Ligt er ook deels aan hoe je er mee omgaat natuurlijk en wat je er mee doet.
Even zo uit mijn hoofd de laatste jaren:
1x voor remschijven ala 350 euro
1x achterremschijven ala 250 euro
AC pomp ala 1000 euro
Condensor ala 400 euro
Wat spuitwerk tegen krassen of steenslag 1000 euro
Stabi verbinding van de veerpoot 30 euro
Silent blocks voor en achter 100 oid
Nieuwe koppeling 350 euro
3 sets banden +/- 2200 euro
Nieuwe schokdempers, meteen geupgrade maar anders +/- 560 euro
Nieuwe achtertopmounts 30 euro
Achterraamrubbers 20 euro
Kapotte ABS sensoren 100 euro
Nieuwe waterpomp 220 euro
Dat zijn de meeste dingen die ik er aan gehad heb, van 118K naar 172K gereden, in 5 jaar tijd. Ongeveer 6600 euro alleen in onderdelen al dus.
Dat is allemaal buiten de normale onderhoudsintervallen en upgrades om, en alleen onderdelen ex montage. Voor dat laatste moet ik de map met rekeningen doorspitten

Ik denk dat het gewone normale onderhoud incluus SCM keuring, AC check, APK etc me iets van 5000-6000 euro gekost hebben in die 5 jaar tijd, ene jaar meer als anders.
Dat bedoel ik dus met ouder worden en km standen, het is niet zozeer een motor die specifiek extra aandacht nodig heeft, maar de rest word ook gewoon ouder en langzaam gaan er gewoon dingen stuk. Het zijn allemaal geen dingen die je naast de snelweg laten staan maar wel irritant. Toen ik die auto kocht was die net geen 7 jaar oud maar nu zitten ze al op 12 jaar en dat merk je gewoon.
Bekijk je het vervolgens op jaarbasis:
12.500 euro onderhoud (geschat)
7.750 euro afschrijving in mijn geval, geschat
gedeeld door 5
Is net 4000 euro per jaar, ex verzekering en belasting en benzine. Maar helemaal kloppen doet het niet omdat manuren niet allemaal meegerekend zijn, is lastig uit te zoeken omdat upgrades en onderhoud niet als aparte uren vermeld zijn.