M5's en 130i's zijn uit! E36 M3........Natuurlijk

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Riceaux

Re: M5's en 130i's zijn uit! E36 M3........Natuurlijk

Bericht door Riceaux » 24 sep 2009, 21:13

Dat is ook de reden dat ik een motor wil, een auto die zo snel gaat kan ik de komende tijd toch niet betalen. ;) Maar het is inderdaad wel iets gevaarlijker. Haha, Ellerhuizen is wel een leuke weg om te rijden :D Heb me voorgesteld hoor. ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 sep 2009, 21:21

:thumbup:

Kijk maar uit met die motor :wink:

Niels

Bericht door Niels » 27 sep 2009, 21:33

Nou de eerste 500km zit er op, ik had beter een diesel kunnen kopen :mrgreen: De auto bevalt me perfect en ik heb er echt plezier aan :banaan:

Vandaag het nieuwe stuur er in gezet en daarvoor moest ik helaas de plastic kapjes van het oude stuur overzetten maar die hadden er niet zoveel zin in. Morgen dus ff naar de dealer. Op zich was het vrij eenvoudig om te doen.

Het verbruik valt me 100% mee. Als het blok warm is en de situatie leent zich ervoor dan tik ik toch wel even 7600RPM aan als het kan. De M3 scoort gemiddeld 1 op 9 met mijn rijstijl :clap: Er zat ook wel wat snelweg bij maar het verbruik van de Z3 was 1 op bijna 10 en werd vrijwel altijd laag in toeren gereden.

Een van de voorste schokdemper zweet iets en het is dus een kwestie van tijd voordat het spul vervangen moet worden. Ik ben nu wat aan het rondneuzen op ebay e.d. maar weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet nemen. Op zich bevalt de hoogte van de auto me goed en qua comfort wil ik ook niet te veel inleveren :hmmm:

Voor mijn gevoel zit er wat ruimte op de aandrijflijn en ik verdenk het diff. Bij de koppeling wat minder mooi op laten komen bonkt het wat en ook als je b.v. in z'n 1 of 2 ff gas geeft en op de motor afremt. Er is ook al een kruiskoppeling vervangen volgens de rekeningen dus het was de vorige eigenaar waarschijnlijk ook al op gevallen :wink: Als vergelijkingsmateriaal heb ik alleen de 320D met bijna 3 ton op de teller en die heeft dit niet maar misschien dat het M3 eigen is :?:

Dus naast het opfrissen van het interieur wordt de lijst eventueel verlengt met het opfrissen van het onderstel en aandrijflijn.

Heeft iemand een idee wat het reviseren van een diff kost?

Jeroen

Bericht door Jeroen » 27 sep 2009, 21:37

Maar waarom zou het diff gereviseerd moeten worden? Als er speling op de aandrijflijn zit, zou ik eerder een hardyschijf verdenken. Dat komt ook meer overeen met het bonken wat jij beschrijft.

Niels

Bericht door Niels » 27 sep 2009, 21:39

Aangezien er al een kruiskoppeling vervangen is denk ik dat de hardy ook wel vervangen zou zijn als die niet fris meer was. Dit is visueel toch wel te zien bij zo'n ding?

Liever een hardy vervangen dan een diff revisie natuurlijk :wink: Ik draai em er ook niet klakkeloos onderweg hoor, eerst zeker weten natuurlijk.

Knot

Bericht door Knot » 27 sep 2009, 21:45

Hardy kan je makkelijk zijn, of ding is glanzend van schoonheid of mat en ingescheurd, althans dat zijn mijn ervaringen. Zelfde met een motorsteun, je ziet dat ie ok is of je ziet haarscheurtjes of zelfs erger.

De 328 heeft nu ook zoiets, bij wat onsoepel overschakelen (omdat je er soms niet helemaal bij bent met je hoofd) hoor je wat bijgeluiden. En ook mijn hardy ziet er perfect uit en het diff is gereviseerd in maart. Kan vanalles zijn, ook de bak. Gewoon zo soepel mogelijk rijden en als je het dan niet hoort zou ik me er niet te druk over maken.

Verbruik is een lachertje hoor... weet je wel waar het gas zit??? Ik deed gemiddeld 1 op 6 met de GT man! En dat berekend over 12.000km :)

Niels

Bericht door Niels » 27 sep 2009, 22:02

Wat kostte de revisie Knot (eventueel per pb) en waar heb je dat laten doen?

Binnenkort de auto maar ff op de brug bij m'n prive monteur. Even nieuwe 10W60 TWS erin en gewoon even wat dingen bij langs om te bekijk zoals de hardy.

1 op 9 is netjes hè :D Waar het gas precies zit weet ik niet helemaal 100% maar de toerenbegrenzer ligt volgens mij op 7800RPM :hosanna: Van de 500km was de helft snelweg en dan draait ie mooi laag in toeren met z'n 6. Zal vast helpen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 27 sep 2009, 23:15

Echt supermooie ///M Niels :D

Die Hartge demper staat ook gewoon perfect, loopt met de lijn van de diffusor mee. GT vleugel staat em ook supergoed net als de GT hoeken :)

Niels

Bericht door Niels » 14 mar 2010, 21:21

Erik dB schreef:**kaapt draadje even**

Hoe bevalt ie eigenlijk Niels?
De M3 bevalt op zich heel erg goed. Van de winter de accu eens leeg gehad na een maand stilstaan ofzo maar voor de rest tot op heden probleemloos. Ook begin ik wat aan het ontwerp te wennen al haalt ie het niet bij een Z3 coupe natuurlijk. Lelijk vind ik em al lang niet meer :D Het totaalpakket is onovertroffen imho. Kofferbak vol laden bij de Appie om vervolgens de GTI brigade helemaal naar huis te rijden en uiteindelijk zowat 1 op 10 halen. Wat dat betreft echt een topding :thumbup:

Een minpunt vind ik nog steeds de zitpositie maar dat kan ook komen omdat er een E46 als daily staat.
Inmiddels zit er wel een nieuw stuur in en is het Koni onderstel wat ik van Joy heb overgenomen eronder gezet. Rijdt een stuk strakker maar nog redelijk comfi op de grote weg. Moet nog maar ff blijven deze :wink:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 mei 2010, 10:42

Ik kan inmiddels bevestigen dat de auto niet van een begrenzer voorzien lijkt te zijn... oh, en dat een 335d touring met (optische) Performance-goodies het onderspit delft op hoge snelheid. :angel:

Tristan

Bericht door Tristan » 19 mei 2010, 10:50

Diesels moeten het niet hebben van hoge snelheden. Voorbeeld: ik reed met mijn 123d van ca. 120 km/u tot 200 km/u weg van Steven N's E36 325i Coupe. Daarna liep hij weer vrolijk in. Komt gewoon door gebrek aan vernogen in hogere toeren. Meer vermogen in hogere toeren = hogere topsnelheid.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 19 mei 2010, 10:56

Wil het draadje niet kapen maar hier wel graag even op inhaken;
Tristan schreef:Meer vermogen in hogere toeren = hogere topsnelheid.
Kun je dit echt zo 'plat' opvatten?

Tristan

Bericht door Tristan » 19 mei 2010, 11:07

Weet niet of je het zo plat kan opvatten, topsnelheid heeft veel factoren die met zich meebrengen maar mijn ervaring is dat diesels geen hoge top hebben. Bedoel, een E36 325i heeft een hogere topsnelheid dan mijn 123d maar heeft ca. 11pk minder. Bij de 123d zakt het vermogen in aan het einde van het toerenbereik, bij de 325i krijg hij alleen maar meer vermogen als hij meer toeren draait.

Edit: eigenlijk had ik moeten zeggen: hoe meer vermogen bij hogere rpm = hogere topsnelheid. :wink:

Roman S.

Bericht door Roman S. » 19 mei 2010, 11:13

Ik rijd nu namelijk een redelijk hoogtoerige auto (8800rpm) met iets meer pk (maar minder koppel) dan mijn vorige auto (325i). Ook is deze auto lichter dan mijn vorige auto en dus in theorie sneller.. toch was m'n 325i voor m'n gevoel sneller boven de 200. Vandaar.
Tristan schreef:topsnelheid heeft veel factoren die met zich meebrengen
Maar daar is natuurlijk eigenlijk alles al mee gezegd.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 19 mei 2010, 11:26

Als de vermogenscurve maar gunstig is tov de luchtweerstand toch? :hmmm:

Niels

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 15:47

Vermogen is kracht die nodig is om een afgelegde weg per tijdseenheid af te leggen en daarmee direkt gerelateerd aan topsnelheid (gaat immers om afgelegde weg per tijdseenheid). D.w.z. eenzelfde auto met twee verschillende motoren (diesel vs. benzine) met wel hetzelfde vermogen hebben een nagenoeg even hoge topsnelheid.

Onafhankelijk van het type en model auto hangt topsnelheid ook af van luchtweerstand x frontoppervlak en zaken zoals eindoverbrenging en vermogenskromme van de auto.

Maar vrij gemakkelijk 285 halen in een ouwe M3 vind ik zo gek nog niet :hosanna:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 mei 2010, 16:22

Die ouwe frikandel (zoals ik laatst hoorde) wilde nog wel meer, maar dan graag op een vrije driebaanssnelweg... 8)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 19 mei 2010, 17:21

Niels schreef:Vermogen is kracht die nodig is om een afgelegde weg per tijdseenheid af te leggen en daarmee direkt gerelateerd aan topsnelheid (gaat immers om afgelegde weg per tijdseenheid). D.w.z. eenzelfde auto met twee verschillende motoren (diesel vs. benzine) met wel hetzelfde vermogen hebben een nagenoeg even hoge topsnelheid.

Onafhankelijk van het type en model auto hangt topsnelheid ook af van luchtweerstand x frontoppervlak en zaken zoals eindoverbrenging en vermogenskromme van de auto.

Maar vrij gemakkelijk 285 halen in een ouwe M3 vind ik zo gek nog niet :hosanna:
Het benodigde vermogen om de luchtweerstand te overwinnen is 1/2*Cw*frontaal oppervlak*luchtdichtheid(+/- 1,3)*V^3
Dus de snelheid speelt een veel belangrijkere rol dan de andere zaken, vandaar dat inderdaad topsnelheden nooit zover uit elkaar liggen.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 19 mei 2010, 17:24

Martijn Koevoets schreef:Ik kan inmiddels bevestigen dat de auto niet van een begrenzer voorzien lijkt te zijn... oh, en dat een 335d touring met (optische) Performance-goodies het onderspit delft op hoge snelheid. :angel:
Dat was toch al bekend? Zelf met motorische tuning delft een 335d touring het onderspit :mrgreen:

Maar vertel je ervaring eens wat uitgebreider!

Roman S.

Bericht door Roman S. » 19 mei 2010, 18:06

Niels v D schreef: Het benodigde vermogen om de luchtweerstand te overwinnen is 1/2*Cw*frontaal oppervlak*luchtdichtheid(+/- 1,3)*V^3
Dus de snelheid speelt een veel belangrijkere rol dan de andere zaken, vandaar dat inderdaad topsnelheden nooit zover uit elkaar liggen.
Wat wil je hiermee zeggen? Ik snap niet echt wat je bedoelt :hmmm:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 mei 2010, 11:49

Erik K. schreef:Maar vertel je ervaring eens wat uitgebreider!
Niels had mij gevraagd om mee te gaan om z'n nieuwe gezinscontainer op te halen in Hamburg, omdat ik in de buurt woon, aardig Duits spreek en het geen ramp vind om in een M3 van Hamburg naar Groningen te rijden. 8) Op de terugweg was het 1 en al Baustelle, overal max 80/100/120 tot na Oldenburg. Daarna wat onbegrensde stukken, maar het was rond een uur of 5 's avonds, dus vrij druk op de weg. Ik ben nog altijd van mening dat je andermans spullen netjes dient te behandelen, dus bleef met 160 oid achter Niels in z'n nieuwe V70 hangen. :angel:

Op een gegeven moment gingen we bij Westerstede van de Autobahn af om even een Schnitzel te eten. Onder het eten gaf Niels aan verbaasd te zijn dat ik niet even een Oettinger/ABT-Audi A4 opduwde, waarop ik aangaf braaf te willen doen in zijn auto. Niels gaf echter aan dattie het geen probleem vond als ik em ff flink opentrok... 8)

Na het diner draaiden we de Autobahn weer op en zag ik in een 120-stuk een witte E91 aanhaken met Performance voorbumper, ik vermoedde een 335i. Bij het naderen van het einde-120-bord ging ik er dus even goed voor zitten, airco op een voor mij prettige stand, stoel nog ietsje meer rechtop en alvast terug naar 4... meteen bij dat bord kwam die Duitser me voorbij en zag ik dat het een 335d was, dus meteen vol op het gas er achteraan! Die Duitser was druk aan het seinen en knipperen naar voorliggers, dus ik kon er op gepaste afstand makkelijk achteraan vliegen, een paar keer piekend bij zo'n 260 op de teller in z'n 5.

Op de heenweg was het druk genoeg om niet harder dan 200 te kunnen rijden, waarbij Niels al aan had gegeven niet te weten of z'n auto nog van de begrenzer voorzien was. In de buurt van Brinkum, net voor Leer, is de A28 vrij recht en was het ineens vrij rustig, dus toen die Duitser in z'n 335d naar rechts ging kon ik vol doorhalen... bij 270 in z'n 5, wat volgens mij de max is voor een begrensde M3, schakelde ik door naar 6 en kon het gas voor een paar km plat op de vloer... bij zo'n 285 op de teller werd het weer drukker en besloot ik dat het wel gek genoeg was, dus begaf ik me weer op de rechter rijbaan om Niels de kans te geven om in te lopen en om wat adrenaline af te bouwen. :lol:

Naar mijn gevoel was de koek nog niet op bij die 285, en kijkend naar jouw M3 is het niet onmogelijk dattie nog harder loopt. Ik vraag me wel af wat de GT-spoilers voor invloed hebben qua aerodynamica. Er hing wel een Tom Tom aan de voorruit, maar ik was iets te druk met sturen en opletten om daar naar te kunnen kijken. Zit er niet een verborgen menu met 'hoogste snelheid ooit' in? :lol:

Knot

Bericht door Knot » 24 mei 2010, 11:54

Mooi geschreven! En idd goed dat je niet standaard met andermans spul gaat knallen.

Gaat iedereen dan ineens tegen de 300 inmiddels anno 2010? 8)

Niels

Bericht door Niels » 24 mei 2010, 14:41

*Niels moest nog aardig lang 170-180 met de gezinscontainer om Martijn weer in te halen*

:mrgreen:

Opvallend is de nauwkeurigheid van de kilometerteller van de M3 trouwens. 200km/h op de teller bleek 198km/h op de navi. 285km/h op de teller is dus wel echt hard zeg maar :wink:

Maar Martijn heeft mijn vertrouwen niet beschaamd en gewoon gas gegeven :mrgreen: Als ik er geen/minder vertrouwen in had gehad dan waren we natuurlijk lekker met de 320D gegaan :wink:
Roman S. schreef:
Niels v D schreef: Het benodigde vermogen om de luchtweerstand te overwinnen is 1/2*Cw*frontaal oppervlak*luchtdichtheid(+/- 1,3)*V^3
Wat wil je hiermee zeggen? Ik snap niet echt wat je bedoelt :hmmm:
Let met name op die "tot de macht 3" bij de snelheid (V). Wil je de snelheid dus om hoog brengen dan heb je meteen veel meer vermogen nodig.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 24 mei 2010, 15:02

Mooi verhaal Martijn :thumbup:

Ik heb de teller van mijn M3 een keer zover gehad dat hij in het digitale display stond te wijzen bij de dagteller :mrgreen: Volgens mij was dat de keer dat ik 293 op de GPS ging. Ook mijn tellerafwijking is niet zo gek veel, misschien iets meer dan die van Niels maar niet veel. Zal wel net iets meer dan 300teller geweest zijn.
Maar voor dat soort snelheden heb je wel een zuchtje wind in de rug nodig, ik denk zelfs dat met een goeie windkracht 4 300 op de TomTom GPS haalbaar moet zijn.

gForce

Bericht door gForce » 08 sep 2010, 13:26

Leuk verhaal.

Ben zelf niet verder gekomen dan 270 km/h op teller. Ik vond dat trouwens snel genoeg in een "ouwe" E36.

Plaats reactie