Coberco Vla ///Motorsport GmbH

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jeroen

Coberco Vla ///Motorsport GmbH

Bericht door Jeroen » 25 okt 2009, 13:38

Na een periode van 7 jaar E30's rijden (en glijden) ging ik verlangen naar iets anders. Eigenlijk deed ik dat al een hele tijd; het luxeprobleem van steeds beter leren sturen, maar een auto die niet met je meegroeit. 170pk op de achterwielen is op nat wegdek nog steeds heel leuk, maar kent voor het overige zijn beperkingen. De 325i is dus verkocht, ook al blijven er voor mij weinig auto's fijner dan een 325i.

De E36 M3 is dan een logische opvolger, 286 pk, en bang for the bucks die je bij geen andere auto vindt. De auto is een oude bekende op dit forum:

Afbeelding

Dakar geel is de auto, en 1,5 jaar terug stond hij al eens voor mijn neus te koop, echter, toen vond ik de auto iets te extreem als enige auto. Tegenwoordig staat de Golf TDI klaar voor het dagelijkse gebruik, en is dat geen probleem meer. Het mooie van deze M3 is dat hij niet meer standaard is, maar 'op smaak' is gebracht, met een Intrax RS onderstel, 6 puks sinterplaat koppeling, 3,2 remschijven met stalen remleidingen, extra camber op de vooras en nog veel meer. Mijn kuipje komt er in, en een deep dish stuur is al gemonteerd voor het betere stuurwerk.

Op dit moment heeft de auto nogal veel grip. Dit is te wijten aan het Intrax onderstel, en de pijn zit hem vooral achter. Ik wil graag een auto die erg overstuurd is, (net als de E30) en ik hoop dit op te lossen met een set verstelbare stabi's, en op termijn een rolkooi. Dit geeft naast veiligheid een veel stijvere auto, en je hebt de mogelijkheid om de achterzijde wat 'harder' te maken. Daar wordt de M3 hopenlijk wat speelser van. Maar allereerst moet ik hem maar eens kijken hoe het een en ander me gaat bevallen. Straks wordt ie opgehaald!

Bert ///M3

Re: Coberco Vla ///Motorsport GmbH

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2009, 13:49

Nice Jeroen :)

Als je een wat meer overstuurde auto wilt is niet zo moeilijk met die set, achterkant wat opschroeven, demping achter wat opraaien, of even een zwaardere veer er op, dan ben je er ook.

frankv

Bericht door frankv » 25 okt 2009, 14:01

ah, vandaar de vla, inderdaad een vla kleur

maar een strakke auto, en goed toegerust zo te lezen, veel plezier ermee

Joy

Bericht door Joy » 25 okt 2009, 14:01

Puike aanschaf Jeroen :thumbup: En wat gaat Faf nu nemen ?

Tom

Bericht door Tom » 25 okt 2009, 14:07

Gefeliciteerd Jeroen!

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 okt 2009, 14:30

Gefeliciteerd Jeroen.

:( voor de e30.
frankv schreef:ah, vandaar de vla, inderdaad een vla kleur
Ik moest ook ff denken toen ik het topic titel las..

Jeroen

Bericht door Jeroen » 25 okt 2009, 14:39

*neemt felicitaties in ontvangst*
Bert ///M3 schreef:Nice Jeroen :)

Als je een wat meer overstuurde auto wilt is niet zo moeilijk met die set, achterkant wat opschroeven, demping achter wat opraaien, of even een zwaardere veer er op, dan ben je er ook.
Dat neem ik zeker voor waarheid aan Bert. Wat ik nog vergeten ben te melden, is dat de Michelins Pilot Sport ook verantwoordelijk zijn voor dit gedrag. Iets minder gripvolle banden, verstelmogelijkheden van de intrax set, verstelbare stabi's, en in het uiterste geval een andere veer, er zijn nog zat mogelijkheden om het gedrag aan te passen.

Joy: wat FaF nu gaat nemen, daar is hij zelf nog niet uit. Dat kan nog alle kanten op.

En tja, die kleur he. Het maakt hem lekker kenmerkend. Ik ga zo op pad om de auto op te halen!

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 okt 2009, 14:51

Jeroen schreef:*
Ik ga zo op pad om de auto op te halen!
Leuk! doe ff toeteren als je hierzo op de snelweg langsrijdt :mrgreen:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 25 okt 2009, 16:09

Meen dat deze auto er ook bij was op de Cannonballrun. Hij is toch ook gechipped?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 okt 2009, 16:18

Erik K. schreef:Meen dat deze auto er ook bij was op de Cannonballrun. Hij is toch ook gechipped?
Klopt, was toen van Adje.

Christoph

Bericht door Christoph » 25 okt 2009, 16:21

Zei jij ooit niet iets bij sjef over dakar geel? :mrgreen:

Gefeliciteerd!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 okt 2009, 16:24

Gefeliciteerd Jeroen, net als bij FaF is deze auto ook bij jou in hele goede handen.

Zelf heb ik een paar maandjes met een E28 535 met Intrax gereden die ook veel grip had icm 17 inch marshmallows, maar pas toen snapte ik de Wanli hype. Overigens gaat 't ook met versleten gripbanden wel schuin, maar wat ik zelf minder lekker vond aan de setup is dat je harder moet dempen/veren om dwars te gaan, terwijl ik het lekkerder vind om de auto wat meer roll te geven en minder harde setup, zodat je ook bij extreem driftwerk veel grip hebt. Anyway, om erachter te komen wat voor jou lekker is, daar kom je vast en zeker wel uit! Leuke zoektocht en wel fijn om de auto altijd weer af te kunnen stellen in een setup met veel grip als je een keer niet wilt driften, maar toch voor rondetijden gaat. Dat was altijd het nadeel aan mijn 'zachte' voorkeur. Wel leuk om dan nog snel te zijn. Ik vind dat ook wel bij jou passen, old school race driften ipv maximaal schuin. Geniet van deze M3 en de uitdagingen die hij bieden kan in jouw handen.

Ennuh, FaF moet gewoon aan de 911. :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 okt 2009, 16:37

Gefeliciteerd Jeroen :D Dakar geel vind ik persoonlijk een erg gave kleur mits de hoeveelheid paarden aanwezig is :wink: Je koopt er erg mooi speelgoed aan :!:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2009, 16:40

Dennis, harder veren is relatief natuurlijk. In plaats van de achterkant harder maken kan je ook de voorkant slapper maken, je kan op die manier ook met zo'n Intrax setup een vrij slappe auto maken :)

Mogelijkheden zat in elk geval. Je kan zelfs gewoon 0,3 bar extra in de achterbanden blazen, dat werkt vaak ook al.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 okt 2009, 16:45

Bert, voor heb ik altijd een relatief hardere veer en demping dan achter. Relatief dikkere stabi voor dan achter en vooral niet achter dikke stabi en harde veren, maar dat is dus heel persoonlijk en heeft ook met rijstijl te maken denk ik (en of je lol wilt, of rondetijden wilt verbreken). Trucjes die ik wel kan waarderen zijn idd het verhogen van bandenspanning achter met 0,3 bar, voor de rijhoogte een tikkie lager, of achter iets hoger (kan ook door achter iets hogere/rondere banden te nemen). Banden van verschillende merken/type, formaat, vorm, doen heel veel, net als uitlijnen. Veel mogelijkheden in ieder geval. De lol voor Jeroen is dat het onderstel veel mogelijkheden biedt en hij een paar jaar kan spelen met al die varianten denk ik. Rijden kan 'ie fantastisch, sleutelen volgens mij ook. Komt goed met deze gele M.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2009, 16:54

Is ook zo, ik zit een beetje in dezelfde hoek met beide M3's, op de ene een vrij standaard 'off the shelf" set met een dikke voorstabi, op de andere standaard stabi's maar met vrij zware voorveren. Ik vind dat juist het beste rijden omdat het heel veel vertrouwen geeft, je houd op een M3 dan een klein spoortje onderstuur maar dat kan je oplossen door iets remmend in te sturen. Naar mijn gevoel geeft dat de snelste setup maar iedereen denkt daar weer anders over :)

Roman S.

Bericht door Roman S. » 25 okt 2009, 17:11

Gefeliciteerd Jeroen. Vind dit echt een stoere kleur voor een M3 sedan. Als ik me niet vergis heb ik eerder ergens op dit forum opgevangen dat het op kenteken een 320 o.i.d. is, klopt dat?

Jeroen

Bericht door Jeroen » 25 okt 2009, 19:26

Even een korte reactie: nee, het is ook op kenteken een M3. De basis is (was) een 91'er 318i sedan, welke is omgebouwd tot M3.

Straks meer, moet nu nog even naar het werk, en uiteraard per M3 :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2009, 19:50

Gefeliciteerd ermee en veel plezier er van !

Maik

Bericht door Maik » 25 okt 2009, 20:16

Gaaf ding Jeroen! Nooit gedacht dat jij ooit nog eens zonder E30 door het leven zou gaan :wink:
Tot de volgende circuitdag!

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 25 okt 2009, 20:26

Jeroen jonge! Je doet goed aan deze auto.... Heb er altijd veel plezier van gehad.

Veel DF ermee!!

Afbeelding

Jeroen

Bericht door Jeroen » 25 okt 2009, 22:11

Mannen, bedankt voor de felicitaties. Erg leuk om de enthousiaste reacties te lezen. Evenals de informatie van Bert & Dennis.

Erik K. schreef:Meen dat deze auto er ook bij was op de Cannonballrun. Hij is toch ook gechipped?
Yep, jij hebt toen nog tegen de auto gereden. Het is volgens mij onduidelijk of de auto gechipt is.
Christoph schreef:Zei jij ooit niet iets bij sjef over dakar geel? :mrgreen:

Gefeliciteerd!
Ja, dat klopt, en het was niet positief :mrgreen:
Dennis Cavallino schreef:Gefeliciteerd Jeroen, net als bij FaF is deze auto ook bij jou in hele goede handen.

. Ik vind dat ook wel bij jou passen, old school race driften ipv maximaal schuin.
Dank je Dennis, voor je leuke reactie. En je vat het heel goed samen, od skool race driften (geef het maar een naam) kon heel goed met de E30, gewoon hard rijden met veel overstuur vind ik het leukste. Als dat met de M3 ook kan, ben ik heel gelukkig.
Maik schreef:Gaaf ding Jeroen! Nooit gedacht dat jij ooit nog eens zonder E30 door het leven zou gaan :wink:
Tot de volgende circuitdag!
Ik ook niet. Als ik nu eens alles van te voren wist ;-)

Roman S.

Bericht door Roman S. » 25 okt 2009, 22:18

Het ging me er verder niet echt om wat er op het kenteken staat. Heb meer interesse in de ombouw zelf. Wat is er eigenlijk allemaal omgebouwd/verandert? En zijn er ook verschillen met een 'omgebouwde' m3 t.o.v. een originele m3?

Jeroen

Bericht door Jeroen » 25 okt 2009, 23:04

Roman, da's een heel kort verhaal. Het enige verschil is de koets, en de auto heeft geen verstelbare stuurkolom, en de grote boordcomputer ontbreekt (er zit een kleine BC in) Voor de rest is alles overgebouwd, inclusief zwarte hemel, en alle andere details.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 25 okt 2009, 23:26

Aah, oké, heel netjes. Wat is het verschil in de koets precies?

Plaats reactie