Is Subaru in europa sterfende?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Is Subaru in europa sterfende?

Bericht door Michel P » 05 nov 2009, 11:30

Subaru is natuurlijk nooit een echt groot merk geweest in NL, en in vele andere europese landen. In de UK en in Zwitserland zijn ze altijd voor hun doen goed verkocht. Subaru heeft in NL pas een kleine voet aan de grond gehad vanaf 1996/1997 toen de rally successen met de Impreza GTT werden behaald met de sympathieke Colin McRea aan het stuur. Subaru zette de straat GTT voor een absurd scherpe prijs op de markt € 22.700 een sedan met 4wd en 200pk turbo motor. De auto die Subaru uit de stoffige hoek trok van caravanners en el cheapo koffiemolen stadsauto's die door veredelde fietsenmakers naast de brommobielen verkocht werden.

Auto liefhebbers kwamen naar de showroom, mede nadat Autovisie een GTT als duurtest auto had opgenomen, en alhoewel in het begin sceptisch, al rap verslingerd aan de GTT. Let wel Autovisie was tot dan toe zwaar georienteerd op Italiaanse auto's, als het om drivingfun ging. Dit verslag deden velen de ogen openen.

De GTT werd het grootste verkoopsucces van Subaru NL en is een icoon in wording. Nette originele exemplaren zijn zeldzaam, door de pimpdrang van vele 4e, 5e en 6e hands eigenaren die de auto's verkrachten met polyester uitstulpingen en ICE installaties die in een voetbalstadion niet zouden misstaan :mrgreen:

Met het komen van de opvolger, de bugeye is de neergang net zo hard ingezet als dat deze was opgekomen. Een volwassen Legacy heeft dat nog een klein beetje kunnen remmen, maar het ontbreken van een diesel en het missen van benzinemotoren die zuinig en emisievriendelijk zijn heeft met de boot op de zakelijke markt verloren.

De rally successen liepen terug, men trok zich helemaal terug, dus ook dat PR punt viel weg.

De diesel kwam, echter bijna als mosterd na de maaltijd, de andere fabrikanten waren al weer vele stappen verder.

Ook heeft met de slag qua modellen volledig gemist, de nieuwe line-up van Subaru spreekt amper nog iemand aan, de nieuwe Legacy laat zien hoe men de weg kwijt is, en het is te hopen voor Subaru dat Toyota zijn belang vergroot anders kan het wel eens afgelopen zijn met dit toch bijzondere eigenwijze merk, dat misschien te eigenwijs is gebleken en daar door de voeling met de klant volledig kwijt is geraakt.

Michel

RVV

Re: Is Subaru in europa sterfende?

Bericht door RVV » 05 nov 2009, 11:35

Telepatisch ofzo ?

Vanochtend stond er bij de stoplichten een hele gave zwarte GTT naast me. Gewoon helemaal origineel, nog even thumbs up gedaan.. want wat blijf ik een zwak houden voor een GTT.. en precies datgene wat jij nu schrijft dacht ik.. Wat was de GTT toch een icoon in zijn tijd.. een tijd die voor Subaru ben ik bang niet meer terug komt.

De huidige Impreza STi.. heeft alles wel mee, behalve zijn prijs die zit zo tegen dat ze domweg niet verkocht worden, met als gevolg dat er totaal geen aanbod meer is voor de komende generatie Subaru liefhebbers.. Jammer die ontwikkeling.

Michel P

Bericht door Michel P » 05 nov 2009, 11:40

Hehehehe, ik heb er twee gehad, en denk er met heel veel plezier aan terug best bang for the bug ever! Ondanks het in de regel zeer amateuristische dealernetwerk in die tijd.

Michel

Metchu

Bericht door Metchu » 05 nov 2009, 11:44

Michel P schreef:Hehehehe, ik heb er twee gehad, en denk er met heel veel plezier aan terug best bang for the bug ever! Ondanks het in de regel zeer amateuristische dealernetwerk in die tijd.

Michel
bang for the bug? :mrgreen: :mrgreen:

gtt is de auto die mij autogek heeft gemaakt. Ik mocht een keertje eventjes rijden van een vriend van mij. Ik was net 18.... tering... dat gevoel... vergeet ik nooit meer!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 nov 2009, 12:04

Bekend verhaal, vlak voor me 18de besmet mee geraakt en zodra de middelen voorhanden waren (en een 9 maand durende zoektocht naar een die naar wens was :() meteen 1 gekocht. Gewoon simpel en eerlijke techniek. Auto had wel 100 nadelen, maar na 5 minuten rammen was je het merendeel snel vergeten. Dealernetwerk was niet waardeloos, dat IS waardeloos.
Het grote probleem met Subaru op het moment is imho de prijs. Prijzen van Legacy's (ook topauto) en Impreza's liggen gewoon hoger dan marktconform, de speciale modellen zijn daarintegen al helemaal sky-high. Ik was destijds best in voor een nieuwe STI my08 (was in die tijd zelfs in voor een 135i als deze in 3d leverbaar was geweest), maar +70k voor een auto betalen, wat deze in mijn ogen niet waar kan maken, schrijft vervolgens in 2 a 3 jaar af tot onder de 30k. Niet echt leuk meer derhalve. Buiten dat helpt denk ik de late komst van een diesel ook niet echt voor het 'plekje' in de markt.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 nov 2009, 12:44

Michel schreef:Is Subaru stervende?
Nee, Subaru is al lang dood.

Jammer. Zoals je al post had er zoveel meer ingezeten. Maar je vergeet daarbij dat de GTT alleen in Nederland echt populair is geweest. Een beetje te vergelijken met het Hybride circus in Nederland. De Civic Hybride wordt hier veel verkocht. Dat maakt het niet meteen tot een Europese of Wereldwijde verkooptopper. Maar het is jammer ook dat het bestuur van Subaru Nederland uit mongolen heeft bestaan. Dealernetwerken waren zo doorzichtig en transparant als betonnen muurblokken. De nieuwe Subaru kan een knaller worden, maar heeft zoals Rico zegt de prijs tegen. En de diesel van Subaru komt ongeveer 10 jaar te laat (letterlijk).

Dan heb ik hieraan meer plezier
Metchu schreef:
Michel schreef:best bang for the bug
bang for the bug? :mrgreen: :mrgreen:
:hosanna: Als je het in zijn Nederlands uitspreekt is het nog grappiger :)

Bang voor de bug.

Michel P

Bericht door Michel P » 05 nov 2009, 13:12

@Macboy, vergeet de UK niet, daar was het model nog een veel grotere hype, mede door de import van de STI modelen op basis van de oer impreza!

En ja Subau is dood!

Michel

Femme

Bericht door Femme » 05 nov 2009, 13:41

In mijn woonplaats was Subaru vroeger (eind jaren '80, begin jaren '9) vrij populair onder boeren vanwege de lokale dealer en de vierwielaandrijving.

De huidige Impreza is gewoon hondslelijk en dan verlies je het al snel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 nov 2009, 13:49

Subaru kreeg altijd commentaar dat ze leuke auto's bouwden, maar dat vooral 't paradepaardje de Impreza, heel erg lelijk was. Zelf vond ik de Impreza ook lelijk, maar ondanks de spoilers was de auto redelijk anoniem, maar wel stoer. Een origineel exemplaar heb ik altijd fout gevonden op een leuke manier. Soms dacht ik zelfs: moet ik er nou ook één kopen of niet? Foute exemplaren deden mij altijd verlangen naar een origineel exemplaar. :)

De eerste rijtests kan ik mij ook nog herinneren. Porsche prestaties voor burgerbak prijzen. Het verbruik zou rond de 1:10 moeten zijn bij normaal gebruik, wat vrijwel niemand haalde, maar waardoor er best wat handige liefhebbers van snelheid dat ding goedgekeurd wisten te krijgen bij hun wagenparkbeheerder of accountant. Ook waren er de verhalen van eigenaren van sportwagens die zo'n 555 erbij kochten voor dagelijks gebruik. Het imago van Subaru werd mede daardoor opgekrikt en de rallybeelden van driftende blauwe Impreza's deden veel meer bij 't volk dan de ook niet verkeerde Legacy's die ze ervoor gebruikten. De Impreza was gewoon een auto van en voor iedereen, zoals een Golf. Waar je ook kwam tijdens auto(sport)evenementen, heel veel mensen liepen met blauwe 555 fleecetruien en petjes. Tijdens verjaardagen hoorde je niets anders dan GT Turbo dit, 555 dat, Impreza zus&zo. Frank D vatte het ooit goed samen: Als een Impreza eigenaar niet sneller was dan iemand met een Porsche, dan was zijn Impreza in ieder geval goedkoper. Die auto en echt alleen die maakte mensen merkblind als 't om Subaru ging. Dankzij dat succes en het aanbod van alle andere modellen en uitvoeringen beperken tot AWD's, maakten Subaru uniek. Zelfs als niet-liefhebber van het merk kon ik dat wel waarderen.

Het enige wat echt bijna iedereen vroeg aan Subaru, was dus dat de Impreza wel wat mooier mocht worden. Sommigen zeiden dan dat er wel een hatchback mocht komen in plaats van een 4-deurs sedan met happers en spoilers.

Maar goed, wat doen ze bij Subaru, ze maken hem nog lelijker én nog anoniemer, maar verre van stoer en apart.

Niemand wil zo'n nieuwe Subaru kopen lijkt mij. Subaru heeft gewoon niet geluisterd, of ze hebben hun eigen succes in ieder geval niet begrepen. Tijdens het sterfbed van deze fabrikant zullen er weinig mensen treuren, want de Impreza's die niet tegen een boom zijn geslingerd, die gaan amper stuk en als ze wel stuk gaan zijn ze vrij makkelijk en goedkoop te repareren dankzij de broeders die wel ten einde kwamen tegen een boom. Die strijdkracht en broederliefde missen ze bij Subaru in mijn optiek. De echte liefhebbers weten de echte Subaru's wel te vinden, daar hebben ze geen nieuwe exemplaren en showrooms voor nodig.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 05 nov 2009, 13:53

Afbeelding

Ik vind dit dus echt wel een stoer ding en het rijdt ook nog eens super.

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 05 nov 2009, 14:08

Ik las jaren geleden in het blad Car of Perfomance Car een artikel over de Plus versie van de GTT, dit was volgens mij nog voordat autovisie de testauto had.
Sindsdien wilde ik er een hebben, en dat gebeurde ook vele jaren later, nu ben ik bezig met mijn 5e Impreza en de 2e die ik zelf bouw.
Ik heb altijd met veel interesse alles gevolgd over de auto maar sinds de introductie van de "bugeye" in 2001 ben ik alleen maar minder enthousiast geworden.
Ik had hoop voor het nieuwe model en dat is gedeeltelijk ook uitgekomen, maar de prijs is gewoon teveel voor wat het is.

Er was laatst een grote Subaruclub meeting en daar merkte ik pas echt hoe weinig binding ik nog met de auto heb.
Het publiek is drastisch veranderd de laatste jaren en niet ten goede helaas.
De upgrades die gedaan worden zijn veelal cosmetisch en dan ook nog getekend door iemand met een designgevoel van een peuter.

Jammer jammer jammer, ik bouw de 2 deurs af en blijf daar nog in rijden, maar alleen omdat het ding gelukkig heel veel verschild met welke andere Impreza dan ook, ik hoef met 99% van het huidige Subaruvolk niet meer geassocieerd te worden.

Iets wat ik wel weet is dat Europa voor Subaru altijd onbelangrijk is geweest, we kregen de modellen wel, maar altijd zwaar gedowngrade.
Japan en Amerika zijn de markten waar Subaru voor gaat en naar luistert.

Ze willen heel graag een premium brand worden, een soort Japanse BMW, en ik denk dat ze dat qua techniek en passie ook wel hadden kunnen bereiken als ze niet keer op keer een wanprestatie hadden geleverd op het gebied van design.
Sterker nog BMW gaf ze zelfs nog een grote kans door Chris Bangle in te huren en hun auto's naar een bedroevend nivo van styling te laten zakken, helaas heeft Subaru de kans niet gegrepen.

De techniek is er, de eigenzinnigheid is er, de passie is er ook, nu nog het design en de prijs.
Het enige lichtpuntje wat ik nu nog zie is de rwd auto die ze samen met Toyota ontwikkelen.
De FT86 van Toyota ziet er goed uit, ik hoop dat Subaru het niet weer verknald, maar ik heb twijfels...

Tom

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 14:12

Nooit veel met Subaru gehad, maar vind het qua merk wel lekker eigenzinnig. Boxermotoren en AWD op alle modellen. Er zijn al zoveel auto's te koop die eigenlijk hetzelfde zijn. Voor de looks koop je het niet. De GTT was natuurlijk uniek maar vooral qua prijs. Die nieuwe Impreza doet 60k ofzo? Dat is gewoon belachelijk. Terecht dat ie niet verkoopt.

Shakes

Bericht door Shakes » 05 nov 2009, 14:17

Alleen de prijs suckt..........en ik vind hem toch lelijk

Goede herinneringen aan m'n subaru. Wil er ooit nog wel 1 hebben maar vind maar eens een nette GTT. WRNix is/was het niet alleen de generatie met de 2.5 vind ik dan wel weer gaaf door het blok.

Subaru nl was destijds een grote soap. Daarnaast was het voor mij wel het begin van fora e.d. dus wel weer leuk. Ik zie er nog wel eens 1 rijden en dat zijn vaak de minder nette. Een echt mooie blijft een koppendraaier voor me.

N.

Shakes

Bericht door Shakes » 05 nov 2009, 14:19

Kleine toevoeging. Ik wil perse RWD. Dat is toch wel koning eigenlijk :bag:

Aram

Bericht door Aram » 05 nov 2009, 14:25

Vandaar de Prius. :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 05 nov 2009, 14:28

@Mathieu, zeker mooi maar qua prijs totaal niet markt comform. Daar koop je ook een 335i voor!!

Michel

Shakes

Bericht door Shakes » 05 nov 2009, 14:29

Vandaar de zoektocht naar iets anders :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 nov 2009, 14:30

Michel P schreef:Hehehehe, ik heb er twee gehad, en denk er met heel veel plezier aan terug best bang for the bug ever! Ondanks het in de regel zeer amateuristische dealernetwerk in die tijd.

Michel
8) ik ook, een groene en een titan zilver, 98 en 99 geloof ik anyway heel fijne auto's destijds lekker geluidje, snel en fijn stuurgedrag en lekkere zetels voor destijds toppertje :df:

Aram

Bericht door Aram » 05 nov 2009, 14:31

Nandor schreef:Vandaar de zoektocht naar iets anders :mrgreen:

Ohhhh....vertel!

Shakes

Bericht door Shakes » 05 nov 2009, 14:34

Japans LHD en RWD :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 05 nov 2009, 14:35

Zelf moest ik even wennen aan de nieuwe Subaru. Dat is in tegenstelling tot die 'bang for the bugeye edition' wel gelukt. Echter mist de wagen wel de uitstraling die je mag verwachten als je het prijskaartje ziet. Zelfde geldt helaas ook voor de huidige Evo. Laatst genoemde wagen blijf ik gek genoeg toch erg gaaf vinden. Zou bij mij hoger op het verlanglijstje staan dan een gelijk geprijsde premiumbrand.

Tom

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 14:46

Schrok laatst van het gewicht van de Evo.
Ging richting 1600kg ofzo?

edit 1565kg.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 nov 2009, 16:06

De nieuwe Subaru is een prachtige dikke stoere auto. Alleen way overpriced !

Hoogstens wisselen van de achterlichten en de dubbele uitlaat omzetten één om één.

Michel P

Bericht door Michel P » 05 nov 2009, 16:11

Macboy schreef:
Woonplaats: GTI De nieuwe Subaru is een prachtige dikke stoere auto. Alleen way overpriced !

Hoogstens wisselen van de achterlichten en de dubbele uitlaat omzetten één om één.
Ja, dikke auto, voor 40k een topper in de verkoop!

Een van de unieke verkooppunten was natuurlijk de prijs perstatieverhouding, die heeft men niet meer, sterker men rekent premium prijzen terwijl de consument Subaru absoluut niet premium vind. Laat 100 mensen kiezen tussen nieuwe STI van ca. 65k en een 335i sedan High Executive voor het zelfde geld........ en 99 kiezen de BMW.

Michel
Laatst gewijzigd door Michel P op 05 nov 2009, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2009, 16:26

40K was inderdaad een mooie prijs geweest.

Plaats reactie