Rolkooi inbouwen E30 met keur
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Rolkooi inbouwen E30 met keur
Haa DF-ers,
Ik wil mijn e30 laten voorzien van een gecertificeerde kooi (ivm mogelijkheid rally te rijden).
Via de 325i challenge kan ik een kooi in laten bouwen bij Dutch Power Trading (Sparco, 10punts+flank+kruis). Wat zijn echter de alternatieven?
Ik heb van dennis ooit Wielhoven gehoord, echter mijn budget is gericht op veiligheid en plezier, niet op daadwerkelijk het gigantisch verbeteren van de torsiestijfheid en competitiedrang. Uiteraard wil ik wel een degelijke oplossing.
Ik wil mijn e30 laten voorzien van een gecertificeerde kooi (ivm mogelijkheid rally te rijden).
Via de 325i challenge kan ik een kooi in laten bouwen bij Dutch Power Trading (Sparco, 10punts+flank+kruis). Wat zijn echter de alternatieven?
Ik heb van dennis ooit Wielhoven gehoord, echter mijn budget is gericht op veiligheid en plezier, niet op daadwerkelijk het gigantisch verbeteren van de torsiestijfheid en competitiedrang. Uiteraard wil ik wel een degelijke oplossing.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Hier heb ik nog een link waarin tekeningen worden gegeven voor rolkooien in verschillende keuze mogelijkheden met volgens mij ook de krachten enzo erbij, alleen heb ik daar geen verstand van.
Als je het goede materiaal, heel belangrijk, gebruikt en het verder onder de goed hoeken laat buigen en goed laat lassen is het zelf ook te doen. Of eventueel uit te laten besteden aan een goed lasbedrijf.
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/a ... ningen.pdf
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik ga zelf binnenkort rondvragen bij de betere lasser hier in de buurt of dit bij hem te realiseren is en ook veilig (!!!) gedaan kan worden. Ten slotte doe je het allemaal voor de veiligheid en stijfheid natuurlijk en een klein beetje de 'looks'.
Mvg Steven
Als je het goede materiaal, heel belangrijk, gebruikt en het verder onder de goed hoeken laat buigen en goed laat lassen is het zelf ook te doen. Of eventueel uit te laten besteden aan een goed lasbedrijf.
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/a ... ningen.pdf
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik ga zelf binnenkort rondvragen bij de betere lasser hier in de buurt of dit bij hem te realiseren is en ook veilig (!!!) gedaan kan worden. Ten slotte doe je het allemaal voor de veiligheid en stijfheid natuurlijk en een klein beetje de 'looks'.
Mvg Steven
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Sjef: Als je gaat voor veiligheid moet je niet besparen. Wij hebben gekozen bij Wielhoven
- Veiligheid
- Extra veiligheid
- Extra stevigheid
In die volgorde. Dat laatste stukje extra stevigheid kost wel wat meer, ivm maatwerk, arbeidsloon. Misschien Het kost een kooi van Wielhoven veel geld, maar het is het waard omdat:
- Alles op maat wordt gemaakt (heb toen geprobeerd meer mensen te charteren omdat het buigwerk dan copy-paste is voor Wielhoven en dat scheelt geld, want het scheelt manuren). Dat is het voordeel van een kant- en klare kooi met FIA keuring. Maar het sluit beter aan, je krijgt geen gelul, je levert je auto af en krijgt hem terug zoals je wilt. Ik heb nu een FIA gekeurde kooi, zonder certificaat. Het certificaat is puur administratief en kost daarom zo'n 80 - 100 euro. Maar de manier waarop de kooi wordt gemaakt blijft hetzelfde.
Remola heeft geen FIA keuring, ook al zegt 'ie van wel. Bedrijven met FIA keuring staan achterin autosport jaarboek.
Bedrijven die kooien maken die goedgekeurd zijn voor de ZAC staan daar ook bij. Daar staat hij volgens mij niet tussen. Kijk zelf maar op KNAF site voor PDF van jaarboek.
Daarnaast heb je altijd gezeik en hoor en zie ik vaak bedroefend slecht laswerk. Aantal leden hier en op andere sites kunnen je dat vertellen. Ik heb ook goeie kooien van hem gezien en kan af en toe leuk met hem kletsen, maar als het om veiligheid gaat moet je imho altijd 100% kwaliteit leveren.
Ik zeg: ga je rally rijden, kies dan voor absolute veiligheid. Gezien de klappers van afgelopen weken in de rallysport, moet je niet bezuinigen. Biesheuvel maakt ook goede kooien is mijn ervaring. Stukkie goedkoper dan Wielhoven, maar niet zo uitgebreid. Wel goed laswerk. Dus geen slechte keuze hoor.
- Veiligheid
- Extra veiligheid
- Extra stevigheid
In die volgorde. Dat laatste stukje extra stevigheid kost wel wat meer, ivm maatwerk, arbeidsloon. Misschien Het kost een kooi van Wielhoven veel geld, maar het is het waard omdat:
- Alles op maat wordt gemaakt (heb toen geprobeerd meer mensen te charteren omdat het buigwerk dan copy-paste is voor Wielhoven en dat scheelt geld, want het scheelt manuren). Dat is het voordeel van een kant- en klare kooi met FIA keuring. Maar het sluit beter aan, je krijgt geen gelul, je levert je auto af en krijgt hem terug zoals je wilt. Ik heb nu een FIA gekeurde kooi, zonder certificaat. Het certificaat is puur administratief en kost daarom zo'n 80 - 100 euro. Maar de manier waarop de kooi wordt gemaakt blijft hetzelfde.
Remola heeft geen FIA keuring, ook al zegt 'ie van wel. Bedrijven met FIA keuring staan achterin autosport jaarboek.
Bedrijven die kooien maken die goedgekeurd zijn voor de ZAC staan daar ook bij. Daar staat hij volgens mij niet tussen. Kijk zelf maar op KNAF site voor PDF van jaarboek.
Daarnaast heb je altijd gezeik en hoor en zie ik vaak bedroefend slecht laswerk. Aantal leden hier en op andere sites kunnen je dat vertellen. Ik heb ook goeie kooien van hem gezien en kan af en toe leuk met hem kletsen, maar als het om veiligheid gaat moet je imho altijd 100% kwaliteit leveren.
Ik zeg: ga je rally rijden, kies dan voor absolute veiligheid. Gezien de klappers van afgelopen weken in de rallysport, moet je niet bezuinigen. Biesheuvel maakt ook goede kooien is mijn ervaring. Stukkie goedkoper dan Wielhoven, maar niet zo uitgebreid. Wel goed laswerk. Dus geen slechte keuze hoor.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Een FIA gecertificeerde lasser moet regelmatig een proefstuk opsturen naar Parijs. Dat is het verschil. Daar voldoet de normale lasser echt niet aan. Daarom zal een gecertificeerde lasser dat nooit goedkeuren, want die investeert niet voor niets in apparatuur, cursussen etc. om de FIA certificering te behouden. Zonder certificering geen FIA certificaat, want nogmaals: dat is dan alleen nog administratief.Sjef schreef:steven, thanx
Helemaal mee eens dat het zelf te doen is maar je moet de auto ook nog laten keuren door gecertificeerd bedrijf daarna. Benieuwd wat dat gaat kosten, heb daar namelijk al wel eens wat spookverhalen over gehoord.
- Paskal
- Berichten: 3802
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Steven,Steven Nauta schreef:Als je het goede materiaal, heel belangrijk, gebruikt en het verder onder de goed hoeken laat buigen en goed laat lassen is het zelf ook te doen. Of eventueel uit te laten besteden aan een goed lasbedrijf.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik ga zelf binnenkort rondvragen bij de betere lasser hier in de buurt of dit bij hem te realiseren is en ook veilig (!!!) gedaan kan worden. Ten slotte doe je het allemaal voor de veiligheid en stijfheid natuurlijk en een klein beetje de 'looks'.
Mvg Steven
Ik sluit me aan bij het advies van Dennis. Laat het aub niet doen door een kennis of beun de haas om de hoek. Als ik mijn 525 houdt, ga ik deze winter ook op zoek naar een andere kooi. De kooi die er nu in zit is ook door de buurman van de vorige eigenaar erin gezet

Klik op deze link en kijk en huiver en zie hoe het dus NIET moet

Paskal
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Bedankt voor die link Paskal. Echt troep inderdaad en LEVENSGEVAARLIJK.
Daarom ben ik zo kwaad op rolkooibouwers die hun lassen niet op orde hebben.
Want stel je een keer over de kop gaat.
De 1e rol, die vangt die kooi misschien nog op. Maar de 2e rol breken de lasnaden en bij de 3e rol heb je een stang dwars door je hoofd.
Bezuinig daar AUB nooit op, want dan ben je gewoon BETER AF ZONDER ROLKOOI. Echt.
Daarom ben ik zo kwaad op rolkooibouwers die hun lassen niet op orde hebben.
Want stel je een keer over de kop gaat.
De 1e rol, die vangt die kooi misschien nog op. Maar de 2e rol breken de lasnaden en bij de 3e rol heb je een stang dwars door je hoofd.
Bezuinig daar AUB nooit op, want dan ben je gewoon BETER AF ZONDER ROLKOOI. Echt.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
idd, ben het volledig met je eens dennis, veiligheid voor jezelf is veel belangrijker. Daarom doe ik ook eerst de kooi voordat ik aan de leuke speeltjes in de auto begin. Ben echter toch van plan de kooi te laten doen bij Dutch Power Trading. Iemand daar nog iets over te melden? Bouwen veel kooien in voor de 325i challenge en zijn natuurlijk ook materiaalsponsor.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Paskal bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad ook gelijk, ik heb wat onderzoek gedaan in de buurt maar het lijkt erop dat ik niemand dermate kan vertrouwen dat er een goede kooi in komt.
Ik heb dan ook besloten om eerst dat idee te laten rusten en eerst te werken aan mijn circuit ervaring en daarna verder te gaan kijken naar de uitrusting van de auto. Niet dat het nu niks is, maar je begrijpt wat ik bedoel. Mocht er een kooi in komen in verloop van tijd ga ik denk ik gewoon voor een OMP of Sparco kooi, goede kwaliteit en goede pasvorm.
Het is nu gewoon een nette en circuit veilige auto, maar het kan natuurlijk altijd beter.
mvg Steven
Ik heb dan ook besloten om eerst dat idee te laten rusten en eerst te werken aan mijn circuit ervaring en daarna verder te gaan kijken naar de uitrusting van de auto. Niet dat het nu niks is, maar je begrijpt wat ik bedoel. Mocht er een kooi in komen in verloop van tijd ga ik denk ik gewoon voor een OMP of Sparco kooi, goede kwaliteit en goede pasvorm.
Het is nu gewoon een nette en circuit veilige auto, maar het kan natuurlijk altijd beter.
mvg Steven
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 4 gasten