Low budget trackday car bouwen: BMW E36 325i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Low budget trackday car bouwen: BMW E36 325i

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 13:32

Het was lastig om te kiezen maar nadat ik ook in een 325 E36 had gereden was ik verkocht. Het koppel, de sound.... Tja minder lekker sturen dan met een 318iS die ik hiervoor ook heb gehad maar soms moet je concessies doen en dit is er een van. 60pk en een bult koppel erbij sleutelen kan ik wel, maar had er geen zin meer in om zo bezig te gaan. Mocht ik ooit toch een 4cyl willen kan ik die ook hier in bouwen. :)

Waarom BMW in plaats van mijn geliefde merk Alfa Romeo? Simpel, heb een stuk of 15 alfa's gehad (giulia's - berlina's - coupeetje - 155 - 147...) en was bezig met een voor mij ultieme Giulia te bouwen met een turbomotor uit een Alfa 75 want het is mogelijk, heb het eerder gedaan en rijden ermee is zwaar gaaf. Tja, had een fantastische basis en was helemaal kaal. Kon zo naar de kooienbouwer...

Maarja, uiteindelijk wil ik na 5 jaar sleutelen gewoon lekker zoals een half jaar terug (toen te weinig gedaan) drift en trackday's doen met een betrouwbare auto waarmee ik low budget toch leuk kan rijden. Mijn Giulia ging kwa kosten (voor mij als student) zo enorm rap omhoog dat het uiteindelijk niet echt lekker racen zou zijn aangezien je een auto ook in de poeier kan rijden op circuit. Zijn verder nog een aantal redenen voor mij maar die houd ik liever voor mezelf. :wink: Alfa circuitbak komt ooit nog wel.

Rijd dagelijks in een Berlina 2000 op lpg omdat het gewoon wereldbakkies zijn, goedkoop.... En ja, Alfa virus heeft mij in zijn greep, Sieger zonder Alfa kan niet :shithappens:

OK Dan nu over de BMW. Samen met mijn racemaatje Aernoudt (ook niet geheel onbekend hier geloof ik :mrgreen: ) besloten om toch geen dikke jap maar een bimmer te kopen. Kortom, gezocht en gekeken en uiteindelijk een BMW E36 325i uit 1991 gekocht. Koets is in nette staat en dat was de grootste issue. Helaas stond er een enorme subwoofer in de koffer zodat we de ophanging niet konden bekijken maar dat was dus niet al te netjes. Kortom, Bas weet het nog niet maar alsie tijd heeft magtie dat helemaal mooi maken voor me. Kan de auto daarna naar Messink voor een kooi :) .

Inmiddels ligt het interieur er deels uit, is er een sparco deep dish stuur gemonteerd en heb ik een schroefsetje gekocht. Gewoon El cheapo set, voldoet goed zat voor guur weer, volgend jaar zien we wel weer verder :df: . Is een setje Tec-Tuning :whistle: De gele koni's met verlagingsveren gaan er dus onderuit (achterkant gister gedaan, voorkant vanavond doen + camber zetten) en gaan tekoop.

Verder heb ik van Kolkman een 3.73 diff gekocht van een E34. Heb via de link van Anton een sper gevonden en die is gereserveerd. Dat sper + de reductie ombouwen en die kan er dan ook onder met eventueel een aantal powerflexen en een frisse bevestiging aan de koets. Zal een dure ingreep worden, maar ook de enige voor de komende tijd.

Ga nog op zoek naar een M bumper voor de voor en achterkant en een kunstof motorkap en eventueel kofferdeksel. Heb van Aernoudt lexaan overgenomen en daar ga ik de achterdeuren mee voorzien in plaats van glas. Deuren gaan verder helemaal kaal. De rest blijft eerst glas maar gaat er eventueel wel uit in verband met het fris spuiten van de binnenkant. Denk dat ik dat zelf ga doen en als het lukt doen we AB zijn auto ook even vanbinnen :) .

Qua wielen twijfel ik enorm. Kan natuurlijk op 17'' blijven rijden en gebruikte Toyo's van Tom kopen, of terug naar 16'' en cupbanden voor iets meer en nieuw....

Kortom, nog werk genoeg maar dat komt wel goed in de loop van de tijd wat mij betreft!

Afbeelding

Ow en wie heeft er een NORMALE einddemper die recht hangt en niet zoveel herrie maakt? :roll:

Meer foto's volgen!

Grtz, Sieger.

Tristan

Re: Low budget trackday car bouwen: BMW E36 325i

Bericht door Tristan » 16 sep 2009, 14:14

Leuk project!

Maar je had ook mijn E36 kunnen kopen, was je meteen klaar.... :whistle:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 16 sep 2009, 14:20

Tristan schreef:Leuk project!

Niet dat je er wat aan hebt, maar dat dacht ik dus ook :mrgreen:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 16 sep 2009, 14:27

Tristan schreef:Leuk project!

Voordat je een beetje tracktool klaar hebt zit je op hetzelfde bedrag inderdaad. Zie mijn "budget" tracktool :lol: Altijd wel weer dit en dan weer dat, kosten kosten kosten, zolang het maar opweegt tegen de fun die ervoor terug krijgt.

Veel succes met het opbouwen!

Hoe zit het met die kooibouw van Messink, kan je me daar wat meer over vertellen? Kosten en kwaliteit? Mag via PB, want dit zal toch mijn volgende upgrade moeten worden. Bedankt.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 14:41

Je hebt gelijk Tristan, maar volgens mij heb jij een schroefkooi en dat wil ik zowiezo niet. De kleur is fantastisch, voor mij de perfecte kleur voor een racer E36. Maarja, ik heb die centen niet in een keer liggen! Kortom, in stapjes doen en vind ik ook leuk.... :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 16 sep 2009, 14:45

Eehh....heb een Messink gelaste kooi. :mrgreen:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 14:49

ik binnekort ook :mrgreen:

Metchu

Bericht door Metchu » 16 sep 2009, 14:52

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

felicitaties, succes ermee! Misschien kon je Tristan in termijnen betalen ? :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 16 sep 2009, 14:53

Metchu schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

felicitaties, succes ermee! Misschien kon je Tristan in termijnen betalen ? :mrgreen:
ZIe ik eruit als Leen? :blabla: :wink:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 14:59

Ik ga niet lening financiering of termijnbetalingen doen voor een auto. Ik kan het betalen of niet. Zo niet heb ik pech en moet ik sparen, en wel, kan ik het doen of alsnog niet.

Zodoende heb ik deze BMW gekocht en maak ik hem klaar met bij elkaar gescharrelde spulletjes (naar de shop kan ik altijd nog) want heb niet echt haast.

Tja en zoals aernoudt al zei, zoveel mogelijk RIJDEN.

:D

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 16 sep 2009, 15:04

siegerdehaan89 schreef:Ik ga niet lening financiering of termijnbetalingen doen voor een auto. Ik kan het betalen of niet. Zo niet heb ik pech en moet ik sparen, en wel, kan ik het doen of alsnog niet.

Zodoende heb ik deze BMW gekocht en maak ik hem klaar met bij elkaar gescharrelde spulletjes (naar de shop kan ik altijd nog) want heb niet echt haast.

Tja en zoals aernoudt al zei, zoveel mogelijk RIJDEN.

:D
Zo ga ik al (nu bijna) 2 jaar te werk. Elke keer weer een upgrade in plaats van meteen iets klaar hebben en dat is het. Zo blijft het ook leuk voor mezelf en leer ik ook wat de verschillende onderdelen voor werking en nut hebben. Nu nog twee upgrades in mijn hoofd, kooi en semi's. Maarja daarna.. :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 16 sep 2009, 15:08

Je ben nooit klaar. Zelfs ik had nog diverse ideeën voor de E36: M3 motor, nog betere dempers, gewicht besparing en ga zo maar door. Is maar net hoever je portemonnee het trekt. :wink:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 15:18

Idd. Dan dus die 6cyl eruit en een 250pk 4cyl erin........ :D

Ik heb lekker tec tjoening en is mij even ''goed'' zat. Volgend jaar als ik het nog leuk vind ( :mrgreen: :mrgreen: ) doorsparen voor een 1k2 set van Intrax of AST of whatever....

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 15:24

Heb trouwens gelezen dat ik een schakelpook van een 328/M3 erin kan zetten en dan een kortere schakelweg heb, van ~ 30%. Is dah zo?

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 22:00

Bummer!

Stabi bevestiging zit aan de veerpoot, schroefset heeft die beugel er niet aan want kan je niet meer schroeven.......

Geloof dat die bevestiging wel op nieuwer type draagarm zit maar wilde ze zowiezo eigenlijk nog vervangen voor nieuwnieuw en wellicht heeft een M3 (of een E30 toch voor meer caster ofzo?) nog upgraded versies?

Andere topmounts liggen wel klaar.

Ik had die gasten waar ik die set had gekocht gebelt hoe zij dit oplosten, die lassen gewoon een beugel aan de schokdemper. Lekker voor je dempers...... :stom: :whistle:

Kortom, de gele konietjes er weer onder gezet voorzolang en niets opgeschoten. Jammer maar helaas :roll:

Ciao!

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 16 sep 2009, 22:23

Succes met het opbbouwen van de 325i! Low budget en goed opbouwen is echter een uitdagende combinatie 8)
Steven Nauta schreef:Hoe zit het met die kooibouw van Messink, kan je me daar wat meer over vertellen? Kosten en kwaliteit? Mag via PB, want dit zal toch mijn volgende upgrade moeten worden. Bedankt.
Steven, in mijn 205 16V zit een Messink-kooi dus PB send.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 sep 2009, 22:43

Klopt maar dat is het altijd hè :D .

Maar met de hulp van jullie en van Aernoudt moet dat wel gaan lukken dacht ik zo... :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 sep 2009, 23:44

Succes met opbouwen :D

Wil je echt iets goedkoops dan moet je een kant en klare kopen :mrgreen: Ik snap de insteek wel maar de kosten vallen altijd tegen met zelf bouwen :wink:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 17 sep 2009, 00:29

tot op heden heb ik dat altijd voor elkaar gekregen dus waarom nu niet hè... :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2009, 05:55

Messink kooi kan je wel doen, alleen moet je wel een beetje opletten wat die aan het doen is volgens mij. In die Clio van Tim Schuurman zat er volgens mij ook 1, daarvan waren de vloerplaten alleen vastgepit, niet afgelast :shock:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 sep 2009, 07:43

siegerdehaan89 schreef:tot op heden heb ik dat altijd voor elkaar gekregen dus waarom nu niet hè... :)
Low budget blijft natuurlijk ook een relatief begrip. Het afstruinen van internet naar leuke koopjes is natuurlijk ook een leuke bezigheid maar qua kosten was mijn conclusie altijd dat ik beter een kant en klare had kunnen kopen en dan gewoon scherp onderhandelen. Maar ook dan ben je nooit klaar en gaat er weer geld in :lol: Blijft ook hobby hè :thumbup:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 17 sep 2009, 07:56

Bert ///M3 schreef:daarvan waren de vloerplaten alleen vastgepit, niet afgelast :shock:
Goh waar herken ik dat van... Hier staat ook een groene 205 die hetzelfde heeft.... 3x raden waar die kooi gelast is :roll: :roll:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 17 sep 2009, 08:17

kortom, beter opletten als je je auto ophaalt :wink:

Anton

Bericht door Anton » 17 sep 2009, 12:01

Hey Sieger, toch weer bezig? :mrgreen: Kon me bijna niet voorstellen dat je na Weeze niet enthousiast zou zijn/blijven
maar begrijp ook dat de financien het moeten toelaten.
Fijn dat je die sper hebt kunnen bemachtigen, ik heb zelf meer moeten betalen, dus baalde eigenlijk al.... buitenkansje voor jou!

Je voorophanging is eenvoudig om te bouwen, je hebt alleen 2 beugeltjes nodig en korte stabi bevestigingen, topmounts heb je al.
Volgens mij zitten de gaten wel in de draagarm.

M bumpertje gewoon halen bij HL, momenteel 85 euri.....lekker low budget.
Overigens heb ik onlangs de buitenkant een ander kleurtje gegeven..... :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

RobS

Bericht door RobS » 17 sep 2009, 12:08

Ik kan je Gerwin Biesheuvel aanraden als het om kooien gaat :)

http://www.rolbeugels.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie