Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering
-
- GTRene
- Tim R
Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering
Nice! Leuk om te zien
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Heel stoer. Zo zie je dat dry sump smering echt een must is voor dat soort wagens.
Ik heb vorig jaar eens gehad met een Cayman met Keramische remmen dat bij erg krachtig remmen de motor even droog kwam
te staan. Paar slagen draaide de motor toen dus zonder olie. Zou voor mij een reden zijn om dry sump te monteren als je regelmatig
een circuit zou bezoeken met een Cayman. RUF en Manthey leveren dit onder andere.
Ik heb vorig jaar eens gehad met een Cayman met Keramische remmen dat bij erg krachtig remmen de motor even droog kwam
te staan. Paar slagen draaide de motor toen dus zonder olie. Zou voor mij een reden zijn om dry sump te monteren als je regelmatig
een circuit zou bezoeken met een Cayman. RUF en Manthey leveren dit onder andere.
- duifjes.com
Gaaf!!! en ik heb destijds de motor van mn 944 naar de klote gedraait op Zandvoort omdat de olie te veel naar 1 kant ging ed. terwijl het peil goed was!
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Ja zuur. Same story dus.duifjes.com schreef:Gaaf!!! en ik heb destijds de motor van mn 944 naar de klote gedraait op Zandvoort omdat de olie te veel naar 1 kant ging ed. terwijl het peil goed was!
Ik schrok wel even kan ik je vertellen. Maar na 5 keer tikken was het over. Maar het geeft wel aan dat het systeem niet helemaal 100% proof is dus. Dry
sump is dan wel lekker.
- De Sjack
Zo, die heeft een set goede remmen erop zitten
Is prachtig om te zien, wat gaat dat tekeer zo.
Heb toevallig net deze week een baffle plate (Nou, eigenlijk een olie-spatplaat
, maar baffle klinkt stoerder) gemonteerd.
Na het zien van deze beelden weet ik tenminste ook waarom

Is prachtig om te zien, wat gaat dat tekeer zo.
Heb toevallig net deze week een baffle plate (Nou, eigenlijk een olie-spatplaat

Na het zien van deze beelden weet ik tenminste ook waarom

- L@urens
Daarom ook vaak het advies om iets boven max te vullen op een circuitdag.
- Race For Fun
dat is knap, ik doe toch redelijk gekke dingen met mijn 944 maar in de 4 jaar dat ik mijn blok in mijn wagen heb zitten nog geen probleem gehad, misschien ga ik te langzaam door de bochten?duifjes.com schreef:Gaaf!!! en ik heb destijds de motor van mn 944 naar de klote gedraait op Zandvoort omdat de olie te veel naar 1 kant ging ed. terwijl het peil goed was!

- Erik
- Auto: BMW ///M
Is recent een subaru gesneuveld op het circuit (big end lagers uitgelopen)
Terwijl de beste man juist al lange tijd time attach reed
De truc bij een subaru leek altijd de te monteren oliekoeler te zijn (heb ik ook)
Echter na montage slicks was het gebeurd, olie T omhoog en niet meer willen zakken vergezeld van later een flinke ratel
En nu zie ik dit filmpje, beter kan het niet verbeeld worden
wat voor krachten er in het spel zijn, goeiendag zeg.
E
Terwijl de beste man juist al lange tijd time attach reed
De truc bij een subaru leek altijd de te monteren oliekoeler te zijn (heb ik ook)
Echter na montage slicks was het gebeurd, olie T omhoog en niet meer willen zakken vergezeld van later een flinke ratel
En nu zie ik dit filmpje, beter kan het niet verbeeld worden

E
- De Sjack
Erik, uit je verhaal blijkt een beetje dat de temp de reden was dat het lager kapot is gelopen.Erik schreef: De truc bij een subaru leek altijd de te monteren oliekoeler te zijn (heb ik ook)
E
Het lager is kapot gelopen door oil-surge,
omdat met de slicks de bochtensnelheid/G-krachten net hoog genoeg ligt om de olie helemaal naar 1 zijde te slingeren, helaas van het aanzuigpunt vandaan.
Door kapot lopen van het lager is de motortemp aanzienlijk gestegen.
Je hebt tegenwoordig ook accusump 

-
Ook hier een slachtoffer van de 944 kwaal tav drooglopen. Stijvere stabi's verminderen het effect natuurlijk iets doordat de bodyroll significant verminderd wordt. Ik kan mij desondanks niet voorstellen dat een straatauto+banden ondanks lagere G-krachten en meer bodyroll hier vatbaarder voor zou zijn dan een circuitauto met slicks en een strak onderstel. Wat dat betreft opvallend dat harry hier nooit last van heeft gehad.
Als ik het uitreken: 5 graden minder bodyroll staat gelijk aan een extra 0,2G dwarsversnelling, uitgaande van ~1G als basis (waarbij de olie al onder 45 graden staat in het carter). Kan iemand aangeven hoeveel winst je maakt met straat vs circuitbanden, en de reductie in bodyroll met goede stabi's tov een straatauto?
Ik heb veel gegoogled naar het drooglopen van een 944 en er zijn genoeg rijders die elk seizoen de drijfstanglagers vervangen. Dan is het ook niet gek dat je er minder last van hebt (ik had 2,6 ton op de teller toen het gebeurde dus de lagers waren al wat ruimer en hadden dus minder draagvermogen), maar om van kwaliteit te spreken? Nee, ik rijd dan wel porsche maar dit is ronduit slecht te noemen. (de 944 GTP heeft nota bene in 1981 al op lemans gereden).
En luco: inderdaad, een accusump lijkt mij inderdaad ook de goedkoopste manier om het probleem op te lossen. Ik heb ook eens gekeken naar drysump voor een 944 maar dat kost veel pegels! Maar ik vraag mij dan weer af of de motor genoeg olie krijgt op het moment dat je de accusump gevuld moet worden nadat deze is leeggelopen!
Als ik het uitreken: 5 graden minder bodyroll staat gelijk aan een extra 0,2G dwarsversnelling, uitgaande van ~1G als basis (waarbij de olie al onder 45 graden staat in het carter). Kan iemand aangeven hoeveel winst je maakt met straat vs circuitbanden, en de reductie in bodyroll met goede stabi's tov een straatauto?
Ik heb veel gegoogled naar het drooglopen van een 944 en er zijn genoeg rijders die elk seizoen de drijfstanglagers vervangen. Dan is het ook niet gek dat je er minder last van hebt (ik had 2,6 ton op de teller toen het gebeurde dus de lagers waren al wat ruimer en hadden dus minder draagvermogen), maar om van kwaliteit te spreken? Nee, ik rijd dan wel porsche maar dit is ronduit slecht te noemen. (de 944 GTP heeft nota bene in 1981 al op lemans gereden).
En luco: inderdaad, een accusump lijkt mij inderdaad ook de goedkoopste manier om het probleem op te lossen. Ik heb ook eens gekeken naar drysump voor een 944 maar dat kost veel pegels! Maar ik vraag mij dan weer af of de motor genoeg olie krijgt op het moment dat je de accusump gevuld moet worden nadat deze is leeggelopen!
- Bert ///M3
luco hornsveld schreef:Je hebt tegenwoordig ook accusump
Dat is een wezenlijk anders systeem

- Bert ///M3
Aparte berekening? Of bedoel je dat 0,2G extra het olienievau 5 graden meer kantelt?944 guy schreef:
Je kan met straatbanden vaak iets van 0,9 - 1,0G hebben. Met slicks en een race onderstel kom je op iets van 1,5-1,6G, soms pieken die nog hoger zijn maar dat is maar een paar tienden. Zijn gevens van mijn 2 M3's in elk geval.
Stabi's geven wel een reductie idd, maar op een straatauto hou je nog steeds veel roll. Even in de gevens van mijn straat auto duiken, dan zouden upgraded stabi's een bodyroll reductie van ongeveer 2 graden hebben oid. Maar een M3 heeft van zichzelf al vrij dikke stabi's.
-
Als je kijkt naar de hoek die het oppervlak vd olie maakt tov de horizon dan heb je bij 0.5G ~27 graden. Bij 1G 45 graden, en bij 1,5G 56 graden. Hier moet je dan nog de rol-hoek van je auto bij optellen om de hoek vd olieoppervlak tov de horizontaal van het blok te hebben. Als ik 1G maak met bijv 7 graden overhellen is dit dus 52 graden (en dan dus een vastloper, laten we dit even als grens hanteren).
Mijn auto helt nogal over (heb ergens zo'n foto van CPZ 2007...) en een stabi zou hier misschien bijv 5 graden uit kunnen halen (realiteitszin daargelaten!). Ipv 52 graden olie tov blok heb ik bij 1G nu nog maar 47 graden. Om dan toch weer aan die 52 te komen moet ik 1,2G maken ipv 1.
Snapez vous?
Mijn auto helt nogal over (heb ergens zo'n foto van CPZ 2007...) en een stabi zou hier misschien bijv 5 graden uit kunnen halen (realiteitszin daargelaten!). Ipv 52 graden olie tov blok heb ik bij 1G nu nog maar 47 graden. Om dan toch weer aan die 52 te komen moet ik 1,2G maken ipv 1.
Snapez vous?
-
Door dikkere stabi's blijft je auto wat 'rechter', dus komt je pick up van de olie minder gauw zonder olie te zitten? Dat lijkt mij in ieder geval de samenvatting als ik het zo lees?
Bij mij zit de olie pickup aan de passagierszijde van het motorblok. Elke bocht naar rechts toe (de olie wordt dan naar links geduwd) kan gevaarlijk zijn (mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan).
Bij mij zit de olie pickup aan de passagierszijde van het motorblok. Elke bocht naar rechts toe (de olie wordt dan naar links geduwd) kan gevaarlijk zijn (mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan).
-
Dat is kort gezegd de strekking ja 

- Robert Campbell
Ik weet dat ik dit probleem ook zal krijgen met mijn R1 blok in de mini, alleen daar is het nog erger. Het is een motorfietsblok wat doorgaands met het voertuig mee 'omvalt' door de bocht, dus op een motorfiets wordt de olie juist naar onder geduwd. Bij de R1 is de oplossing een baffle plate en 500cc overvulling. Bij een Hayabusa moet je gewoon dry-sumpen om het heel te houden... Ben ik blij dat ik die niet heb
Buiten het feit dat de aankoop van de Hayabusa veel duurder is.
Fototje baffle plate R1:

Is een redelijk groffe dit, ze kunnen mooier. Als het maar werkt...
Robert

Fototje baffle plate R1:
Is een redelijk groffe dit, ze kunnen mooier. Als het maar werkt...
Robert
-
Function>Looks wat dat betreft, eenmaal met carterpan gemonteerd ziet niemand er meer wat van:)
-
- Auto: VW luchtgekoeld
Dry-sump erop maken is ook het eerste wat ik gedaan heb voor mijn 4-cyl. boxer blok. Zelfs de dagelijkse boxer heeft dry-sump gekregen. Er zijn trouwens meer voordelen aan DS dan alleen betere/veiliger smering onder alle omstandigheden.
Ik wil iig nooit meer wat anders voor de oliesmering.
Het verbaast me dat alle WRX-STi's niet standaard DS hebben...
Ik wil iig nooit meer wat anders voor de oliesmering.
Het verbaast me dat alle WRX-STi's niet standaard DS hebben...