Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
(beginnersvraag, ik weet het maar toch)
Ik kan mij voorstellen dat je remt & tussengas geeft voor een bocht om de auto, bijv, op toeren te houden zodat je uit de bocht over voldoende vermogen beschikt. Maar dat is m.i. een nepverklaring, want op het moment dat je van het gas af bent in de bocht, valt je toerental toch terug en heeft het 'tussengas' voor de bocht helemaal geen zin gehad. Enfin, wie gaat mij dit vertellen..?
afzender, Rob Kampheus...
Ik kan mij voorstellen dat je remt & tussengas geeft voor een bocht om de auto, bijv, op toeren te houden zodat je uit de bocht over voldoende vermogen beschikt. Maar dat is m.i. een nepverklaring, want op het moment dat je van het gas af bent in de bocht, valt je toerental toch terug en heeft het 'tussengas' voor de bocht helemaal geen zin gehad. Enfin, wie gaat mij dit vertellen..?
afzender, Rob Kampheus...
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Als je terug schakelt zonder tussengas in een achterwiel aangedreven auto op het circuit heb je kans dat je achterwielen even vastslaan omdat het toerental ineens behoorlijk omhoog moet en je dus erg hard remt op de koppeling. Met tussengas breng je het toerental omhoog zodat het gelijk is aan het toerental wat je draait in de versnelling waar je in schakelt. Op deze manier heb je veel meer stabiliteit in de auto.
- Raymond S.
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
- Locatie: H.I. Ambacht
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Wanneer je geen tussengas geeft bij terugschakelen (want daar gaat het om) heb je grote kans om je wielen op de aandrijflijn te blokkeren. Dat wordt erger naarmate je bijv. een race koppeling gebruikt.
Je vertraagt namelijk al 'maximaal' op je remmen en als je dan ook nog 'lomp' je koppeling op laat komen bij het terugschakelen moet de motor het toerental matchen, waardoor je nóg meer vertraagt (op de motor) met blokkerende wielen als gevolg.
[edit] hopeloos te laat, maar wat Tom zegt dus...
Je vertraagt namelijk al 'maximaal' op je remmen en als je dan ook nog 'lomp' je koppeling op laat komen bij het terugschakelen moet de motor het toerental matchen, waardoor je nóg meer vertraagt (op de motor) met blokkerende wielen als gevolg.
[edit] hopeloos te laat, maar wat Tom zegt dus...

Laatst gewijzigd door Raymond S. op 28 okt 2009, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ok, dus je geeft tussengas vlak voordat je schakelt?
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Yes. "Rev- matching"
voorbeeld:
voorbeeld:
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ja, eigenlijk op het moment dat je schakelt. Dus terwijl je de koppeling in hebt getrapt.Ferdinand schreef:Ok, dus je geeft tussengas vlak voordat je schakelt?
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Mooi simpel omschreven, Tom.
Zelf doe ik ook tussengas in mijn RWD en FWD auto maar dan ook op de straat.
Compleet nutteloos eigenlijk maar wel lekker om te blijven oefenen, oefenen en oefenen.
Maar ik vind het ook prettiger om te met tussengas te remmen met mijn FWD omdat de motor dan niet zo smoort.
Ben ik nu de enige gek die ook op de openbare weg "dubbel-clutched"?
Zelf doe ik ook tussengas in mijn RWD en FWD auto maar dan ook op de straat.
Compleet nutteloos eigenlijk maar wel lekker om te blijven oefenen, oefenen en oefenen.
Maar ik vind het ook prettiger om te met tussengas te remmen met mijn FWD omdat de motor dan niet zo smoort.
Ben ik nu de enige gek die ook op de openbare weg "dubbel-clutched"?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Dat je tussengas gebruikt is tot daar aan toe, maar double clutching vind ik compleet zinloos. Wat is het nut daarvan als de auto in de avatar van jou is? 

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Dubbel clutchen is het niet. Dan zou je : rijden, koppeling in, in de vrij schakelen, koppeling los, tussen gas geven, koppeling in, schakelen, koppeling los doen. Is voor oude auto's handig/nodig maar voor elke modernere auto met synchromesh niet meer nodig. Gewoon tussengas is voldoende.Chris van S. schreef:Mooi simpel omschreven, Tom.
Zelf doe ik ook tussengas in mijn RWD en FWD auto maar dan ook op de straat.
Compleet nutteloos eigenlijk maar wel lekker om te blijven oefenen, oefenen en oefenen.
Maar ik vind het ook prettiger om te met tussengas te remmen met mijn FWD omdat de motor dan niet zo smoort.
Ben ik nu de enige gek die ook op de openbare weg "dubbel-clutched"?
Ik doe het zelf ook vaak op straat al is de 328 er niet erg handig is met z'n zware vliegwiel en "comfort" management. Blijft lang hangen in toeren hangen. Met de racer natuurlijk wel.
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ik geef ook vaak tussengas in FWD's, puur omdat er dan meer rust in de auto blijft.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Dat is zo gaaf aan een SMG auto, zowel de M3 als de M5, heerlijk tussengas bij het terug schakelen. Maak er ook wel eens misbruik van door mensen te laten schrikken 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
ik ben geen tussengas piloot als ik aan het remmen ben, dus niet heel/toe en dus kies ik men situaties uit...als ik alleen afrem op de motor dan wel tussengas waar mogelijk, en moet ik erg sterk afremmen op laatste moment (ga bijna nooit tot laatste moment) dan zo recht mogelijk hard afremmen en ff in diezelfde versnelling laten staan, is de snelheid eruit en de rust iets in de auto kun je kort/snel terug schakelen en valt het afremmen op de motor/snelheidsverschil mee en blijft de kar rustig
Heb wel eens bv op CPZ kom ik vol in 4 op de audi S aan zetten, rem ik bv iets te laat dan gewoon vol in de ankers zo recht mogelijk dan laatste stukje mee de bocht in(naar rechts) remmend...dan heb je een heel kort stukje recht voor je weer naar links gaat en op dat stukje is auto in balans daar snel in z'n 3 en hup de bocht in
maar als ik wat meer safe modus rijd schakel ik net voor audi S hard af-remmend net voor de bocht naar 3 als snelheid voldoende eruit is anders krijg je al snel shiftlock
en sta je andersom 
schijnbaar heeft de Nissan GT-R mooi tussengas bij de schakelbak
super zoiets.

Heb wel eens bv op CPZ kom ik vol in 4 op de audi S aan zetten, rem ik bv iets te laat dan gewoon vol in de ankers zo recht mogelijk dan laatste stukje mee de bocht in(naar rechts) remmend...dan heb je een heel kort stukje recht voor je weer naar links gaat en op dat stukje is auto in balans daar snel in z'n 3 en hup de bocht in




schijnbaar heeft de Nissan GT-R mooi tussengas bij de schakelbak

Laatst gewijzigd door GTRene op 28 okt 2009, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
@ Jurjen en TomV
wat Jurjen zegt:
wat Jurjen zegt:
En om zelf de bak de synchroniseren vind ik dat de het schakelen veel soepeler en met veel meer gevoel gaat.Jurjen schreef:Ik geef ook vaak tussengas in FWD's, puur omdat er dan meer rust in de auto blijft.
-
Online
- Berichten: 6761
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Zijn er hier ook mensen echt goed in het remmen met je tenen en tegelijkertijd tussengas geven met je hak?
Want in menig auto is dat knap lastig, of er moeten al staande pedalen in zitten.
Wel leuk om zoiets te gaan oefenen trouwens 8)
Want in menig auto is dat knap lastig, of er moeten al staande pedalen in zitten.
Wel leuk om zoiets te gaan oefenen trouwens 8)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Tussengas doe ik idd ook in mijn slome FWD Saab. Heeft geen enkel nut in die auto, op nog meer vloeiendheid na, maar 't zit gewoon voorgeprogrammeerd. Doordat ik dat vrijwel altijd wel doe, dacht ik dat ik ook wel automatisch goede zou kunnen double clutchen in een prehistorische Fiat 500, maar dat viel me erg tegen. Op hoge snelheid en tijdens hard remmen gaat 't double clutchen perfect, maar tijdens langzaam rijden en afremmen is 't veel moeilijker (en toch heel erg nodig).
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Met staande pedalen doe ik het met heel&toe, maar met 'normale' pedalen doe ik 't met de tenen en bal van mijn voet, maar soms ook met heel&toe. Verschilt per auto en situatie (rustig rijden kan met tenen, door de geringe pedaalslagen die ik dan maak).Richardt. schreef:Zijn er hier ook mensen echt goed in het remmen met je tenen en tegelijkertijd tussengas geven met je hak?
Want in menig auto is dat knap lastig, of er moeten al staande pedalen in zitten.
Wel leuk om zoiets te gaan oefenen trouwens 8)
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Weet je zeker dat je geen sideflip of heel-toe bedoelt, zonder de doubleclutch techniek?Chris van S. schreef:@ Jurjen en TomV
wat Jurjen zegt:
En om zelf de bak de synchroniseren vind ik dat de het schakelen veel soepeler en met veel meer gevoel gaat.Jurjen schreef:Ik geef ook vaak tussengas in FWD's, puur omdat er dan meer rust in de auto blijft.
Ja dat wordt er ook wel bedoeld hier denk ik, al doe ik zelf sideflip, dus remmen met bal van voet en tussengas met de rechterkant van m'n voet. Ligt verder aan de stand van de pedalen.Richardt. schreef:Zijn er hier ook mensen echt goed in het remmen met je tenen en tegelijkertijd tussengas geven met je hak?
Want in menig auto is dat knap lastig, of er moeten al staande pedalen in zitten.
Wel leuk om zoiets te gaan oefenen trouwens 8)
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ik geef meestal gas met de rechterkant van mijn voet, al kan dat lang niet in alle auto's.
Edit: Wat Tom V hierboven zegt.
Edit: Wat Tom V hierboven zegt.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Tussengas zit zo in mijn systeem dat ik het ALTIJD doe......dus ook met mn Avensis dieseltje etc etc......
-
- Berichten: 22284
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Je hebt er meer aan om gewoon goed te schakelen
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ik geef ook vaak tussengas om de synchromesh ringen van de bak te ontzien en met name als de bak koud is 

- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ik bedoel de techniek zoals jij omschrijft. Maar op de openbare weg is het niet nodig om de motor te "over-rev'ven"Tom V schreef:
Weet je zeker dat je geen sideflip of heel-toe bedoelt, zonder de doubleclutch techniek?
Dus afremmen- koppeling in- vrij- koppeling op- gas- koppeling in - in lagere versn. Techniek zoals ik heb geleerd bij RSZ.
En dan inderdaad in mijn Focus ST en met de rechterkant van mijn voet. Ik heb toch te grote voeten en dito kano's.

Misschien haal ik de beschrijvingen door de war....
edit wat niels zegt: zeker als een bak koud is. Is deze techniek ook fijn.
Bijv in de E46 B3s (E36 M3 bak) is het super om zo te schakelen.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Gebruik zowel heel & toe als sideflip afhankelijk van pedaalstand. Op straat en op de baan, eigelijk altijd, zelfs met chauffeuren in een handbak/SMG. Ook met de Sprinter
, die moet nogal veel op de motor remmen met 3,5t erachter.. Zit er gewoon ingesleten, heb een hekel aan de schokken als je het niet doet. Double-clutch enkel met hele oude auto's, zoals de Jag Mk2 hier (of GiuliaBC's 75 racer terug naar twee), normaliter enkel gas-blipjes. En irriteer me dus dood als ik bij iemand in de auto zit die een aandrijflijn-toerentallen niet kan matchen, ga dan gvd in een automaat zitten. Sorry. Wordt ook Tinus T genoemd door een paar mensen....
Is om synschro's te sparen en schokken in aandrijflijn te vermijden. En in geval van track use om de bak en aandrijfassen heel te houden. Bak van de racer is de originele op bijna 270dkm. Er staan waarschijnlijk filmpjes zat op vimeo waarin je Tinus hoort.
Tot 02:00 weinig terugschakelen: http://www.vimeo.com/7240186" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vimeo.com/7149857" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vimeo.com/6237155" onclick="window.open(this.href);return false;

Is om synschro's te sparen en schokken in aandrijflijn te vermijden. En in geval van track use om de bak en aandrijfassen heel te houden. Bak van de racer is de originele op bijna 270dkm. Er staan waarschijnlijk filmpjes zat op vimeo waarin je Tinus hoort.
Tot 02:00 weinig terugschakelen: http://www.vimeo.com/7240186" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vimeo.com/7149857" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vimeo.com/6237155" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door steve smith op 28 okt 2009, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Als je goed heel/toe'ed spaart het ook je koppeling en aandrijflijn...
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
OH.... ik doe het altijd omdat het zo lekker sportief klinkt 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast