Exige NA S2 performance pack Nitrons met Eibach binnen :-)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Thom

Re: Exige NA S2 performance pack

Bericht door Thom » 10 sep 2009, 12:45

Leuke verhalen Michel en Ruud! Jullie hadden de snelheid er lekker in gisteren :D

Prachtige wagen om te zien IRL, dit is een auto puur om te spelen :playcar: :thumbup:

Michel P

Bericht door Michel P » 10 sep 2009, 12:52

Thom schreef:Leuke verhalen Michel en Ruud! Jullie hadden de snelheid er lekker in gisteren :D

Prachtige wagen om te zien IRL, dit is een auto puur om te spelen :playcar: :thumbup:
Thanks :thumbup: super dagje, auto voelt zich er bijzonder goed thuis!

Michel

Emiel

Bericht door Emiel » 10 sep 2009, 13:09

Ruud Hulsegge schreef:Ik wou nog even toevoegen dat door deze ervaring mijn denken over auto's wel redelijk veranderd is.

De lotus geeft enorm veel rij-ervaring met een heerlijk ongefilterd contact met de auto en weg.
Ik denk dat ik met de lotus tegen veel lagere kosten, veel meer rondjes ringplezier kan hebben dan met de Sub.
Banden, schijven, blokken slijten aanzienlijk minder.
Brandstof verbruik schat ik dat ik met 55 liter 6 rondjes met de sub kan rijden tegen de Exige 8 tot 10 rondjes met een brandstofgebruik van een litertje of 33.
Wegenbelasting en onderhoudskosten zullen ook meevallen.

Wat me ook opvalt is dat deze auto heel makkelijk over de ring te rammen is. Heb dit al met meerdere auto's gedaan, maar nog nooit een auto meegemaakt die zo natuurlijk aanvoelt.
Build for the kill, build voor trackdays als deze.
Snelweg is ff wat minder. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om 12 uur snelweg naar zuid-Frankrijk te rijden met de lotus. Ook als de beloning van mooie kronkelige bergweggetjes aan de einder in het verschiet ligt. Met deze auto pak je route Nationale en doe je er 2 dagen over om te genieten van de reis.

Kortom, Ik wil er een, maar ben nog niet in staat om dit met mijn gezinsleven te combineren.
Helaas.

Je zegt exact wat mijn beweeg redenen wren om toch terug te stappen naar een Lotus. Benzine verbruik, slijtage van onderdelen, etc. etc. dat is bij de evo en ook bij een sub stuk heftiger.

Toch stap ik niet terug omdat de evo's/subs etc. veel bruikbaarder zijn (sneeuw, in de regen de ring op, etc. ) en ik dat absoluut niet wil missen, naast wat je zegt, liever met de evo naar italie als met de lotus.

Mooi om open te kunnen staan voor alle soorten auto's, ik was heftig verbaad door de elise S2 135R, maar ook door de Evo en ook door nog aantal andere auto's.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2009, 14:30

GTRene schreef:mooi foto :thumbup:

grote nummerplaat :hammer:
Nee kleine auto.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2009, 14:37

allen schreef:Ruud, dat is het mooie als je open kunt staan voor auto's van anderen. Heb pas een ronde over de ring meegereden in een STI. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik compleet verrast was. Tuurlijk is het niet hetzelfde, maar het een is simpelweg niet slechter dan het andere.

Mijn vraag aan jou is of je oordoppen hebt in gehad. Want de meesten die vermoeid raken hebben dat niet meer wanneer ze oordoppen dragen. Mijn wagen is nog 2 keer zo nerveus als dat dat ding van Michel. Vermoeid raak je zonder oordoppen al binnen een uur. Maar met de oordoppen in, leg ik gerust 900 kilometer af in een haal. 8)
Het oordoppen verhaal ken ik nog van mijn moterfiets tijdperk. Had altijd doppen in omdat anders eind van de dag mijn oren stonden te suizen en ik eerst 2 uur moest slapen nadat ik mijn tentje had op gebouwd. Oordoppen is niet echt nodig in de Lotus naar mijn idee. Mijn gehoorbeschadiging is al zo dusdanig dat ik daar geen last van heb. Het zijn meer de goed zittende harde stoelen en de ligpositie na enkele uren. Een normale auto stap je dan een beetje stram uit. De lotus vergt enig klimwerk. En dat is nou juist wat niet meer zo soepel gaat als je een uurtje of 3 gezeten hebt.
Niks ten nadele van de Lotus. Hoort nou eenmaal bij het concept en dat vind ik leuk. Alleen 40 jaar begint langzamerhand echt 40 te worden. :hmmm:

Rupie

Bericht door Rupie » 10 sep 2009, 20:13

Als ik naar Van der Kooi ga zondag, laat ik het je even weten Michel!

GTRene

Bericht door GTRene » 10 sep 2009, 20:19

Ruben schreef:Als ik naar Van der Kooi ga zondag, laat ik het je even weten Michel!
Ik ga misschien morgen middag ff, maar Zondag denk ik ook wel even als het gezellie wordt en droog is :mrgreen:

Maik

Bericht door Maik » 10 sep 2009, 20:19

Kijk, kijk, de oudjes hebben een leuk dagje ring gehad 8) :wink:
Leuke verhalen om te lezen.
Ben je de 19de nou nog in Malmedy Michel? Dat is weer net wat anders dan de ring :wink:

EDIT: laat maar, zie net je reaktie in het andere topic hierover :oops: Tot de 19de :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 10 sep 2009, 21:54

Maik schreef:Kijk, kijk, de oudjes hebben een leuk dagje ring gehad 8) :wink:
Leuke verhalen om te lezen.
Ben je de 19de nou nog in Malmedy Michel? Dat is weer net wat anders dan de ring :wink:

EDIT: laat maar, zie net je reaktie in het andere topic hierover :oops: Tot de 19de :wink:
Kijk uit naar Malmedy, Ruud komt mogelijk nog even kijken en foto's maken.

Wil wel eens met die anorexia speedster mee :beer:

Michel

Maik

Bericht door Maik » 10 sep 2009, 22:16

Als het goed is zit er dan eindelijk de nieuwe ECU mapping in, heb nog net voor aankomend weekend een afspraak met de tjoenert (een speedster-eigenaar!) kunnen maken... Als ik kijk naar de resultaten van Dominique die dezelfde aanpassingen heeft als ik: ongeveer 200pk en injectoren die op hun tandvlees lopen :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 10 sep 2009, 22:29

200pk NA uit die 2.2 wat voor aanpassingen heb je dan nodig? zal het toerental ook wel stijgen denk ik?

klinkt wel lekker :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 10 sep 2009, 22:35

Maik schreef:Als het goed is zit er dan eindelijk de nieuwe ECU mapping in, heb nog net voor aankomend weekend een afspraak met de tjoenert (een speedster-eigenaar!) kunnen maken... Als ik kijk naar de resultaten van Dominique die dezelfde aanpassingen heeft als ik: ongeveer 200pk en injectoren die op hun tandvlees lopen :mrgreen:
Heb het gevolgt op SPC. Andere injectoren is dan wellicht wenselijk. Wat zijn de toerentallen die je draait en piekt? Wat is het koppel.

Michel

Maik

Bericht door Maik » 10 sep 2009, 22:41

Inlaatje van de 2.4 ecotec motor, kost je zeg 300euro, ander uitlaatje (2.5" absorptie, racekat) en een remap (toerenbegrenzer van 6400 naar 7000rpm, max. vermogen rond de 6300rpm)... kan dus nog wel wat gekker :)
Dus de volgende stappen worden grotere injectoren, grotere gasklep (ook van de 2.4 ecotec motor, kost geen drol), balansassen verwijderen, wat heftigere nokkenassen (maar nog steeds relatief milde nokkenassen, want de standaard units zijn echt heel tam) en dan hopelijk 220+pk, maar dat lijkt heel realistisch, als het meezit zelfs 230+pk. Dan nog een lichter vliegwieltje, tjiptjoening van de gaskleprespons wat samen met de verwijdering van de balansassen toch wel een giftig(er) motortje op moet leveren...
Dat dus... :wink:
Maar dit is het Michel-exige fapdraadje, dus weer ontopic! :hosanna:

Maik

Bericht door Maik » 10 sep 2009, 22:47

En als antwoord op Michel z'n vragen :lol: :

Dit zou zo ongeveer mijn koppel en vermogenskromme moeten worden, zie groene curves (standaard motorkarakteristiek in het rood):

Afbeelding

Aan de wielen is dit. Koppel zou dan zo'n 250Nm aan de kruk moeten zijn, bij zo'n 5000rpm, maar de kromme is redelijk vlak...

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 10 sep 2009, 22:51

Superautootje! Ik heb zelf een keer mee mogen rijden in een Opel Speedster en dat was een hele mooie ervaring....skelters zijn het!
Was jij afgelopen maandag ook in Assen aan het racen met je Lotus?

GTRene

Bericht door GTRene » 10 sep 2009, 23:09

Maik schreef:Inlaatje van de 2.4 ecotec motor, kost je zeg 300euro, ander uitlaatje (2.5" absorptie, racekat) en een remap (toerenbegrenzer van 6400 naar 7000rpm, max. vermogen rond de 6300rpm)... kan dus nog wel wat gekker :)
Dus de volgende stappen worden grotere injectoren, grotere gasklep (ook van de 2.4 ecotec motor, kost geen drol), balansassen verwijderen, wat heftigere nokkenassen (maar nog steeds relatief milde nokkenassen, want de standaard units zijn echt heel tam) en dan hopelijk 220+pk, maar dat lijkt heel realistisch, als het meezit zelfs 230+pk. Dan nog een lichter vliegwieltje, tjiptjoening van de gaskleprespons wat samen met de verwijdering van de balansassen toch wel een giftig(er) motortje op moet leveren...
Dat dus... :wink:
Maar dit is het Michel-exige fapdraadje, dus weer ontopic! :hosanna:
leuke spam mail maik :mrgreen: allemaal leuke weetjes over zo'n 2.2 :thumbup: 200<>230pk NA uit de 2.2 is toch wel cool :hosanna: wat zal dat bleren...dempt ie wel genoeg? :bag: oke, anders ga ff verder in jou draadje als je nog meer hebt, leuk te lezen en mooie avatar :thumbup:

SteV6

Bericht door SteV6 » 10 sep 2009, 23:45

Hé Michel en Ruud,

Gave dag gehad zo te lezen :lol:

Ben je nu nog meer overtuigd van je voornemen om een ander onderstel te plaatsen Michel? Of heb je op de Ring ontdekt dat je onderstel juist niet TE hard moet zijn?

Stephan

Maik

Bericht door Maik » 11 sep 2009, 07:31

Ook op de ring is een mooi Nitron setje niet te versmaden denk ik :)
Misschien dat de standaard veren bij een Nitron setje daar iets beter werken, maar mijn hardere veren doen het ook nog prima daar, of maak daar maar heel goed van :wink:

Ik zal inderdaad maar wat van mijn spam copy-pasten naar mijn topic...

Michel P

Bericht door Michel P » 11 sep 2009, 08:27

@Stephan,
Het standaard onderstel s absoluut erg goed, dat zal Ruud ook beamen. Echter de nitrons zoals ik bij jou heb gevoeld hebben meer rafinement, geven meer en preciezer de informatie door, en houden de wielen beter op het asfalt. Zijn dus op termijn een verbetering, tilt de auto naar een nog hoger nivo.

@Maik, gewoon blijven spammen hier! Zolang er niet over bi-turbo V8ten met NOS in de draad gesproken word, ofwel speedsters/lotussen met 500+ pk zal het wel los lopen.

Michel

allen

Bericht door allen » 11 sep 2009, 08:35

Afbeelding
:mrgreen:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 11 sep 2009, 11:39

Hou op allemaal.
Begin langzamerhand op die auto verliefd te worden.
Dadelijk slaap ik er niet meer van. :'(

Wat het onderstel betreft denk ik dat er geen zak aan veranderd hoeft te worden m.b.t. de ring.
Maar kan pas oordelen als ik zelf met een nitronsetje gereden zou hebben.
Ben wel bang dat als je de veerkarakteristiek nog harder maakt dat te hard is.
Bij vol gas uit accelereren van langzame bochten (Turn 13 + opvolgende bocht)(Adenauer Forst) op de ring had de auto de neiging om te hobbelen in het motertoerental. Wat betekent dat hij naar grip zoekt door een te weinig rebound gevende demper of een te zacht dempende demper. Dit probleem kun je oplossen door een hardere veer te monteren maar geeft in al het andere bereik een nadeel.
Dus nadenkend over nitron zal dat de oplossing zijn met een standaard veer voor de ring.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 sep 2009, 11:56

wat doen ze nou met uitwegen van een lotus? je hoort dat wel eens...
ze zullen dan wel proberen elk wiel dezelfde druk te geven ofzo? maar hoe doen ze dat en of wat doen ze precies met uitwegen op de hoeken.

en moeilijk allemaal de veersterkte en demper snelheid...pfff maja als elke seconde telt wel belangrijk :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 11 sep 2009, 12:41

http://grassrootsmotorsports.com/articl ... r-weights/" onclick="window.open(this.href);return false;

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 sep 2009, 12:48

GTRene schreef:wat doen ze nou met uitwegen van een lotus? je hoort dat wel eens...
ze zullen dan wel proberen elk wiel dezelfde druk te geven ofzo? maar hoe doen ze dat en of wat doen ze precies met uitwegen op de hoeken.

en moeilijk allemaal de veersterkte en demper snelheid...pfff maja als elke seconde telt wel belangrijk :mrgreen:
Uitwegen met een standaard onderstel kan volgens mij niet omdat je de veerschotels niet kan verstellen. Bij Nitrons en Öhlins kan dat wel.

Je zet de auto op 4 weegschalen met een halve tank benzine en 75kg per stoel (zelf heb ik het met alleen 75kg in de bestuurdersstoel laten doen). En daarna kan je de wieldruk per hoek aanpassen door de veerschotel te verdraaien. Gevolg daarvan is wel dat je de wagenhoogte ietsje veranderd. Maar dat gaat om hooguit millimetertjes.

Stephan

allen

Bericht door allen » 11 sep 2009, 12:50

Imho, moet je er gewoon zelf in zitten Stephan. Niet iedereen is 75 kg. Ik ben een stuk lichter en ken ook wel mensen die (ondanks dat ze niet dik zijn) 130 kg op de schaal zetten. :shock:

Plaats reactie