Ook hier staat dat ik het werk al heb beoordeeld, maar de teller loopt gewoon door, dus zal wel goedkomen. We moeten flink doorklikken, want een ander gaat 3 keer zo hard.
Mag ik feedback geven?
Ten opzichte van de andere kandidaten heeft je vriendin HEEL VEEL werk verzet, dat verdient sowieso al alle credits. Als architect of ontwerper is ze volledig ontwikkeld met het gebruik van ontwerpprogramma's en dat zie je goed in vergelijking met de andere ontwerpen die worden getoond. Uniek om tijdens je studie een uitvaartcentrum te (mogen) ontwerpen. Zo'n gebouw is enorm belangrijk voor velen, maar er wordt weinig bij stilgestaan, want dat doet men bij degenen die er niets meer van zullen merken....
Wat ik jammer vind, maar dat komt misschien door de beperking van de hoeveelheid tekst op die website, is dat er informatie ontbreekt hoe ze haar doelen realiseert met haar ontwerp, visie en oplossingen. Het concept wat ze heeft ontwikkeld komt zonder uitleg van haar niet goed op mij over, door het gebrek aan details over dit project. Uit het ontwerp haal ik het concept en de antwoorden dus niet direct, helaas. Ik zie niet duidelijk wat haar ontwerp anders maakt dan andere moderne uitvaartcentra. Net als de centra die ik ken is het een gebouw met een entree, wachtruimte, zaal, 'kantine' voor de bijbehorende familiereünie

en wat andere ruimten die ik elders ook heb gezien (zoals een familiekamer bijvoorbeeld), gelegen in een soort park. Hoe wordt het 'taboe' van de dood doorbroken? (Welk taboe trouwens?). Misschien klink ik heel lullig hoor, maar ik vind 't nu gewoon op een uitvaartcentrum in een kantoor lijken en het oogt vrij somber en ik denk dat ik dat niet zo denken/zeggen als ik haar verhaal volledig zou hebben gehoord/gelezen. De ligging en de grootte maken het natuurlijk wel tot een 'place to be', net als de aanwezigheid van de waterpartij op het dak dat refereert aan het vroegere zwembad en bij mooi weer een mooie plek is voor een herdenkingsborrel (iets wat in onze familie traditie is en ik dus enorm kan waarderen). Misschien als er meer ruimte was geweest voor haar uitleg dat ze dat soort zaken dan had kunnen benadrukken.
Een voorbeeldje van hoe ik zo'n uitvaartcentrum heel erg kan waarderen:
Laatst was ik in een gemoderniseerd uitvaartcentrum en dat was heel strak en stijlvol, op een architectonische manier. Prachtige lichtinvallen i.c.m. een goed lichtplan en lijnenspel. Mooie natuurlijke materialen zoals natuursteen, hout, onbehandelde metalen en witte wanden met kunst en fotografie aan de wanden. Staande kunstobjecten/beelden en sobere inpandige waterpartijen die het pand op subtiele wijze een hele luxe uitstraling geven. En rust. Het ontwerp van het gebouw klopte aan alle kanten, zelfs de WC's waren stijlvol. Naast een giga entree, waren er kleine familiekamers en een grote herdenkingszaal. Ook de 'kantine' met cake en koffie ontbrak daar niet.

Alles was gelijkvloers, met hier en daar kleine hoogteverschillen in de vloeren en subtiel schuine looppaden voor rolstoelgebruikers om de ruimten aan elkaar te verbinden. De plafondhoogten verschilden enorm en maakten het ontwerp, ondanks de strakke moderne looks, heel spannend en aangenaam. Een strakke brug over modern vormgegeven waterpartijen mét hoogwaardige begroeiing naar de begraafplaats erachter. Ik zou er bijna zelf m'n afscheidsfeestje willen geven, hehe.
Wat ik in het ontwerp van je vriendin erg mooi vind, is het glaswerk achter de kist, al zal men daar door 't invallende licht altijd gordijnen sluiten in de praktijk (helaas). Een oom van me lag ook in een zaal met prachtig glaswerk achter hem, maar tegen het licht in kijken is niet prettig vindt men en daarom hingen er grote witte gordijnen. Dan had er net zo goed een dichte muur geplaatst kunnen worden. Overigens is glas met moderne technieken goed te verduisteren zonder gordijnen natuurlijk en zoiets zou men echt moeten toepassen. Ik vind daglicht erg belangrijk en top dat je vriendin dat heeft toegepast.
Wellicht heeft ze iets aan m'n feedback, maar ik hoop vooral voor d'r dat ze wint. Het zijn opstekers die je aan het begin van je carrière goed kunt gebruiken. Mijn oude studiegenoot met wie ik een ontwerpbureau'tje had, die is verder gaan studeren in de architectuur en met zijn eindproject die in de prijzen viel her en der opnieuw begonnen met direct al een goede naam in 't wereldje + flink wat prijzengeld als zelfstandig architect (samen met zijn nieuwe compagnon die tevens zijn studiegenoot was tijdens die eindprojecten).
Je vriendin komt er wel, daar mag je heel trots op wezen Jan!