Waar gaat het heen met "mijn" merk (BMW)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Waar gaat het heen met "mijn" merk (BMW)

Bericht door romo » 23 sep 2009, 07:21

allen schreef:Hm, die voorstelling van welk type bmw je moet rijden bij welke leeftijd en welk succes maakt mij een tikkeltje misselijk. Ik pas voor het merk bij deze...
Hopelijk zijn er dan nog merken die auto's gewoon maken voor mensen met een bepaalde smaak, los van het succes. We zien tzt wel.

Wie heeft dat hier opgemerkt?

Hans

Bericht door Hans » 23 sep 2009, 07:24

Rico schreef:Ik las laatst ergens dat BMW met een 320d gaat komen die een C02 uitstoot heeft van 109g/km ofzo.. komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling.. for god's sake.. dit zijn toch niet de berichten waar je warm van word ?
Ach, BMW heeft in de e34 tijd ook speciaal voor de Nederlandse markt een 518i gemaakt, die belastingtechnisch lekker gunstig was. Ik zie het allemaal niet zo zwart in.

frankv

Bericht door frankv » 23 sep 2009, 08:20

allen schreef:Hm, die voorstelling van welk type bmw je moet rijden bij welke leeftijd en welk succes maakt mij een tikkeltje misselijk. Ik pas voor het merk bij deze...
Hopelijk zijn er dan nog merken die auto's gewoon maken voor mensen met een bepaalde smaak, los van het succes. We zien tzt wel.
Ik snap je afkeer, maar dit is niet iets typisch voor BMW alswel Duits. Het geldt hetzelfde voor de C, E en S klasse, of voor de A4, A6 en A8. Misschien is deze cultuur ook de reden dat de "Duitse" formule werkt en de Italianen en Fransen nooit goed zijn geweest in grote auto's?

En werkt dit niet overigens ook bij ons zo? Jij kijkt heel anders naar iemand van 40 in een nieuwe 5 serie dan naar iemand van 20 in een 5 serie. Het bevestigt jouw beeld van de eerste op een hele andere manier dan jouw beeld van de tweede.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 sep 2009, 09:02

Ik vind 't allemaal wat overdreven, hoe 't nu gesteld wordt, in z'n klasse is eigenlijk elke BMW de beste(rijders)keus. En anders haal je maar wat anders. BMW te zwaar etc. Dat klopt, maar de concurrentie is vaak nog zwaarder en minder beweeglijk. Alsof Mercedes nu zo'n mooie lineup heeft:Alleen een C Klasse(en dan C 63 natuurlijk) boeit mij en zo'n SL65 AMG ding, die ik van m'n leven niet zou kopen, de rest zegt me niet veel, niet waar ik van 'droom'ofzo. Audi idem. Allemaal mooi en aardig, maar 'n (R)S5 is zo ongeveer de enige kar bij Audi die me wat doet qua, ja dat zou een opvolger kunnen zijn van de M3 bij wijze van. En die R8 V10 is wel mooi.De rest hoef ik echt niet. Net als bij het merendeel van BMW....maar om dan zo triest te gaan doen?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 sep 2009, 10:48

Ja, de wereld vergaat :mrgreen: :wink:

We zullen het wel zien, we zullen het wel beleven, maar kan het niet een beetje snel, want het leven duurt maar even......................... :wink:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 23 sep 2009, 11:07

Jeetje Rico, in welke crisis verkeer je nu weer :bag:
Geniet van het leven zolang het kan.

allen

Bericht door allen » 23 sep 2009, 11:17

@Frank: Ik doe dat niet omdat ik zelf al vanaf m'n twintiger jaren een 5 serie rijd voor de zaak. Die is niet gekocht op status maar omdat we die gewoon mooi vonden en het stiekem wat comfortabeler is als je half op de weg leeft. Status kan me gestolen worden. In dat geval had ik vorig jaar ook nooit een Speedster gekocht.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 sep 2009, 11:26

Vroeger was alles beter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, dat waren nog eens tijden.

Robin

Bericht door Robin » 23 sep 2009, 11:32

Touché @ Snipe LOL :lol:

RVV

Bericht door RVV » 23 sep 2009, 11:37

Snipe dat waren overwegend concepten, passend in het toen heersende tijdsbeeld. Nu is er sprake van een relatieve omme zwaai naar het groene rijden. Ik snap ook wel waarom, ik begrijp ook wel dat de opgelegde overheidsafspraken op mondiaal niveau doorslaggevend zijn, maar dat neemt niet weg wat ik het gewoon jammer vind.

Oja instappers zoals een 315 of 518i zijn van alle tijden, maar daar gaat dit topic niet over :wink:

Mike wil je je lullige opmerkingen voor je houden, Dank u.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 sep 2009, 11:42

Rico schreef:Snipe dat waren overwegend concepten, passend in het toen heersende tijdsbeeld. Nu is er sprake van een relatieve omme zwaai naar het groene rijden.
Die electro's waren concepts, maar de 700 of de Isetta of de eta-versies waren gewoon spaarversies. Net als de CS (E9); naar aanleiding van de oliecrisis kwamen ze met de 2500 CS wieldopeditie.

k33z

Bericht door k33z » 23 sep 2009, 11:48

Maar wat is nu precies het probleem?

Natuurlijk zijn dikke atmo's lekker, maar waarom zou een mooie 4-cylinder turbo geen rijplezier meer bieden? Het enige wanneer je een atmo echt nodig hebt is als je op het randje aan het rijden bent, dan is het directe karakter heerlijk. Maar hoeveel mensen kunnen het maximale uit een auto halen? Dat zijn er ZEER weinig.

Ik geniet nu ook van de dikke 6-cylinder in de 130i maar ik zou ook zo weer terug kunnen gaan naar een 4-cylinder turbo, geen enkel probleem.

En zoals eerder gezegd BMW moet wel zuinige auto's bouwen om aan de toekomstige normen te voldoen. Hoe zuiniger de auto's zijn, hoe meer ruimte voor een echte funauto in het topsegment van het merk. Verder zullen ze eens goed naar het voertuig gewicht moeten gaan kijken om de auto's zuiniger te maken, dat is toch alleen maar positief?

Beetje een storm in een glas water deze discussie.

ErnstV

Bericht door ErnstV » 23 sep 2009, 11:49

steve smith schreef:
Fabian schreef:
Zonder die 320d met minimale uitstoot (en tal van andere modellen in die trant) zal BMW het niet overleven. Geen enkele fabrikant. Die 320d is dus de redding voor de jou zo geliefde M-etjes in de toekomst. Kunnen ze die gelukkig ook nog blijven maken.
Hehe, toch nog iemand die het snapt! Go Fabian!

BTW @ ErnstV, reed ik vannochtend achter je in Den Bosch?
Nee, dat moet iemand anders zijn geweest, was in H'sum!

RVV

Bericht door RVV » 23 sep 2009, 11:50

Snipe, Daarom schreef ik ook overwegend :wink:

We hebben ons Nooit echt druk gemaakt om die paar "spaarmodellen" die overigens nooit echt succesvol waren, want BMW stond voor sportiveit. De weg die BMW straks lijkt in te slaan staat voor het groene rijden. Dat doen ze al wat langer maar ik nam het tegen beter weten in niet zo serieus. Maar straks word het de nieuwe pijler van BMW . Ik weet wel met de oudjes kunnen we nog wel 10 tot 15 jaar verder maar imagotechnisch zoals Wouter ook al schreef draaien ze wel hun eigen benchmark de nek om.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 sep 2009, 11:54

Als je nu de balans op gaat maken, zijn het ook overwegend dikke baffers alleen zijn ze dus wat zuiniger geworden. Nu nog even de X5 M en X6 M de gracht afzinken naar de bodem van de zee en alles is weer koek en ei.

O ja, wel atmo R6 in het programma houden graag, dank u.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 sep 2009, 12:21

k33z schreef:Maar wat is nu precies het probleem?

Natuurlijk zijn dikke atmo's lekker, maar waarom zou een mooie 4-cylinder turbo geen rijplezier meer bieden? Het enige wanneer je een atmo echt nodig hebt is als je op het randje aan het rijden bent, dan is het directe karakter heerlijk. Maar hoeveel mensen kunnen het maximale uit een auto halen? Dat zijn er ZEER weinig.
Dat is een totaal ander verhaal. Bij een BMW denk je al snel aan het heerlijke geluid van de 6-cilinders van vroeger en nu. Dat is hetzelfde als bij Porsche. Lepel maar een 4-cilinder turbo in een 911. Dat hoort gewoon niet bij de beleving van mensen die ze bij bepaalde merken hebben.

Doet misschien niks af van de rijkwaliteiten maar het "hoort" gewoon niet.

allen

Bericht door allen » 23 sep 2009, 12:24

2002 vierfapversie met turbo. Over welke beleving heb je het. Alleen 6 pitter doet me weinig tot niets. De totaalbeleving wel :!:
Sommige mensen hebben wat last van een hokjesgeest.

Robin

Bericht door Robin » 23 sep 2009, 12:33

Inderdaad Allen, BMW was 1 van de turbopioniers in de 70's. De Turbo had 'n 2 liter 4 pitter met inderdaad 'n turbo(doh) en toen al 280pk en 'n top van +260kmh. Dat was dus 37 jaar terug. :mrgreen:

Ben vandaag in 'n gulle bui dus hier Rico voor jou en ook voor Tom, niet vechten om de kleur :lol:
Afbeelding
Want vroeger was alles beter :|

allen

Bericht door allen » 23 sep 2009, 12:36

Eerste turbowagen in serieproductie. Kon Saab zelfs een puntje aan zuigen. 8)

Die lightweights zijn meer iets voor mij overigens. :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 23 sep 2009, 12:42

Ik heb er wel vertrouwen in, ze zullen hun roots, nooit verlaten..............ook niet met een aantal groene modellen; dat zullen dan de eerste snelle/sportieve groenen zijn.
Aan de anderkant laat dat altijd nog ruimte voor echte blaffers, want het gaat immers om een totaal gemiddelde emissie..................of het dan nog kan, mag en nodig is, is vers 2. Wat is er mooier dan een auto die en zunig en snel is? Dan denk kom maar op ! Geluid van een benzine blaffer is leuk, maar niet alles bepalend, snelheid en snelheidsensatie/beleving is dat wel, zal ook nooit veranderen................
Er zullen modellen zat gepresenteerd worden, er zal er altijd eentje aan jouw verwachting voldoen Rico ( en daarmee ook aan die van mij)
Laatst gewijzigd door romo op 23 sep 2009, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 23 sep 2009, 12:43

Volgens mij is BMW alleen de doelgroep aan het verbreden omdat ze anders teveel marktaandeel kwijtraken. Als dat gebeurd kunnen je natuurlijk niks meer kopen. Volgens mij doen ze dat gewoon slim. Het sportieve imago blijft toch wel aangezien ze vast blijven houden aan Heck getrieb en dikke motoren die ze toch wel blijven bouwen.

Goeie actie, van BMW.

romo

Bericht door romo » 23 sep 2009, 12:53

Als de techniek daar is dan wel ontwikkeld kan worden, dan hoeven snel en groen niet meer elkaars opponenten te zijn................

Snel en groen hand in hand, en dat bij BWM, idd, het kan verkeren................

Daar komt bij dat de concurentie en EU wetgeving het ook afdwingt, dan kan je maar beter de eerste zijn en initiatieven en innovaties ontplooien...................

Robin

Bericht door Robin » 23 sep 2009, 12:57

En alsof de 'concurrentie', dus Merc/Audi/Lexus cs nou zulke hardcore racebakken, uitbrengt, zo'n SLS, allemaal leuk en aardig, dikke motor, maar óók gewoon 1600kg.(Kijk dan naar Corvette hoe het wel moet voor 1/3 van de prijs ofzo) Audi met de R8 V10 idem, ga dan shoppen bij Lambo of liever Ferrari natuurlijk. Lexus met z'n 'sportieve' aspiraties is 'n lachertje en waar blijft Jaguar? En 'vroeger' was er inderdaad de E46 M3 CSL, E30 M3 (alhoewel...)best redelijk hardcore eigenlijk en daarvóór de M1. Wat heeft de concurrentie daar tegenover staan. Ook niet dat je zegt:Wow dat zijn nog eens indrukwekkende hardcore karren.

En dat hoeft BMW ook niet te doen, met minder power/motorinhoud zetten ze 9 van de 10 keer de DIRECTE concurrentie te kakken, nog steeds.

Ik zit trouwens bij BMW helemaal niet op iets hardcoreachtigs te wachten, want áls er 'n E9x CSL komt is ie nóg 1400kg heeft ie 450pk, kost ie in NL 180k euro oid....en rijdt een GT3 'm nog het snot voor de ogen.

BMW heeft geen echte sportwagens, het is 'n luxe/statusmerk met sportieve inslag vind ik. Waarbij de motorentechniek icm onderstellen altijd wel geslaagd is voor het doel wat ze er mee voor ogen hebben.

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2009, 13:17

Mee eens Robin maar zou jij een M3 kopen als daar een turbo in zou liggen (die minder rpm kan draaien dan je atmo 8,500rpm knallende V8?). Terwijl je voor 40k minder ook een (tzt doorontwikkelde) 335i kan halen die er qua vermogen bij in de buurt komt? Kun je zo'n flinke meerprijs nog goed praten naar jezelf? Nu koop je een M vanwege beleving, z'n unieke motor en om die toerenteller richting de 9k rpm te jagen.

Robin

Bericht door Robin » 23 sep 2009, 13:27

Tom, soms vind ik de M3 inderdaad veel te duur voor wat ie (niet) biedt, tov de 335i. Maar wat biedt 'n 997 Carrera dan meer tov een Cayman/Boxster? Wat biedt 'n R8 meer tov een M3, S5, RS4?

Ik vind een Porsche Carrera 997 ook veel te duur voor wat ie niet biedt, 'n R8 ook, want een M3 is even snel, zeg maar. Ik zie 't probleem niet eigenlijk. Tot 8400 doortrekken, die schokdempershit, hooliganism op 'n circuit, het sperdiff:Ik ge(mis) bruik 't allemaal op z'n tijd. Knop weer om en relaxed met 4 man over de Autobahn zoeven met 'n goeie stereo.....Een 335i doesn't even come close wat dat betreft, een rotding, maar als daily driver is 'n 335i ook top.

Ik zie dus 't probleem niet. :hmmm:
Laatst gewijzigd door Robin op 23 sep 2009, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie