Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie is een feit.

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2009, 16:52

Maus335i schreef:
Niall schreef:Is toch al lang bekend:

Meeste studenten denken dat ze bij het eerste job

60k per jaar krijgen
Leaseauto A4 Avant full options
Telefoon van de zaak met onbeperkte beltegoed
Laptop van de zaak
enz
enz

En dan klagen ze over potentiele werkgevers als ze dat niet krijgen :goodnight:
Iets waar ik me al jaren aan stoor. Nu zit ik aan de andere kant natuurlijk, maar ik ken er genoeg die denken met een uni papiertje goud in handen te hebben wanneer ze daadwerkelijk aan het werk gaan. En dat met werkervaring achter de bar of in een studentenvereniging :(

Wat mij betreft staat werkervaring VER, HEEL VER boven een papiertje.
Op zich mee eens hoor, maar het ligt er maar net aan om wat voor functie 't gaat.

Zie je het al gebeuren; iemand die als drs. solliciteert op een functie als schoonmaker, of iemand die zonder diploma solliciteert naar de functie van psycholoog? :nerd:

Iemand met een diploma op zak heeft al een voordeel ten opzichte van iemand zonder die op dezelfde functie solliciteert. Mensen die goed scoren op universiteiten en MBA's die worden gevraagd. Vaak door te beginnen als trainee, maar toch. Een diploma en een titel al helemaal, zijn inderdaad niet heilig, maar je moet het ook niet onderschatten en wegwuiven.

Zelf gebruik ik mijn titel alleen om als ik voor mijn klant of baas een probleem moet oplossen bij mensen die dan kennelijk wat serieuzer omgaan met je verhaal (zoals gemeente piefjes, of managers van bouwtoko's die je klant hebben proberen te naaien).

Ik hecht verder totaal geen waarde aan mijn eigen titel of diploma (is ook maar hbo, geen uni) en doe dat ook niet bij mensen die mij wel (altijd) aanschrijven met hun hele titel en alles erbij. Vinden ze kennelijk indrukwekkend? :sealed: Nooit sturen ze hun CV mee, dus ik neem aan dat ze daar iets minder trots op zijn, of dat ze graag terugkijken naar vroeger in hun studententijd ipv vooruit.

Werkervaring en persoonlijkheid zorgen uiteindelijk of je door de selectie komt of niet, maar dan moet jouw CV nog wel even aansluiten bij 't profiel dat ze zoeken. Een diploma geeft dan slechts de richting aan en maakt het voor alle betrokkenen makkelijk om in te schatten of het niveau aansluit op elkaar.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2009, 16:56

Overigens snap ik best dat starters na hun studie nog wat onzin op hun CV zetten als bladvulling. Je moet even duidelijk maken dat je niet alleen maar in de boeken hebt gezeten. Vooral niet als je 7 jaar over een studie hebt gedaan waar 4 jaar voor staat. Dan is 't werken in de bar van je studentenvereniging wel een goeie om te melden. Stel dat je dan wordt uitgenodigd, dan kun je in ieder geval aannemen dat diegene 's ochtends graag wat later begint en 't waarschijnlijk niet erg vindt om ook 's avonds door te werken.

Zo nam ik vorig jaar een stagiair aan die pizzabezorgen op zijn CV had staan. Icm wat serieuze dingen kon ik wel een beetje inschatten dat zijn profiel weleens zou kunnen passen hier op kantoor. And so he did. Als 't aan mijn collega had gelegen, dan was 'ie er nooit gekomen. Na 2 weken pikte hij hem al in voor allerhande klusjes op kantoor. Een diploma zegt in ieder geval niets over mensenkennis!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 sep 2009, 20:38

Leuk;

http://www.z24.nl/economie/artikel_9367 ... ht_je.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Open even de "DOOMDENKERS SLIDESHOW"

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2009, 08:35

Dit is 't juiste linkje:

http://www.z24.nl/economie/artikel_9367 ... ht_je.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat niet echt iets nieuws in. Zelfs Wouter Bos zegt tegenwoordig hetzelfde als zij (en wij :D ) doen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 sep 2009, 09:20

Das het zelfde linkje Dennis :mrgreen:

Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2009, 20:49

Op http://www.rtlz.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat 't interview met Rienk Kamer, eigenlijk een beetje een samenvatting wat hier in dit draadje al vaker is voorspeld en besproken, maar dan ook te volgen voor leken en met een duidelijke uitleg. Het vat goed samen wat de kansen en bedreigingen zijn die op ons wachten, zonder direct te verzuipen in doemdenkerij. Een aanrader voor iedereen die net als Romo en ik al een tijdje Kamer volgen (omdat 'ie zegt wat wij ook zelf denken), maar ook voor mensen die nooit iets van hem moesten weten en nu erkennen dat 'ie mogelijk gelijk had. Dat doet er namelijk niet toe, het gaat erom dat je voor jezelf goed kunt inschatten wat je in dit leven nog kunt gaan verwachten.

Het zal nooit meer hetzelfde zijn als voorheen, we zitten midden in een zware crisis en dus in een veranderproces. Als 't allemaal goed gaat, dan denk ik dat veel van zijn verwachtingen en ideeen in dit interview uit zullen komen, als 't slecht gaat, dan krijgen we gewoon oorlog.
Bekijk 't eens, of 't hele interview, of items (zie eronder, je kunt per item telkens kijken, dat maakt 't makkelijk en behapbaar).

Casper

Bericht door Casper » 22 sep 2009, 21:08

Maus335i schreef: Iets waar ik me al jaren aan stoor. Nu zit ik aan de andere kant natuurlijk, maar ik ken er genoeg die denken met een uni papiertje goud in handen te hebben wanneer ze daadwerkelijk aan het werk gaan. En dat met werkervaring achter de bar of in een studentenvereniging :(

Wat mij betreft staat werkervaring VER, HEEL VER boven een papiertje.
Iets waar ik me al jaren aan stoor zijn die incapabele figuren die zich onder het mom van een berg werkervaring op een positie hebben geelleboogd waar ze volledig in disfunctioneren.
Als starter kun je inderdaad niet snel 60k gaan vragen, maar talent heeft zo z'n prijs...

Mack

Bericht door Mack » 23 sep 2009, 09:18

Binnen grote bedrijven komen suck-ups altijd nog hoger dan goede werkers...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 sep 2009, 09:43

Dennis, ik heb hier geen mensen met dikke diploma's zitten maar wel mensen met de juiste hobby's, relevante werkervaring en bult kennis die je niet op school terugvind. Stuk voor stuk gasten die ons bedrijf tot een succes maken.

Zonder diploma solliciteren voor een psycholoog, waarom niet? Als dat iemand is die met wat cursussen, verdomd goed inlevingsvermogen en aantoonbare relevante werkervaring heeft zie ik het probleem niet. Nog sterker, zo iemand huur ik sneller in omdat de salariseisen vaak nog lager liggen ook dan iemand met een papiertje.

Een student die zn papier in 7 jaar gehaald heeft en als enige werkervaring een studentenvereniging of achter de bar staan heeft, gaat bij mij de prullenbak in. Hoogstwaarschijnlijk is dit iemand die het allemaal niet zo nauw neemt met leren en voorkeur heeft aan feesten en zuipen. Wat moet ik daarmee dan? Diploma of niet? Vooroordeel? Ja natuurlijk! Maar dat hebben we stiekem állemaal hier zodra een sollicitant bijvoorbeeld de naam "Mohammed" draagt. Bewust of onbewust bouw je een profiel van zo iemand, en bedenk je je dat een gemiddelde afgestuurde student (zoals het artikel van KPMG bevestigt) veel te hoge eisen heeft. Als een 2e persoon wél de relevante werkervaring kan tonen, maar geen diploma, ben ik snel klaar.

En waarom zou een drs. niet goed kunnen schoonmaken? Als hij of zij dat graag nou eenmaal wil en laat zien dat hij/zij dmv de nodige werkervaring de capaciteiten er ook over beschikt. Klaar toch?

Dat suckups in een bedrijf hoger komen dan mensen met visie, inzicht, passie enz. ben ik het niet helemaal mee eens. En de bedrijven waar dat wel zo werkt heb je verder niks te zoeken. Overigens betekent "hard werken" natuurlijk niet automatisch dat je ook kan "managen". Stratenmakers en bouwvakkers zijn pas échte buffels/harde werkers, maar dat zegt niets over het hebben van een ondernemende geest en dus het bedrijf kunnen leiden. Zo hoeft een helpdeskmedewerker bij UPC die gemiddeld 3 minuten per call besteed (en dus hard werkt) niet automatisch door te kunnen schuiven naar leidinggevende functies. Ook zoiets waar veel mensen volgens mij een verkeerde perceptie over hebben. Dat je 40 jaar trouw bent aan hetzelfde bedrijf garandeert jou geen management/directiefunctie. Alleen je aantoonbare kwaliteiten doen dat, niks meer of minder.

Er zijn zooooooooooooooooooooveel factoren die meewegen bij een sollicitatie, denken dat je er met een diploma alleen bent vind ik gewoon dom.

Edit: (blijf bezig :D) hoeveel mensen belanden na het afstuderen daadwerkelijk bij functies waarvoor ze geleerd hebben? Meen me eens een onderzoek te herinneren dat dat vies tegenvalt.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 23 sep 2009, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 sep 2009, 09:53

Goede post Maus :thumbup:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 23 sep 2009, 10:06

Inderdaad, mooi visie op het verhaal en ik sluit me er volledig bij aan!!

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2009, 10:27

Inderdaad volledig mee eens.

In de toekomst zal een diploma steeds minder belangrijk zijn in veel vakgebieden. Doel van een opleiding is bepaalde kennis opdoen. Vroeger was de enige mogelijkheid een opleiding volgen of zelf een bibliotheek opzoeken om die kennis te vergaren (per boek van slechts één bron; de schrijver). Tegenwoordig heb je ook internet wat een grote en toegankelijke bron van kennis is. Niet alleen omdat er veel informatie op te vinden is, maar ook omdat men het graag gebruikt om eigen kennis te delen. Iemand die zulke informatie op waarde kan schatten, wat natuurlijk wel lastig is, kan zo al erg ver komen. Zeker als diegene ook daadwerkelijk interesse heeft in dat onderwerp.

Bij veel opleidingen zitten studenten omdat ze die opleiding uit een beroepentest kregen. 'Dom' luisteren naar een leraar zonder zelf teveel moeite te doen. Slechts volgen en doen wat ze verteld worden, vaak niet meer dan dat. Grootste verschil is natuurlijk dat er bij een opleiding een punt is waarop ze je toetsen. Het zou mij niet verbazen als dat in de toekomst gaat veranderen. In mijn vakgebied gaan ontwikkelingen zo snel dat een toetsing drie jaar geleden nu al niets meer zegt. Het is volledig aan jezelf om bij te blijven en de ontwikkelingen te volgen. Als een medewerker hier twee jaar alleen met z'n eigen leventje bezig is zonder bij te blijven, dan mist ie de boot en loopt al achter. Want in de praktijk is er geen leraar die je weer dom komt vertellen hoe het zit.

Het verschilt natuurlijk erg per vakgebied en bij veel vakken zal een echte opleiding altijd nodig zijn, maar ik denk dat zoiets langzaam gaat veranderen en men zal accepteren dat een opleiding niet altijd zo heilig is als de, vooral oudere generatie, denkt. Vroeger was het zelfs ondenkbaar dat je in discussie ging met een leraar. Jongeren die nu wel de juiste motivatie en interesse hebben zullen dat veel eerder doen. Ook omdat een leraar het niet altijd bij het juiste eind heeft.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 23 sep 2009, 10:45

zo heb ik 4 jaar geleden een mbo ict-stagiar gehad die zich op het laatste moment ziek meldde voor zijn eerste sollicitatie, het tweede 1e gesprek was ie 10 minuten te laat.
Eigenlijk ben je dan al gelijk exit bij mij, maar iets zei me dat ik deze jongen nog een kans moest geven.

Ondertussen zijn we 4 jaar verder heeft ie een dik jaar bij mij stage gelopen, een half jaar vast voor me gewerkt en is hij weer verder gegaan aan een hbo ict-opleiding en werkt nu nog als oproepkracht.

Ik kan hem altijd bellen, nooit te beroerd om te werken op welk tijdstip dan ook, een bult kennis en niet stoppen voordat het weer werkt.

maar "voor wat, hoort wat" dus we belonen hem goed, heeft een Iphone, laptop, een mobiele i-net verbinding van de zaak die hij prive mag gebruiken en een uurloon waar je U tegen zegt.

Dan heb ik veel liever zo iemand dan een gast met dikke papieren die het allemaal geen zier uitmaakt zolang hij maar een leaseauto en gsm van de zaak heeft.

:thumbup:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2009, 11:27

@Maus: ik had al aangegeven 't op zich met je eens te zijn hoor. :) En nu weer, in grote lijnen.

Vooral new-business is gewoon goed voor mensen die een open mindset hebben, creativiteit voorkeur laten genieten voor kennis. Ook ik vind 't onzin om mensen die jarenlang hun taken goed doen, opeens door te laten groeien tot manager. Managers zijn manager en die kunnen overal werken. Helaas kan niet iedereen manager worden. Misschien kunnen ze dat wel leren, of zit 't in ze en doen ze ook nog eens hun niet-managementtaken goed, maar vaak zie je inderdaad dat een 'doorgroeier' zich teveel met de details gaat bemoeien en 't grote geheel niet ziet. Waardoor hij mensen aanstuurt die dankzij hem niet verder komen. In veel gevallen werkt dat inderdaad niet.

Een manager kan imho inderdaad prima iemand zijn zonder diploma's. Werkervaring met cursussen en een goede basis dankzij iets als talent, of mensenkennis en inzicht in bedrijfsprocessen zijn soms beter als 't autodidactisch is ontstaan, ipv op een suffe opleiding.

Toch zijn er veel functies waar een diploma gewoon noodzakelijk is om er tussen te komen. Dat is 't enige wat ik wil zeggen. Ook ik zag en zie niet altijd in waarom een diploma zo belangrijk is voor velen, maar als hoofd P&O of werving en selectie medewerker moet je ook aan je meerdere kunnen verantwoorden waarom je iemand hebt aangenomen. Een diploma is een duidelijk onderdeel dat je kunt vermelden, evenals (relevante) werkervaring. Iets als 'persoonlijkheid' is veel moeilijk om intern te communiceren, vooral als je zelf de enige bent die de kandidaat heeft gezien en gesproken (in een korte tijd). Iemand zonder diploma is vaak aangewezen op referenties en mond- op mond 'reclame' om van job te switchen, of om uberhaupt ergens binnen te komen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2009, 13:43

Willem Middelkoop blikt terug en vooruit: http://www.rtl.nl/components/financien/ ... _plain.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Samenvatting:

Excessen
Dat zegt oud-beurscommentator Willem Middelkoop in gesprek met Roland Koopman. De crisis was niet te voorkomen geweest, aldus Middelkoop. "De excessen die in de jaren negentig en de eerste jaren van de 21e eeuw zijn opgebouwd moesten er sowieso uit. Dat kan alleen met een crisis", betuigt hij.

Ramsj
Mensen die hun baan verliezen, hebben een probleem, aldus Willem. "Maar degenen die hun baan wél weten te behouden, ondervinden allen maar voordelen. Alles wordt namelijk goedkoper." Door overproductie gaat alles in de ramsj, voorspelt hij.

''Systeem is kapot''
"De overheden hebben terecht zoveel in de economie gestoken. Zij hebben geleerd van de jaren dertig. Zij hebben de economie echter het zwaarst mogelijke medicijn toegediend en dat heeft ook de zwaarste bijwerkingen. De overheden móeten wel doorgaan met hun beleid, er is geen weg terug", aldus Willem. "Het enige dat gedaan kan worden is geforceerd het systeem in stand te houden, maar het hart van het systeem is kapot. In de VS zijn de grootste verzekeraar, de grootste autoproducent en de grootste banken in overheidshanden."

Financiering
Willem verwacht dan ook dat de overheid problemen zal krijgen met het financieren van de tekorten. "Er komt een moment dat de tekorten onhoudbaar worden. Nu al kopen de centrale banken van de VS en het VK eigen staatsobligaties op, omdat het begrotingstekort simpelweg niet meer gefinancierd kan worden door buitenlandse beleggers. De volgende crisis, over een aantal jaren, zal dan ook zijn wanneer overheden er niet meer in slagen hun tekorten te finanieren. Er rest hun dan nog maar één ding: de geldpersen laten draaien."

Nieuw systeem
Middelkoop verwacht dat er na de kredietcrisis nog een crisis volgt. "Dat is mogelijk de laatste crisis van het oude systeem. Daarna moet er een nieuw systeem komen, maar niemand weet nog wat voor systeem."

''Bankieren is nutsfunctie''
Willem licht wel een tipje van de sluier op. Zo vindt hij dat we naar een nieuwe banksysteem toe moeten. ''Geld uitlenen is eigenlijk een nutsfunctie die in handen van de overheid zou moeten staan. Wanneer wereldwijd banken genationaliseerd worden, ben je ook van het gedoe met bonussen.''

Wellink
"Als er al schuldigen zijn aan de kredietcrisis dan zijn dat de toezichthouders. Dat mensen hebzuchtig zijn kun je ze niet kwalijk nemen, daar zijn het mensen voor. Je kunt het toezichthouders wél kwalijk nemen dat ze jaar na jaar alles dat fout ging hebben laten gebeuren." Wellink heeft volgens Willem extra verantwoordelijkheid. "Hij was eind jaren negentig na Alan Greenspan de meest belangrijke bankier ter wereld. Hij was namelijk de voorzitter van de BIS, de organisatie van alle centrale banken. De BIS neemt essentiële besluiten over het systeem en de BIS heeft Greenspan en zijn collega's van Wall Street geen strobreed in de weg gelegd om toxische producten te verkopen."
---

GTRene

Bericht door GTRene » 23 sep 2009, 14:42

Dennis Cavallino schreef:"Als er al schuldigen zijn aan de kredietcrisis dan zijn dat de toezichthouders. Dat mensen hebzuchtig zijn kun je ze niet kwalijk nemen, daar zijn het mensen voor. Je kunt het toezichthouders wél kwalijk nemen dat ze jaar na jaar alles dat fout ging hebben laten gebeuren." Wellink heeft volgens Willem extra verantwoordelijkheid. "Hij was eind jaren negentig na Alan Greenspan de meest belangrijke bankier ter wereld. Hij was namelijk de voorzitter van de BIS, de organisatie van alle centrale banken. De BIS neemt essentiële besluiten over het systeem en de BIS heeft Greenspan en zijn collega's van Wall Street geen strobreed in de weg gelegd om toxische producten te verkopen."
---
en die zeggen nog niet eens sorry (zou bijna net zoiets zijn als schuld bekennen)

echter dat soort lui komen er wel met een soort sorry af...terwijl de gewone burger bestrafd wordt met enorm veel geld verlies en baan verlies enz enz.

Casper

Bericht door Casper » 23 sep 2009, 17:55

Tom schreef: In de toekomst zal een diploma steeds minder belangrijk zijn in veel vakgebieden.
Ik ben benieuwd over welke vakgebieden jij het dan hebt...? Ik ken eigenlijk geen enkel groot bedrijf of multinational waar je directieleden aan zult treffen zonder academische opleiding. Misschien dat het in het MKB anders is, maar bij de grote jongens ga je in de prullenbak als je zonder diploma, maar met een berg werkervaring aan komt zetten...

Luco

Bericht door Luco » 23 sep 2009, 18:17

Mack schreef:Binnen grote bedrijven komen suck-ups altijd nog hoger dan goede werkers...
+1
Dat zijn ook de mensen die boven hun eigen kunnen doorgroeien, er een teringzooi van maken en dan als een gek naar beneden gaantrappen en dan wordt nog bij die mensen de hand boven het hoofd gehouden.
Hieraan gaan vele bedrijven kapot en geven overheid en semi overheid teveel geld uit.

Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat ze om diploma's vroegen :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2009, 18:34

Casper schreef:
Tom schreef: In de toekomst zal een diploma steeds minder belangrijk zijn in veel vakgebieden.
Ik ben benieuwd over welke vakgebieden jij het dan hebt...? Ik ken eigenlijk geen enkel groot bedrijf of multinational waar je directieleden aan zult treffen zonder academische opleiding. Misschien dat het in het MKB anders is, maar bij de grote jongens ga je in de prullenbak als je zonder diploma, maar met een berg werkervaring aan komt zetten...
True.

Zonder (academisch) diploma kun je prima een succesvolle ondernemer worden, maar directielid bij een multinational, dat zul je niet zo snel worden. In de top van de Quote 500 staan ook mensen zonder diploma, maar vooral ook een heleboel met. Vaak niet 1 diploma, maar meerdere. Logisch ook. Daar kun je lang en breed over lullen, er is gewoon behoefte aan gesjeesden en afgestudeerden.

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2009, 19:01

Ik zeg minder belangrijk. Niet totaal overbodig en al helemaal niet dat je zonder diploma directielid kunt worden bij een multinational. Feit is dat de oudere generatie meer respect had voor leraren (waarschijnlijk omdat de manier van lesgeven destijds anders was) en dus ook meer kijkt naar diploma's. Het onderwijs is de afgelopen jaren ook aan het veranderen, waarbij leerlingen wat meer vrijheid hebben en zelfstandiger moeten werken (gelukkig maar).

Luco

Bericht door Luco » 23 sep 2009, 19:30

Tom schreef:Ik zeg minder belangrijk. Niet totaal overbodig en al helemaal niet dat je zonder diploma directielid kunt worden bij een multinational. Feit is dat de oudere generatie meer respect had voor leraren (waarschijnlijk omdat de manier van lesgeven destijds anders was) en dus ook meer kijkt naar diploma's. Het onderwijs is de afgelopen jaren ook aan het veranderen, waarbij leerlingen wat meer vrijheid hebben en zelfstandiger moeten werken (gelukkig maar).
Ik zeg niet dat vroeger alles beter was op school, maar als ik nu kijk hoe men met leraren omgaat en hoe eigenwijs jongeren zijn (inclusief vaak een te grote bek)
Doe mij maar weer de tijd dat als je te brutaal deed tegen de leraar je een oorveeg kreeg, nu is het vaak andersom.

Shakes

Bericht door Shakes » 23 sep 2009, 19:54

Nee hoor ;)

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 23 sep 2009, 20:21

Vriendin mag ook weer op zoek naar wat anders. Kreeg ook vorige week te horen dat haar contract niet verlengd werd. Teveel mensen, economisch gedoe en dan gaan degenen met een tijdelijk contract natuurlijk weer d'r uit. Best frustrerend, zo blijf je bezig. Kom nu nog maar eens ergens vast aan het werk. Wat anders zoeken valt ook weer niet mee.

En de maatschappij maar stimuleren dat die opleiding zo belangrijk is, voor de latere zekerheid van een vaste baan. Wat ben ik blij dat ikzelf nu zelfstandig ben. Heb nu heel wat meer zekerheid dan in loondienst. En iedereen waarschuwde me... jij durft...die zekere baan opzeggen en het onzekere bestaan tegemoet. Ze weten ook niet beter.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 sep 2009, 08:32

Naar dat soort gasten heb ik ook nooit geluisterd. Het is alleen jammer dat ze je op school geen zak leren over administratie (exploitatie, balans, liquiditeit, incassotrajecten en contracten), anders had ik zelf ook geen uitstapje gemaakt naar loondienst (waar ik al die dingen nu dus wel heb kunnen leren). Loondienst is verre van zaligmakend, maar het maakt bepaalde dingen wel makkelijker (thuis zijn is gewoon privé tijd, salaris hoef je niet achteraan, hypotheek krijg je ietsjes makkelijker). Er zitten ook gewoon heel veel nadelen aan. Je bent afhankelijk van de kwaliteit van je werkgever/manager. Dat kan weleens tegenvallen. Je werkplek bepaal je niet zelf. Je verdient gewoon minder (netto). Je bent in je doorgroei en persoonlijke ontwikkeling afhankelijk van kansen binnen een organisatie, of van job hoppen. Ik sluit het ondernemerschap voor mezelf in de (nabije) toekomst niet uit, maar ik denk dat ik er nu beter klaar voor ben dan een paar jaar terug. Aan de andere kant, als de markt waarin ik toen ging opereren wel was losgekomen uit de klei, zoals de voorspellingen waren, dan had mijn leven er nu heel anders uit gezien. Het is niet zo gegaan, dus lekker boeiend. Vooruit kijken blijft 't belangrijkste. In loondienst én als ondernemer!

Tom

Bericht door Tom » 25 sep 2009, 01:35

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... _directeur" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft niks met recessie te maken, maar tering, zoiets kan toch niet.... :sealed:

Plaats reactie