Fotografie
- Maik
Re: Fotografie
Vraagje voor JohanH: jij schiet toch met de Nikon D90? Zo ja,, hoe bevalt hij tot nu toe? Ben stiekem een beetje aan het kijken naar de D90, als opvolger voor mijn D70s.... ik denk dat dat wel de moeite zal zijn, vooral door de veel betere lichtgevoeligheid. Ook 2x zoveel pixels helpt wel iets, want 6mpixels is natuurlijk niet heel veel...
Doe jij veel met de filmpoptie?
Prijzen van de D90 body zijn niet zo heel hoog meer, vanaf zo'n 680euro tegenwoordig...
Prijzen van de D90 body zijn niet zo heel hoog meer, vanaf zo'n 680euro tegenwoordig...
- markk
Voor wat het waard is: De D90 is m'n eerst dslr en ik vind 'em fantastisch. Idd erg lichtsterk en weinig ruis bij hogere ISO waarden. Ook een zeer uitgebreid autofocus systeem. Filmfunctie heb ik nog niet echt gebruik (heb 'em net 2 weken
en live-view is erg traag qua autofocus. Gebruik eigenlijk nooit live-view.
Wel wat probleempjes gehad
1. Gaf ERR messages die duiden op een foute communicatie tussen (kit)lens en body. Internet staat er vol mee. Setje (kitlens + body) is omgeruild voor een andere en die doet het prima
2. Een ANSMANN battery grip (voor officieel de D80) werkt niet samen met de D90. Body denk dat ie leeg is terwijl ie propvol is. Een originele Nikon MB-D80 (voor officieel ook de D80) werkt prima.
Mark.
Wel wat probleempjes gehad
1. Gaf ERR messages die duiden op een foute communicatie tussen (kit)lens en body. Internet staat er vol mee. Setje (kitlens + body) is omgeruild voor een andere en die doet het prima
2. Een ANSMANN battery grip (voor officieel de D80) werkt niet samen met de D90. Body denk dat ie leeg is terwijl ie propvol is. Een originele Nikon MB-D80 (voor officieel ook de D80) werkt prima.
Mark.
- Maik
Thanks Mark
Wanneer doe jij hem weg? Het schijnt dat de nieuwe D300S een heel goed ding is. Dat vind ik meer iets voor jou...
Prijs voor die D90 van je komen wel uit
Wanneer doe jij hem weg? Het schijnt dat de nieuwe D300S een heel goed ding is. Dat vind ik meer iets voor jou...
Prijs voor die D90 van je komen wel uit
- markk
Weinig kans Maik. Doe altijd vrij lang met spullen. Vorige digitale (non spiegelreflex) was zeker al 5 jaar oud en ik heb ook alleen maar oude auto's 
Mark.
Mark.
- JohanH
Maik,
ik heb een Nikon D300 (net als Mark N), maar daar zit dezelfde sensor in dus er 'kunnen' soortgelijke foto's uitkomen. Hij is een stuk duurder ivm een iets beter watergesealde body, betere AF, meer fps, meer knoppen op de body en geheugenbanken. Mocht je niet veel aan sport-fotografie doen, dan is de D90 meer dan prima voor je geld. Enige nadeel zijn een paar vaak voorkomende fouten in de hardware zoals Markk al meldt. Google daar dus wel ff op
Live-view wat Markk aangeeft moet je ook niet gebruiken op een DSLR, 't is meer een leuke gadget, net als de filmopnames.
Een nuttige review van de nieuwe mogelijkheden met de camera (die D70s van je is al een dinosaurier
) is hier te vinden: http://www.dpreview.com/reviews/nikonD90/" onclick="window.open(this.href);return false; Los van alle techniek blijft inzicht en goed glaswerk het belangrijkste om een goede foto te maken. De techniek maakt het hooguit makkelijker.
ik heb een Nikon D300 (net als Mark N), maar daar zit dezelfde sensor in dus er 'kunnen' soortgelijke foto's uitkomen. Hij is een stuk duurder ivm een iets beter watergesealde body, betere AF, meer fps, meer knoppen op de body en geheugenbanken. Mocht je niet veel aan sport-fotografie doen, dan is de D90 meer dan prima voor je geld. Enige nadeel zijn een paar vaak voorkomende fouten in de hardware zoals Markk al meldt. Google daar dus wel ff op
Live-view wat Markk aangeeft moet je ook niet gebruiken op een DSLR, 't is meer een leuke gadget, net als de filmopnames.
Een nuttige review van de nieuwe mogelijkheden met de camera (die D70s van je is al een dinosaurier
- Adje ///M3
Weekendje op pad. (sorry voor het formaal!)

Laatst gewijzigd door Adje ///M3 op 22 okt 2009, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Xave30
Nice ninja-edit AdAdje ///M3 schreef:ff foto's uploaden...
-
Rupie
Hoe rijdt dat nou Ad?
-
Xave30
Serie is oh zo mooi en clean Ad 
- Adje ///M3
Ff snel offtopic. Rijdt top zo'n bakbeest. Ik heb er persoonlijk een grote zwak voor.Ruben schreef:Hoe rijdt dat nou Ad?
Het is een hele omschakeling als je vanuit de M3 in deze stapt.
Zo'n auto moet je uiteraard rustig berijden. Dan zweeft deze als het ware over de weg. De luchtvering daarentegen is bij deze wat minder aan het worden. Kuilen in de weg zijn niet echt een genot, terwijl je juist niet moet voelen. Dat is een typisch RR/B kwaaltje volgens mij.
Wanneer je met zo'n heer op de weg zit, merk je wel dat je een heel gewicht aan het verplaatsen bent, en dat heeft wel iets!
Ooit komt er één bij mij op de stoep....
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Dezelfde stap die ik mijn vader laat maken. Die heeft nu ook D70s en wil ook een D90 gaan aanschaffen.Maik schreef:Vraagje voor JohanH: jij schiet toch met de Nikon D90? Zo ja,, hoe bevalt hij tot nu toe? Ben stiekem een beetje aan het kijken naar de D90, als opvolger voor mijn D70s.... ik denk dat dat wel de moeite zal zijn, vooral door de veel betere lichtgevoeligheid. Ook 2x zoveel pixels helpt wel iets, want 6mpixels is natuurlijk niet heel veel...
Sensor is dezelfde als de D300 alleen gaat de D300 een stap verder in functies en is de behuizing van aluminium zoals Johan ook al aangeeft.
D90 kan filmen (heeft D300 niet) en heeft ook Live-View. Deze 2 dingen zijn meer gadgets. Al gebruik ik Live-view stiekem steeds meer om de
camera eens in de lucht te houden of op de grond zonder zelf helemaal op de vloer te hoeven liggen. Stiekem toch wel eens handig.
Lenzen blijven gewoon belangrijkste. Je kunt met de D70s nog steeds schitterende platen schieten met heel fijne glaswerk. Ik heb de eerste 2
jaar dat ik foto's schoot de D70 gebruikt (heb hem nog) en dat was gewoon echt een fijne machine. Wel heb ik hem sinds ik de D300 heb, nog
maar 2 keer aangeraakt denk ik....daar komt snel weer verandering in trouwens.
Dus Maik, ik kan alleen zeggen, doen die D90. Misschien is de D300 voor jou gewoon een stap te ver (dat kan ik niet goed beoordelen). Die is
meer pro. Als je gewoon lekker platen wilt schieten zoals je dat nu doet met de D70s, maar dan met nieuwe techniek etc. dan is de D90 ideaal.
- Maik
Thanks voor de info Johan en Mark.
Ik zit natuurlijk ook een beetje te kijken naar de D300, maar dan maar gelijk de S, dat is natuurlijk ook een lekker machientje, maarja, wel 2x zo duur....
Dat AF systeem lijkt mij wel heel handig van die camera

Maargoed, eigenlijk is die machine te gek voor wat ik er mee doe, maarja, ik ben nou eenmaal ook een gadgetman
Qua glas heb ik 3 lenzen:
- de allround nikor AF-S 18-200mmVR F3.5-5.6
- de superscherpe nikkor AF-D 50mm F1.8
- de leuke en best wel lichtsterke Tokina 11-16mm F2.8
Daar zou dan voor een 300S wel een iets mooier allround lensje (met minder bereik) voor mogen komen....
Tele doe ik dan wel met de 18-200, dat dat gebruik ik toch niet zoveel merk ik...
Ik zit natuurlijk ook een beetje te kijken naar de D300, maar dan maar gelijk de S, dat is natuurlijk ook een lekker machientje, maarja, wel 2x zo duur....
Dat AF systeem lijkt mij wel heel handig van die camera
Maargoed, eigenlijk is die machine te gek voor wat ik er mee doe, maarja, ik ben nou eenmaal ook een gadgetman
Qua glas heb ik 3 lenzen:
- de allround nikor AF-S 18-200mmVR F3.5-5.6
- de superscherpe nikkor AF-D 50mm F1.8
- de leuke en best wel lichtsterke Tokina 11-16mm F2.8
Daar zou dan voor een 300S wel een iets mooier allround lensje (met minder bereik) voor mogen komen....
Tele doe ik dan wel met de 18-200, dat dat gebruik ik toch niet zoveel merk ik...
- Maik
Tweedehands blijft voor mij trouwens ook een optie, maar wat zie ik hier een vage prijzen tussen staan zeg, het lijkt wel of 50% van de advertenties fake zijn:
http://fotografie.tweedehands.net/digit ... ras-nikon/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorzichtig zijn neem ik aan?
Kent iemand nog betrouwbare tweedehands sites/winkels?
http://fotografie.tweedehands.net/digit ... ras-nikon/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorzichtig zijn neem ik aan?
Kent iemand nog betrouwbare tweedehands sites/winkels?
- Mark Nauta
http://www.fotoapparatuur.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is wel een goede Maik.
- Adje ///M3
- Mark Nauta
Die 2e foto is erg fraai Ad. Die anderen zijn netjes, maar niet bijzonder.
- Weiqun W.
- Auto: 200sx S14a, E87 118d
Probeerseltje, verveelde me dus geprobeerd om rijdend met de statief op de achterbank een foto te maken 
Raam was alleen wel een beetje beslagen + regende buiten en was rond half 9 savonds.

Raam was alleen wel een beetje beslagen + regende buiten en was rond half 9 savonds.
- MartijnGizmo
Hij heeft wel potentie die foto, zwart-wit doet het ook goed!
Rico's dieselboot... 8)

Rico's dieselboot... 8)
- Adje ///M3
Martijn Koevoets schreef:Hij heeft wel potentie die foto, zwart-wit doet het ook goed!
Rico's dieselboot... 8)
Gruwelijk!
- Mark Nauta
Heel BRUUT!!!
Hoeveel aan deze foto is nu echt en hoeveel is PS??
Hoeveel aan deze foto is nu echt en hoeveel is PS??
-
Xave30
@ Weiqun - Jouw foto heeft een mooie uitstraling. Iets van "back to basics" en "aktie" en wat Martijn zegt, zwart wit maakt het safe. Hoop meer van je te zien !
@ Martijn- HAHA!
@ Martijn- HAHA!