Gisteren ook naar de Ring geweest. Rond 4.45 in de auto gestapt om ongeveer 3 uur later een kopje koffie te kunnen bestellen bij het restaurant naast de ingang Breidscheid, in aanwezigheid van een groot aantal dieselrijders. Het idee was om twee ronden te rijden zondag. Een ronde om te kijken hoe de auto zich houdt en een tweede met wat meer tempo. Op weg naar Adenau vanaf de snelweg zat ik achter twee Porsches en het tempo was leuk. Bij het volgas geven uit sommige bochten slipte mijn koppeling echter wel een beetje.
Bij het geluid van de eerste auto's die langs kwamen op de Nordschleife ben ik richting ingang gelopen en naar de hekken om Exmühle te bekijken. Bij het zien van het stijgingspercentage bij Exmühle kreeg ik grote bedenkingen over mijn koppeling.
Diverse ongelukken in de ochtend en het zien van rokende remmen bij een aantal standaard auto's maakte definitief om niet de baan op te gaan.
In heb enige tijd doorgebracht bij Wehrseifen. Wehrseifen is een schitterende bocht om te overzien. Doordat de bocht naar beneden loopt ziet je heel veel verschillende lijnen worden gereden door ervaren rijders, minder ervaren rijders en motorrijders. Veel onderstuur bij FWD'ers (R26R rijder liet de R888's iedere keer weer krijsen op dat punt) en een Z3 rijders ging er juist met overstuur eraf maar hield de auto aan beide kanten gelukkig uit de vangrail. Ik kan mij niet herinneren hoe blind vanuit de auto de exit is van Wehrseifen, maar als toeschouwer leek het niet fijn daar achterstevoren op het circuit te staan met het geluid van twee aanstormende witte 911 GT3's. Vijf minuten later steeg er een stofwolk op van het stuk voor Wehrseifen. Dit zorgde voor de eerste volledige baan afsluiting. Een oranje Focus ST was de vangrail ingeschoten. persoonlijk letsel leek gelukkig beperkt.
Aan het begin van de middag met Jos zijn TT meegereden. De combinatie van bandengeluid, turbo en uitlaat zorgen ervoor dat je niet hoort met een diesel te rijden. Het koppel van 500Nm daarentegen herinnert je daar wel aan. Ongehoord hoe de motor eraan sleurt. De Corsa voor ons liet overigens wel zien dat ervaring en circuitkennis niet te compenseren is met alleen vermogen. De TT was ruim sneller, maar die Corsa-bestuurder remde duidelijk minder en liet de auto prachtig door de bochten lopen. Aan het einde van het eerste rondje werden we nog aangesproken door bezorgde bestuurders over een rokende TT. De uitleg dat het een diesel is, verhelderde de situatie. Voor Jos was het de tweede keer die dag dat hij moest uitleggen dat er een TDI voorin ligt.
Het tweede rondje werd helaas een halve. Rond Hatzenbach schoot er een slang los en moesten we 'cruisend' richting Breidscheid. Na Wehrseifen stond er weer een motorrijder te vlaggen voor een ongeval. Dit keer was het een Mustang cabrio. Links in de vangrail zat de motorkap horizontaal in de vangrail (er waren twee man voor nodig op de motorkap uit de vangrail te trekken!) en iets verderop rechts stond de Mustang met de voorkant helemaal in elkaar. Dat dit een total loss was is zeker. Ook hier gelukkig geen zwaar persoonlijk letsel.
Bij de exit Breidscheid zijn we van de baan afgegaan en voelde ik dat de nekspieren zich aardig hebben moeten inspannen gedurende die anderhalve ronde.
Ondanks dat ik niet zelf heb gereden was het een mooie dag!
Hier wat foto's:
http://www.flickr.com/photos/22529738@N ... 188536326/
Het is triest om te horen dat er een dode te betreuren is, verrassend is het helaas niet. Er reed een Nederlander op een naked bike met duidelijk veel ervaring. Hij reed ook nooit in 'verkeer'. Als ik echter groepjes motorrijders zag die achter elkaar aanjagen dan hield ik mijn hart vast.