Nieuwe bijtellingsregels voor youngtimers van de baan

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Nieuwe bijtellingsregels youngtimers lijken van de baan

Goede zaak
21
91%
Laat die vrekken gewoon bijtelling over de cataloguswaarde betalen
1
4%
Kunnen die ouwe bakken niet gewoon van de weg af?
1
4%

Totaal aantal stemmen: 23

DF@news

Nieuwe bijtellingsregels voor youngtimers van de baan

Bericht door DF@news » 08 okt 2009, 23:19

Goed nieuws: de nieuwe bijtellingsregels voor youngtimers die op 1 januari in zouden gaan lijken van de baan te zijn. Dit maakte Wouter van Embden van bijtellingyoungtimer.nl vandaag bekend.

Afbeelding

Het team van BijtellingYoungtimer.nl heeft overtuigend aangetoond dat de beslissing vorig jaar was genomen op basis van onjuiste cijfers en dat de doelstelling van de wet niet gerealiseerd gaat worden. Integendeel, er zou in plaats van een verjonging en vergroening van het wagenpark zelfs een veroudering optreden omdat de zakelijke gebruikers van een youngtimer per 1 januari 2010 massaal zouden uitwijken naar een oldtimer.

Ernst Cramer van de Christenunie, die vorig jaar voor invoering van de hoge bijtelling zorgde, heeft na ruggespraak met zijn coalitiegenoten nu zwart op wit toegezegd dat hij zelf een amendement indient om de zaak terug te draaien. Na alle gesprekken die bijtellingyoungtimer.nl in Den Haag gevoerd heeft, is duidelijk dat dit nieuwe amendement kan rekenen op een kamerbrede steun.
Wel is te verwachten dat het bijtellingspercentage licht omhoog zal gaan, maar gerekend over de dagwaarde van een youngtimer resulteert dat in een beperkte verhoging van enkele tientjes in plaats van vele honderden euro's per maand.

Bijtellingyoungtimer.nl heeft in de afgelopen maanden veel gedaan om de maatregel ongedaan te maken. Wouter van Embden, Hans Horwitz en Han Terneldeli voerden talloze gesprekken. Met kamerleden, maar ook met verschillende organisaties. Zo wist bijtellingyoungtimer.nl steun te krijgen van onder meer MKB Nederland, FNV Zelfstandigen, VNO-NCW en de FEHAC.

Ondanks dit goede nieuws blijven we de ontwikkelingen kritisch volgen. Het amendement van Kramer moet immers nog worden ingediend en door de kamer goedgekeurd worden.

Via youngtimerblog.nl
http://www.youngtimerblog.nl/index.php/ ... n-de-baan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie ook http://www.bijtellingyoungtimer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel P

Re: Nieuwe bijtellingsregels voor youngtimers van de baan

Bericht door Michel P » 08 okt 2009, 23:29

Super, een dikke youngtimer rijden en onderhouden en prive weinig betalen, want het is mooier op de weg met youngtimers :-)

Michel

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2009, 23:32

:beer:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2009, 00:29

:clap:

steve smith

Bericht door steve smith » 09 okt 2009, 01:55

Mooi. Hoop zooooooooo dat dit lukt!

M'n 540i wordt namelijk in week 2 van 2010 15 jaar en die andere M60 4 maanden later. Fingers crossed.......

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 09 okt 2009, 07:40

Over oldtimers staat niks en dat blijft dan hetzelfde? Dus de auto's vanaf '87 worden geen oldtimer.

Rupie

Bericht door Rupie » 09 okt 2009, 07:53

Wat een mooi resultaat, pluim voor deze heren. :thumbup:

Hans

Bericht door Hans » 09 okt 2009, 07:59

DF@news schreef:Het amendement van Kramer moet immers nog worden ingediend en door de kamer goedgekeurd worden.
Ik zou nog even wachten met juichen.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 okt 2009, 08:42

Ar schreef:Over oldtimers staat niks en dat blijft dan hetzelfde? Dus de auto's vanaf '87 worden geen oldtimer.
Voor zover ik weet zal het amendement van Kramer specifiek over de bijtelling voor youngtimers gaan. Aan de andere kant: het is niet bekend gemaakt. Even afwachten dus.

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2009, 09:36

Blijven politici :roll:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 09 okt 2009, 11:57

@Snipe
We horen het wel. Een e32 12cil lijkt me nog wel leuk om te rijden belastingvrij.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 okt 2009, 12:19

Zeker. Hoewel de wegenbelasting ongeveer 1000 euro per jaar kost, dus als je zoals ik uit diesel gewend bent is het toch al een schijntje.
Ik rijd die van mij overigens privé, maar als ik 'm zakelijk had gehad was ik misschien toch wat onrustig geworden over die bijtelling. Die zou 12 tot 18 keer zo hoog zijn geworden dan...

ErikS

Bericht door ErikS » 09 okt 2009, 12:37

Dus de regeling blijft?

Dat is mooi!
Heb altijd geroepen dat ik zakelijk rijden niet interessant vind, als je eigen baas ben gaat het einde van het jaar toch van je eigen € af. Het mooie ervan is natuurlijk de belasting voordelen.......

15 jaar oude auto's heeft me altijd wat geleken voor de bijtelling.... Zeer weinig bijtelling over toch relatief dikke bakken. E34 M5/ E500 etc......

ooit...... :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2009, 12:49

Als het lukt dan is 't een heel bijzonder en succesvol traject geweest van de initiatiefnemer. Eigenlijk is dat het nu al, omdat Cramer + de kamer het willen terugdraaien. Goed dat denk- en rekenfouten, maar ook gewoon misvattingen worden erkend en verbeterd, in plaats van ontkend.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 09 okt 2009, 12:51

Zakelijk e36 m3 met kooi :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2009, 13:36

Een E36 M3 met rolkooi kan sowieso zakelijk. Stickers erop, op de balans, afschrijven maar, alle kosten zijn aftrekbaar, je mag er dus alleen niet dagelijks privé mee rijden als je geen bijtelling betaalt. Mits het doel van die 'racer/tracktool' is dat je hem puur voor promotionele doeleinden gebruikt (en dat is makkelijk aan te tonen en legaal/legitiem).

Daarom is 't handig om met de herziene youngtimer regeling bijvoorbeeld een originele E36 M3 ernaast te gebruiken bijvoorbeeld en bijtelling te betalen aan de hand van de dagwaarde. Waar in mijn optiek 't voordeel van 't rijden van een youngtimer in zit, is dat je niet gedwongen wordt om steeds maar weer een nieuwe auto te leasen, of dat je privé rijdt en 19ct/km declareert, wat natuurlijk veels te weinig is voor de meeste auto's.

Mijn schoonpa is belastinginspecteur en die vond eerst dat 't verkeerd was dat mijn E30 op mijn balans stond van mijn eenmanszaak*, maar na een betere uitleg van mijn kant, kon 'ie er niets verkeerds aan ontdekken. De auto zette ik in voor cursussen en ik had een aantal opdrachtgevers ontmoet @ track. Het ging weliswaar om een zeer beperkt belastingvoordeel, maar aangezien ik weinig kosten had om te declareren, vond ik 't zelf wel de moeite waard.
*De auto stond op mijn eigen naam, maar geschorst en dus niet op naam van de zaak (het was tenslotte een racer, daardoor vond hij 't eerst een vreemde constructie).

frankv

Bericht door frankv » 09 okt 2009, 22:51

als dit goed gaat komen geef ik Wouter een grote pluim, erg knap dat hij Den Haag heeft weten te bewegen in deze milieuvriendelijke tijden!

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 19 okt 2009, 18:36

Is er al meer duidelijkheid?

Hoe werkt het trouwens, als je bv een auto uit Duitsland haalt bouwjaar 2/95 gaat de bijtelling over de economische waarde (gesteld dat de huidige regelgeving gehandhaafd blijft) in in februari 2010?

steve smith

Bericht door steve smith » 04 nov 2009, 21:37

En het is er door!!!!!!! Even een applausje voor degenen die gelobbied hebben! Mijn M60B40+S6S420G met gasbom is u eindeloos dankbaar!!!!

Snipe

Bericht door Snipe » 05 nov 2009, 01:00

Met de aantekening dat er toch te vuur en te zwaard meer poen binnengehengeld moest worden en daarom de bijtelling voor youngtimers verhoogd is naar een waanzinnige 35 procent.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 05 nov 2009, 06:52

Snipe schreef:Met de aantekening dat er toch te vuur en te zwaard meer poen binnengehengeld moest worden en daarom de bijtelling voor youngtimers verhoogd is naar een waanzinnige 35 procent.
35% :shock: die zijn gek! De bijtelling op de gewone zakenauto's zie ik ook die richting opgaan binnenkort.. kwestie van tijd.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 05 nov 2009, 10:14

:beer:

Ik heb geen youngtimer, maar ik zie liever "oude" auto's dan nieuwe auto's op de weg.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 05 nov 2009, 10:34

15 en ouder gaat over de economische waarde. De waarde mag je zelf opgeven aan de belastingdienst dit kan zijn door middel van een aankoopfactuur, taxatie of een lijst verkoop prijzen van de afgelopen tijd.

Het enige ''waar ik niemand over hoor'' waar je voor op moet passen zijn complete restauraties. De belastingdienst begrijpt dat een oude auto meer onderhoud nodig heeft maar de volgende truc kan helaas niet meer.
Auto kopen zakelijk en laag laten taxeren
Compleet opknappen
Met de lage waarde naar prive doen.
Prive opnieuw laten taxeren
Prive verkopen

Zo is er een bedrijf in almen die Een 2005 G55 Amg op een 15 of 25 jaar oud chassis bouwt.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 06 nov 2009, 21:44

Hans GP schreef:
Snipe schreef:Met de aantekening dat er toch te vuur en te zwaard meer poen binnengehengeld moest worden en daarom de bijtelling voor youngtimers verhoogd is naar een waanzinnige 35 procent.
35% :shock: die zijn gek! De bijtelling op de gewone zakenauto's zie ik ook die richting opgaan binnenkort.. kwestie van tijd.
Nja 35% van een veel lagere waarde dan een std Touran.
Ik vind die 35% niet zo heel gek, argument van de overheid zal wel zijn dat de co2 uitstoot hoger ligt, maar ik vind het niet zo gek gezien de kosten die er ws aan gemaakt zullen worden. De afschrijving ligt wel veel lager, maar dat compenseer je (ws ruimschoots :P). Ik zie het eigenlijk wel zitten, misschien niet rechtstreeks op mij van toepassing, maar het fleurt hopelijk de weg een beetje op :).

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 06 nov 2009, 23:05

Als het 100% zeker is gaat de 530i gelijk op de zaak.

Plaats reactie