Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.

Wat kies jij?

Peiling eindigde op 23 okt 2009, 13:35

335i E91 PP
7
9%
M3 E90
70
91%
 
Totaal aantal stemmen: 77

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Maus335i » 05 okt 2009, 00:07

Macboy schreef:Iemand nog vragen over de uitkomst van de poll ?
Ik heb voor de 335i gekozen.. ga je me suen? :(

Zelf heb ik voor een soortgelijke keuze gestaan, alleen was er toen een prijsverschil van bijna 15k. Waarom ik in dit geval toch voor de 335i touring zou kiezen?

- Nieuwe navigatiesysteem, niet meer dat trage oude iDrive maar de nieuwe versie met ingebouwde harde schijf, coole graphics, mp3 speler, standaard dvd speler, fatsoenlijke bediening, werkt véél sneller, enz. enz.

- De automaat is een DCT, terwijl het in de M3 nog de SMG was (of wat was er voor de DCT?). De dubbele koppeling automaat is echt 100% subliem, lekker sportief, ik ben er gek op

- Verbruik, het scheelt bij "normaal rijgedrag" (ik rij 70% snelwegkilometers altijd (max) 40 te hard), zo'n 50% benzine. Mijn 335i coupe rijdt rond de 1 op 10 en ik doe het écht niet rustig aan :D

- Geluid, ja sorry hoor.. het geluid van de M3 is heerlijk, maar de performance uitlaten van de 335i maken het in combinatie met die DCT automaat een feest van het gas geven.

- Turbo's, waarschijnlijk ben ik een van de weinigen.. maar zo'n gruwelijke duw in de rug doet me net iets meer dan een perfect rustig opgebouwde koppellijn

Smackboy, ik kom echt serieus werkelijk binnenkort bij je langs zodra ik in de buurt ben er aan denk, dan kan je de keus in deze poll nog even veranderen :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door RVV » 05 okt 2009, 00:39

M3 is ook een DCT bak. SMG is nooit geleverd in de e9. M3.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Tom » 05 okt 2009, 00:43

Maus335i schreef:
Smackboy, ik kom echt serieus werkelijk binnenkort bij je langs zodra ik in de buurt ben er aan denk, dan kan je de keus in deze poll nog even veranderen :mrgreen:
Macboy heeft ooit gereden met de 135i van Fernando.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Maus335i » 05 okt 2009, 14:55

Rico schreef:M3 is ook een DCT bak. SMG is nooit geleverd in de e9. M3.
Je hebt gelijk, stond trouwens ook gewoon in de advertentie stom :oops:

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Tom » 05 okt 2009, 15:17

Tom schreef:
Maus335i schreef:
Smackboy, ik kom echt serieus werkelijk binnenkort bij je langs zodra ik in de buurt ben er aan denk, dan kan je de keus in deze poll nog even veranderen :mrgreen:
Macboy heeft ooit gereden met de 135i van Fernando.
En ook in de E92 M3 van Romo bedenk ik mij nu.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door romo » 05 okt 2009, 15:19

Dat klopt, daar is ie nu nog stil van, en we hebben het ding toen niet eens los gehad :mrgreen:

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Robin » 05 okt 2009, 17:29

romo schreef:Dat klopt, daar is ie nu nog stil van, en we hebben het ding toen niet eens los gehad :mrgreen:
Macboy is nu aan 't sparen voor een kale 997 met xenon en kippekutlederen interieur want dat is DE sportwagen(kenners he) en 'n leuke overstap van z'n GTI naar zo'n ding, meer dan logisch, van sportief naar supersportief zogezegd, zodoende vandaar dus eigenlijk. :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Macboy » 06 okt 2009, 11:44

haha geweldig :)

Ik heb gereden in de 335i van Robin. Ook heb ik gereden in de 135i die Andre en Hielke een dag hadden. Verder heb ik gereden in de 135i van Ferdi. Ook heb ik gereden in de M3 van Romo. In de 335i van Maurice nog niet, maar dat komt wel. Ik kan dus best wel een objectief beeld geven van de auto's. Van de 135i van Ferdi en de M3 van Romo ben ik nog steeds stil....

Alleen gáát het daar niet om. Waar het in deze poll omgaat is dat de 335i en de M3 gelijk zijn geprijsd. In dat geval is er amper een reden te verzinnen om voor de 335i te gaan. In een normale situatie zou ik natuurlijk ALTIJD de 335i verkiezen boven de M3, simpelweg omdat de 335i voor 60k verkrijgbaar is en de M3 pas vanaf 110k. En never nooit niet rechtvaardigt de M3 dat prijsverschil. Qua emotie natuurlijk wel en als ik het geld had had ik natuurlijk ook gewoon de M3 gekocht. Maar rationeel kun je niet aan de 335i voorbij.

Maar nogmaals, de uitkomst van deze poll staat vast, omdat het om 2 specifieke auto's ging en NIET om 335i vs M3 in het algemeen.

Alleen gooit Maurice nu roet in het eten, met een paar ijzersterke punten vind ik. Maar das dan ook voor het eerst dat iemand het goed motiveert. Ook niet zo gek, want ieder ander kiest meteen voor de M3 :)

Trouwens, Robin, geen grap, heb gisteren een offerte opgemaakt voor een Porsche Boxster in kale uitvoering met 45.000 per jaar. Prijsverschil met de GTI is "maar" EUR 600 per maand, dus wie weet :)

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door ErikS » 06 okt 2009, 12:01

Maar €600,-...

Is dat niet bijna een verdubbeling tov. de GTI? :twisted:

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3315
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door ADV » 06 okt 2009, 12:07

Cockster?

Doe dan een cayman :)

BTW, mijn 118d kaal kost al 740 euro per maand. Met een nieuwaarde van 31k, dus een GTI zal iets hoger zitten lijkt me..

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Andre » 06 okt 2009, 12:12

Doe een daggie nordschleiffe met 25 graden buiten temp met een 135i/335i dan weet je weer waarom je een M3 hebt.

135i en 335i gaan in de noodloop olie wordt veel te heet. Een turbo motor heeft giga hitte opbouw en als je een keer trackday wil doen heb veel aanpassingen nodig om zijn warmte te beperken. Bijv de 3.0 atmosferisch rij je gewoon de hele dag op circuit zonder aanpassing.

Daar ligt bij mij het verschil dat ik vooralsnog totaal niks in een turbo auto zie als fun factor auto.

Als daily drive wel maar dan zou ik een diesel turbo nemen.

Tevens het gasresponse van atmo je kan met de m3 of 3.0i de auto balanceren op onder en overstuur dat is me met een turbo nog nooit gelukt. Of er is teveel of er is te weinig.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Macboy » 06 okt 2009, 12:28

Duidelijk verhaal Andre.
Erik Stoffelsen schreef:Maar €600,-...Is dat niet bijna een verdubbeling tov. de GTI? :twisted:
Je hebt duidelijk geen verstand van leaseprijzen :)

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door ErnstV » 06 okt 2009, 13:26

Macboy schreef:haha geweldig :)

Ik heb gereden in de 335i van Robin. Ook heb ik gereden in de 135i die Andre en Hielke een dag hadden. Verder heb ik gereden in de 135i van Ferdi. Ook heb ik gereden in de M3 van Romo. In de 335i van Maurice nog niet, maar dat komt wel. Ik kan dus best wel een objectief beeld geven van de auto's. Van de 135i van Ferdi en de M3 van Romo ben ik nog steeds stil....

Alleen gáát het daar niet om. Waar het in deze poll omgaat is dat de 335i en de M3 gelijk zijn geprijsd. In dat geval is er amper een reden te verzinnen om voor de 335i te gaan. In een normale situatie zou ik natuurlijk ALTIJD de 335i verkiezen boven de M3, simpelweg omdat de 335i voor 60k verkrijgbaar is en de M3 pas vanaf 110k. En never nooit niet rechtvaardigt de M3 dat prijsverschil. Qua emotie natuurlijk wel en als ik het geld had had ik natuurlijk ook gewoon de M3 gekocht. Maar rationeel kun je niet aan de 335i voorbij.

Maar nogmaals, de uitkomst van deze poll staat vast, omdat het om 2 specifieke auto's ging en NIET om 335i vs M3 in het algemeen.

Alleen gooit Maurice nu roet in het eten, met een paar ijzersterke punten vind ik. Maar das dan ook voor het eerst dat iemand het goed motiveert. Ook niet zo gek, want ieder ander kiest meteen voor de M3 :)

Trouwens, Robin, geen grap, heb gisteren een offerte opgemaakt voor een Porsche Boxster in kale uitvoering met 45.000 per jaar. Prijsverschil met de GTI is "maar" EUR 600 per maand, dus wie weet :)
Ook Ferdinand had wel een paar aardige punten. De touring in deze uitvoering is heel veel euro's... maar weet niet of dat nou het verschil zou maken in de uitkomst van deze poll indien deze lager geprijst zou zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Niels » 06 okt 2009, 13:29

Ik weet het wel zeker. De 335 is a bargain terwijl de M3 gewoon duur is. Breng je de 335 qua aanschaf bij de M3 dan is de keuze niet zo moeilijk :wink:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Sperdy » 06 okt 2009, 13:56

romo schreef:Dat klopt, daar is ie nu nog stil van, en we hebben het ding toen niet eens los gehad :mrgreen:
potver, ik moet een keer in die M3 van je rijden Romo, mag jij een stukkie sturen in een ACS1.35i. Niet te hard rijden dan, want dan hou ik je niet bij ... :lol:

Gebruikersavatar
Koos Buurman
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:59
Locatie: nul achtenfieftuch

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Koos Buurman » 06 okt 2009, 15:28

Die 335i is gewoon niet mijn smaak. Een M3 sedan is wel lekker, hoewel ik deze kleur ook niet zou willen hebben. Maar als ik moest kiezen dan werd het de M3.
Mijn 335i coupe rijdt rond de 1 op 10 en ik doe het écht niet rustig aan
Dat weet ik Maussie... Alleen op de Langsan kan het soms wel wat minder :wink:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Maus335i » 07 okt 2009, 12:41

uwbuurman schreef:
Mijn 335i coupe rijdt rond de 1 op 10 en ik doe het écht niet rustig aan
Dat weet ik Maussie... Alleen op de Langsan kan het soms wel wat minder :wink:
He wasdat nou, ben je ook mn echte buurman? :mrgreen:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Steven N. » 07 okt 2009, 13:02

Andre schreef:Doe een daggie nordschleiffe met 25 graden buiten temp met een 135i/335i dan weet je weer waarom je een M3 hebt.

135i en 335i gaan in de noodloop olie wordt veel te heet. Een turbo motor heeft giga hitte opbouw en als je een keer trackday wil doen heb veel aanpassingen nodig om zijn warmte te beperken. Bijv de 3.0 atmosferisch rij je gewoon de hele dag op circuit zonder aanpassing.

Daar ligt bij mij het verschil dat ik vooralsnog totaal niks in een turbo auto zie als fun factor auto.

Als daily drive wel maar dan zou ik een diesel turbo nemen.

Tevens het gasresponse van atmo je kan met de m3 of 3.0i de auto balanceren op onder en overstuur dat is me met een turbo nog nooit gelukt. Of er is teveel of er is te weinig.
Hier sluit ik me wel bij aan.

Heb weinig ervaring met turbo motoren op het circuit, maar ga van André zijn expertise uit.
Daarbij weet ik wel dat het met een (handbak) atmo veel leuker en makkelijk driften is dan met een turbo motor. De 335i van Maurice icm DCT is nog wel aardig te driften maar heeft vaak ook teveel of te weinig vermogen op het moment dat je het wil, dit zal je met een M3 niet gebeuren. De 335i van Erik met "oude" automaat is werkelijk waar een hel om te driften vergeleken met een M3. Een seconde voordat je de drift in wil zetten moet je hem vloeren, dan komt de kont om met dik 300pk dus die vang je op maar moet je alweer het gaspedaal gaan timen voor de volgende vermogensafgifte.

Mocht ik echt veel km's maken dat zou ik wel een turbo kiezen, maar dan in de vorm van een 123d/335d.

Moet wel toegeven dat het geluid van de 335i's van Erik en Maurice werkelijk fenomenaal is icm perfomance uitlaten.... maar toen kwam er een hoogtoerige M3 voorbij jakkeren :whistle:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Sperdy » 07 okt 2009, 13:37

(en hier kom ik dan.. :lol: ) Dit heb ik aan Schnitzer gevraagd, van die limb-modus en die hoge olietemperaturen met dat turbo-blok. Zij zeggen, dat ligt aan de OEM software en niet aan de koeling of de turbo's. En toen kwam er een ingewikkeld verhaal over timing, ontsteking en turbodruk per rpm (het kan ook heel wat anders zijn geweest :? , ze kunnen mij van alles wijsmaken natuurlijk). in ieder geval knalt Schnitzer met hun ACS1.35i/335i (360pk) alle circuits af, plankgas, on the limit, ronde na ronde. Geen enkel probleem. Zij hebben geen extra oliekoeler gezet. Grappig is ook dat BMW zelf in hun PP 325pk pakket ook helemaal geen extra oliekoeler erbij zet, maar wel iets van een extra radiotor/waterkoeler of zo iets. Maar ook dat heeft Schnitzer niet.

Enfin, moet wel zeggen dat toen ik nog zonder Schnitzer software reed, de olietemp gemakkelijk de 120gr. aantikte als ik een beetje doorknalde. Met Schnitzer software zit ik altijd rond de 90-100gr. Het is zelf zo dat als ik 180km+ rijdt, de olietemperaturen lager zijn, dan wanneer ik 90 rijdt. Kortom, een aanmerkelijk verschil.

Met een turbo het circuit op kan natuurlijk best, er zijn er zo veel natuurlijk die met turbo rondrijden. Maar er gaat iets niet goed met dat N54TT blok, waarop die olietemperaturen zo oplopen. Soms denk ik wel eens, omdat dat N54TT blok zo naar 'omlaag teruggeknepen' is af fabriek, rijdt die daardoor 'als het ware met de rem er op'. En dat bijv. die veel te hoge olietemperaturen het gevolg daarvan zijn. ? Lijkt wel of die ACS1.35i setup eigenlijk de normale (basis)setup is voor dat blok, maar ook dat is nog voorzichtig (Mijn ACS rijdt nu met 1.1 bar turdodruk (OEM = 0,8!) Nog steeds een lachertje natuurlijk). Maar zo had 'ie natuurlijk van BMW zelf af moeten komen, maar dat doet BMW natuurlijk niet om de bekende redenen.

Ben het overigens helemaal met iedereen eens dat het 'vertragende effect' van turbo's klote is. Hoe goed het ook is gedaan. Het blijft gewoonweg een nadeel waardoor je niet precies genoeg aan het gas kunt rijden. Helemaal mee eens. Ik zou ook zeker voor een circuit auto geen turbo-auto nemen.

Gebruikersavatar
Koos Buurman
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:59
Locatie: nul achtenfieftuch

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Koos Buurman » 07 okt 2009, 20:07

Maus335i schreef:
uwbuurman schreef:
Mijn 335i coupe rijdt rond de 1 op 10 en ik doe het écht niet rustig aan
Dat weet ik Maussie... Alleen op de Langsan kan het soms wel wat minder :wink:
He wasdat nou, ben je ook mn echte buurman? :mrgreen:
Voor jou heb ik een uitzondering gemaakt!!!! :mrgreen: Zit wel water tussen trouwens...

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Maus335i » 08 okt 2009, 10:40

Ferdinand, heb jij ook die DCT bak? (geen idee of die in de einzer zit) Met sportknop aan en de pook in sportstand heb ik nog zeer weinig turbolag. In slaapmodus (D) heeft de boel inderdaad even tijd nodig om op gang te komen.

@buurman, braksan of zit je ook op de langesan? Woon zelf op de frouwesan aan de waterkant :P

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Sperdy » 08 okt 2009, 10:54

ha Maus. Nee, handmatige schakeling. Ik vind het een superbak. Verhoudingen zijn wel wat lang, maar met dat giga koppel/vermogen maakt dat allemaal niets meer uit :) DCT kan geloof ik wel in een 1 serie, rijdt M-Bitious mee in z'n 135i (dacht ik).

Turbolag: mijn Schnitzer hangt fenomenaal aan het gas (voor een turbo). Echt, ik hoef maar even het gaspedaal aan te tikken, en de gasrespons is er direct. Soms vergeet je zelfs dat je met een turbo rijdt. Ik heb atmo's gehad die een veel slechtere gasrespons hadden dan deze felle en zeer directe turbo. Heel erg goed gedaan. Vraag maar eens aan MacBoy hoe fel die ACS1.35i is. Dus alles is relatief. Maar, hoe goed het ook gedaan is, je voelt - als je een hele goede atmo(!) gewend bent - natuurlijk wel dat je met een turbo rijdt. En ik kan mij heel goed voorstellen voor de sportieve rijders, dat de beste atmo nog steeds verkozen wordt boven de beste turbo. Een turbo, hoe je wendt of keert, heeft voor mijn gevoel ook iets kunstmatigs.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Andre » 08 okt 2009, 17:02

Maussie

Een turbo gat is er bijna niet met die motor.

Maar probeer eens met een turbo motor op randje van grip en geen grip te balanceren. Dat gaat gewoonweg niet met een turbo.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door Maus335i » 08 okt 2009, 17:44

Das waar Andre, maar voor dat wel kunnen balanceren betaal je dan ook 40k meer :mrgreen:

Ik weet niet wat ik zou kiezen als ik opnieuw voor de keuze stond, maar dan een vergelijkbare M3 kwa prijs en leeftijd (iig DCT en nieuwe iDrive). Ik weet wel dat De Beier op een of andere manier vindt dat mijn 335i in 4 maanden tijd 20k heeft afgeschreven, dus voorlopig zal die keus er niet weer komen :d

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat zou jij kiezen?! E91 335i PP vs E90 M3

Bericht door RVV » 08 okt 2009, 17:56

Maus335i schreef:Das waar Andre, maar voor dat wel kunnen balanceren betaal je dan ook 40k meer :mrgreen:

Ik weet niet wat ik zou kiezen als ik opnieuw voor de keuze stond, maar dan een vergelijkbare M3 kwa prijs en leeftijd (iig DCT en nieuwe iDrive). Ik weet wel dat De Beier op een of andere manier vindt dat mijn 335i in 4 maanden tijd 20k heeft afgeschreven, dus voorlopig zal die keus er niet weer komen :d

Dus je hebt wel naar die M3 gekeken ? (in de link) :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], JdvPolo en 33 gasten