Bezig met de M coupé van BMW (filmpje geluid S50 blok)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 nov 2006, 00:04

Zo komt Peter de Jong ook absoluut over Rico, geen enge gladde jongen, maar gewoon een eerlijke vent, recht door zee en duidelijk.

Aan hem zal het echt niet liggen, dat vertrouwen geef ik hem nu al.

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 05 nov 2006, 00:12

zit wat in, maar als je een auto koopt waarbij het overduidelijk is dat er iets niet pluis is en je hem toch koopt ben je zelf verantwoordelijk voor dat wat er mee scheelt. als ze bij de beier zeggen dat ze het repareren is dat alleen maar mooi, maar m eerst kopen en dan later afkomen met "er rammelde wat en nu doet ie niks meer"?! ik denk niet dat t er in gaat. dat ze m uberhaupt aanbieden met zo een geluid, zeg nou zelf! die auto is iets voor iemand die de motor zelf kan fixen, maar dan wel voor wat minder centen. zonde want een verdomd mooi ding...

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 05 nov 2006, 00:35

@ partyondude als je naar die wagen gaat kijken vraag dan even of ze de kettingspanner er even uit willen halen, bekijk de nok die in de ketting slee valt. deze moet 2 ribbels hebben en mag niet ingedeukt zijn. als ie zwaar ingedeukt is weet je dat er veel speling op de ketting zit.
en sorry, maar ik ken de beier zelf niet maar zo te horen zit het wel snor met die garage daar. dan zal er vast wel iets geregeld kunnen worden VOOR verkoop. voor die mannen is het een dagje werk om het hele spul te vervangen. kleppen zullen het niet zijn want de klepspeling word normaal niet groter maar kleiner(door het inslaan vann de kleppe) of de nokkenassen zijn ingelopen maar dat lijkt me stug.
de rust

Fabian

Bericht door Fabian » 05 nov 2006, 11:27

Rico v Velzen schreef:garantie lijkt me garantie. is het stuk = garantie. geen speld tussen te krijgen. en we hebben het hier niet over een louche autohandelaar uit apeldoorn ofzo. de beier ken ik als een bedrijf die staan voor wat ze zeggen/geven aan garantie.
Zo is het. garantie is garantie. Rammel of niet bij aankoop.

Kijk, als je het hebt over het stukje leer waarvan de kleur afgesleten is heb je gelijk. Daar kun je naderhand niet op terugkomen.

Maar dit "motorprobleem" is absoluut een gevalletje garantie, en geen enkel zichzelf respecterend bedrijf zal daar onderuit proberen te komen. Een officieel dealer komt daar ook zeker niet mee weg. En het maakt dat echt niet uit of de rammel er nu al inzat. Je hebt een auto gekocht bij een BMW dealer, je mag er vanuit gaan dat ze je een goede auto verkopen voor dit geld en inclusief garantie. Je mag uitgaan van de deskundigheid van de verkopende partij. En zij zijn aansprakelijk binnen de garantietermijn voor problemen.

Enige waar je even aan moet denken zijn de garantievoorwaarden. Die van de BOVAG zijn niet erg ruim. Daar staat volgens mij omschreven voor de motor : draaiende delen van de motor vallen binnen de garantie. Daar wil nog wel eens discussie over ontstaan. Echter, een beetje zichzelf respecterend bedrijf lost dat gewoon goed op. Ik kan me echt niet voorstellen dat je hierop genaaid zou worden door De Beier.

En als je het niet vertrouwd zijn er maar 2 oplossingen: aankoopkeuring laten verrichten of niet kopen.

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 05 nov 2006, 11:41

tja, als het dan echt, zoals jullie zeggen onder garantie valt dan heb je niks te vrezen natuurlijk. dan moet je je ook niet druk maken om die rammel en die kar kopen. als toch alles gerepareerd word wat er in een half jaar op duikt loop je geen risico. ik heb er zwaar mijn twijfels over want heb andere ervaringen.
een garage zal nooit onnodig duizenden euri's uitgeven. als ze er onderuit kunnen komen zullen ze dat zeker doen, zeker als het op de motor aankomt. als ze bij de beier die garantie toch kunnen geven zullen ze vast ook wel zwart op wit willen zetten dat ze een nieuwe motor regelen wanneer deze in de soep is gelopen of de kosten van reparatie zullen vergoeden.
wil niet eigenwijs doen ofzo maar ik ken nog steeds geen garage/dealer die garantie geeft op spullen die kapot zijn.
ze zouden beter voordat ze die z3m verkopen de boel repareren, als die ketting breekt of een tandje overslaat zijn de kosten veel hoger. ik denk persoonlijk dat de beier ook het liefst de goedkopere oplissing kiest.

@fabian. doe jij mischien ook zelf M motoren reviseren of kun jij aan onderdelen komen? heb nog wat nodig en k kom toch regelmatig in breda dus. vette avatar trouwens, jij?

Fabian

Bericht door Fabian » 05 nov 2006, 11:49

RenéBMW schreef:
@fabian. doe jij mischien ook zelf M motoren reviseren of kun jij aan onderdelen komen? heb nog wat nodig en k kom toch regelmatig in breda dus. vette avatar trouwens, jij?
helaas, ik werk bij een leasemaatschappij op de onderhoudsafdeling, daarnaast verkoop ik van tijd tot tijd ook gebruikte auto's uit onze vloot.

Aangezien wij zo goed als geen M-etjes hebben rijden (op een paar M3's en M5's en 1 M6 na) laten we alles hieraan gewoon via de dealer doen. We kunnnen ook niet anders, daarvoor betalen die mensen elke maand dikke leasepenningen. Daar willen we onze vingers niet aan branden. Als ik gebruikte delen zoek voor een BMW kom ik eigenlijk altijd terecht bij Autodemontage Rhenoy in Waardenburg. Die hebben echt VEEL, en heel veel zaken nieuw rechtstreeks uit de fabriek ivm overproductie etc etc.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 nov 2006, 11:52

Garantie is natuurlijk probleem, want als dit probleem zich later openbaart ? Ik zou er even goed voor gaan zitten en met de opmerkingen hier een gesprek aanknopen met de chef werkplaats.

Of een korting bedingen van nog eens EUR 2000,= waarbij die mogelijke kosten dan voor eigen rekening komen.

Over dat filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=D9d-7jiKb3M&

ik begrijp niet dat iemand dit gaat filmen en dan de radio aanlaat. wat een kneus ben je dan :(

Remy

Bericht door Remy » 05 nov 2006, 11:59

Ik zag ergens Chris staan. Das die pik met die M Coupe op Zandvoort. Hij is al vaker uitgemaakt voor kneus geloof ik hehehe.

Snap dat van die muziek ook niet helemaal. Net als dat ie em steeds doorrost tot 8k. Ik denk al wat loopt ie lekker ver door in de versnelling.

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2006, 12:25

Nog even over de M COUPE van de beier. de auto word in opdracht van een klant verkocht dus geen eigen auto. daar geeft de beier dan nog eens 6 maanden garantie op. waarom zouden ze dat doen als er wat aan de auto zou schorten? mij lijkt het dat je dan echt wel vertrouwen in het verkochte moet hebben?
een maand voordat de garantie afloopt mag die alle keuringen ondergaan. klasse toch ?

Bram

Bericht door Bram » 05 nov 2006, 12:30

Zo denk ik er ook over Rico.

Maar zou een onafhankelijk keuringsstation enige kennis hebben van M blokken?

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2006, 12:30

Als ik een auto bij Peter de Jong koopt. zegt die altijd ga maar 2 weken rijden. kijk wat er mis is of wat je niet aanstaat dan lossen we al die dingetjes dan op. wat ook altijd gebeurt. het zijn echt geen kruideniers daaro.

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2006, 12:32

partyondude schreef:Zo denk ik er ook over Rico.

BMW aankoop keuring laten doen bij een grote dealer elders.

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 05 nov 2006, 12:47

tis maar een advies he, ik weet niet waar ik het over heb als ik over deze motorblokken praat en bmw dealers laten je nooit in de kou staan, ook de beier niet.

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 05 nov 2006, 12:52

partyondude schreef:Zo denk ik er ook over Rico.

ps. een m blok is gewoon een motorblok als alle andere motoren, vanos is vanos en ketting is ketting, net zoals dat een rammel een rammel is. ze zullen bij een keuringsstation gegarandeerd ook zeggen dat die rammel je duur komt te staan, want een verschil met een "normale"motor is de prijs van de onderdelen
het is ook altijd handig om zelf even wat plaatjes te bekijken over deze motor en te zoeken hoe een vanos in elkaar zit, weet wat je koopt, dan sta je niet voor een verassing

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 05 nov 2006, 13:22

het zit er natuurlijk ook in dat de prijs voor het eventuele rapareren van dit euvel meegerekend zit in de verkoopprijs. maar zoals al eerder ergens gezegd in deze topic, er kan ook een ratel uit de dynamo komen, waarschijnlijker is het dat de waterpomp speling heeft en rateld. dit zou dan bij een warme motor een heel stuk minder moeten zijn. check ook de luchtpomp, die is ook gelagerd. maar te horen aan t geluid van t filmpie blijf ik bij mijn conclusie, maar ik heb m natuurlijk ook niet in t echie gehoord

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 nov 2006, 14:13

Qua rammel/ratel is het heel simpel, bij aanschaf meld je dat je het eruit wil hebben. Aan de Beier is het vervolgens of ze dit wel of niet willen oplossen daar het een auto van een klant is. Wordt het niet opgelost dan gewoon de auto laten staan. Wat het ook is als je het mij vraagt is het niet normaal voor een motor die op bedrijfstemperatuur is.

Ergens herken ik het geluid wel van een VR6 motor met versleten distributie, iets wat voorkomt rond de 150K km (afhankelijk van de rijstijl) aangezien hier veel BMW kenners/liefhebbers rondlopen vraag ik mij af of dit bij een M-motor ook rond een bepaalde km stand een bijna vanzelfsrpekende kostenpost is. Anders kun je je afvragen hoe met een dergelijke auto is omgegaan.

Dus mijn vraag: is een versleten distributie (als dat het is) een zwak punt bij een M-motor??

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2006, 14:16

René ik wil je kennis niet ter discussie stellen. en ik denk dat Bram er zeker wat aan heeft. alleen kun je geen voorbarige conclussies trekken mbt eventuele garantie afhandelingen van de beier.
niet alleen ik maar ook andere forum bezoekers hebben goede ervaringen. en die zijn ook wat waard in het meewegen van bram's beslissing.

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 05 nov 2006, 14:20

@ niels. is zeker geen zwak punt bij een M motor, bij de ene motor begint ie al bij 100k te rammelen, de ander bij 200k. blokken zijn niet stuk te krijgen bij goed gebruik(warmrijden en regelmatig onderhoud) vanos rammel zit er bij en oudere (150k) motor altijd wel in maar die hoor je dan een klein beetje als je met je oor op de motor luisterd en t gas loslaat.
de mijne heeft 160k gelopen en heeft niks op vermogen ingeleverd en rateld heel in de verte een beetje(speling spiebanen van de vanos) en af en toe bij starten de ketting(spanner vervangen en 2 weken later is het terug
Rico, ik wil alleen maar duidelijk maken dat het uberhaupt gevaarlijk is om zo een auto te kopen met die motor maar al helemaal als tie zo een geluid heeft, evt kosten zijn iig voor iemand als mij niet te overzien maar altijd weggegooid geld.
ik heb ook veel goeie dingen gehoord over de beier en ik twijfel niet of het waar is. maar zelfs de beste dealer kan alleen garantie geven als de auto normaal gebruikt word, wat denk ik met de z3m niet zal gebeuren. wat het ook is, het is voor beide partijen een groot risico.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 nov 2006, 14:30

Rico v Velzen schreef:René ik wil je kennis niet ter discussie stellen. en ik denk dat Bram er zeker wat aan heeft. alleen kun je geen voorbarige conclussies trekken mbt eventuele garantie afhandelingen van de beier.
niet alleen ik maar ook andere forum bezoekers hebben goede ervaringen. en die zijn ook wat waard in het meewegen van bram's beslissing.
Ik denk dat Rene dat betreffende Beier ook niet ter discussie stelt maar ik ben het met hem eens dat je wanneer je tot koop over gaat gewoon duidelijk moet afspreken hoe het opgelost gaat worden. Een paar maanden rijden met rammel en vervolgens terugkomen heeft denk ik geen zin. Het zit er in en het zit je als eigenaar dwars. Gewoon laten fixen bij aankoop. De Beier zal met de huidige eigenaar waarschijnlijk om de tafel moeten qua kosten denk ik want zoveel marge zal er niet op zitten dat een dergelijke reparatie uit kan. Gezien de positieve berichten over de Beier denk ik dat we niet te voorbarig moeten zijn over het geluid en de eventuele oplossing ervan. Wel moet je bij een dergelijke aankoop op je hoede zijn onafhankelijk van de dealer die hem verkoopt. Garantie termijn eindigt ook ooit eens natuurlijk.

Elmar

Bericht door Elmar » 05 nov 2006, 17:44

Zoals boven al is aangegeven, eerst laten repareren voor de verkoop. Bram moet er wel mee naar de subaru boys, leuk voor hem als ze allemaal zeggen dat ie klinkt als een diesel. :wink:

Martijn

Bericht door Martijn » 05 nov 2006, 18:04

Ik zie het probleem ook (weer eens) niet?

Klinkt het ding zoals een dergelijke BMW moet klinken: NEE

Is het te verhelpen door de dealer: JA

Wie er de rekening moet betalen is zaak van de dealer en de verkoper van de auto, niet van de kopende partij.

Wordt het niet gemaakt vóór aankoop, laat je het ding toch fijn staan? (dat is dan tevens het bewijs dat er wél een risico aan de auto kleeft en dan kan De Beier een goede reputatie hebben en 6 maanden garantie geven, maar dan loop je gewoon achter de feiten aan imho)

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 06 nov 2006, 10:02

ik denk dat je dat ook het beste kan doen. word het gerepareed, meteen kopen! zo niet, lekker laten staan en verder kijken tot je er een vind die goed is. het blijft altijd de vraag of zo een ding wel in orde is, maar dat is t risico wat je neemt met zo een auto.
beetje zonde als je je STI ruilt voor een gare z3m. wel een mooie bak die subaru partyon! ruilen voor een goeie m3?

Bram

Bericht door Bram » 06 nov 2006, 10:47

Hehehe, nee Rene, ik ga echt voor de M coupe :wink: Is echt m'n droomautootje 8)

Een betaalbare E46 M3 is ook niet verkeerd natuurlijk.

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 06 nov 2006, 10:50

geintje, mijne gaat niet weg. deze wagen is niet de mooiste maar hij is te vertrouwen. ik durf het risico niet te lopen om voor een andere te gaan en dan met de elende te zitten. ik doe de mijne gewoon goed onderhouden, tunen en evt ook opknappen, dan gaat ie nog wel ff mee.
groetjes

RenéBMW

Bericht door RenéBMW » 08 nov 2006, 09:39

kweet niet or het wat is maar er staat hier in turnhout een een z3m coupe racer te koop (of te huur), voor het geval je een z3m zou willen die niet rammeld :wink:
hij stottoer wel een beetje mar ja, wat wil je...
volgens mijn istie ook niet street legal zeg maar, maar om m wel streetlegal te krijgen zal niet zo moeilijk zijn in nederland denk ik.
prijs heb ik niet naar gevraagd want ik heb m alleen maar zien staan toen ik ging kijken naar een m3.

Plaats reactie