Rolkooi inbouwen E30 met keur

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Rolkooi inbouwen E30 met keur

Bericht door Sjef » 11 sep 2006, 16:07

Haa DF-ers,

Ik wil mijn e30 laten voorzien van een gecertificeerde kooi (ivm mogelijkheid rally te rijden).
Via de 325i challenge kan ik een kooi in laten bouwen bij Dutch Power Trading (Sparco, 10punts+flank+kruis). Wat zijn echter de alternatieven?
Ik heb van dennis ooit Wielhoven gehoord, echter mijn budget is gericht op veiligheid en plezier, niet op daadwerkelijk het gigantisch verbeteren van de torsiestijfheid en competitiedrang. Uiteraard wil ik wel een degelijke oplossing.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2006, 16:22

Remola autosport of Biesheuvel kunnen je ook aan kooien helpen.

Messink last ze ook maar niet gecertificeerd volgens mij.

Bij Bas Roos bouwen ze ze ook in, gebruiken meestal Wiechers dacht ik.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 11 sep 2006, 17:30

Messink is goedkoop maar niet gekeurd, Remola kost je bergen met tijd en levert "matige" kwaliteit. Biesheuvel blijft over als je Wielhoven te prijzig vind. Wellicht dat Sparco of OMP ook eenvoudigere kooien maken voor de E30? Kan je evengoed bij DPT of Sandtler terecht.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 11 sep 2006, 17:54

Biesheuvel werd mij afgeraden voor een kooi.
Persoonlijk ben ik tevreden met ze als ik onderdelen nodig heb en die bestel maar betreffende kooien heb ik geen ervaring met ze.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 11 sep 2006, 18:07

En dan nog iets:
Zon 10punts rolkooi, of toch een cel? Kost wel stuk meer maar komt denk ik je eigen veiligheid wel erg ten goede? Of is dat maar minimaal?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 19 sep 2006, 11:51

Hey Sjef, waarom werd Biesheuvel je afgeraden voor een kooi? Ik heb er zelf erg goede ervaringen mee en ben eigenlijk altijd tevreden geweest met hun.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 21 sep 2006, 16:35

Tsja, één persoon die er ervaringen mee had en die raadde het af. Nergens op gebaseerd dus maar toch speelt zo iets al mee in overweging.
Nu weer een goede ervaring dus......... :roll:

:)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 21 sep 2006, 19:48

Remola kost niet alleen tijd, ook je zenuwen :cry:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 19 okt 2006, 12:16

Hier heb ik nog een link waarin tekeningen worden gegeven voor rolkooien in verschillende keuze mogelijkheden met volgens mij ook de krachten enzo erbij, alleen heb ik daar geen verstand van.

Als je het goede materiaal, heel belangrijk, gebruikt en het verder onder de goed hoeken laat buigen en goed laat lassen is het zelf ook te doen. Of eventueel uit te laten besteden aan een goed lasbedrijf.

http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/a ... ningen.pdf

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik ga zelf binnenkort rondvragen bij de betere lasser hier in de buurt of dit bij hem te realiseren is en ook veilig (!!!) gedaan kan worden. Ten slotte doe je het allemaal voor de veiligheid en stijfheid natuurlijk en een klein beetje de 'looks'.

Mvg Steven

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 19 okt 2006, 13:44

steven, thanx
Helemaal mee eens dat het zelf te doen is maar je moet de auto ook nog laten keuren door gecertificeerd bedrijf daarna. Benieuwd wat dat gaat kosten, heb daar namelijk al wel eens wat spookverhalen over gehoord. :roll:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 okt 2006, 13:47

Ik zou er gewoon 1 bij biesheuvel oid bestellen, heb je meteen een certificaat. Heb je niet dat gezeik achteraf mocht er toch iets niet goed zitten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2006, 15:27

Sjef: Als je gaat voor veiligheid moet je niet besparen. Wij hebben gekozen bij Wielhoven
- Veiligheid
- Extra veiligheid
- Extra stevigheid

In die volgorde. Dat laatste stukje extra stevigheid kost wel wat meer, ivm maatwerk, arbeidsloon. Misschien Het kost een kooi van Wielhoven veel geld, maar het is het waard omdat:
- Alles op maat wordt gemaakt (heb toen geprobeerd meer mensen te charteren omdat het buigwerk dan copy-paste is voor Wielhoven en dat scheelt geld, want het scheelt manuren). Dat is het voordeel van een kant- en klare kooi met FIA keuring. Maar het sluit beter aan, je krijgt geen gelul, je levert je auto af en krijgt hem terug zoals je wilt. Ik heb nu een FIA gekeurde kooi, zonder certificaat. Het certificaat is puur administratief en kost daarom zo'n 80 - 100 euro. Maar de manier waarop de kooi wordt gemaakt blijft hetzelfde.

Remola heeft geen FIA keuring, ook al zegt 'ie van wel. Bedrijven met FIA keuring staan achterin autosport jaarboek.
Bedrijven die kooien maken die goedgekeurd zijn voor de ZAC staan daar ook bij. Daar staat hij volgens mij niet tussen. Kijk zelf maar op KNAF site voor PDF van jaarboek.

Daarnaast heb je altijd gezeik en hoor en zie ik vaak bedroefend slecht laswerk. Aantal leden hier en op andere sites kunnen je dat vertellen. Ik heb ook goeie kooien van hem gezien en kan af en toe leuk met hem kletsen, maar als het om veiligheid gaat moet je imho altijd 100% kwaliteit leveren.

Ik zeg: ga je rally rijden, kies dan voor absolute veiligheid. Gezien de klappers van afgelopen weken in de rallysport, moet je niet bezuinigen. Biesheuvel maakt ook goede kooien is mijn ervaring. Stukkie goedkoper dan Wielhoven, maar niet zo uitgebreid. Wel goed laswerk. Dus geen slechte keuze hoor.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2006, 15:31

Sjef schreef:steven, thanx
Helemaal mee eens dat het zelf te doen is maar je moet de auto ook nog laten keuren door gecertificeerd bedrijf daarna. Benieuwd wat dat gaat kosten, heb daar namelijk al wel eens wat spookverhalen over gehoord. :roll:
Een FIA gecertificeerde lasser moet regelmatig een proefstuk opsturen naar Parijs. Dat is het verschil. Daar voldoet de normale lasser echt niet aan. Daarom zal een gecertificeerde lasser dat nooit goedkeuren, want die investeert niet voor niets in apparatuur, cursussen etc. om de FIA certificering te behouden. Zonder certificering geen FIA certificaat, want nogmaals: dat is dan alleen nog administratief.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Bericht door Paskal » 25 okt 2006, 12:06

Steven Nauta schreef:Als je het goede materiaal, heel belangrijk, gebruikt en het verder onder de goed hoeken laat buigen en goed laat lassen is het zelf ook te doen. Of eventueel uit te laten besteden aan een goed lasbedrijf.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik ga zelf binnenkort rondvragen bij de betere lasser hier in de buurt of dit bij hem te realiseren is en ook veilig (!!!) gedaan kan worden. Ten slotte doe je het allemaal voor de veiligheid en stijfheid natuurlijk en een klein beetje de 'looks'.

Mvg Steven
Steven,

Ik sluit me aan bij het advies van Dennis. Laat het aub niet doen door een kennis of beun de haas om de hoek. Als ik mijn 525 houdt, ga ik deze winter ook op zoek naar een andere kooi. De kooi die er nu in zit is ook door de buurman van de vorige eigenaar erin gezet :( De auto is er in mijn ogen echter onveiliger van geworden dan veiliger. Ik ben overigens geen oor aan genaaid bij de koop van deze auto want ik had uiteraard zelf ook wel gezien dat dit prutswerk van de bovenste plank is.

Klik op deze link en kijk en huiver en zie hoe het dus NIET moet :shock:

Paskal

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 okt 2006, 12:11

Bedankt voor die link Paskal. Echt troep inderdaad en LEVENSGEVAARLIJK.

Daarom ben ik zo kwaad op rolkooibouwers die hun lassen niet op orde hebben.

Want stel je een keer over de kop gaat.

De 1e rol, die vangt die kooi misschien nog op. Maar de 2e rol breken de lasnaden en bij de 3e rol heb je een stang dwars door je hoofd.

Bezuinig daar AUB nooit op, want dan ben je gewoon BETER AF ZONDER ROLKOOI. Echt.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 25 okt 2006, 13:24

idd, ben het volledig met je eens dennis, veiligheid voor jezelf is veel belangrijker. Daarom doe ik ook eerst de kooi voordat ik aan de leuke speeltjes in de auto begin. Ben echter toch van plan de kooi te laten doen bij Dutch Power Trading. Iemand daar nog iets over te melden? Bouwen veel kooien in voor de 325i challenge en zijn natuurlijk ook materiaalsponsor.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 okt 2006, 13:29

Ze werken met kant - en klaar FIA gekeurd spul, dus daar kan niet veel mee mis zijn. Het is alleen geen maatwerk, maar daar haal je prijstechnisch je winst.

Wel goed opletten dat aansluitingen van kooi op koets goed worden uitgevoerd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 nov 2006, 12:00

Paskal bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad ook gelijk, ik heb wat onderzoek gedaan in de buurt maar het lijkt erop dat ik niemand dermate kan vertrouwen dat er een goede kooi in komt.

Ik heb dan ook besloten om eerst dat idee te laten rusten en eerst te werken aan mijn circuit ervaring en daarna verder te gaan kijken naar de uitrusting van de auto. Niet dat het nu niks is, maar je begrijpt wat ik bedoel. Mocht er een kooi in komen in verloop van tijd ga ik denk ik gewoon voor een OMP of Sparco kooi, goede kwaliteit en goede pasvorm.

Het is nu gewoon een nette en circuit veilige auto, maar het kan natuurlijk altijd beter.


mvg Steven

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 17 nov 2006, 15:01

Heb bijna mijn bestellijst klaar. Word de volledige cel kooi, gaat een leuk werkje worden. Heb vandaag de e36 verkocht. Was een zwaar momentje, verschrikkelijk veel lol gehad aan de auto maar ik kon em voor goed geld verkopen en heb dit ook dus gedaan. :cry:

Project e30 has started!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten