Ik vind dit zonder meer een geweldig topic. Geweldig, omdat het bij uitstek geschikt is om over te discussiëren, zonder rekening te houden met feiten. Ik ben het in grote lijnen eens met Tom dat veel te veel wordt gevraagd voor bijzondere modellen, maar wel met de kanttekening dat het deels ook aan Nederland ligt.
Zo kost de RS hier 50k, maar in België/Duitsland/Spanje 33k. Een Mégane R26-R kost 'maar' EUR 39k in Nederland. Een Golf GTI kost EUR 31.500 en is het koopje in autoland, zeker voor wat ie standaard biedt (daar valt overigens xenon niet onder). Een R20 is natuurlijk nooit 13k waard. Je kunt een uur lullen, maar zoveel meer biedt die auto niet. Dat de auto an sich voor 43k veel biedt is een feit, maar dat feit wordt puur veroorzaakt door het dure spul van het topsegment.
Een Golf R20 voor 43k zit wel tutto completto vol met allemaal opties. Zo bekeken is het gewoon NIET veel geld. En Tom, een 6-cilinder BMW begint echt niet bij 43k, althans wel in crisis uitvoering, maar alleen sportstoelen en vol airco duwen de prijs omhoog. De echte BMW fun begint minimaal bij 50.000. In zoverre is een R20 gewoon een koopje. Zeker om het AWD biedt en bij BMW moet je dan al snel de 330xi hebben.
Maar even terug naar de R20. Hoe goedkoop deze ook is, hij is gewoon VEEEEL te duur voor wat ie biedt afgezet tegen de GTI. 13k

Dat is niet te behapstukken. De R32 had tenminste een 6-cilinder, daar verklaar je een hoop mee. Vroeger kostte een 6-cilinder immers behoorlijk meer dan de 4-cilinder varianten (denk aan Vectra V6, Mondeo V6, Alfa V6 etc etc). Dus 13k voor de R32 t.o.v. de GTI is niet heel vreemd. Maar nu is het gewoon te veel.
Wat betreft de discussie Porsche en M. Voor mij (en velen met mij) is er niets meer nodig dan een Porsche Carrera. Een Carrera S is nog wat fraaier, maar een standaard Porsche is gewoon subliem. Daar kan op zich geen M tegenop.
Iedereen die denkt dat een M net zo sportief is als een Porsche moet gewoon even naar een circuit gaan. Laten we de Nürburgring maar eens nemen. Men neme een Porsche Carrera en een BMW E90 M3. We rijden 3 rondjes. De BMW heeft nieuwe remmen nodig. De Porsche rijdt er nog gewoon 30.
Einde discussie over sportiviteit.
Hard vooruit gaan is leuk, maar als je niet kan remmen heb je er niets aan. Dus M is puur voor Nederland, maar NIET voor het circuit. Laat niemand dan nog het lef hebben om een M met een Porsche te vergelijken (met uitzondering van het uiterlijk). Als iemand hier iets tegenin te brengen heeft hoor ik het graag

Let wel: dit zegt niets over waarom je een M boven een Porsche zou verkiezen, daar zijn 1000 redenen voor te bedenken).