E46 330i supercharger
-
E46 330i supercharger
.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
Re: E46 330i supercharger
Tom Caubo geloof ik, maar ik meen dat die er aardig wat ellende mee gehad heeft...
-
Femme heeft een compressor van ESS op zijn Alpina Z4. Maar dat is wel een andere motor. Dat reed super, maar wat bedoel je met "oomph"? Gewoon veel vermogen of ineens veel power zoals een turbo. Bij Femme's Z4 is de vermogensopbouw linear. Bij ESS stond toen ook een Z4 met 3.0 231pk (dezelfde motor als de 330i dus) met ESS compressor. Was hun testauto, die had geloof ik 70.000km met die compressor gereden. Alleen kost het iets van 6k die grap. Dat is alweer zo'n beetje het prijsverschil 330i<>E46 M3.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Ik vraag me ook af hoe de automaat bak in dit verhaal roet in het eten gaat gooien......
Met een gewone handbak is het bij serieuze vermogenstoenames allemaal wat makkelijker op te vangen.
Hoe zit dat met een automaat.... ??
Verder zou je inderdaad eens een balletje op kunnen gooien met Paul en Femme.....
Die zijn beiden wel bekend met het begrip, vermogenstoename ( understatement
)
Met een gewone handbak is het bij serieuze vermogenstoenames allemaal wat makkelijker op te vangen.
Hoe zit dat met een automaat.... ??
Verder zou je inderdaad eens een balletje op kunnen gooien met Paul en Femme.....
Die zijn beiden wel bekend met het begrip, vermogenstoename ( understatement

-
ESS heeft ze ieder geval ook voor de 330i automaat:
http://www.esstuning.com/default.asp?c= ... t2=114&id=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.esstuning.com/default.asp?c= ... t2=114&id=" onclick="window.open(this.href);return false;
- Femme
Als je iets wilt weten over E46'ers en supercharging moet je op het forced induction forum van e46fanatics.com kijken. Vorig jaar was daar nog een Nederlandse E46-rijder met ESS supercharger.
De ESS supercharger op mijn Alpina draait tot op heden probleemloos. De driveability is minstens zo goed als stock. Mijn auto bokt soms een beetje in het gebied tussen 1200 en 1500 toeren maar dat deed hij standaard ook al (schijnt door de nokkenassen te komen). Aan het karakter van de motor verandert niet zoveel met de ESS twinscrew compressor. Hij krijgt over het hele gebied meer koppel en in mijn geval neemt het koppel minder snel af boven 6000 toeren waardoor max vermogen van 6300 naar 7200 toeren ging.
Ik vind wel dat als je naar serieus meer vermogen gaat ook de remmen daarop aangepast moeten worden. Op de langere termijn moet je rekening houden met hogere onderhoudskosten. Verder gaat de motor natuurlijk meer brandstof verbruiken.
De ESS supercharger op mijn Alpina draait tot op heden probleemloos. De driveability is minstens zo goed als stock. Mijn auto bokt soms een beetje in het gebied tussen 1200 en 1500 toeren maar dat deed hij standaard ook al (schijnt door de nokkenassen te komen). Aan het karakter van de motor verandert niet zoveel met de ESS twinscrew compressor. Hij krijgt over het hele gebied meer koppel en in mijn geval neemt het koppel minder snel af boven 6000 toeren waardoor max vermogen van 6300 naar 7200 toeren ging.
Ik vind wel dat als je naar serieus meer vermogen gaat ook de remmen daarop aangepast moeten worden. Op de langere termijn moet je rekening houden met hogere onderhoudskosten. Verder gaat de motor natuurlijk meer brandstof verbruiken.
- Individual
Op het autoweek forum heeft iemand ooit een tweedehands E46 330i met Mosselman compressor gekocht. Na een tijdje rijden heeft hij de compressor laten verwijderen omdat de motor toch iets minder soepel liep en hij het extra vermogen eigenlijk maar zelden aansprak.
-
.
-
heb idd ook een supercharger op de 330i,echter had mijn 330 geen standaard 231pk maar was deze al aangepast door AC-Schnitzer tot 280pk.
daarna is er een ASA TM1-12 erop gekomen door de vorige eigenaar.
toen ik de auto kocht was de compressor eraf gehaalt door de dealer(garantie redenen) en heb ik hem weer gemonteerd.
kwam er al snel achter dat een standaard setup niet werktte met de Schnitzer ombouw en heb lang gezocht voordat de oplossing was gekomen.
zit nu dus een aangepaste ASA TM1-12 met TM1-15 binnnenwerk,Bosch-Motorsport brandstof instalatie en druk- regelaar+op maat gemaakt G-power motronics systeem.
auto verbruikt praktisch niks meer dan een standaard 330i(1 op 10 /1 op 10,5 rijd ik voornamelijk)tenzij je je voet intrapt,dan lust ie het wel.
andere onderdelen zullen idd wat sneller slijten maar ik heb mijn compressor nu zo'n 65000km erop gehad voordat hij werd aangepast.
ik ken nog iemand met dezelfde compressor opbouw die al 75000km heeft gelopen zonder problemen.
mijn raad:informeer goed naar verschillende bedrijven en ga niet van de goedkoopste uit
echter de prijs van een degelijk setje (ligt eraan hoeveeel vermogens winst je wil halen)is misschiente hoog in vergelijking met de aanschaf van een M3.
persoonlijk als ik het nog eens zou doen had ik waarschijnlijk gewoon voor een M3 gekozen(slaat zichzelf nu voor de kop)
maar het is wel leuk op dit moment om menig E46 M3 rijder raar uit de ogen te zien kijken omdat een op het oog lijkende sportieve BMW hun compleet wegrijd
daarna is er een ASA TM1-12 erop gekomen door de vorige eigenaar.
toen ik de auto kocht was de compressor eraf gehaalt door de dealer(garantie redenen) en heb ik hem weer gemonteerd.
kwam er al snel achter dat een standaard setup niet werktte met de Schnitzer ombouw en heb lang gezocht voordat de oplossing was gekomen.
zit nu dus een aangepaste ASA TM1-12 met TM1-15 binnnenwerk,Bosch-Motorsport brandstof instalatie en druk- regelaar+op maat gemaakt G-power motronics systeem.
auto verbruikt praktisch niks meer dan een standaard 330i(1 op 10 /1 op 10,5 rijd ik voornamelijk)tenzij je je voet intrapt,dan lust ie het wel.
andere onderdelen zullen idd wat sneller slijten maar ik heb mijn compressor nu zo'n 65000km erop gehad voordat hij werd aangepast.
ik ken nog iemand met dezelfde compressor opbouw die al 75000km heeft gelopen zonder problemen.
mijn raad:informeer goed naar verschillende bedrijven en ga niet van de goedkoopste uit
echter de prijs van een degelijk setje (ligt eraan hoeveeel vermogens winst je wil halen)is misschiente hoog in vergelijking met de aanschaf van een M3.
persoonlijk als ik het nog eens zou doen had ik waarschijnlijk gewoon voor een M3 gekozen(slaat zichzelf nu voor de kop)
maar het is wel leuk op dit moment om menig E46 M3 rijder raar uit de ogen te zien kijken omdat een op het oog lijkende sportieve BMW hun compleet wegrijd

GPOWER stond al bekend om waardeloze service/customercare in de tijd dat hun eerste E36 M3 kitje uitkwam....
ESS hoor je alleen maar goede dingen over,
voordeel van de SC kitjes is dat het gewoon bolton kitjes zijn, dus een dag/weekend even bezig in de garage en hopsakee klaar.. lage druk van 0.3 bar (6psi ofzo) en alles blijft gewoon heel.
ESS hoor je alleen maar goede dingen over,
voordeel van de SC kitjes is dat het gewoon bolton kitjes zijn, dus een dag/weekend even bezig in de garage en hopsakee klaar.. lage druk van 0.3 bar (6psi ofzo) en alles blijft gewoon heel.
- Femme
Daarom moet je voor een fabrikant gaan met een goede reputatie zoals ESS. Op E46Fanatics.com (overwegend Amerikanen) geven veel mensen ook de voorkeur aan ESS boven Amerikaanse tuners zoals Active Autowerke.Individual schreef:Op het autoweek forum heeft iemand ooit een tweedehands E46 330i met Mosselman compressor gekocht. Na een tijdje rijden heeft hij de compressor laten verwijderen omdat de motor toch iets minder soepel liep en hij het extra vermogen eigenlijk maar zelden aansprak.
Een compressor eraf halen omdat je het vermogen niet zou gebruiken vind ik een vreemd argument. Je krijgt over het hele toerengebied meer koppel en dus meer vermogen. Als je dat niet gebruikt zou dat betekenen dat je het gaspedaal nooit zou vloeren. Met een goede tuning loopt de motor gevoelsmatig juist soepeler omdat je altijd meer koppel hebt. In mijn geval wordt de souplesse enkel net boven stationair toerental wat verpest door de agressieve nokkenassen van Alpina (volgens ESS veel agressiever dan wat zij durven verkopen aan hun Amerikaanse klanten).
- Gert-jan
Anders even contact opnemen met Edwin (MaestroXL) op bmwfan of het e46 forum.
Hij heeft er al een aardige tijd een ESS op zijn 330i zitten.
Hij heeft er al een aardige tijd een ESS op zijn 330i zitten.
-
- Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Beetje offtopic misschien, maar wat verbruikt de 330i automaat standaard?
- MartijnGizmo
Niet overwogen om tammere te laten plaatsen?Femme schreef:In mijn geval wordt de souplesse enkel net boven stationair toerental wat verpest door de agressieve nokkenassen van Alpina (volgens ESS veel agressiever dan wat zij durven verkopen aan hun Amerikaanse klanten).
-
Ik vond het wel vet. Als ie koud is en je start het ding is het echt een soort monster dat tot leven komt en tijd nodig heeft. Als het toch geen dagelijkse auto is zie ik het probleem niet zo 

-
.
- Femme
Het is soms onhandig bij filerijden en parkeren maar ik stoor me er niet echt aan. Zoals Tom al zegt is wel gaaf dat er wat leven in het apparaat zit. Stationair loopt hij niet mooi rond zoals een normale BMW zespitter. De perfectie van bijv. de N52 in de 330i is fijn in een daily driver. In een scheurijzer mag het minder afstandelijk.Martijn Koevoets schreef:Niet overwogen om tammere te laten plaatsen?Femme schreef:In mijn geval wordt de souplesse enkel net boven stationair toerental wat verpest door de agressieve nokkenassen van Alpina (volgens ESS veel agressiever dan wat zij durven verkopen aan hun Amerikaanse klanten).
- MartijnGizmo
Kan ik me volledig in vinden! 8)
Kennis van me heeft nu aan paar maand zijn ESS SC kit op zijn E46 M3... rijdt zuiniger en beter dan stock! mapping van de ESS boys is nagenoeg perfect!!!!!
-
.
- Knot
DIE 328i heeft al aardig wat voor zn kiezen gehad... zou ik 2x over nadenken....
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Die Rotarex 328i heeft al wat driftdemotjes gegeven volgens mij 

-
Gewoon lekker toch een ESS Supercharger halen en lekker 350 pk boeken! 

- markk
Collega van me had een Z4 3.0 231pk met compressor. Heb er zelf mee gereden.
Ding was dus net zo snel als mijn e46 M3. Vermogen zat er echt wel in. Gevoel minder, hoog in toeren wou ie nog steeds niet. Kortom leuk maar een Z4M wordt het niet.
Toen ie vervolgens problemen met het ding kreeg trok iedereen, maar dan ook iedereen, z'n handen ervan af. Uiteindelijk bleek het iets simpels te zijn maar hij heeft behoorlijk moeten leuren om dat ding gerepareerd te krijgen. Dat alleen zou voor mij al een NO GO zijn.
Mark.
Ding was dus net zo snel als mijn e46 M3. Vermogen zat er echt wel in. Gevoel minder, hoog in toeren wou ie nog steeds niet. Kortom leuk maar een Z4M wordt het niet.
Toen ie vervolgens problemen met het ding kreeg trok iedereen, maar dan ook iedereen, z'n handen ervan af. Uiteindelijk bleek het iets simpels te zijn maar hij heeft behoorlijk moeten leuren om dat ding gerepareerd te krijgen. Dat alleen zou voor mij al een NO GO zijn.
Mark.