Paar maanden terug wilden wij prijzen weten om te bepalen of we de huidige keuken gingen opknappen, of gewoon een nieuwe plaatsen (met alle ellende van het omleggen van leidingwerk etc. erbij).
Na lang zoeken zagen we eindelijk een keuken die geen 50k kostte en wij wel mooi vonden. Dus we gingen aan tafel met zo'n verkoper. We gaven aan slechts vrijblijvend te praten, aangezien we alleen wilden weten wat 't ongeveer zou kosten. Die vent vroeg een paar keer naar ons budget, maar daar moet je dus absoluut niet op inhaken! Laat hem maar zwoegen, dan sta je sterk.
Na een kort gesprek maakte hij een opzet op basis van de keuken die wij mooi vonden en de ruimte die wij hadden omschreven met maten en persoonlijke voorkeuren voor de posities van de wasbak, koelkast etc. Die vent maakte een tekening (duurde best lang, maar leuk om te zien).
Toen hij klaar was ging 'ie calculeren:
19.000 euro (Zeg ik uit mijn hoofd). Maar ze gaven standaard al korting op de apparatuur van een bepaald merk. Dus was de prijs al 15.340 euro, maar dat vond hij een 'lelijk' bedrag, dus daar maakte hij 14.500 van.
Wij reageerden neutraal (puur inhoudelijk dat het ontwerp top was voor ons).
Weer ging hij vissen naar ons budget en wat we van de prijs vonden. Enige wat wij zeiden dat we nu wel een beeld hadden van de kosten van zo'n keuken.
Toen zei hij dat 'ie nog wel wat korting kon bedingen en er volgende week een actie zou beginnen met gratis apparatuur... 12.000
wij reageerden weer neutraal en wilden eigenlijk weg met 't idee: dit gaan we gewoon even overwegen over een jaar, dan doen we 't misschien wel. Dat zeiden we niet.
Toen zei hij: ik vind 't gewoon leuk om een deal te sluiten, dus ik kan nog wel wat doen, omdat ik 2 keer per maand een extra korting mag geven. Dat zou ik jullie wel gunnen, ik vind jullie leuk en gezellig etc. etc.
Toen wij daarop wederom niet toehapten (En intussen echt ruim een uur daar zaten en daar van tevoren helemaal niet op hadden gerekend), zei ik: We gaan nog even verder kijken.
Daarop ging 'ie nog even met z'n baas overleggen.
Hij kwam terug met het volgende verhaal: 'omdat wij jonge mensen zijn, maar ze vooral keukens aan wat oudere mensen verkopen en een jonge doelgroep wel kunnen gebruiken, wilden ze ons nog meer korting geven, want op feestjes enzo zouden wij dan voor een stukje mond op mond reclame zorgen, dus daarom kregen nog wat extra korting. 7500 euro (wat echt belachelijk weinig is voor zo'n keuken trouwens).
Moraal van 't verhaal: Wij hebben onze keuken opgeknapt (voor <200 euro en dat lelijke ding is nu opeens best acceptabel). Maar wij hebben dus geen 1 keer GEVRAAGD om korting. Alleen telkens (oprecht) gedaan dat we NIET wilden kopen. En daarom ging de prijs in hele grote stappen omlaag.
Dus dat is mijn advies. Laat vooral niet weten dat je een keuken wilt KOPEN. En ga niet glimlachen om je koopsignalen af te geven. Dan maak je zo'n keukengladjakker echt zenuwachtig en gaat 'ie je zien als de grootste uitdaging van het jaar.
Wat ik uit verhalen van vrienden opmaak is dat een korting van 40% gewoon standaard is. En dus geen korting.
Ik weet dus zeker dat die 7500 euro van die keuken die wij hebben gezien nog wel iets omlaag kan als ik mijn best zou doen. Inmiddels willen we weer een heel andere keuken, nu we hier wonen. Die keuken was zwart en hoog en nu zien we dat dat heel lelijk zou worden. Het moet wit en laag zijn.... en dat hebben we nu ook al.