Zomaar wat gedachten:
- Zo'n hele diepe langwerpige tuin, daar heb je niet zoveel aan. Maar het is wel wat waard inderdaad. En rustig.
- Een volgebouwde oprit bij 't andere huis, waar je net een paar stoelen kwijt kunt, maar ze weer opzij moet zetten als je je auto in/uit de garage rijdt is geen ideale tuin. En ook geen ideale oprit. Ik zou dat huis zelf om die redenen al niet eens bezichtigen.
- Beide badkamers zouden niet mijn smaak zijn, dus voor mij ook geen meerwaarde, maar bij die oude badkamer heb je meer kans met je onderhandelingen op grond van badkamerrenovatie.
- Die grote garage is ideaal voor jou denk ik. Op dat andere kavel kun je op de plek van de huidige garage tzt (of direct) nog wel wat nieuws neerzetten, zonder al teveel problemen (vergunning, ruimte). Met dank aan 't andere huis voor de inspiratie!
Zelf zou ik heel laag bieden op 't huis met slechte badkamer en net-niet ideale garage en kijken waar je op uitkomt, want ik denk dat de waardestijging daar grotere stappen maakt in de toekomst, met een grote nieuwe garage en nieuw interieur en nieuwe badkamer allemaal helemaal zoals jij dat wilt. En vooral dat laatste zal je veel meer woongenot opleveren. Die badkamer kun je eventueel later nog doen, die garage ook, maar ik zou 't echt meteen doen. En dat woongenot en je 'trots' is wellicht nog meer waard dan de waardestijging in de toekomst. Op dit moment moet je huizen kopen waar je heel lang in kunt blijven wonen. Gezien de foto van 't huis kan er nog een dakkapel op, zoals bij de buren, waardoor je een efficiente zolder krijgt. Dan is 't allemaal nieuw. Bij een bestaand huis, met al die dingen in bestaande toestand, moet je ook wijzigen, onderhouden/herstellen etc. Kost ook geld, maar vaak kijk je daar overheen (en dan blijkt de dakkapel rot te zijn qua houtwerk, kozijnen en is 't dak aan vervanging toe, wat uiteindelijk meer kost dan een nieuw dakkapelletje in deze tijden met flinke kortingen bij aannemers). Het is nu de tijd om een goeie investering te doen, dus ik wens je veel succes met je keuze.
Als jij er gelukkig mee bent, dan is 't goed. Zeker na een goede transactie.