E46 330i supercharger

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

E46 330i supercharger

Bericht door Walter » 04 nov 2009, 17:02

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E46 330i supercharger

Bericht door MartijnGizmo » 04 nov 2009, 17:06

Tom Caubo geloof ik, maar ik meen dat die er aardig wat ellende mee gehad heeft...

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Tom » 04 nov 2009, 17:13

Femme heeft een compressor van ESS op zijn Alpina Z4. Maar dat is wel een andere motor. Dat reed super, maar wat bedoel je met "oomph"? Gewoon veel vermogen of ineens veel power zoals een turbo. Bij Femme's Z4 is de vermogensopbouw linear. Bij ESS stond toen ook een Z4 met 3.0 231pk (dezelfde motor als de 330i dus) met ESS compressor. Was hun testauto, die had geloof ik 70.000km met die compressor gereden. Alleen kost het iets van 6k die grap. Dat is alweer zo'n beetje het prijsverschil 330i<>E46 M3.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Eric H » 04 nov 2009, 17:16

Ik vraag me ook af hoe de automaat bak in dit verhaal roet in het eten gaat gooien......
Met een gewone handbak is het bij serieuze vermogenstoenames allemaal wat makkelijker op te vangen.
Hoe zit dat met een automaat.... ??

Verder zou je inderdaad eens een balletje op kunnen gooien met Paul en Femme.....
Die zijn beiden wel bekend met het begrip, vermogenstoename ( understatement :mrgreen: )

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Christoph » 04 nov 2009, 17:24

ESS heeft ze ieder geval ook voor de 330i automaat:

http://www.esstuning.com/default.asp?c= ... t2=114&id=" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Femme » 04 nov 2009, 17:50

Als je iets wilt weten over E46'ers en supercharging moet je op het forced induction forum van e46fanatics.com kijken. Vorig jaar was daar nog een Nederlandse E46-rijder met ESS supercharger.

De ESS supercharger op mijn Alpina draait tot op heden probleemloos. De driveability is minstens zo goed als stock. Mijn auto bokt soms een beetje in het gebied tussen 1200 en 1500 toeren maar dat deed hij standaard ook al (schijnt door de nokkenassen te komen). Aan het karakter van de motor verandert niet zoveel met de ESS twinscrew compressor. Hij krijgt over het hele gebied meer koppel en in mijn geval neemt het koppel minder snel af boven 6000 toeren waardoor max vermogen van 6300 naar 7200 toeren ging.

Ik vind wel dat als je naar serieus meer vermogen gaat ook de remmen daarop aangepast moeten worden. Op de langere termijn moet je rekening houden met hogere onderhoudskosten. Verder gaat de motor natuurlijk meer brandstof verbruiken.

Gebruikersavatar
Individual
Berichten: 373
Lid geworden op: 12 okt 2008, 17:05

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Individual » 04 nov 2009, 18:50

Op het autoweek forum heeft iemand ooit een tweedehands E46 330i met Mosselman compressor gekocht. Na een tijdje rijden heeft hij de compressor laten verwijderen omdat de motor toch iets minder soepel liep en hij het extra vermogen eigenlijk maar zelden aansprak.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Walter » 04 nov 2009, 19:13

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

tom caubo
Berichten: 341
Lid geworden op: 28 feb 2007, 01:16
Locatie: schimmert(limburg)

Re: E46 330i supercharger

Bericht door tom caubo » 04 nov 2009, 21:30

heb idd ook een supercharger op de 330i,echter had mijn 330 geen standaard 231pk maar was deze al aangepast door AC-Schnitzer tot 280pk.
daarna is er een ASA TM1-12 erop gekomen door de vorige eigenaar.

toen ik de auto kocht was de compressor eraf gehaalt door de dealer(garantie redenen) en heb ik hem weer gemonteerd.

kwam er al snel achter dat een standaard setup niet werktte met de Schnitzer ombouw en heb lang gezocht voordat de oplossing was gekomen.
zit nu dus een aangepaste ASA TM1-12 met TM1-15 binnnenwerk,Bosch-Motorsport brandstof instalatie en druk- regelaar+op maat gemaakt G-power motronics systeem.

auto verbruikt praktisch niks meer dan een standaard 330i(1 op 10 /1 op 10,5 rijd ik voornamelijk)tenzij je je voet intrapt,dan lust ie het wel.
andere onderdelen zullen idd wat sneller slijten maar ik heb mijn compressor nu zo'n 65000km erop gehad voordat hij werd aangepast.
ik ken nog iemand met dezelfde compressor opbouw die al 75000km heeft gelopen zonder problemen.

mijn raad:informeer goed naar verschillende bedrijven en ga niet van de goedkoopste uit

echter de prijs van een degelijk setje (ligt eraan hoeveeel vermogens winst je wil halen)is misschiente hoog in vergelijking met de aanschaf van een M3.

persoonlijk als ik het nog eens zou doen had ik waarschijnlijk gewoon voor een M3 gekozen(slaat zichzelf nu voor de kop)
maar het is wel leuk op dit moment om menig E46 M3 rijder raar uit de ogen te zien kijken omdat een op het oog lijkende sportieve BMW hun compleet wegrijd :mrgreen:

Paul

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Paul » 05 nov 2009, 00:37

GPOWER stond al bekend om waardeloze service/customercare in de tijd dat hun eerste E36 M3 kitje uitkwam....

ESS hoor je alleen maar goede dingen over,

voordeel van de SC kitjes is dat het gewoon bolton kitjes zijn, dus een dag/weekend even bezig in de garage en hopsakee klaar.. lage druk van 0.3 bar (6psi ofzo) en alles blijft gewoon heel.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Femme » 05 nov 2009, 11:54

Individual schreef:Op het autoweek forum heeft iemand ooit een tweedehands E46 330i met Mosselman compressor gekocht. Na een tijdje rijden heeft hij de compressor laten verwijderen omdat de motor toch iets minder soepel liep en hij het extra vermogen eigenlijk maar zelden aansprak.
Daarom moet je voor een fabrikant gaan met een goede reputatie zoals ESS. Op E46Fanatics.com (overwegend Amerikanen) geven veel mensen ook de voorkeur aan ESS boven Amerikaanse tuners zoals Active Autowerke.

Een compressor eraf halen omdat je het vermogen niet zou gebruiken vind ik een vreemd argument. Je krijgt over het hele toerengebied meer koppel en dus meer vermogen. Als je dat niet gebruikt zou dat betekenen dat je het gaspedaal nooit zou vloeren. Met een goede tuning loopt de motor gevoelsmatig juist soepeler omdat je altijd meer koppel hebt. In mijn geval wordt de souplesse enkel net boven stationair toerental wat verpest door de agressieve nokkenassen van Alpina (volgens ESS veel agressiever dan wat zij durven verkopen aan hun Amerikaanse klanten).

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Gert-jan » 05 nov 2009, 12:27

Anders even contact opnemen met Edwin (MaestroXL) op bmwfan of het e46 forum.

Hij heeft er al een aardige tijd een ESS op zijn 330i zitten.

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Re: E46 330i supercharger

Bericht door jeust » 05 nov 2009, 12:33

Beetje offtopic misschien, maar wat verbruikt de 330i automaat standaard?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E46 330i supercharger

Bericht door MartijnGizmo » 05 nov 2009, 13:32

Femme schreef:In mijn geval wordt de souplesse enkel net boven stationair toerental wat verpest door de agressieve nokkenassen van Alpina (volgens ESS veel agressiever dan wat zij durven verkopen aan hun Amerikaanse klanten).
Niet overwogen om tammere te laten plaatsen?

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 13:35

Ik vond het wel vet. Als ie koud is en je start het ding is het echt een soort monster dat tot leven komt en tijd nodig heeft. Als het toch geen dagelijkse auto is zie ik het probleem niet zo :)

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Walter » 05 nov 2009, 15:03

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Femme » 05 nov 2009, 17:06

Martijn Koevoets schreef:
Femme schreef:In mijn geval wordt de souplesse enkel net boven stationair toerental wat verpest door de agressieve nokkenassen van Alpina (volgens ESS veel agressiever dan wat zij durven verkopen aan hun Amerikaanse klanten).
Niet overwogen om tammere te laten plaatsen?
Het is soms onhandig bij filerijden en parkeren maar ik stoor me er niet echt aan. Zoals Tom al zegt is wel gaaf dat er wat leven in het apparaat zit. Stationair loopt hij niet mooi rond zoals een normale BMW zespitter. De perfectie van bijv. de N52 in de 330i is fijn in een daily driver. In een scheurijzer mag het minder afstandelijk.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E46 330i supercharger

Bericht door MartijnGizmo » 05 nov 2009, 17:29

Kan ik me volledig in vinden! 8)

Paul

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Paul » 05 nov 2009, 22:55

Kennis van me heeft nu aan paar maand zijn ESS SC kit op zijn E46 M3... rijdt zuiniger en beter dan stock! mapping van de ESS boys is nagenoeg perfect!!!!!

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Walter » 11 jan 2010, 10:27

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Knot » 11 jan 2010, 11:34

DIE 328i heeft al aardig wat voor zn kiezen gehad... zou ik 2x over nadenken....

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Walter » 11 jan 2010, 13:20

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 330i supercharger

Bericht door Knot » 11 jan 2010, 13:41

Die Rotarex 328i heeft al wat driftdemotjes gegeven volgens mij ;)

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: E46 330i supercharger

Bericht door EJGT3CS » 11 jan 2010, 15:09

Gewoon lekker toch een ESS Supercharger halen en lekker 350 pk boeken! :mrgreen:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: E46 330i supercharger

Bericht door markk » 11 jan 2010, 20:12

Collega van me had een Z4 3.0 231pk met compressor. Heb er zelf mee gereden.
Ding was dus net zo snel als mijn e46 M3. Vermogen zat er echt wel in. Gevoel minder, hoog in toeren wou ie nog steeds niet. Kortom leuk maar een Z4M wordt het niet.
Toen ie vervolgens problemen met het ding kreeg trok iedereen, maar dan ook iedereen, z'n handen ervan af. Uiteindelijk bleek het iets simpels te zijn maar hij heeft behoorlijk moeten leuren om dat ding gerepareerd te krijgen. Dat alleen zou voor mij al een NO GO zijn.

Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bing [Bot], Bjeffindividual, Semrush [Bot], Thomas H en 3 gasten