Nou, klein updateje maar weer.
Dit keer heeft het weinig met de auto te maken, behalve dat ik er later mee aan de auto kan werken, als ie doet.
Ik heb een lasapparaat uit het verbrandde pand van mijn werk gehaald, een Fronius Magic Wave 3000 Job.
Het ding was net een jaar oud en zag er nog redelijk goed uit, alleen een slangetje en het draaiknopje voorop hadden smelt sporen, de rest was alleen zwart.
Of hij het doet weet ik nog niet, maar ik heb er alsnog eerst werk in gestoken om hem schoon te krijgen.
De reden hiervoor is simpel, roet geleid electriciteit, en in het bluswater zat chloor en ander naar spul wat alles aantastte.
Er zat overal kristal vorming ook tussen de componenten op de printen.
Dus om de kans op kortsluiting zo klein mogelijk te maken heb ik eerst het ding helemaal gesloopt en schoonlaten maken.
Zo kreeg ik hem binnen:
En toen maar gaan slopen, let op de kristal vorming overal:
En de onderbak:
Toen heb ik de aluminium delen laten zuren, de bouten geel laten passiveren en de printplaten weggebracht naar een bedrijf wat brandschades schoonmaakt.
De buitenkast heb ik nog niets mee gedaan, eerst maar kijken of hij het doet.
En na een tijdje wachten kreeg ik alles weer binnen, de witte aanslag op het aluminium is waar de kristalvorming het metaal heeft weg gevreten, echte troep dus.
Alles op een rijtje:
En weer opbouwen:
Zo ver is ie nu af, begin volgende week zet ik er wat prik op, en als ie het doet bestel ik wat kleine onderdelen die ik nodig heb om ermee te kunnen gaan lassen.
Als dat zover is en hij last daadwerkelijk zal ik de rest van de kast schoonmaken zodat ie echt af is.