Tom schreef:Een 997 Carrera heeft 345pk, weegt 165kg minder, doet 0-100 in dezelfde tijd als de M3, topsnelheid is hoger.
Standaard uitrusting van een 997 is ook bi-xenon, 18 inch, leren bekleding, geluidssysteem met 9 speakers, schermpje in middenconsole, climate control.
Natuurlijk kun je er nog voor duizenden euro's opties op aanvinken (wat em vast nog veel mooier maakt) maar als ik het zo zie vind ik een standaard 997 alles behalve een schrale uitvoering.
M3 is koning en standaard 997 is prut want het is geen GT3 RS
Als ze een versie boven de GT3 RS uitbrengen, laten we zeggen een GT3 RS Clubsport, dan is de GT3 RS zeker prut

Beetje getriggerd door deze post ben ik eens gaan vergelijken.
In eerste instantie denk je goh wat is de standaard e92 M3 duur met 111000 euro, oke daar zit ongeveer 10000 slurptax belasting bij in, maar in vergelijk tov van de e46 M3 indertijd die op iets van 85000 zat een forse meerprijs. Maar de uitrusting is ook veel uitgebreider, zoals volleer, satnav en nog wat dingetjes.
In 2e instantie denk je, goh wat is een 911 goedkoop tov een M3. Slechts een 7000 euro duurder, ongeveer 118000 euro. Best wel compleet, maar ga je na rekenen, dan ben je 10000 euro kwijt aan opties die standaard op een M3 coupe zitten.
Onder de streep in exact vergeijk zit de 911 basismodel op 128000 euro, en dat is ineens 17000 euro meer dan de M3. Nu kun je best leven zonder Leer, satnav, ect. Maar een 911 zonder die dingen ligt ook weer erg beroerd in de 2e hands markt.. en die 10000 euro die je nu bespaart daar word je weer mee gestraft als je hem straks wilt inruilen.
Al met al vind ik een verschil van 17000 euro toch behoorlijk om deze modellen tegen over mekaar te zetten als concurrenten.
Ik heb geen idee welke van de 2 de betere of fijnere auto is. Gevoelsmatig kies ik de M3, gewoon omdat ik een BMW man ben een geen Porsche man. Maar de Porsche zal zeker geen stakker zijn.
Bne het wel met Tom eens, je hoeft geen GT3 te kopen om echt van een echte Porsche te genieten. Maar dan kom je bij punt 2 hoe geniet je van een Porsche ?
Ik sprak vorige week een makelaar, jonger dan mij. .ergens begin 30.. had een 996, nette auto maar redelijk basis.. gekocht voor rond de 40000 euro. Hij gaf aan dat hij nergens maar dan ook nergens zakelijk met die Porsche kon voorrijden. Met zijn 535d die 70000 euro had gekost was het geen probleem maar de 911 werkte als een lap op een jaloerse rode stier. Had hem al klandizie gekost en nu reed ie er alleen nog maar zuiver prive in. En dan nog had ie steeds het gevoel dat hij zijn aankoop moest verdedigen.. Want een Porsche 911.. dat was toch wel een patsers auto..
En dan hebben we het over een 8 jaar oude 911

nog goedkoper dan een aangklede 118d ..
En dan kom je op het punt, waar kun je in Nederland, waar daar leven we tenslotte beter mee voor de dag komen..helemaal als het zakelijk is... een Porsche 911 of een BMW M3 ? Waarvan een sedan helemaal een safe choice is.. nou niet moeilijk te raden natuurlijk de M3.
Dat merk ik met mijn M5 wel.. eigenlijk niemand die aanstoot geeft aan die auto. Dat is het mooie van een M3 sedan of coupe.. maar ook de M5 je kunt redelijk incognito toch optimaal genieten van je auto.
Een Porsche rijder kiest er voor om een ander te laten zien dat hij een Porsche rijd.. en dat bedoel ik absoluut niet negatief, een BMW M rijder kiest voor een M om zichzelf te laten zien dat hij een M rijd, en dat is net zo min negatief bedoeld, anders reed ik immers geen M.