Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sperdy

Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?

Bericht door Sperdy » 28 okt 2009, 13:20

(beginnersvraag, ik weet het maar toch)

Ik kan mij voorstellen dat je remt & tussengas geeft voor een bocht om de auto, bijv, op toeren te houden zodat je uit de bocht over voldoende vermogen beschikt. Maar dat is m.i. een nepverklaring, want op het moment dat je van het gas af bent in de bocht, valt je toerental toch terug en heeft het 'tussengas' voor de bocht helemaal geen zin gehad. Enfin, wie gaat mij dit vertellen..?

afzender, Rob Kampheus...

Tom V

Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?

Bericht door Tom V » 28 okt 2009, 13:24

Als je terug schakelt zonder tussengas in een achterwiel aangedreven auto op het circuit heb je kans dat je achterwielen even vastslaan omdat het toerental ineens behoorlijk omhoog moet en je dus erg hard remt op de koppeling. Met tussengas breng je het toerental omhoog zodat het gelijk is aan het toerental wat je draait in de versnelling waar je in schakelt. Op deze manier heb je veel meer stabiliteit in de auto.

Raymond S.

Bericht door Raymond S. » 28 okt 2009, 13:27

Wanneer je geen tussengas geeft bij terugschakelen (want daar gaat het om) heb je grote kans om je wielen op de aandrijflijn te blokkeren. Dat wordt erger naarmate je bijv. een race koppeling gebruikt.
Je vertraagt namelijk al 'maximaal' op je remmen en als je dan ook nog 'lomp' je koppeling op laat komen bij het terugschakelen moet de motor het toerental matchen, waardoor je nóg meer vertraagt (op de motor) met blokkerende wielen als gevolg.

[edit] hopeloos te laat, maar wat Tom zegt dus... :lol:
Laatst gewijzigd door Raymond S. op 28 okt 2009, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 28 okt 2009, 13:27

Ok, dus je geeft tussengas vlak voordat je schakelt?

Xave30

Bericht door Xave30 » 28 okt 2009, 13:28

Yes. "Rev- matching"

voorbeeld:

Tom V

Bericht door Tom V » 28 okt 2009, 13:31

Ferdinand schreef:Ok, dus je geeft tussengas vlak voordat je schakelt?
Ja, eigenlijk op het moment dat je schakelt. Dus terwijl je de koppeling in hebt getrapt.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 28 okt 2009, 13:38

Mooi simpel omschreven, Tom.

Zelf doe ik ook tussengas in mijn RWD en FWD auto maar dan ook op de straat.
Compleet nutteloos eigenlijk maar wel lekker om te blijven oefenen, oefenen en oefenen.
Maar ik vind het ook prettiger om te met tussengas te remmen met mijn FWD omdat de motor dan niet zo smoort.

Ben ik nu de enige gek die ook op de openbare weg "dubbel-clutched"?

allen

Bericht door allen » 28 okt 2009, 13:41

Dat je tussengas gebruikt is tot daar aan toe, maar double clutching vind ik compleet zinloos. Wat is het nut daarvan als de auto in de avatar van jou is? :|

Tom V

Bericht door Tom V » 28 okt 2009, 13:42

Chris van S. schreef:Mooi simpel omschreven, Tom.

Zelf doe ik ook tussengas in mijn RWD en FWD auto maar dan ook op de straat.
Compleet nutteloos eigenlijk maar wel lekker om te blijven oefenen, oefenen en oefenen.
Maar ik vind het ook prettiger om te met tussengas te remmen met mijn FWD omdat de motor dan niet zo smoort.

Ben ik nu de enige gek die ook op de openbare weg "dubbel-clutched"?
Dubbel clutchen is het niet. Dan zou je : rijden, koppeling in, in de vrij schakelen, koppeling los, tussen gas geven, koppeling in, schakelen, koppeling los doen. Is voor oude auto's handig/nodig maar voor elke modernere auto met synchromesh niet meer nodig. Gewoon tussengas is voldoende.

Ik doe het zelf ook vaak op straat al is de 328 er niet erg handig is met z'n zware vliegwiel en "comfort" management. Blijft lang hangen in toeren hangen. Met de racer natuurlijk wel.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 28 okt 2009, 13:43

Ik geef ook vaak tussengas in FWD's, puur omdat er dan meer rust in de auto blijft.

RVV

Bericht door RVV » 28 okt 2009, 13:46

Dat is zo gaaf aan een SMG auto, zowel de M3 als de M5, heerlijk tussengas bij het terug schakelen. Maak er ook wel eens misbruik van door mensen te laten schrikken :D

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2009, 13:48

ik ben geen tussengas piloot als ik aan het remmen ben, dus niet heel/toe en dus kies ik men situaties uit...als ik alleen afrem op de motor dan wel tussengas waar mogelijk, en moet ik erg sterk afremmen op laatste moment (ga bijna nooit tot laatste moment) dan zo recht mogelijk hard afremmen en ff in diezelfde versnelling laten staan, is de snelheid eruit en de rust iets in de auto kun je kort/snel terug schakelen en valt het afremmen op de motor/snelheidsverschil mee en blijft de kar rustig :thumbup:
Heb wel eens bv op CPZ kom ik vol in 4 op de audi S aan zetten, rem ik bv iets te laat dan gewoon vol in de ankers zo recht mogelijk dan laatste stukje mee de bocht in(naar rechts) remmend...dan heb je een heel kort stukje recht voor je weer naar links gaat en op dat stukje is auto in balans daar snel in z'n 3 en hup de bocht in :mrgreen: :thumbup: maar als ik wat meer safe modus rijd schakel ik net voor audi S hard af-remmend net voor de bocht naar 3 als snelheid voldoende eruit is anders krijg je al snel shiftlock :lol: en sta je andersom :hmmm:

schijnbaar heeft de Nissan GT-R mooi tussengas bij de schakelbak :thumbup: super zoiets.
Laatst gewijzigd door GTRene op 28 okt 2009, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 28 okt 2009, 13:48

@ Jurjen en TomV

wat Jurjen zegt:
Jurjen schreef:Ik geef ook vaak tussengas in FWD's, puur omdat er dan meer rust in de auto blijft.
En om zelf de bak de synchroniseren vind ik dat de het schakelen veel soepeler en met veel meer gevoel gaat.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 okt 2009, 13:49

Zijn er hier ook mensen echt goed in het remmen met je tenen en tegelijkertijd tussengas geven met je hak?

Want in menig auto is dat knap lastig, of er moeten al staande pedalen in zitten.

Wel leuk om zoiets te gaan oefenen trouwens 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2009, 13:51

Tussengas doe ik idd ook in mijn slome FWD Saab. Heeft geen enkel nut in die auto, op nog meer vloeiendheid na, maar 't zit gewoon voorgeprogrammeerd. Doordat ik dat vrijwel altijd wel doe, dacht ik dat ik ook wel automatisch goede zou kunnen double clutchen in een prehistorische Fiat 500, maar dat viel me erg tegen. Op hoge snelheid en tijdens hard remmen gaat 't double clutchen perfect, maar tijdens langzaam rijden en afremmen is 't veel moeilijker (en toch heel erg nodig).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2009, 13:53

Richardt. schreef:Zijn er hier ook mensen echt goed in het remmen met je tenen en tegelijkertijd tussengas geven met je hak?

Want in menig auto is dat knap lastig, of er moeten al staande pedalen in zitten.

Met staande pedalen doe ik het met heel&toe, maar met 'normale' pedalen doe ik 't met de tenen en bal van mijn voet, maar soms ook met heel&toe. Verschilt per auto en situatie (rustig rijden kan met tenen, door de geringe pedaalslagen die ik dan maak).

Tom V

Bericht door Tom V » 28 okt 2009, 13:54

Chris van S. schreef:@ Jurjen en TomV

wat Jurjen zegt:
Jurjen schreef:Ik geef ook vaak tussengas in FWD's, puur omdat er dan meer rust in de auto blijft.
En om zelf de bak de synchroniseren vind ik dat de het schakelen veel soepeler en met veel meer gevoel gaat.
Weet je zeker dat je geen sideflip of heel-toe bedoelt, zonder de doubleclutch techniek?
Richardt. schreef:Zijn er hier ook mensen echt goed in het remmen met je tenen en tegelijkertijd tussengas geven met je hak?

Ja dat wordt er ook wel bedoeld hier denk ik, al doe ik zelf sideflip, dus remmen met bal van voet en tussengas met de rechterkant van m'n voet. Ligt verder aan de stand van de pedalen.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 28 okt 2009, 13:55

Ik geef meestal gas met de rechterkant van mijn voet, al kan dat lang niet in alle auto's.

Edit: Wat Tom V hierboven zegt.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 28 okt 2009, 13:56

Tussengas zit zo in mijn systeem dat ik het ALTIJD doe......dus ook met mn Avensis dieseltje etc etc......

Tom

Bericht door Tom » 28 okt 2009, 13:58

Je hebt er meer aan om gewoon goed te schakelen

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 okt 2009, 13:59

Ik geef ook vaak tussengas om de synchromesh ringen van de bak te ontzien en met name als de bak koud is :wink:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 28 okt 2009, 14:02

Tom V schreef:
Weet je zeker dat je geen sideflip of heel-toe bedoelt, zonder de doubleclutch techniek?
Ik bedoel de techniek zoals jij omschrijft. Maar op de openbare weg is het niet nodig om de motor te "over-rev'ven"
Dus afremmen- koppeling in- vrij- koppeling op- gas- koppeling in - in lagere versn. Techniek zoals ik heb geleerd bij RSZ.
En dan inderdaad in mijn Focus ST en met de rechterkant van mijn voet. Ik heb toch te grote voeten en dito kano's. :lol:

Misschien haal ik de beschrijvingen door de war....

edit wat niels zegt: zeker als een bak koud is. Is deze techniek ook fijn.
Bijv in de E46 B3s (E36 M3 bak) is het super om zo te schakelen.

steve smith

Bericht door steve smith » 28 okt 2009, 14:06

Gebruik zowel heel & toe als sideflip afhankelijk van pedaalstand. Op straat en op de baan, eigelijk altijd, zelfs met chauffeuren in een handbak/SMG. Ook met de Sprinter :mrgreen: , die moet nogal veel op de motor remmen met 3,5t erachter.. Zit er gewoon ingesleten, heb een hekel aan de schokken als je het niet doet. Double-clutch enkel met hele oude auto's, zoals de Jag Mk2 hier (of GiuliaBC's 75 racer terug naar twee), normaliter enkel gas-blipjes. En irriteer me dus dood als ik bij iemand in de auto zit die een aandrijflijn-toerentallen niet kan matchen, ga dan gvd in een automaat zitten. Sorry. Wordt ook Tinus T genoemd door een paar mensen....

Is om synschro's te sparen en schokken in aandrijflijn te vermijden. En in geval van track use om de bak en aandrijfassen heel te houden. Bak van de racer is de originele op bijna 270dkm. Er staan waarschijnlijk filmpjes zat op vimeo waarin je Tinus hoort.

Tot 02:00 weinig terugschakelen: http://www.vimeo.com/7240186" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vimeo.com/7149857" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vimeo.com/6237155" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door steve smith op 28 okt 2009, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Casper

Bericht door Casper » 28 okt 2009, 14:21

Als je goed heel/toe'ed spaart het ook je koppeling en aandrijflijn...

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 14:33

OH.... ik doe het altijd omdat het zo lekker sportief klinkt :bag:

Plaats reactie