Behalen rijbewijs C

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

Behalen rijbewijs C

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2009, 19:29

Heren,

Door een kleine carrière move ben ik van plan om mijn groot rijbewijs te gaan halen. Ik heb geen CCV (chauffeursdiploma) nodig want ik ga niet fulltime op de vrachtwagen zitten. Het is meer voor incidenteel gebruik om eens in te vallen of bij te springen.

Nu zit ik even te kijken op internet en zie prijzen voorbij komen waar ik best van schrik. Het is niet dat de centjes er niet zijn maar alles wat ik op kan besparen is momenteel mooi meegenomen als startend ondernemer.

Nu adverteren bijna alle rijscholen met theorieopleidingen etc en daar gaat naar mijn idee te veel geld in zitten. € 1.085,- voor een cursus van 7 dagen is behoorlijk geld. Tuurlijk zit daar alles bij inbegrepen maar ik ben van mening dat zo'n cursus niet echt nodig is. Dit moet toch thuis ook wel te leren zijn??

Dus ik zoek even naar ervaringen van mensen die (recentelijk) hun rijbewijs-C hebben gehaald en hoe zij/jullie dit gedaan hebben.

En weet iemand welke boeken ik moet hebben als ik besluit gewoon thuis te gaan studeren en het examen zelf te regelen??

Ronno

Re: Behalen rijbewijs C

Bericht door Ronno » 12 okt 2009, 21:31

Hallo Martin, ik heb sinds circa 8 maanden mijn C(E) rijbewijs, de theorie heb ik wel via rijschool gedaan. Bestaat zoals je waarschijnlijk weet uit 3 onderdelen: verkeer, administratie en techniek.

-Verkeer is goed zelf thuis te doen, verschilt weinig van B rijbewijs muv wat extra uitleg over langere/bredere voertuigen.
-Administratie idem dito, gewoon simpelweg regeltjes uit je hoofd leren
-Techniek, als je algemene kennis van autotechniek een beetje op peil is, dan is dit het eenvoudigste onderdeel om te doen.

Het is dus thuis goed te doen kwestie van de boekjes goed doorlezen en een aantal proefexamens maken. (ik heb trouwens alle theorie boeken nog mocht je interesse hebben? PM)

Groet ron

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2009, 21:57

Kijk, daar heb ik wat aan.
Maar volgens mij hoef ik niet alle drie de onderdelen te doen omdat ik geen beroepschauffeur wil worden. Ik ga incidenteel op een vrachtwagen rijden en minder dat 12 uur per week. Dus hebt de code 95 niet nodig op mijn rijbewijs.

Maar als het goed te doen is thuis, dan ga ik dat ook lekker doen denk ik. Examen kan je ook zelf aanvragen dus dat moet ook geen probleem zijn.

Als je de boeken nog even apart wilt houden voor me, graag. Ik ben nog even een optie aan het uitzoeken en daar hoop ik zsm antwoord op te krijgen.

Je hoort nog even van me van de week :thumbup:

Ronno

Bericht door Ronno » 12 okt 2009, 22:01

Ik rijd ook niet beroepsmatig maar heb wel het hele gebeuren, ik weet dan ook niet hoe het dan is geregeld bij de wet. Boeken apart houden is geen probleem, als je verder nog vragen probeer ik je graag verder te helpen :wink:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 12 okt 2009, 22:09

CCV-B is dat verhaal met techniek/verkeers/administratie, wat nodig is vanaf 7,5t dus ontkom je haast niet aan. Voordeel is wel dat je het behoorlijk zonder les kan doen en dat scheelt enorm in de euro's. Het lessen blijft echter een vrij kostbaar plaatje, hangt er ook helemaal vanaf hoeveel les je nodig hebt.
Gemiddeld komt het totale plaatje wel uit tussen de 1750-3000 afhankelijk van hoe snel je alles haalt.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 12 okt 2009, 22:12

Om C te halen zul je alle 3 de theorie examens moeten doen, en om je CCV-B te halen zijn maar een paar vragen meer goed beantwoorden dan niet je CCV-B behalen.
Gewoon altijd doen dus.....

ik heb begin 2008 mijn C gehaald, ik neem aan dat het nog niet veranderd is ondertussen.

JP

Bericht door JP » 12 okt 2009, 22:17

Is het nog steeds zo dat je een gedeelte van de kosten kan terugvragen bij de belasting?

Heb destijds iets van 8000 gulden betaald voor het geheel, en iets van 2000 terug gekregen.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2009, 22:29

De regels zijn wel wat gewijzigd sinds 1 september dit jaar. Je kan nu dus je rijbewijs halen met code 95 (chauffeursdiploma) en zonder die code. Ik weet eigenlijk ook niet wat het verschil dan is in theorie. Zal ik morgen wel eens uitzoeken op mijn gemak.

Wat de kosten betreft, er zit hier in het gehucht een rijschool die een compactopleiding aanbieden voor 1495,- inclusief exemens (praktijk). Mocht je zakken, dan betalen ze het volgende examen ook alleen moet je zelf de eventueel tussenliggende lessen betalen.

Dat van die belastingdienst is een goeie. Ga ik zeker even in gedachte houden :thumbup:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2009, 22:29

Ronno schreef:Ik rijd ook niet beroepsmatig maar heb wel het hele gebeuren, ik weet dan ook niet hoe het dan is geregeld bij de wet. Boeken apart houden is geen probleem, als je verder nog vragen probeer ik je graag verder te helpen :wink:
Top!!
Alvast bedankt.

Plaats reactie