VW Golf R20T

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

VW Golf R20T

Bericht door RVV » 17 feb 2009, 23:42

Ultimate Golf’s ready to turn up the heat

Afbeelding

Afbeelding


R20T is to blast off at Geneva, and will take the fight to Ford's Focus RS. It promises incredible pace, with a tuned turbo and lightweight body.
Auto Express Car ReviewsVW will add drama to the shape of latest MkVI Golf by fitting LED headlights, deep front spoiler and wide wheelarches, filled by enormous alloys.
Text: Jack Rix / Photos: beyond-form.com09th February 2009The ultimate Golf is here! And this time, the flagship hot hatchback has more power and an all-new badge to boot.

The replacement for the R32 is being referred to within VW as the R-Series Turbo, but it’s likely to be called the R20T, hinting at its engine capacity. And our exclusive pictures show how the most powerful Golf ever will look when it eclipses the GTI at the top of the range.

VW is ditching the R32 name, along with the 3.2-litre V6 that’s powered the previous two cars, Auto Express has learned. In its place will be a tuned version of the GTI’s four-cylinder 2.0-litre turbocharged engine.

A bigger turbo, as well as tweaks to the ECU, will ensure the car has a power output of around 270bhp – that’s more than 20bhp above the outgoing V6. What’s more, as the unit is lighter, the R20T should weigh roughly the same as the GTI.

But with all that extra power on tap, it will deliver scintillating pace, with the 0-60mph sprint arriving in about five seconds. That’s a full second-and-a-half quicker than the MkV R32, and only a few tenths shy of BMW’s V8-engined M3. Top speed will be limited to 155mph.

The same engine will power an R20T version of the Scirocco. This was previewed by the Studie R concept at Italy’s Bologna Motor Show last year.

Although a VW spokesman refused to confirm whether the Golf would be driven by the front or all four wheels, the latter is more likely – as on the heavier and thirstier R32. This will help to put all that power on to the tarmac, as well as provide high levels of grip.

The engine will channel its power through a choice of a six-speed manual gearbox or VW’s DSG dual-clutch set-up. And as the unit is smaller and lighter, the R20T will offer significant improvements in fuel economy and emit less CO2 than the car it replaces.

VW’s designers have taken the understated looks of the R32 to the next level. A deep front spoiler with integrated LED headlights – a styling cue borrowed from sister company Audi – takes inspiration from the Concept BlueSport seen at January’s Detroit exhibition, while flared wheelarches, wider tyres and lowered suspension provide further clues to its potential.

At the rear, in true R-series style, twin pipes exit close to the centre-line of the car. Plus, a ‘sound-optimised’ exhaust system should ensure the R20T delivers noise to match its looks. A roof spoiler and underbody diffuser both help to increase downforce and keep the car planted at high speeds, too.

Reports suggest that the R20T will make its public debut at the Nürburgring 24-hour race in Germany in May, before going on sale in UK showrooms early next year. Prices will start from around £25,000 for the three-door, with the five-door costing £2,000 more – pitching the VW head-to-head with the Ford Focus RS and Subaru Impreza STi.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: VW Golf R20T

Bericht door SteV6 » 17 feb 2009, 23:55

Kaa U Teee

Weer een V6 minder in de Golfklasse :'( Ik haat dat gedoe vanwege het milieu.

R20T ziet er overigens niet verkeerd uit, maar er hangt domweg de verkeerde motor in :hammer:


Stephan


(Of komt er toch nog een R36 bij straks?)

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: VW Golf R20T

Bericht door RutgerK » 17 feb 2009, 23:56

SteV6 schreef:Kaa U Teee

Weer een V6 minder in de Golfklasse :'( Ik haat dat gedoe vanwege het milieu.

R20T ziet er overigens niet verkeerd uit, maar er hangt domweg de verkeerde motor in :hammer:


Stephan


(Of komt er toch nog een R36 bij straks?)
Een R36 denk ik net meer maar een R25T zou nog wel een ultieme Golf kunnen worden. :!:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: VW Golf R20T

Bericht door Xave30 » 18 feb 2009, 00:14

Zo dan.. Bye bye VR6 era.
Hiervoor wist ik niks van. :?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Golf R20T

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 06:43

Geen zes cilinder meer is echt zonde idd. Met de tijd maar eens een V R32 kopen en koesteren dus :wink:

Verder wordt het een lichtgewicht dus? Geen zes cilinder, wel 4wd en met slechts 20pk (270pk) meer zo'n anderhalve seconde sneller naar de 100 dichtbij de 420pk sterke M3 :hmmm:
What’s more, as the unit is lighter, the R20T should weigh roughly the same as the GTI.
Dat is zo'n 1300 - 1300kg, daar heb je echt wel meer dan 270pk turbo motor voor nodig om in 5 sec naar de 100 te klappen. En dat de snelheid begrenst is op 155mph (257km/h) geloof ik ook wel met 270pk, daar hoef je dan echt niet nog extra aandacht aan te besteden. Dat wordt dan gewoon begrenst door je vermogen i.c.m. luchtweerstand :lol:

Beetje kul verhaal dit. Iedereen weet dat ie komt en iedereen weet ook dat die ouwe VR6 eens een keer het veld gaat ruimen. De rest is bull shit imho :wink:

Enne als die zes cilinder roffel toch verdwijnt, doe mij de Focus RS dan maar :whistle:

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: VW Golf R20T

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 08:28

Ondanks al het compromissen sluiten, ziet die Golf er wel heel goed uit!

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: VW Golf R20T

Bericht door Wouter81 » 18 feb 2009, 09:34

Een R32 was speciaal vanwege de motor. Die motor zit er niet meer in dus vind er gelijk weinig meer aan, zo'n R20T. Gewoon een opgevoerde GTI met wat Autostyle spoilers erop en 4WD, meer is het helaas niet.

Echt een tegenvaller. Die velgen komen van Audi trouwens (R8 V10), geloof niet dat ze onder die R20T komen. Lijkt me sowieso een fotosoep dit.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: VW Golf R20T

Bericht door Robin » 18 feb 2009, 09:51

oh issie 4wd?

Ik had in 2000 een opgefokte Audi S3 die 1375kg kentekengewicht was en 270pk ofzo had. Dat ding was(voelde) erg snel 0-100, in mijn ogen 5sec ofzo, maar kan ook bijna 6 zijn geweest hoor. Turbomotoren vernaggelen je beleving positief. :bag: :mrgreen:

Wel 'n leuke kar zo'n R20T.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: VW Golf R20T

Bericht door RutgerK » 18 feb 2009, 10:13

Even los van de twe cilinders minder komt de R20T natuurlijk wel aan veel commentaar tegemoet. De R32 was altijd te zwaar en de 6-cilinder zorgde voor een zware neus en veel onderstuur. De GTI werd in vergelijkende testen geprefereerd omdat deze agieler is en de R32 meer een GT karakter had. Met de R20T heb je waarschijnlijk een TT-S met een Golf jasje en over de TT-S wordt erg positief geschreven.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: VW Golf R20T

Bericht door RutgerK » 18 feb 2009, 10:14

Even los van de twee cilinders minder komt de R20T natuurlijk wel aan veel commentaar tegemoet. De R32 was altijd te zwaar en de 6-cilinder zorgde voor een zware neus en veel onderstuur. De GTI werd in vergelijkende testen geprefereerd omdat deze agieler is en de R32 meer een GT karakter had. Met de R20T heb je waarschijnlijk een TT-S met een Golf jasje en over de TT-S wordt erg positief geschreven.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 18 feb 2009, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: VW Golf R20T

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 10:25

Robin schreef:oh issie 4wd?

Ik had in 2000 een opgefokte Audi S3 die 1375kg kentekengewicht was en 270pk ofzo had. Dat ding was(voelde) erg snel 0-100, in mijn ogen 5sec ofzo, maar kan ook bijna 6 zijn geweest hoor. Turbomotoren vernaggelen je beleving positief. :bag: :mrgreen:

Wel 'n leuke kar zo'n R20T.

haha inderdaad en dat was ook nog eens een 1.8.. waar is de vooruitgang.. vind het uiterlijk wel stoer.

Maar ik vrees met grote vrezen.. straks zal het bij BMW ook afgelopen zijn met 3 liter 6 cylinders :'( en krijg je een 2 liter twin turbo met 280pk ofzo.

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: VW Golf R20T

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 10:26

Downscalen gebeurt overal... :protest:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: VW Golf R20T

Bericht door Steven N. » 18 feb 2009, 10:45

Uiterlijk is wel erg stoer!

Dat er geen 6 cilinder meer inzit is erg jammer inderdaad. Al is de 2.0T ook een fijne motor, maar dan wel naast een 6 cilinder.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: VW Golf R20T

Bericht door Harrie » 18 feb 2009, 10:47

"0-60mph sprint arriving in about five seconds" is natuurlijk heel goed mogelijk. We nemen een paar aannames...about five seconds..kan 5.3 seconden zijn. 0-60mph is geen 100km/h, tel daar nog wat tientde bij en stel dat er net voor de 100km/h geschakeld moet worden maar wel net na de 96km/h, dan is er niets gelogen van de stelling.

Het extra lipje aan de onderkant voorzijde vind ik niks, de diffuser aan de achterkant vind ik niks. Bij een Golf hoort ingetogen dik zijn, zoals de uitgeklopte spatborden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: VW Golf R20T

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 11:03

Niels volgens mij zij de prestatie gelijk aan de Audi TTS.. met 270pk.. dat lijkt wel te kloppen.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: VW Golf R20T

Bericht door Robin » 18 feb 2009, 11:18

Harrie schreef:"0-60mph sprint arriving in about five seconds" is natuurlijk heel goed mogelijk. We nemen een paar aannames...about five seconds..kan 5.3 seconden zijn. 0-60mph is geen 100km/h, tel daar nog wat tientde bij en stel dat er net voor de 100km/h geschakeld moet worden maar wel net na de 96km/h, dan is er niets gelogen van de stelling.
Helemaal mee eens.

Die 0-60mph tijden vernaggelen mij ook(tussen de 4.1 en 4.3 seconden voor mijn handbak M3) Dat klinkt veel sneller dan 4.7 of 4.8 naar de 100 :mrgreen:

De handbak M3 (dit itt de DCT bak met 7 trappen) haalt dus wel ff 120 teller dik de begrenser in beukend in z'n 2 fwiw.
:bag:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: VW Golf R20T

Bericht door Ar » 18 feb 2009, 11:47

In vergelijking tot een GTI is het een 4wd. Dat is al een grote pluspunt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Golf R20T

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 14:58

Rico schreef:Niels volgens mij zij de prestatie gelijk aan de Audi TTS.. met 270pk.. dat lijkt wel te kloppen.
De TT-S weegt 1400kg dus als de R20 "lichtgewicht" wordt en zelfs nog minder gaat wegen dan moet het erin zitten. De TT doet met DSG 5,2 sec naar 100, rapper dan ik had verwacht :whistle: Toch blijven dit soort nieuwtjes los zand imho, het kan nog elke kant op maar we weten dat er een turbo motor in komt.....ja duh :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: VW Golf R20T

Bericht door frank de jonge » 18 feb 2009, 16:07

Eeuwig zonde dat de VR6 motor eruitgaat.

Maar dit wil ook wel voorui :twisted:

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: VW Golf R20T

Bericht door Luuk » 18 feb 2009, 18:40

Wat is het volgende? Een Touareg met Twin Turbo driecilinder? :blabla:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: VW Golf R20T

Bericht door Kasteel » 18 feb 2009, 20:22

RutgerK schreef:Even los van de twee cilinders minder komt de R20T natuurlijk wel aan veel commentaar tegemoet. De R32 was altijd te zwaar en de 6-cilinder zorgde voor een zware neus en veel onderstuur. De GTI werd in vergelijkende testen geprefereerd omdat deze agieler is en de R32 meer een GT karakter had.
R32 is idd meer een super dagelijkse auto, met een prachtige motor dan een sloep om flink mee te hoeken, maar dan kan de GTI je ook nog redelijk tegenvallen imho. Ik heb beide gereden (2 jaar MK5 R32) gehad, maar veel van de mensen die veel negatiefs over de R32 zeggen hebben er niet eens mee gereden en binnen dan al meteen over traag, te zwaar etc etc, terwijl er best veel positiefs aan is.
Enige auto's die ik boven de R32 prefereer in die klasse zijn de R26R en de Focus RS, 130i level ik ernaast, de rest vind ik toch op veel fronten minder.

Ik vind het dus ook een zwaar gemis dat in het komende model geen vr6 motor meer komt te liggen.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: VW Golf R20T

Bericht door RutgerK » 18 feb 2009, 20:46

Kasteel schreef:
RutgerK schreef:Even los van de twee cilinders minder komt de R20T natuurlijk wel aan veel commentaar tegemoet. De R32 was altijd te zwaar en de 6-cilinder zorgde voor een zware neus en veel onderstuur. De GTI werd in vergelijkende testen geprefereerd omdat deze agieler is en de R32 meer een GT karakter had.
R32 is idd meer een super dagelijkse auto, met een prachtige motor dan een sloep om flink mee te hoeken, maar dan kan de GTI je ook nog redelijk tegenvallen imho. Ik heb beide gereden (2 jaar MK5 R32) gehad, maar veel van de mensen die veel negatiefs over de R32 zeggen hebben er niet eens mee gereden en binnen dan al meteen over traag, te zwaar etc etc, terwijl er best veel positiefs aan is.
Enige auto's die ik boven de R32 prefereer in die klasse zijn de R26R en de Focus RS, 130i level ik ernaast, de rest vind ik toch op veel fronten minder.

Ik vind het dus ook een zwaar gemis dat in het komende model geen vr6 motor meer komt te liggen.
De R26R heeft toch ook een viercilinder. Het is dus niet onoverkomelijk. :wink:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: VW Golf R20T

Bericht door Kasteel » 18 feb 2009, 20:49

RutgerK schreef:
Kasteel schreef:
RutgerK schreef:Even los van de twee cilinders minder komt de R20T natuurlijk wel aan veel commentaar tegemoet. De R32 was altijd te zwaar en de 6-cilinder zorgde voor een zware neus en veel onderstuur. De GTI werd in vergelijkende testen geprefereerd omdat deze agieler is en de R32 meer een GT karakter had.
R32 is idd meer een super dagelijkse auto, met een prachtige motor dan een sloep om flink mee te hoeken, maar dan kan de GTI je ook nog redelijk tegenvallen imho. Ik heb beide gereden (2 jaar MK5 R32) gehad, maar veel van de mensen die veel negatiefs over de R32 zeggen hebben er niet eens mee gereden en binnen dan al meteen over traag, te zwaar etc etc, terwijl er best veel positiefs aan is.
Enige auto's die ik boven de R32 prefereer in die klasse zijn de R26R en de Focus RS, 130i level ik ernaast, de rest vind ik toch op veel fronten minder.

Ik vind het dus ook een zwaar gemis dat in het komende model geen vr6 motor meer komt te liggen.
De R26R heeft toch ook een viercilinder. Het is dus niet onoverkomelijk. :wink:
Als je hardcore hatch wil knallen, kan je niet om R26R en Focus RS heen, en moet je ver om de rest heen (std iig)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: VW Golf R20T

Bericht door Arthur » 19 feb 2009, 11:24

Vind de styling iets over the top. Dan ziet de gewone 6GTi er netter uit. Het extra lipje aan de onderkant voorzijde vind ik niet zo en de diffuser aan de achterkant ook niet. En ik vind een L+R uitlaat mooier dan dubbel centraal, plus dat deze te iel zijn net als bij de 6GTi.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: VW Golf R20T

Bericht door RutgerK » 19 feb 2009, 12:04

Ik hoop dat de styling inderdaad de artistieke vrijheid is van de photoshopper. De Scirocco R20T had in ieder geval niet van die overbodige roosters.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erminio en 32 gasten