Tein schroefset, doen, of beter AST / Intrax ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Emiel

Re: Tein schroefset, doen, of beter AST / Intrax ?

Bericht door Emiel » 06 nov 2009, 21:42

De Sjack schreef:[

In bv de USA rijden er een miljoen Tein sets rond, terwijl AST en Intrax het met 100.000 sets wel ophoudt?
Dat komt omdat de ondersteuning van Tein in de USA veel beter is. Zodra er iets is gooi je ze op de hoek van de straat af. Zoiets las ik tenminste ergens.

Op lancer forum in de UK klagen ze steen en been dat die dingen beginnen te kraken en piepen als een gek.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 06 nov 2009, 21:56

Andry schreef: De gemiddelde open uitlaat die onder Impreza's wordt geschroeft maakt aanzienlijk meer geluid.
Die heb ik al vervangen naar een rustiger exemplaar :wink:
Ik zeg het een beetje verkeerd, wat "Claudette uit de swift cup" me heeft uitgelegd.
Ze doelde er juist op dat er vaak een te-racy set onder gaat, voor 1 of 2 trackday's per jaar.
Na verloop van tijd kan het dan gaan irriteren als je uberhaupt wat hoort, soms wordt dan ook gedacht dat een demper niet meer oke is.
Ze geeft ook aan dat ze het liefst de sets zelf monteren, misschien ook wel voor de handel,
maar vooral omdat het nog wel eens is voorgekomen dat sets worden geplaatst op auto's met versleten (rubber) topmounts.
Als ze het zelf doen weten ze in iedergeval dat het allemaal wel oke is.
Ik neem wel de camberplaten, zit alleen nog wat te dubben over welke set.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 06 nov 2009, 22:03

Capo_Miel schreef:
De Sjack schreef: In bv de USA rijden er een miljoen Tein sets rond, terwijl AST en Intrax het met 100.000 sets wel ophoudt?
Dat komt omdat de ondersteuning van Tein in de USA veel beter is. Zodra er iets is gooi je ze op de hoek van de straat af. Zoiets las ik tenminste ergens.
Op lancer forum in de UK klagen ze steen en been dat die dingen beginnen te kraken en piepen als een gek.
Ja, dat heb ik ook gelezen.
Soms lijkt het wel of de kwaliteit gewoon enorm achteruit is gegaan.
Veel oude posten zijn vrij positief, maar naarmate de tijd dichter bij nu is, wordt het meer en meer geklaag.
Of alle andere sets zijn vooruit gegaan in kwaliteit.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 06 nov 2009, 22:08

Van die camberplaten krijg je geen spijt, plus dat je meer en sneller kan verstellen.
omdat het nog wel eens is voorgekomen dat sets worden geplaatst op auto's met versleten (rubber) topmounts
Klopt, met stomme verbazing zie ik steeds weer dat ook op ' echte' sets weer de oude topmounts worden gebruikt. Vervang ze dan minimaal door een set nieuwe of GPN's als men geen alu platen wil.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 nov 2009, 11:40

Elmar schreef:
De Sjack schreef: *Ivm de hoogte verstelling van de auto; Tein verstel je in de schokbrekerhouder, terwijl de andere merken dit doen door de veerspanning aan te passen?
Lijkt mij dat je met het aanpassen van de hoogte dus een heel ander dempgedrag krijgt, als je dit door het aandraaien van de veer doet?

Bij de Intrax sets die ik zowel onder de BMW als de Viper heb zitten, wordt niet de veer(voor)spanning veranderd door de auto lager of hoger te zetten.
Wel de veervoorspanning. Wat ze daar eigenlijk meer mee bedoelen is het hoekgewicht van de auto.

Veerspanning verstel je idd niet door rijhoogte te veranderen.

Van het rijtje Tein AST en Intrax zou ik Tein sowieso al links laten liggen. Slechte support en kwalitatief is het ook niet alles. Die electronic damper control lijkt een leuke gadget behalve dat het bij de meesten binnen een jaar naar de kloten is. Verder zijn de dempers van Tein ook maar zo zo.

AST of Intrax kan beiden, ik denk dat als je AST Sportline II koopt of Intrax HDA het op zich beiden niet voor elkaar onder hoeft te doen. Het belangrijkste is dat de veren goed zijn. Een goede demper kan slecht gekozen veren niet goed maken maar andersom kan het ook niet. Daarbij heeft veerbalans meer invloed als de kwaliteit van je dempers. Bij beiden heb je de vrijheid om veren etc og achteraf aan te laten passen dus als je een probleem met je weggedrag heeft dan is het bij beide sets nog wel te corrigeren. Tuning makes good suspension great.

Turn around tijden bij Intrax zijn wel beter als bij AST, maar als je niet professioneel bezig bent en wel even op je dempers kan wachten indien nodig dan kan AST ook een goede keuze zijn, die zijn toch net even lichter op het budget.

Andry

Bericht door Andry » 07 nov 2009, 19:05

Ohlins komt met een nieuwe 'Road and Track' serie, vanaf vorige maand zijn de 1e sets leverbaar en ook voor Subaru. Deze DFV's zijn gewoon erg goed voor normaal dagelijksgebruik en trackday's, deze produkten stralen gewoon kwaliteit uit waar menig fabrikant niet aan kan tippen.

http://www.aurok.com/" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.roadandtrackbyohlins.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeker als je een 1K2 set overweegt is dit ook een goed alterbatief. In de UK aanschaffen en servicen en eventueel revalven kan denk ik bij http://www.chielbos.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Emiel

Bericht door Emiel » 07 nov 2009, 23:07

Thanks Andry.

Ik wil eigenlijk die exe-tc set incl topmounts van Wayne maar vermoed dat ik wacht tot er iets komt van proflex / ohlins etc. wat me aanstaat. Zal deze set ook eens bekijken en even afwachten wat de ervaringen zijn.

Merk goed dat ik de std japanse schokdemeprs heb. Keihard de eerste demping, en daarna worden ze steeds zachter. Dus wat harder over een drempel is fijner als zacht. Aparte manier van demping.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 08 nov 2009, 16:53

Capo_Miel schreef: ...

Ik ben er nog niet uit. Heb gisteren iets gevonden wat mij meer naar AST doet neigen ( kosten technisch erg voordelig aankooppunt gevonden, veel goedkoper als bij AST zelf )...
Info, linkje?

Andry

Bericht door Andry » 08 nov 2009, 17:37

Alle (AST)dealers in de UK zijn aanzienlijk goedkoper. Hier in NL zou een set Sportline 2's me net geen 1500 euro ex. btw kosten en in de UK kost diezelfde set (die notabene ook hier in NL wordt gemaakt) 1400 incl.verzenden naar m'n huis...

Links heb ik wel maar die zijn van alleen Japans georienteerde zaken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 nov 2009, 18:33

Ook al zou het een paar honderd euro schelen dan zou ik denk ik alsnog via AST zelf gaan, ivm service. Gaat er wat kapot aan zo'n set dan zit je te kloten met garantie in de UK en als je direct via AST gaat dan breng je ze gewoon weg. Ook makkelijker als je wat veranderd wilt hebben oid.

Support vind ik heel belangrijk in elk geval als je naar de duurdere onderstellen gaat.

Joy

Bericht door Joy » 08 nov 2009, 18:48

Bert ///M3 schreef:Ook al zou het een paar honderd euro schelen dan zou ik denk ik alsnog via AST zelf gaan, ivm service. Gaat er wat kapot aan zo'n set dan zit je te kloten met garantie in de UK en als je direct via AST gaat dan breng je ze gewoon weg. Ook makkelijker als je wat veranderd wilt hebben oid.

Support vind ik heel belangrijk in elk geval als je naar de duurdere onderstellen gaat.
Mee eens. Dat is de voornaamste reden waarom ik alles dicht bij huis zoek. Is er wat dan kan ik terug en ter plekke uitleggen wat er schort ipv dat je via een telefoon je probleem moet gaan uitleggen.

Emiel

Bericht door Emiel » 08 nov 2009, 21:09

Ik heb Dennis gesproken van AST, gekocht in de UK kun je ze ook gewoon in NL laten servicen.

heb hem er geloof ik Vrijdag over gebeld, hij grapte dat service in NL dan niet kon maar dat was geen enkel probleem. Hij snapte direct dat 300/400 euro extra voor het zelfde product natuurlijk wat onzinnig is. Hij noemde het overigens "oude voorraad" ofzo. Maar misschien is het idd om product in de UK meer bekendheid te geven .

En om extra goede wil te tonen koop je dan de topmounts in NL ;)

1458 excl. btw in NL

1140 pond incl. 15% vat in de UK

Kom je dus op 1341 euro incl. verzending naar je thuis adres.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 08 nov 2009, 21:12

Welke reden zit er achter voor/door AST om hem via Engeland goedkoper te verkopen? Heeft dat met wetgeving te maken?

Joy

Bericht door Joy » 08 nov 2009, 21:15

Wisselkoers.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 nov 2009, 21:18

Waarschijnlijk gewoon marktwerking en oa de wisselkoers. Op dit moment staat de pond laag, als hun schokbrekers tegen een hogere wisselkoers ingekocht hadden dan berekenen ze dat door in ponden, vervolgens koop je ze dan op dit moment terug uit de UK en zijn ze goedkoper door de wisselkoers.

Zelfde bij AST USA, die zijn ineens ook duurder geworden in de USA als gevolg van de wisselkoers.

Emiel

Bericht door Emiel » 08 nov 2009, 21:41

Wel lastig, Intrax HDA lijkt wat voordelen te hebben op AST ( extern reservoir, thermostaat, RVS behuizing, etc )

De Sjack

Bericht door De Sjack » 09 nov 2009, 17:08

Bij mij wordt in iedergeval donderdag een set Intrax gemonteerd. :banaan:
Nog wel zonder camber platen, die hebben ze nu helaas niet op voorraad,
maar aan de andere kant, eigenlijk wel toppie, kan ik eerst zonder rijden en daarna het verschil goed voelen als ze geplaatst worden.
Pak van m'n hart, zo op korte termijn, volgens mij zijn beide achterdempers lek, zijn zijn tenminste erg vet :shock:

Emiel

Bericht door Emiel » 09 nov 2009, 19:22

ben je voor 1k2 gegaan of hda ?

De Sjack

Bericht door De Sjack » 10 nov 2009, 17:23

Capo_Miel schreef:ben je voor 1k2 gegaan of hda ?
Geen van beide :wink:
Het is een nieuw 4weg verstelbaar type.
Zit tussen de HDA en de 1K2 in en is in "Black Titan" uitvoering.
Bert///M3 zal wel weten wat dat "Black Titan" precies is,
ik heb begrepen dat dit een coating is die over de bewegende delen van de dempers gaat, om frictie tegen te gaan.
Qua veerweg is het te verstellen van rally tot race, wat mij wel erg aanstaat, zodat ik er dus ook mee naast het circuit kan rijden :bag:
Precies weet ik het nog allemaal niet, Henk van Intrax heeft me zoveel verteld dat ik de helft alweer kwijt ben :oops:
Ik zou wel de eerste in NL zijn met dit set, donderdag hoop ik het allemaal te weten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 nov 2009, 17:36

Black titan is idd een titanium nitraat coating, zwart van kleur. Dat is nog veel gladder als chroom, waardoor je minder weerstand in je demper hebt. Vooral handig als je heel veel ingaande en uitgaande beweging hebt. Ik heb het zelf niet gedaan op mijn 1K2 kit omdat ik er geen 1000 euro extra voor over had. Volgens mij is het vooral duur omdat die coating vrij lastig aan te brengen is.

Apart trouwens, 4way tussen 1K2 en HDA in? Ben wel benieuwd wat dat is. Betekend dat dat je low speed en high speed verstelbare dempers krijgt tegen een prijskaartje lager als die van 1K2 ???

Vind het wel apart dat ze het dan al zo snel op de plank hebben liggen eigenlijk, meestal gaat er wel een aardige tijd overheen voordat ze iets klaar hebben als het custom gemaakt moet worden.

Niall

Bericht door Niall » 10 nov 2009, 17:45

Dan moet de coating haast wel deze zijn: http://www.czltilburg.nl/m-cms/content/view/456/116/" onclick="window.open(this.href);return false;

Klopt dat het heel erg duur is, maar er zijn ook goedkopere alternatieven voor zulke coatings, bij vlamspuiten + een glijlak, waarbij de keuze van glijlak afhankelijk is van je toepassing.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 nov 2009, 18:06

Kan best wel, misschien dat ze er hun eigen naam aan geven.

Die titanium nitraat coatings op vering is eigenlijk iets wat uit de motorfietsenwereld komt, niet zozeer bij auto's vandaan volgens mij. Alleen hebben ze het bij Intrax dus ook in gebruik genomen voor hun veerpoten.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 10 nov 2009, 19:16

Bert ///M3 schreef: Apart trouwens, 4way tussen 1K2 en HDA in? Ben wel benieuwd wat dat is. Betekend dat dat je low speed en high speed verstelbare dempers krijgt tegen een prijskaartje lager als die van 1K2 ???
Het is 4Way, maar in hoeverre dat deze afzonderlijk afstelbaar zijn weet ik niet.
Het verhaal achter de ontwikkeling zit zo: Er was eens... :P
Er is een vraag bij Intrax binnengekomen om met een circuitauto over zeer slechte wegen naar het circuit toe te kunnen rijden, geen Belgie, slagje erger nog.
Dus ze wilden een demper welke een heel ver stelbereik heeft, lekker losjes en snaarstrak.
Daar is dit nieuwe product uitgekomen, wat ik heb begrepen, mede door het combineren van de HDA en 1K2 onderdelen.
Qua prijs weet ik het nog niet precies, ik denk zo rond hetzelfde als de 1K2, maar dan met de coating incl.
Knap aan de prijs, maar ik denk/hoop dan wel een uniek product onder de auto te hebben.
Motortuning wordt ik nooit zo opgewonden van, daarom doe ik dan maar meer in het onderstel. (Tenminste, dat vertel ik thuis dan hé)
Henk vertelde er zo positief over dat ik het wel aandurf om een beetje als proefkonijn te :playcar:
Bert ///M3 schreef: Vind het wel apart dat ze het dan al zo snel op de plank hebben liggen eigenlijk, meestal gaat er wel een aardige tijd overheen voordat ze iets klaar hebben als het custom gemaakt moet worden.
Ligt ook niet veel op de plank, meeste moet vandaag en morgen gedraaid/gemaakt/gecoat worden om het donderdag klaar te hebben.

Jammer dat ik er nog niet meer info over heb, hopenlijk weet ik donderdag wel wat meer.

Emiel

Bericht door Emiel » 10 nov 2009, 19:59

De Sjack, heb je even PM gestuurd.

Dit is namelijk een zeer interresant ontwikkeling :)

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2009, 20:04

Sjack, als je Henk ziet donderdag, vraag dan eens hoe het met de set van de seat leon supercopa is 8)

Plaats reactie