n eigen manier zeer fascinerend.

Wbt de 'onscherpte' die jullie noemen: ik heb geen DSLR-like en daar zit de oorzaak, niet bij mij. Dus ik hou het bij gewoon leuke (evt artistieke) foto's maken met m'n compact cam ;)

Overigens, het Vliegtuig dat hier zo bejubeld wordt vind ik zelf juist een van de mindere foto's. Wel leuk, maar weinig bijzonders...
Laatst gewijzigd door KW op 11 nov 2009, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Luuk

Bericht door Luuk » 10 nov 2009, 23:58

KW schreef:
Luuk schreef: Sowieso zijn auto's op het gras nooit een goede combinatie. :wink:
Dat is dus een persoonlijke smaak, ik vind auto's op gras juist een goede combinatie.
Omdat ze daar thuishoren? :roll:

Metchu

Bericht door Metchu » 10 nov 2009, 23:59

omg... nee... :mrgreen:

ik trek niet nog zo'n draadje in een jaar... hou op :mrgreen:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 10 nov 2009, 23:59

Oh nee, je bent echt zo als SKRD. Opbouwen kritiek, ik zou zeggen doe er wat mee :thumbup:

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:00

:roflol: :roflol: :roflol:

Kim

Bericht door Kim » 11 nov 2009, 00:00

een scheve horizon is niet automatisch artistiek, dat hangt samen met het perspectief waarin je de foto maakt, ik 'durf' nog geen schuine horizonnen aan want dan ben ik bang dat er zo'n foto als de jouwe uitkomt :sealed:
En scherpte (tenzij om vage (haha woordspeling) artistieke redenen) is eigenlijk noodzaak op een goeie foto. En ook compact cams kunnen dat wel

laten we het er dan maar op houden dat jij andere dingen belangrijk vindt op foto's dan de meeste anderen in dit topic, en aangezien de meesteanderen hier (en dan bedoel ik dus niet mezelf maar Mark of martijn of nou ja uhm anderen) er toch we lwat meer kaas van hebben gegeten zou ik hun adviezen ter harte nemen.
Laatst gewijzigd door Kim op 11 nov 2009, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

JohanH

Bericht door JohanH » 11 nov 2009, 00:02

Mark: De paars-blauwige gloed boven de bomen aan beide kanten, bovendien is het blauw in de lucht raar uitgebeten aan beide zijkanten. Ik heb dat ook wel eens 'per ongeluk' gehad tijdens bewerkingen van herfstfoto's in lightroom en stoorde me er aardig aan... misschien let ik teveel op dat soort afwijkingen in foto's ;)

En bij 6 had ik dat idee al, maar... ik vind wit daar niet zo geschikt voor. 's Nachts in het donker met een flits setup a'la Martijn zou het misschien wel wat zijn. Misschien moet ik binnenkort maar eens zoiets proberen.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 00:05

@ KW. Er wordt hier niemand doelloos afgebrand, maar de foto's die je toonde waren gewoon niet de foto's van het niveau dat we hadden
verwacht als je redelijk van de toren blaast.

Je kunt hele constructieve tips verwachten, maar niet als je 40 foto's in één keer plaatst. Dat is overkill en krijg je geen reactie op. Als je echt
iets wilt leren, dan zou je tevens wat adviezen ter harte kunnen nemen. Eén daarvan is dat auto's op gras gewoon echt niet werken. Dat is
echt in een heel enkel geval op zijn plaats.

Als ik even de terugkomende foto van de Vectra ga bekritiseren, dan zijn er nogal wat punten.
- onscherpte. Vermoedelijk veroorzaakt door verstrooing van het licht uit de mistlampen i.c.m. de mist zelf.
- gras
- horizon niet recht. Kan geen probleem zijn, maar wel met een horizon met verticale delen erin
- kleur van de auto is niet zichtbaar

En het fait dat je geen pro-cam hebt, doet niet ter zake. Maar je zult toch wel eerlijk moeten zijn dat dit niet de foto's zijn van het niveau dat wel
degelijk mogelijk is met die camera. Gewoon blijven oefenen en kijken naar andere foto's. Daarnaast kritieken en tips ter harte nemen en je
zal stappen vooruit gaan!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 nov 2009, 00:06

Het enige wat wel aardig gelukt is zijn die 3 bomen in de mist daarachter....

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:08

Kim schreef:laten we het er dan maar op houden dat jij andere dingen belangrijk vindt op foto's dan de meeste anderen in dit topic, en aangezien de meesteanderen hier (en dan bedoel ik dus niet mezelf maar Mark of martijn of nou ja uhm anderen) er toch we lwat meer kaas van hebben gegeten zou ik hun adviezen ter harte nemen.
Ik maak foto's voor m'n plezier, en niet voor professionele good looking pics en vind het niet leuk genoeg om er cursussen in te volgen. Dus denk ook niet dat ik zo 123 iets met hun goedbedoelde adviezen zal kunnen.

De scherpte kan ik overigens echt niks aan doen, want compactcams van aantal jaar oud kunnen dat echt niet. Ik moet het doen met wat ik heb ;) vind het ook jammer dat ze niet zo scherp zijn als ik zou willen, maar heb voorlopig geen geld voor een nieuwe betere camera. Wellicht ooit ;)

Mark Nauta schreef:@ KW. Er wordt hier niemand doelloos afgebrand, maar de foto's die je toonde waren gewoon niet de foto's van het niveau dat we hadden verwacht als je redelijk van de toren blaast.
Ik had niet het idee dat ik hard van de toren blaas? Op wat voor manier is dat zo overgekomen dan? Ik heb ze ook helemaal niet met hoge bedoelingen gepost...
Laatst gewijzigd door KW op 11 nov 2009, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Metchu

Bericht door Metchu » 11 nov 2009, 00:08

Mark Nauta schreef:@ KW. Er wordt hier niemand doelloos afgebrand, maar de foto's die je toonde waren gewoon niet de foto's van het niveau dat we hadden
verwacht als je redelijk van de toren blaast.

Je kunt hele constructieve tips verwachten, maar niet als je 40 foto's in één keer plaatst. Dat is overkill en krijg je geen reactie op. Als je echt
iets wilt leren, dan zou je tevens wat adviezen ter harte kunnen nemen. Eén daarvan is dat auto's op gras gewoon echt niet werken. Dat is
echt in een heel enkel geval op zijn plaats.

Als ik even de terugkomende foto van de Vectra ga bekritiseren, dan zijn er nogal wat punten.
- onscherpte. Vermoedelijk veroorzaakt door verstrooing van het licht uit de mistlampen i.c.m. de mist zelf.
- gras
- horizon niet recht. Kan geen probleem zijn, maar wel met een horizon met verticale delen erin
- kleur van de auto is niet zichtbaar

En het fait dat je geen pro-cam hebt, doet niet ter zake. Maar je zult toch wel eerlijk moeten zijn dat dit niet de foto's zijn van het niveau dat wel
degelijk mogelijk is met die camera. Gewoon blijven oefenen en kijken naar andere foto's. Daarnaast kritieken en tips ter harte nemen en je
zal stappen vooruit gaan!
JA KW! dat is je geraden want anders kunnen we je van de vangrail schrapen binnekort... euh... dat was een ander draadje... toch ?

JohanH

Bericht door JohanH » 11 nov 2009, 00:09

KW schreef:Schuine horizon = expres, dat hoort zo = artistiek, een manier zoals ik al minstens honderden autofoto's heb gezien.
Onscherp, vind ik meevallen. Verder lees je willens en wetens over het "Powershot A70" gegeven heen.
Elke debiel met enig fotografisch inzicht kan scherpe en fraaie foto's met een "Powershot A70" maken, zie http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page16.asp" onclick="window.open(this.href);return false; :idea: Techniek helpt, maar uiteindelijk gaat het toch om kennis en kunde van de knopjesdrukker.

Een beetje moeite doen om een nette foto te maken voor je'm hier deelt mag wat mij betreft wel. Wat je verder op je hyves/weetikveelwatvoorprivesite plaatst moet je uiteraard zelf weten. Het hoeft echt geen professioneel hoogstaand werk te zijn (daar vallen mijn foto's ook bij lange na niet onder), maar een beetje kritisch naar je eigen foto's kijken kan geen kwaad imho ;)

allen

Bericht door allen » 11 nov 2009, 00:10

Toch wel knap dat iemand dus rustig een half uur bezig is met het parkeren van de auto op een zo goed als leeg stuk grasveld. Wat had je graag mee op de foto willen zitten dan, dat je die wagen ervoor moest verzetten? Je hebt het expres naast dat hoopje stront(???) geparkeerd dat nog meer aandacht trekt dan een auto met dim- en mistlichten aan? Je hoeft imho echt geen held te zijn met fotograferen. Mijn standaarden liggen echt verdomd laag als hobbyklikker. Maar die foto is gewoon echt waardeloos. Sorry... :bag:

Verkondigd iemand een mening die je niet ligt heet het ineens afblaffen. Met een simpele Ixus vallen leuke foto's te maken, dus met die van jou moet dat ook lukken. :blabla:

@Mark, had jij die paarse 993 nou niet even op het zandpaadje kunnen knallen? :evil:

Kijk, ben ik ook eens onvriendelijk geweest tegen een pro. SKW ook weer tevreden.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 nov 2009, 00:13

:hosanna: :hosanna: :hosanna: :hosanna: :hosanna:

FOTOKWRSD

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:14

allen schreef:Toch wel knap dat iemand dus rustig een half uur bezig is met het parkeren van de auto op een zo goed als leeg stuk grasveld. Wat had je graag mee op de foto willen zitten dan, dat je die wagen ervoor moest verzetten? Je hebt het expres naast dat hoopje stront(???) geparkeerd dat nog meer aandacht trekt dan een auto met dim- en mistlichten aan?
Ik lig krom :roflol: :roflol:

Metchu

Bericht door Metchu » 11 nov 2009, 00:16

Luuk schreef: Ik lig krom :roflol: :roflol:

een banaan ook :banaan:

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:16

JohanH schreef:Een beetje moeite doen om een nette foto te maken voor je'm hier deelt mag wat mij betreft wel. Wat je verder op je hyves/weetikveelwatvoorprivesite plaatst moet je uiteraard zelf weten. Het hoeft echt geen professioneel hoogstaand werk te zijn (daar vallen mijn foto's ook bij lange na niet onder), maar een beetje kritisch naar je eigen foto's kijken kan geen kwaad imho ;)
Dat is dan toch echt een kwestie van beoordeling op eigen niveau. Jij zegt dat ik geen moeite doe, terwijl ik die wel degelijk doe.
Je moet om het simpel te zeggen geen foto's beoordelen op Universitair niveau terwijl ze op LBO niveau gemaakt zijn (om maar ff een groot verschil aan te geven), dan vind ik het niet gek dat je het allemaal niks vindt. Snap je wat ik bedoel? En zolang ik nergens lees dat dat hier in dit topic vereist is om universitaire foto's te posten...

Kim

Bericht door Kim » 11 nov 2009, 00:17

KW schreef:
Kim schreef:laten we het er dan maar op houden dat jij andere dingen belangrijk vindt op foto's dan de meeste anderen in dit topic, en aangezien de meesteanderen hier (en dan bedoel ik dus niet mezelf maar Mark of martijn of nou ja uhm anderen) er toch we lwat meer kaas van hebben gegeten zou ik hun adviezen ter harte nemen.
Ik maak foto's voor m'n plezier, en niet voor professionele good looking pics en vind het niet leuk genoeg om er cursussen in te volgen. Dus denk ook niet dat ik zo 123 iets met hun goedbedoelde adviezen zal kunnen.

De scherpte kan ik overigens echt niks aan doen, want compactcams van aantal jaar oud kunnen dat echt niet. Ik moet het doen met wat ik heb ;) vind het ook jammer dat ze niet zo scherp zijn als ik zou willen, maar heb voorlopig geen geld voor een nieuwe betere camera. Wellicht ooit ;)
.
Compact cams, ook van een paar jaar oud, kunnen prima scherpe foto's maken, onder de juiste omstandigheden. Ik ben ook hobbyist, heb nog geen cursus van dichtbij gezien en mijn boek fotografie is nog steeds dicht. Ik let gewoon op wat anderen doen en probeer dat na te doen met hier en daar een beetje eigen inbreng. Dit fotografie topic is geen 'kiekjes' topic of een 'show je laatste foto'topic. het is bedoeld voor foto's van toch enige kwaliteit of als je echte adviezen wil over verbetering. het gaat dus om de kwaliteit van je plaatjes op fototechnisch gebied, niet omdat jouw auto, die jij helemaal geweldig vindt, erop staat.

Ik wou dat ik nog foto's te posten had om het ontopic te houden, maar even niet, ik wacht weer op een mooie dag (vrees dat dat nog wel even gaat duren)

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:17

Metchu schreef:
Luuk schreef: Ik lig krom :roflol: :roflol:

een banaan ook :banaan:
Dat hoéft niet..

Afbeelding

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 00:18

allen schreef: @Mark, had jij die paarse 993 nou niet even op het zandpaadje kunnen knallen? :evil:
Even een serieuze reactie hierop ;).
We waren als een dolle wezen scheuren en steeds over klinkers. We moesten beide nodig pissen, dus snel aan de kant, toen vond ik hem wel leuk
staan en heb even snel wat plaatjes geschoten. Snel instappen en weer bij de rest van de Porsche's voegen ;).
Hij is trouwens rood ;). Arenarood, mooiste kleur voor de 993 Turbo.
KW schreef: Ik maak foto's voor m'n plezier, en niet voor professionele good looking pics en vind het niet leuk genoeg om er cursussen in te volgen. Dus denk ook niet dat ik zo 123 iets met hun goedbedoelde adviezen zal kunnen.

Dit is echt onzin.
Ik heb ook nooit een cursus gedaan en doe het ook voor de lol/hobby. Oke, nu ook een beetje profi :P, maar is ontstaan uit hobby. Dus je zou zeker
wel wat met die adviezen kunnen!!!

Wat betreft je camera. Met alle respect, maar ik heb met een Sony 2.0mp camera mooiere platen geschoten. Dus dat kan geen excuus zijn. Zou veel
mooiere uit jou cam moeten komen in dat geval!
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 11 nov 2009, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Kim

Bericht door Kim » 11 nov 2009, 00:19

wat een bagger kwaliteit die foto van die banaan, lijkt wel met een webcam gemaakt
Laatst gewijzigd door Kim op 11 nov 2009, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

JohanH

Bericht door JohanH » 11 nov 2009, 00:19

KW: Ik denk dat je wat in de war bent, Opels horen niet op het gras... dat is voorbehouden aan BMW's waar homo op staat:
Afbeelding

Plaats reactie