E36 323i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

E36 323i

Bericht door EG » 25 okt 2009, 18:34

Iemand ervaring met deze motoren? Merk je in de praktijk dat ze 22 pk minder hebben dan een 325i? Ze hebben volgens mij altijd VANOS toch?

En kan je ze makkelijk net zo krachtig maken als een 325i dmv luchtinlaat mod ofzo? Maw zijn ze begrenst?

Gewoon een gedachtenkronkel vandaar :bignews:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: E36 323i

Bericht door Tommy » 25 okt 2009, 18:48

je kan op deze blokken de inlaat van de M54B25 dacht ik zo kwijt. En ja, ze zijn snel te maken. Prima blokken en door tijdschriften toch altijd wel benoemd als underdog en onderschat. De ex-rico 323i liep ook gewoon dik 240 meen ik me te herinneren. Wel fluistermotoren, superstil.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 25 okt 2009, 19:00

Wat ik een afknapper vind is dat de uitlaat een lelijke pijpje heeft, net een 316i nomoneyvoorfatsoenlijkeoptions edition.

Neem aan dat de einddemper van een 325i/328i zo derop kan? Zonder modfiicaties?

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: E36 323i

Bericht door Tommy » 25 okt 2009, 19:11

Je moet dan de uitlaat vanaf de spruitstukken vervangen. De 328i heeft een dubbel uitgevoerd systeem. De 323i heeft net als de 320i een dikke buis onder de koets. Maar die uitlaten moet je ook wel goedkoop kunnen vinden.
Overigens oogt de 323i uitlaat wel wat beter dan die van de 316i hoor :) Iets dikker allemaal. Techniek is lekker simpel en voor aanpassingen zou ik zeggen, bij Bas Roos kan je echt helemaal los. Onderstellen/remmen tot raceklaar maken.

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: E36 323i

Bericht door nielscoupe » 25 okt 2009, 19:13

gewoon complete uitlaat lijn van een e36 m3 er onder zetten en een m50 2,5 inlaat en de motor loopt veel sneller + je heb dan mooie looks kwa uitlaat en geluid

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: E36 323i

Bericht door Macboy » 25 okt 2009, 19:39

De 323i 170pk 6-cilinder van BMW is de meest uitgebalanceerde motor die er is. Alleen onwetenden kochten nieuw de 325i/328i. Ideaal geluid, snel genoeg, verbruik veel gunstiger en met name een heel erg goed koppel. Topmotor.

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: E36 323i

Bericht door ArjanS » 25 okt 2009, 20:09

Heb vier jaar in een 323i coupe gereden. Van 183.000 naar 260.000 gereden. Had het gevoel dat er nog makkelijk 100k bij kon. Heerlijke motor!

Lekker veel koppel onderin, erg soepel blok. Heb nu een 328i cabrio met 132.000 km, maar dat deze nou veel sneller is dan een 323i......

323i veel zuiniger dan een 328. Ik reed 1:11.....

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 25 okt 2009, 20:18

Is zo een ding nou zo serieus goed? Jullie laten me wel twijfelen zeg OMG.

Ken iemand die een heel nette exemplaar heeft voor vrijwel geen geld, heeft alleen geen auto clima maarja daar kan ik wel mee leven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 323i

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2009, 20:20

Het zijn heerlijke motoren om dagelijks mee te rijden. Lopen zijdezacht.

Qua tuning zou ik zeggen don't bother, als je dat wilt koop dan meteen een 328i of een M3.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: E36 323i

Bericht door ErikS » 26 okt 2009, 09:27

EG schreef:Is zo een ding nou zo serieus goed? Jullie laten me wel twijfelen zeg OMG.

Ken iemand die een heel nette exemplaar heeft voor vrijwel geen geld, heeft alleen geen auto clima maarja daar kan ik wel mee leven.

Geen geld = snel halen!!!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 323i

Bericht door Knot » 26 okt 2009, 09:58

Bert ///M3 schreef:Het zijn heerlijke motoren om dagelijks mee te rijden. Lopen zijdezacht.

Qua tuning zou ik zeggen don't bother, als je dat wilt koop dan meteen een 328i of een M3.
Dat dacht ik dan ook, of gewoon de 323i rijden...... of meteen een 328i kopen.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E36 323i

Bericht door Rupie » 26 okt 2009, 10:14

Kan hier verder ook geen zinnige bijdrage geven, alles is al gezegd over deze auto, heb 2 jaar in een 323i e36 coupe automaat gereden en is werkelijk waar een van de weinige auto's die ik had willen houden. Geweldig hoe dat ding liep, ook naar topsnelheid. Moest destijds op maandag avond vaak in Utrecht zijn en op de terug weg over de A28 altijd volle polle, heerlijk. Automaat met kickdown werkte geweldig. Wat ik overigens ook heerlijk vond was 3000 toeren bij 160 km/u 8)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: E36 323i

Bericht door Macboy » 26 okt 2009, 12:56

EG schreef:Is zo een ding nou zo serieus goed? Jullie laten me wel twijfelen zeg OMG.
Hoe bedoel je dit nu weer ? Mijn post en die van anderen is toch duidelijk ? Destijds kocht alleen iemand met te veel geld een 328i. Voor de rest kun je niet om de 323i heen omdat dit de meest uitgebalanceerde motor was uit de BMW stal (prijs/kwaliteit verhouding was uitmuntend) en ook nog eens zuinig en met genoeg koppel. Meer dan de latere 2.5 !!!!!

Wat valt er dan nog te twijfelen ??? Of bedoel je dat in positieve zin ?

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: E36 323i

Bericht door indobesar » 26 okt 2009, 13:44

Heerlijk blok. Niet erg rev-happy, maar wel erg soepel. Heb het idee dat het max-koppel al bij ±2500rpm wordt bereikt en vasthoudt richting redline.

Verbruik schommelt rond 1:9,5.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 26 okt 2009, 13:52

Macboy schreef:
EG schreef:Is zo een ding nou zo serieus goed? Jullie laten me wel twijfelen zeg OMG.
Hoe bedoel je dit nu weer ? Mijn post en die van anderen is toch duidelijk ? Destijds kocht alleen iemand met te veel geld een 328i. Voor de rest kun je niet om de 323i heen omdat dit de meest uitgebalanceerde motor was uit de BMW stal (prijs/kwaliteit verhouding was uitmuntend) en ook nog eens zuinig en met genoeg koppel. Meer dan de latere 2.5 !!!!!

Wat valt er dan nog te twijfelen ??? Of bedoel je dat in positieve zin ?
Bedoel dat in heel positieve zin hoor, had nooit geweten dat een 323i zo goed was.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: E36 323i

Bericht door Macboy » 26 okt 2009, 15:02

Ok gelukkig :)

De 523i was AMS's best choice destijds. Was eigenlijk onzin om meer geld te uit te geven !

Gebruikersavatar
Laurent91
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 sep 2008, 12:56
Locatie: Westland

Re: E36 323i

Bericht door Laurent91 » 22 dec 2009, 23:08

Zit dit net even te lezen en ben eigelijk ook wel onder de indruk, was dit op het moment dat hij bij de dealer stond bij niemand bekend? Omdat er niet zoveel te koop staan?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: E36 323i

Bericht door frank de jonge » 22 dec 2009, 23:21

323i werd wel goed verkocht.
Maar het meerdendeel had liever de 325i of de 328i

323 is inprincipe gewoon een 325i maar dan in M52 uitvoering met enkele restricties erop.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 15 mar 2010, 15:06

Vandaag een E36 323i gereden.

Is eentje van 1997, sedan, door BMW dealer onderhouden (boekjes afgestempeld zelf gezien). Ding heeft 240+k op de klok.

Auto is ERRUG mooi, rijdt ook mooi en zonder trillingen. Ding trekt ook goed zoals het hoort zonder inhouden.

Alleen ik heb mijn vragen bij het volgende:

Ik heb ongeveer 10 minuten met de auto gereden, de handelaar zei dat de auto lang voor de deur heeft stilgestaan. Wat mij opviel is dat de motor in het begin begon te tikken (klepstoter geluid, weet ik uit ervaring) en na een seconde was het gewoon weg, superstil. Dit is dus na de koude start.

Ik heb daarna flink doorgetrokken ermee, ook naar de redline, en daarna stukje normaal mee gereden, maar toen ik uitstapte hoorde ik de kleppen tikken (dit is dus nadat ik 10 minuten heb gereden ermee), het is niet heel hard, maar ook niet heel zacht, ze tikken gewoon. Is dit normaal? Komt dit doordat de auto lang heeft stilgestaan>?, of is de oliepeil te laag?, of is het nog erger, vanos probleem ofzo?
Auto komt niet op temperatuur trouwens, althans niet na 10 minuten, hij komt niet in het midden, is dit ook normaal? Is niet zo een ramp eigenlijk, tikken vind ik enger thermostaat vervang je zo.

Wat mij ook opviel is het volgende:
De ronde binnenlamp van de dimlichten zijn aan beide kanten gebarsten, de lampen branden ook geelachtig, het is net alsof het van binnen overhit is ofzo, is dit normaal? Kan dit komen doordat de vorige eigenaar altijd met lichten aan heeft gereden ofzo?

En als laatst: hoe kan ik controleren of de climate control goed werkt, fan enzo werkt gewoon goed geruisloos, maar hoe weet ik of de compressor nog goed is?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E36 323i

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 mar 2010, 15:21

Na 10 minuten moet de motor echt wel op temp zijn. Zal idd wel een thermostaat zijn die kapot is.
Werd de airco wel goed koud?? Je hoort de pomp ook aan- en afslaan als je de airco aanzet en het motortoerental zie je wat aanpassen. Bij een 6-cilinder is dat minimaal je ziet het wel aan de toerenteller.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 323i

Bericht door Knot » 15 mar 2010, 17:23

Thermostaat vervang je idd zo, eventueel meteen waterpomp meenemen en nieuwe vloeistof erin, ben je van t hele gedoe in 1x af.

Tikken kan ook lang geen smering zijn, frisse olie erin en dan een lange rit dat alles echt goed warm wordt zal m goed doen.

Aircon testen in de zomer is makkelijk.. in de winter gewoon een herder in de regen uitlaten, op de achterbank laten springen/liggen, auto binnen no-time helemaal beslagen, aircon aan, blazen, kijken of t snel wegtrekt..... ;)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 323i

Bericht door yorick » 15 mar 2010, 17:37

Rij sinds een maand ook een 323. Zoals iedereen omschrijft idd een erg fijne motor voor dagelijks gebruik. Het verbruik valt me alleen een beetje tegen de eerste 3 tanks rond de 1:8,5 zit hem w.s in de kleine stukjes en het af en toe doorhalen tot de redline, omdat de racer nog steeds voor onderhoud staat.

De mijne tikt niet, maar heeft ook wat minder km's. Er zou ook verkeerde/minder geschikte olie in kunnen zitten. De M50 van een vriend (250k op klok) tikt behoorlijk onder de kap, maar daar is echt niks mis mee.

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: E36 323i

Bericht door ///Martijn » 15 mar 2010, 17:54

die kapjes op de lampen worden geel na verloop van tijd aangezien ze van kunststof zijn(gezien bouwjaar 97). Komt vaak voor op de E36's

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E36 323i

Bericht door EG » 15 mar 2010, 19:53

Allemaal zeer duidelijke reacties, familielid van me heeft 96 520i, die tikte ook als een gek, olie ververst en ding was heerlijk stil weer.

Kan ook oude olie zijn zoals jullie zeggen.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 323i

Bericht door Erik dB » 24 mar 2010, 19:53

Mijn blokje tikt alleen de eerste seconde ofzo, daarna loopt hij mooi rustig.

323ti @ Castrol Edge Sport 10w-60, die regelmatig wordt ververst (totaal geen olieverbruik overigens)
229k op de teller

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast