Hey all,
Een bekende van me heeft nu al 2x bij mij aangebeld (

) om het olieverbruik van zijn auto te bespreken. Hij heeft sinds een paar maand een nette, bij bovag-garage aangeschafte E39 520i, km-stand uit m'n hoofd iets van 140.000-160.000 km, in ieder geval ruim onder de 2 ton uit 2001. Wat hem zorgen baart is dat zijn olieverbruik 1) wat hoog is en 2) wat schommelt. Met hoog bedoeld hij '1L op 2.000 a 1L op 3.000 km'. Vorige week bij die koudere dagen en vergelijkbare ritten was het ineens 1L op 900 km geweest, gebaseerd op een lampje wat je er blijkbaar op wijst dat de boel bijgevuld moet worden.
Nou heb ik alleen maar ervaring met oude oliestokers die zowieso een borrel lusten maar om eerlijk te zijn kon ik zijn vragen 'of dit nou normaal is of niet' niet beantwoorden

, zowel over het verbruik als de schommelingen hierin. Comments on this zijn welkom, met zijn kilometrage (= veel) had ie er namelijk niet zo heel veel zin in om elke 2 weken een busje olie te kopen.
Blok is schijnbaar kurkdroog aan de onderkant. Ik heb 'm al gezegd dat ie misschien eens in de inlaat moest kijken of daar olie zit. Koelwater is normaal (geen sludge) waardoor de verdenking richting klepseals, zuigerveren of carterventilatie gaat (wederom: comments?).
Thanks