Rallykoplampen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Rallykoplampen

Bericht door HSR » 09 nov 2009, 22:28

Ik vroeg mij af of iemand verstand heeft van rallykoplampen. Ik ben opzoek naar 2 extra koplampen die ik op de E34 kan gaan monteren om zo meer licht te krijgen. De lichtopbrengst van de E34 is namelijk om te janken en daar wil ik wat aan doen, helemaal voor spirited driving by night hier in Twente. Ook lijkt het me gewoon wel leuk om de E34 wat meer winter cachet te geven. :D

Welk wattage moet je hebben?
Welk merk is is the business en schock proof?
Het moet enigzins betaalbaar zijn :)

Of moet ik gewoon 100w lampen in de grootlicht fitting schroeven of zal daar de lichtbak van gaan smelten als je ém lange tijd aan hebt?

Is dit wat?
http://link.marktplaats.nl/295057475" onclick="window.open(this.href);return false;

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Rallykoplampen

Bericht door Metchu » 09 nov 2009, 22:30

Wel vet als je van die dikke Hella's op de voorkant zet 8)


probeer het alleen wel een beetje profi te bevestigen en niet zoiets:

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Rallykoplampen

Bericht door Laurens » 09 nov 2009, 22:34

Eerst moet alles tot de laatste kg eruit, en vervolgens ga je er weer extra gewicht bij schroeven :hmmm:

100w lampen zou denk ik wel moeten gaan, maar alleen rijdend gebruiken dan zodat het koelt... maar weet niet of dat zoveel gaat helpen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Rallykoplampen

Bericht door daNpy » 09 nov 2009, 22:43

Xenon geen optie?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Rallykoplampen

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2009, 22:51

Laurens schreef:Eerst moet alles tot de laatste kg eruit, en vervolgens ga je er weer extra gewicht bij schroeven :hmmm:
Idd, op de neus nog wel :hmmm:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rallykoplampen

Bericht door G Kolkman » 09 nov 2009, 22:53

tvp :mrgreen: .

Je kunt ook gewoon proberen te beginnen met 100W e.d., het is niet zo dat er nergens E34jes op de sloop staan (ik weet er 5 te staan, mocht het eens stuk gaan :P ).

Cibies is ook een merk wat je nog wel 'ns tegenkomt.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Rallykoplampen

Bericht door HSR » 09 nov 2009, 22:58

Metchu schreef:Wel vet als je van die dikke Hella's op de voorkant zet 8)


probeer het alleen wel een beetje profi te bevestigen en niet zoiets:

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen:
Gvd, ik lig me te bescheuren, wat een beunklus :lol: :lol: :thumbup:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Rallykoplampen

Bericht door HSR » 09 nov 2009, 23:04

Bert ///M3 schreef:
Laurens schreef:Eerst moet alles tot de laatste kg eruit, en vervolgens ga je er weer extra gewicht bij schroeven :hmmm:
Idd, op de neus nog wel :hmmm:

Ga van de winter geen circuits meer af maar zal nog meer dan genoeg landwegen rijden. Weightsaving 2.0 staat voor de lente op het programma. In de winter is het mijn to-be gereviseerde sper welke nu bij Bas ligt maximaal gebruiken. :D

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Rallykoplampen

Bericht door wjn » 09 nov 2009, 23:11

Ik had vroeger (er lang geleden) 4x Hella 2000 lampen, met elk 100watt erin. 2 bochtschijnwerpers en 2 puntschijnwerpers, om het standaard grootlicht wat op te waarderen. Echt een verschil van dag en nacht !!

Eén probleempje, omdat ik alles met 100W lampen had uitgerust, trok de dynamo het niet meer en stopte de auto na veelvuldig met grootlicht rijden :whistle:
Beginnersfoutje.

Tegenwoordig zou ik voor een xenon set gaan. Met ca. 35 watt super licht (en niet zwaar dus).

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Rallykoplampen

Bericht door steve smith » 09 nov 2009, 23:12

4 nieuwe e34 lampunits kosten geen reet en zullen het licht verveelvoudigen. 100W erin en klaar!

De jongste e34s zijn inmiddels ook 14 jr oud......

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Rallykoplampen

Bericht door Arthur » 09 nov 2009, 23:14

Bert ///M3 schreef:
Laurens schreef:Eerst moet alles tot de laatste kg eruit, en vervolgens ga je er weer extra gewicht bij schroeven :hmmm:
Idd, op de neus nog wel :hmmm:
Met een dakdrager op het dak
:lol:

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: Rallykoplampen

Bericht door Jeroen E21 » 09 nov 2009, 23:14

100W peertjes erin, goed afstellen en rijden maar! Werkt prima, hooguit voor de zekerheid overschakelen op stadslicht als je lang in de file staat. Het kan wel helpen om de units eens uit elkaar te trekken, gaat bij de E34 prima, kun je het glas en de reflectoren eens goed schoonmaken, rubber o-ringen in het vet, etc. En ik hoef niemand te vertellen dat een koplamp met een berg steenslag nooit meer een mooi lichtbeeld gaat geven, toch?

Heb hier E21, E30 en E36 op 100W en dat levert geen smeltverschijnselen op. Is wel zo dat de Bosch units van (oa) E30 en E34 beter tegen wat warmte kunnen dan de Hella's omdat de Hella's een behuizing hebben waarbij meer plastic is gebruikt.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Rallykoplampen

Bericht door HSR » 09 nov 2009, 23:16

Xenon inbouw is meteen een vrij dure bedoeling. Als je 2 ronde hella lampen op marktplaats scoort voor 50 eu en daar 100w lampen instopt, trekt de dynamo dat of zal dat teveel van het goede zijn?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Rallykoplampen

Bericht door SteV6 » 09 nov 2009, 23:18

E34 heeft toch projectorlampen (dus met lens)?

Dan zou ik er niet over twijfelen en een setje 4300K Xenon in monteren Hugo. € 200,- voor een Pilotsetje.


Stephan

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Rallykoplampen

Bericht door HSR » 09 nov 2009, 23:42

Begin wel met 100w in de grootlichtlampen te hangen nadat ik de koplampglazen eens goed schoongemaakt heb. :thumbup:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Rallykoplampen

Bericht door wjn » 10 nov 2009, 00:27

Hoe je niet te vertellen dat je echte 100W lampen moet kopen, niet die zogenaamde 100W. Het verschil is simpel, echte 100W krijg je niet zondermeer in je fittingen, moet je "aanpassen".

En je bedrading nalopen, zeker bij een oude auto, is ook zinvol. (Mooiste is goede massakabel aanleggen en de lampen via een relais direct schakelen.) Met 100W heb je anders veel spanningsverlies over je bedrading, en dan hebben die 100W lampen ook veel minder effect.

The Doctor
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:51

Re: Rallykoplampen

Bericht door The Doctor » 10 nov 2009, 00:42

op mijn auto had ik 4x 55w verstralers staan, dat gaf een behoorlijke bak licht (alsof het dag was).
De vorige eigenaar zei dat je niet te lang met de lampen aan kon rijden, omdat de dynamo het niet trok (maar mijn auto komt uit 1975), maar ik had ze toch al niet zo vaak aan, omdat je hier in de buurt, hoe afgelegen ook, altijd tegenliggers tegenkomt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

soms waren ze wel handig, omdat duplo lampen gewoon crap zijn :lol:

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Rallykoplampen

Bericht door stefan740 » 10 nov 2009, 01:47

Gisteravond rond 22:00 besloten een rondje te gaan toeren, Eijsden -> Vaals (mergellandroute) gedaan en dan kun je echt wel wat meer licht gebruiken. Vooruit zie je nog wel oke maar bochten kun je totaal niet inschatten. Het is dat ik de weg een beetje ken anders is er weinig aan.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Rallykoplampen

Bericht door Stéphane » 10 nov 2009, 10:51

In Zweden rijden heel veel mensen met dat soort lampen rond. Ik was in september daar en toen hadden mensen ze al gemonteerd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Rallykoplampen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 nov 2009, 11:27

Volgens mij heb ik nog 2 of 3 Hella breedstralers liggen, maar ik zou die echt nooit op een e34 zetten.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Rallykoplampen

Bericht door HSR » 10 nov 2009, 11:36

Dennis Cavallino schreef:Volgens mij heb ik nog 2 of 3 Hella breedstralers liggen, maar ik zou die echt nooit op een e34 zetten.
Waarom niet?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1492
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Rallykoplampen

Bericht door mrbbs » 10 nov 2009, 11:55

op mijn EVO VI RS2 had ik Philips rally bulbs erin van 130 watt, zoals hier in dit draadje reeds gezegd best alleen gebruiken al rijdend (om je projector plastiek van je koplamp niet te doen smelten)

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Rallykoplampen

Bericht door 2000USA » 10 nov 2009, 11:56

Rally style :mrgreen: (het mindere paintshop werk...)
Bijlagen
untitled.JPG
untitled.JPG (9.44 KiB) 539 keer bekeken

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Rallykoplampen

Bericht door Casper » 10 nov 2009, 13:00

Hella heeft hele mooie standaard-setjes. Was paar weken geleden nog in Stockholm, daar rijdt 30% vd mensen met 2 of 3 extra lampen op de neus of dak.

Heerlijke wegen daar overigens AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Rallykoplampen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 nov 2009, 13:11

hugo schreef:
Dennis Cavallino schreef:Volgens mij heb ik nog 2 of 3 Hella breedstralers liggen, maar ik zou die echt nooit op een e34 zetten.
Waarom niet?
Omdat ik 't er niet uit vind zien. Nieuwe of schone lenzen met 100w lampjes erin doen veel. Originele mistlampjes/breedstralers(?) ook even schoonmaken als je die hebt. Vergeet vooral niet je voorruit binnen en buiten goed en regelmatig te reinigen als je vaak in 't donker rijdt. Ruitenwissers op tijd vervangen en ruitensproeiervloeistof die niet vet is doen de rest. Ik heb nog nooit op mijn E34 het gevoel gehad dat ik slecht zicht had, naast de looks vind ik 't ook vrij onzinnig.

Op een rally/ritten auto is het een ander verhaal. Dan wil je gewoon echt veel contrast zien en is het essentieel dat je echt alles goed ziet in 't donker. Hoe meer licht, hoe beter. Op een BMW mag je dan 2 Hella's plaatsen, want je mag maximaal 6 lampen hebben. Daarom kiezen veel mensen voor auto's met enkele koplampen, dan kun je hoog op de neus verstralers en iets lager breedstralers plaatsen (in de rittensport vind ik die laatste ideaal ivm aflezen van de Letterbordjes). Mocht je toch Hella's oid kopen: Verstralers hebben horizontale lamellen in 't glas, breedstralers verticale.

Hierboven staat ook al dat je de massapunten even na moet lopen. Die zijn bij oudere auto's inderdaad vaak roestig. Goed schoonmaken (of vervangen) en insmeren met kopervet. Stekkers ook even open maken, schoon borstelen en insprayen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 5 gasten