Hans GP schreef:Wat een onzin! Een Golf zit beter in elkaar geschroefd dan een BMW 1-serie, mooier afgewerkt, kleinere naden etc..Rico schreef:Met alle respect, maar een Golf is niet premium, nu niet straks niet, nooit niet, dat wil VW ook helemaal niet. Een Golf moet iedereen aanspreken en Een premium imago, hoe gek het ook klinkt kan ook afstotend zijn voor een bepaalde kopersdoelgroep.
En ze lopen mijlen voorruit op BMW met hun motoren en automaten, (kleine motoren) BMW is met een inhaalslag bezig maar is er nog niet, VW en Audi hebben meer groene labels dan BMW maar die patsen er niet zo mee.. typisch BMW![]()
Wanneer is iets premium?! (Golf is premium genoeg voor mij)
Hans, de discussie is niet of een Golf mooier of beter in mekaar geschroefd zit dan een BMW 1 serie. Of dat werkelijk zo is laat ik even in het midden. Maar laten we aannemen dat een Golf beter in mekaar is geschroefd dan een 1 serie. Een premium merk is VW daardoor niet. VW heeft geprobeerd om zich als premium merk te vestigen met de Pheaton maar dat is niet gelukt. Dat lag niet aan de Pheaton, maar aan de merkpositionering van VW, binnen het vermeende premium segment.
Non Premium wil niet zeggen dat het geen goed/volwaardig produkt is.. netzo min dat premium wil zeggen dat het kwalitatief boven non premium staat.
Premium staat voor een bepaalde exclusiviteit gebaseerd op imago en positionering en eventueel sportiviteit van een merk.
Om nou de Golf als voorbeeld te nemen, we weten allemaal dat dit geen exclusief product is. Neem alleen al de afgeleide varianten binnen het VAG segment, Skoda, Seat en zelfs het premium merk van VAG Audi hebben exact vergelijkbare modellen met vergelijkbare (motor) techniek, Dat die turbo torretjes goed zijn is niet relevant, zolang hetzelfde motortje in 15 VAG modellen worden aangeboden is er niks exclusiefs aan. Of neem het aandrijfconcept. Een 1 serie heeft als enige model binnen zijn klasse RWD. Of dat wel of niet beter is dan FWD is niet relevant, het is exclusief. Elke BMW heeft op de een of andere manier een sportief imago over zich heen.. oke wij vinden dat niet van toepassing op een 116i, maar de buitenwacht ziet dat toch echt anders. Dat maakt de versterking van het premium aspect.
Premium wordt namelijk bepaald door imago en vooral hoe men tegen dat imago aankijkt.
De grote kracht van VW is juist dat het een imagoloos merk is. Er zijn namelijk nog altijd meer mensen die niet in een premium auto willen rijden dan wel in een premium auto willen rijden. Daarom worden er ook meer VW’s verkocht dan bv BMW’s. De keuze van een VW ongeacht welk type is niet ingegeven door het willen onderscheiden. Dat VW met bv een Golf R20 dat wel wil doen, zeg maar onderscheiden is niet bepalend voor het merkimago van VW.
Het is slechts een kleine niche voor VW.
Begrijp me niet verkeerd (ook al zal dat wel weer zo worden opgevat) dat VW geen premium is, is helemaal geen manco. Juist een sterk punt omdat je met een VW overal en bij iedereen kan voorrijden. Een VW roept geen afgunst op of ergernis op. Een VW is een auto waar iedereen in kan rijden, van huisvrouw tot bankdirecteur en niemand die zich daar druk om maakt. En dat maakt VW tot een van de krachtigste merken ter wereld. Maar wel non premium. En heb daar nou vrede mee als toekomstige VW rijder, en lach stiekem in je vuistje als je in je R20 rond rij en je ziet een omhooggevallen bralbak in een 118i lease edition voorbij tuffen die denkt dat die de man is omdat hij een BMW’tje van de zaak mag rijden.
Maar gelijktijdig zeg ik, maak jezelf niet wijs dat een VW golf een premium product is, dat komt nog belachelijker over dan die bralbak in zijn 118i lease edition.
Status is boven status kunnen staan
