Op zich mee eens hoor, maar het ligt er maar net aan om wat voor functie 't gaat.Maus335i schreef:Iets waar ik me al jaren aan stoor. Nu zit ik aan de andere kant natuurlijk, maar ik ken er genoeg die denken met een uni papiertje goud in handen te hebben wanneer ze daadwerkelijk aan het werk gaan. En dat met werkervaring achter de bar of in een studentenverenigingNiall schreef:Is toch al lang bekend:
Meeste studenten denken dat ze bij het eerste job
60k per jaar krijgen
Leaseauto A4 Avant full options
Telefoon van de zaak met onbeperkte beltegoed
Laptop van de zaak
enz
enz
En dan klagen ze over potentiele werkgevers als ze dat niet krijgen
Wat mij betreft staat werkervaring VER, HEEL VER boven een papiertje.
Zie je het al gebeuren; iemand die als drs. solliciteert op een functie als schoonmaker, of iemand die zonder diploma solliciteert naar de functie van psycholoog?
Iemand met een diploma op zak heeft al een voordeel ten opzichte van iemand zonder die op dezelfde functie solliciteert. Mensen die goed scoren op universiteiten en MBA's die worden gevraagd. Vaak door te beginnen als trainee, maar toch. Een diploma en een titel al helemaal, zijn inderdaad niet heilig, maar je moet het ook niet onderschatten en wegwuiven.
Zelf gebruik ik mijn titel alleen om als ik voor mijn klant of baas een probleem moet oplossen bij mensen die dan kennelijk wat serieuzer omgaan met je verhaal (zoals gemeente piefjes, of managers van bouwtoko's die je klant hebben proberen te naaien).
Ik hecht verder totaal geen waarde aan mijn eigen titel of diploma (is ook maar hbo, geen uni) en doe dat ook niet bij mensen die mij wel (altijd) aanschrijven met hun hele titel en alles erbij. Vinden ze kennelijk indrukwekkend?
Werkervaring en persoonlijkheid zorgen uiteindelijk of je door de selectie komt of niet, maar dan moet jouw CV nog wel even aansluiten bij 't profiel dat ze zoeken. Een diploma geeft dan slechts de richting aan en maakt het voor alle betrokkenen makkelijk om in te schatten of het niveau aansluit op elkaar.