Prijzen van topmodellen door het plafond?

Dit is ons algemene autoforum.
Rupie

Re: Prijzen van topmodellen door het plafond?

Bericht door Rupie » 30 sep 2009, 11:12

Yeah, kick ass met blijdschap. Dikke 5 serie? Je hebt er zeker een 2.2 liter 6 cilinder in hangen? Lachtertje! Wat doen die sportstoelen in jouw auto eigenlijk Allen?! :twisted:

Hoe dik een auto moet zijn is heel persoonlijk. De een vindt leer een must, de ander navi en als je uit Macedonië komt xenon. Xenon heb ik echt niet gemist op de 130i, maar als er geen sportstoelen in zitten wordt het wel een no go. Maar inderdaad, wat is de DF norm? :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 30 sep 2009, 11:14

Oh ja, die heb ik ook nog. :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 sep 2009, 11:38

Niet normaal meer, wat een avondje Doutze kost... :bag:

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 sep 2009, 11:38

Helaas moeten we deze discussie voeren over de consumentenprijzen, omdat we die nu eenmaal moeten betalen.

Maar haal de belastingen er eens af. Ik heb wel eens met verbazing gekeken hoe "weinig" een moderne auto full options oplevert voor de fabrikant. Die jongens moeten het echt hebben van de grote aantallen, anders overleven ze niet.

En dat een basismodel (bijna) hetzelfde rijdt als een topversie, dat is gelul 1e klas. Je kan een Leon I 1.4 totaal niet vergelijken met mijn Leon I 2.8. En dat gaat ook op voor een 316 versus M3 of A4 105pk 1.9TDi versus S4 ...

Dat de prijzen voor topmodellen exponentieel stijgen ligt voor een heel klein deel aan de allernieuwste technologiën, maar voor het grootste deel aan het Nederlandse belastingregime en de kooldioxide hype met de daaraan gekoppelde taxen.

Stephan

RVV

Bericht door RVV » 30 sep 2009, 11:45

Marc RS4 schreef:
Misschien heb ik het geod gedaan misschien niet,dat zie ik dan wel weer.
Zolang JIJ er tevreden over bent heb je het goed gedaan, daarbij is de zelfs de standaard R32 gewoon een hele dikke bak. Af en toe zie ik ze en ze vallen positief op ! Ondanks dat je nu al weer de VI hebt komt de R32 IV bij mij niet gedateerd over zoals bv een e46.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 sep 2009, 12:36

Femme schreef:
Tom schreef:
Wouter81 schreef:Mja, het is duur maar vind het vergeleken met de rest ook weer niet absurd.
)
Het gaat mij ook niet alleen bang for buck want dan winnen dergelijke topmodellen wel. Ook qua prestaties winnen ze vaak.

Maar meer dat ze qua basis nog steeds veel delen met het instapmodel. Hoeveel poespas ze er ook op-/aanhangen, op een gegeven moment zit een model in het vaarwater van een auto die op een bepaalde manier toch een klasse hoger is. Een Golf van 43k zit alweer in het vaarwater van BMW met 6 cilindermotoren. Een M3 zit (inmiddels) in het vaarwater van Porsche dat voor mij meer motorsport is dan een (in de basis) 3 serie met sportieve motor.
De uitstraling van een auto wordt mijn inziens voor 90 procent bepaald door de aankleding ipv de carrosserievorm. Een dikke M3 van 110K vind ik specialer dan een 911 van 118K in crisisuitvoering. Voor de betere uitvoeringen zoals de 4S met dikke wielkasten ga je ook weer zo naar 150K waarmee het ding zich in een ander league als de M3 plaatst.

Een RS6 met brede wielkasten, 20 inch velgen, breed rubber, enorme remmen, laag onderstel, volleder interieur, RS6-sportstoelen en led-kermisverlichting is een compleet andere auto dan de basis A6 van 42K.

Een Quattroporte zal standaard ook niet alles aan boord hebben wat de koper in deze klasse van een auto verwacht. Tussen de basisversie en de Executive GT zit een prijsverschil van 13K.

Ik ben ooit actief geweest op het Autoweekforum. Daar werd steevast de voorkeur gegeven aan een grotere auto, dus bijv. een kale 5-serie verkiezen boven een goed uitgeruste 3-serie, omdat de grote auto 'meer auto' zou zijn. Ik heb wel eens in een kale 5-serie gereden en kan je verzekeren dat het gewoon een hok is dat mij niet het premiumgevoel deed beleven. Niet te vergelijken met een M5 (of een andere 5-serie met een mooie aankleding).

BMW laat ook bewust de finesses weg uit de crisisuitvoering. Zou heeft mijn 330i wel anti-aliasing in de display in het tellerhuis maar hebben eenvoudigere 3- en 1-series blokkerige pixels die een goedkopere indruk achterlaten. Het is allemaal een bewuste strategie. De 3-serie rijder die 20K aan opties uitgeeft heeft het gevoel dat hij in een superieure auto rondrijdt die een klasse hoger is dan de crisis-dreiers van de rest van de wereld en de rijder van een crisis dreier is trots dat hij eindelijk een echte 3-serie rijdt.
Klasse verhaal, niks meer aan toe te voegen, topmarketing van fabrikanten!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 sep 2009, 12:47

Dus toch..................hoe meer opties, hoe meer auto................... :mrgreen:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 30 sep 2009, 13:03

Even voor de vorm.. maar een Golf R heeft het S3 blok dus met grotere turbo (met chip zo richting 300pk)

Tom

Bericht door Tom » 30 sep 2009, 13:05

Een 997 Carrera heeft 345pk, weegt 165kg minder, doet 0-100 in dezelfde tijd als de M3, topsnelheid is hoger.
Standaard uitrusting van een 997 is ook bi-xenon, 18 inch, leren bekleding, geluidssysteem met 9 speakers, schermpje in middenconsole, climate control.
Natuurlijk kun je er nog voor duizenden euro's opties op aanvinken (wat em vast nog veel mooier maakt) maar als ik het zo zie vind ik een standaard 997 alles behalve een schrale uitvoering.
M3 is koning en standaard 997 is prut want het is geen GT3 RS :roll:
Als ze een versie boven de GT3 RS uitbrengen, laten we zeggen een GT3 RS Clubsport, dan is de GT3 RS zeker prut :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 30 sep 2009, 13:10

Mini Works kost kaal toch ook al bijna 41k... :hmmm:

Harrie

Bericht door Harrie » 30 sep 2009, 13:11

Hans GP schreef:Even voor de vorm.. maar een Golf R heeft het S3 blok dus met grotere turbo (met chip zo richting 300pk)
Met chip zonder probleem OVER de 300 pk heen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 30 sep 2009, 13:24

JP schreef:Mini Works kost kaal toch ook al bijna 41k... :hmmm:
Paar jaar geleden stond er een gele MINI Cooper S cabrio op de RAI met een prijskaartje van 52.000 euro.
Voor dat geld zaten er wel wat Works goodies op 8)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 30 sep 2009, 13:30

Net als met de GTR Vspec zeg maar allemaal qua prijs.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 30 sep 2009, 13:36

Prijsverschil tussen een SL63 AMG en SL65 AMG....102.612,- euro :shock:

213.892,- vs 316.504,-
V8 vs V12
525pk vs 612pk
630Nm vs 1000Nm
0>100 4,6 sec. vs 4,2 sec.
250 km/u vs 250 km/u

standaarduitrusting op parkeersensoren (achter) na identiek

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 sep 2009, 14:35

Tom schreef:Een 997 Carrera heeft 345pk, weegt 165kg minder, doet 0-100 in dezelfde tijd als de M3, topsnelheid is hoger.
Standaard uitrusting van een 997 is ook bi-xenon, 18 inch, leren bekleding, geluidssysteem met 9 speakers, schermpje in middenconsole, climate control.
Natuurlijk kun je er nog voor duizenden euro's opties op aanvinken (wat em vast nog veel mooier maakt) maar als ik het zo zie vind ik een standaard 997 alles behalve een schrale uitvoering.
Als ze een versie boven de GT3 RS uitbrengen, laten we zeggen een GT3 RS Clubsport, dan is de GT3 RS zeker prut :mrgreen:

Niet zeuren en mauwen Tom, beide rijden, dan pas oordelen. Ik heb vorig jaar zomer een Mk 1 997S 355pk gereden omdat dat mij wel wat leek, de M3 is in 'alles' beter en vooral sneller.... ook in FUN weggedrag(sperdiff waar dan?), behalve remmen en afwerking...

Dus.

Tom

Bericht door Tom » 30 sep 2009, 14:58

Robin schreef:

Niet zeuren en mauwen Tom, beide rijden, dan pas oordelen. Ik heb vorig jaar zomer een Mk 1 997S 355pk gereden omdat dat mij wel wat leek, de M3 is in 'alles' beter en vooral sneller.... ook in FUN weggedrag(sperdiff waar dan?), behalve remmen en afwerking...

Dus.
Op je teentjes getrapt? :lol:
Je hoeft jouw keus niet te verdedigen. vraag ik niet om. zeg alleen dat een M3 intussen ook in het vaarwater zit van een 997. Iemand die nu een sportieve auto zoekt die gewoon dagelijks bruikbaar is maar ook na een dag werken een avondje te knallen kan met 120k op zak bij beide merken terecht. Met de E46 destijds was Porsche niet echt een alternatief. Dat jij met een 997 ging proefrijden zegt toch al genoeg... dat je uiteindelijke keus op een M3 is gevallen dat kan. zul je prima redenen voor hebben.

RVV

Bericht door RVV » 30 sep 2009, 15:53

Tom schreef:Een 997 Carrera heeft 345pk, weegt 165kg minder, doet 0-100 in dezelfde tijd als de M3, topsnelheid is hoger.

Beetje getriggerd door deze post ben ik eens gaan vergelijken.

In eerste instantie denk je goh wat is de standaard e92 M3 duur met 111000 euro, oke daar zit ongeveer 10000 slurptax belasting bij in, maar in vergelijk tov van de e46 M3 indertijd die op iets van 85000 zat een forse meerprijs. Maar de uitrusting is ook veel uitgebreider, zoals volleer, satnav en nog wat dingetjes.

In 2e instantie denk je, goh wat is een 911 goedkoop tov een M3. Slechts een 7000 euro duurder, ongeveer 118000 euro. Best wel compleet, maar ga je na rekenen, dan ben je 10000 euro kwijt aan opties die standaard op een M3 coupe zitten.

Onder de streep in exact vergeijk zit de 911 basismodel op 128000 euro, en dat is ineens 17000 euro meer dan de M3. Nu kun je best leven zonder Leer, satnav, ect. Maar een 911 zonder die dingen ligt ook weer erg beroerd in de 2e hands markt.. en die 10000 euro die je nu bespaart daar word je weer mee gestraft als je hem straks wilt inruilen.

Al met al vind ik een verschil van 17000 euro toch behoorlijk om deze modellen tegen over mekaar te zetten als concurrenten.

Ik heb geen idee welke van de 2 de betere of fijnere auto is. Gevoelsmatig kies ik de M3, gewoon omdat ik een BMW man ben een geen Porsche man. Maar de Porsche zal zeker geen stakker zijn.

Bne het wel met Tom eens, je hoeft geen GT3 te kopen om echt van een echte Porsche te genieten. Maar dan kom je bij punt 2 hoe geniet je van een Porsche ?

Ik sprak vorige week een makelaar, jonger dan mij. .ergens begin 30.. had een 996, nette auto maar redelijk basis.. gekocht voor rond de 40000 euro. Hij gaf aan dat hij nergens maar dan ook nergens zakelijk met die Porsche kon voorrijden. Met zijn 535d die 70000 euro had gekost was het geen probleem maar de 911 werkte als een lap op een jaloerse rode stier. Had hem al klandizie gekost en nu reed ie er alleen nog maar zuiver prive in. En dan nog had ie steeds het gevoel dat hij zijn aankoop moest verdedigen.. Want een Porsche 911.. dat was toch wel een patsers auto..

En dan hebben we het over een 8 jaar oude 911 :roll: nog goedkoper dan een aangklede 118d ..

En dan kom je op het punt, waar kun je in Nederland, waar daar leven we tenslotte beter mee voor de dag komen..helemaal als het zakelijk is... een Porsche 911 of een BMW M3 ? Waarvan een sedan helemaal een safe choice is.. nou niet moeilijk te raden natuurlijk de M3.

Dat merk ik met mijn M5 wel.. eigenlijk niemand die aanstoot geeft aan die auto. Dat is het mooie van een M3 sedan of coupe.. maar ook de M5 je kunt redelijk incognito toch optimaal genieten van je auto.

Een Porsche rijder kiest er voor om een ander te laten zien dat hij een Porsche rijd.. en dat bedoel ik absoluut niet negatief, een BMW M rijder kiest voor een M om zichzelf te laten zien dat hij een M rijd, en dat is net zo min negatief bedoeld, anders reed ik immers geen M.

Luco

Bericht door Luco » 30 sep 2009, 16:03

Harrie schreef:
Hans GP schreef:Even voor de vorm.. maar een Golf R heeft het S3 blok dus met grotere turbo (met chip zo richting 300pk)
Met chip zonder probleem OVER de 300 pk heen.
Ja en dan krijg je problemen met de brandstoftoevoer :bag: :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 sep 2009, 16:05

+1 Rico

In Nederland vooral low profile....................steek je kop hier ook eens boven het maaiveld uit (op welk vlak dan ook), je kop wordt hier genadeloos op het hakblok gelegd..........

Daarom zeker geen Porker voor mij (waarbij ik niets afdoe aan de kwaliteiten van dit merk), bovendien vind ik het uiterlijk niet mijn ding.

Gisteren toevallig een s bij Kroymans op de site gekeken, staat een hagelnieuwe V8 Vantage 4,7, met 420 paarden, voor een trotse €175.000,-- ................toen dacht ik, zou ik daar nu de M3 voor inruilen? Ik heb niet lang nagedacht, buiten het uiterlijk dat fenomenaal is, biedt het aan power veel van hetzelfde, krijg ik er veredelde en duur betaalde Ford knopjes voor terug, een toerenteller die de verkeerde kant op draait ( das niet handig als je van toeren maken houdt :mrgreen: ) Low profile is ie ook bepaald niet. Kortom; te duur speeltje voor wat ie daadwerkelijk te bieden heeft.....................

Roman

Bericht door Roman » 30 sep 2009, 16:08

In NL word je gewoon bij het belachelijke af genaaid. Die Focus RS staat in Spanje voor 33.000 euro in de prijslijst bijvoorbeeld.

Dat is wel een HEEL groot verschil.

Luco

Bericht door Luco » 30 sep 2009, 16:09

Een Porsche rijder kiest er voor om een ander te laten zien dat hij een Porsche rijd.. en dat bedoel ik absoluut niet negatief, een BMW M rijder kiest voor een M om zichzelf te laten zien dat hij een M rijd, en dat is net zo min negatief bedoeld, anders reed ik immers geen M.
Wat een onzin zeg, er zijn porsche rijders die hem rijden omdat ze dat zelf willen.
Er zijn ook zat M3/5 rijders die hem kopen om aan de buitenwacht te laten zien dat ze hem kunnen betalen.

Patsers en liefhebbers heb je bij alle auto's in de duurdere segmenten, dat is niet merkafhankelijk.

Luco

Bericht door Luco » 30 sep 2009, 16:10

Roman schreef:In NL word je gewoon bij het belachelijke af genaaid. Die Focus RS staat in Spanje voor 33.000 euro in de prijslijst bijvoorbeeld.

Dat is wel een HEEL groot verschil.

tweede huis in spanje en bespaart op de auto :mrgreen: :beer:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 30 sep 2009, 16:11

Ook de Leon Cupra heeft dit blok.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 30 sep 2009, 16:13

Rico schreef:

Beetje getriggerd door deze post ben ik eens gaan vergelijken.

In eerste instantie denk je goh wat is de standaard e92 M3 duur met 111000 euro, oke daar zit ongeveer 10000 slurptax belasting bij in, maar in vergelijk tov van de e46 M3 indertijd die op iets van 85000 zat een forse meerprijs. Maar de uitrusting is ook veel uitgebreider, zoals volleer, satnav en nog wat dingetjes.

In 2e instantie denk je, goh wat is een 911 goedkoop tov een M3. Slechts een 7000 euro duurder, ongeveer 118000 euro. Best wel compleet, maar ga je na rekenen, dan ben je 10000 euro kwijt aan opties die standaard op een M3 coupe zitten.

Onder de streep in exact vergeijk zit de 911 basismodel op 128000 euro, en dat is ineens 17000 euro meer dan de M3. Nu kun je best leven zonder Leer, satnav, ect. Maar een 911 zonder die dingen ligt ook weer erg beroerd in de 2e hands markt.. en die 10000 euro die je nu bespaart daar word je weer mee gestraft als je hem straks wilt inruilen.

Al met al vind ik een verschil van 17000 euro toch behoorlijk om deze modellen tegen over mekaar te zetten als concurrenten.

Ik heb geen idee welke van de 2 de betere of fijnere auto is. Gevoelsmatig kies ik de M3, gewoon omdat ik een BMW man ben een geen Porsche man. Maar de Porsche zal zeker geen stakker zijn.

Bne het wel met Tom eens, je hoeft geen GT3 te kopen om echt van een echte Porsche te genieten. Maar dan kom je bij punt 2 hoe geniet je van een Porsche ?

Ik sprak vorige week een makelaar, jonger dan mij. .ergens begin 30.. had een 996, nette auto maar redelijk basis.. gekocht voor rond de 40000 euro. Hij gaf aan dat hij nergens maar dan ook nergens zakelijk met die Porsche kon voorrijden. Met zijn 535d die 70000 euro had gekost was het geen probleem maar de 911 werkte als een lap op een jaloerse rode stier. Had hem al klandizie gekocht en nu reed ie er alleen nog maar zuiver prive in. En dan nog had ie steeds het gevoel dat hij zijn aankoop moest verdedigen.. Want een Porsche 911.. dat was toch wel een patsers auto..

En dan hebben we het over een 8 jaar oude 911 :roll: nog goedkoper dan een aangklede 118d ..

En dan kom je op het punt, waar kun je in Nederland, waar daar leven we tenslotte beter mee voor de dag komen..helemaal als het zakelijk is... een Porsche 911 of een BMW M3 ? Waarvan een sedan helemaal een safe choice is.. nou niet moeilijk te raden natuurlijk de M3.

Dat merk ik met mijn M5 wel.. eigenlijk niemand die aanstoot geeft aan die auto. Dat is het mooie van een M3 sedan of coupe.. maar ook de M5 je kunt redelijk incognito toch optimaal genieten van je auto.

Kortom een topmodel is al snel 2x de prijs van de basisuitvoering dus zo ook bij een Golf R en bij Mini, Audi etc.. heeft ook met de ontwikkeling te maken veel minder produktie (kwa bumpers en dergelijke) weet je wat een mal kost van een bumper? Het is wel weer jammer van Nederland idd dat je niet gewoon met je 911 van 8jaar oud voor de deur kan komen rijden, maar in welk land is dat anders?
Soms als ik met de Mini GP voor kom rijden zien je ze al kijken.. schijt aan tegenwoordig ik koop gewoon wat ik leuk vind!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 sep 2009, 16:17

romo schreef:+1 Rico

In Nederland vooral low profile....................steek je kop hier ook eens boven het maaiveld uit (op welk vlak dan ook), je kop wordt hier genadeloos op het hakblok gelegd..........

Daarom zeker geen Porker voor mij (waarbij ik niets afdoe aan de kwaliteiten van dit merk), bovendien vind ik het uiterlijk niet mijn ding.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=16175" onclick="window.open(this.href);return false;

:angel:

Plaats reactie