Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Mark » 27 aug 2009, 11:50


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door GTRene » 27 aug 2009, 12:23

gaaf zeg :thumbup:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Tim R » 29 aug 2009, 23:06

Nice! Leuk om te zien

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Mark Nauta » 30 aug 2009, 17:25

Heel stoer. Zo zie je dat dry sump smering echt een must is voor dat soort wagens.
Ik heb vorig jaar eens gehad met een Cayman met Keramische remmen dat bij erg krachtig remmen de motor even droog kwam
te staan. Paar slagen draaide de motor toen dus zonder olie. Zou voor mij een reden zijn om dry sump te monteren als je regelmatig
een circuit zou bezoeken met een Cayman. RUF en Manthey leveren dit onder andere.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door duifjes.com » 31 aug 2009, 12:13

Gaaf!!! en ik heb destijds de motor van mn 944 naar de klote gedraait op Zandvoort omdat de olie te veel naar 1 kant ging ed. terwijl het peil goed was!

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Mark Nauta » 31 aug 2009, 12:14

duifjes.com schreef:Gaaf!!! en ik heb destijds de motor van mn 944 naar de klote gedraait op Zandvoort omdat de olie te veel naar 1 kant ging ed. terwijl het peil goed was!
Ja zuur. Same story dus.
Ik schrok wel even kan ik je vertellen. Maar na 5 keer tikken was het over. Maar het geeft wel aan dat het systeem niet helemaal 100% proof is dus. Dry
sump is dan wel lekker.

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door De Sjack » 01 sep 2009, 21:27

Zo, die heeft een set goede remmen erop zitten :whistle:
Is prachtig om te zien, wat gaat dat tekeer zo.
Heb toevallig net deze week een baffle plate (Nou, eigenlijk een olie-spatplaat :wink: , maar baffle klinkt stoerder) gemonteerd.
Na het zien van deze beelden weet ik tenminste ook waarom :bag:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door L@urens » 01 sep 2009, 23:07

Daarom ook vaak het advies om iets boven max te vullen op een circuitdag.

Gebruikersavatar
Race For Fun
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 feb 2008, 11:15
Locatie: Aalsmeer

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Race For Fun » 24 sep 2009, 23:07

duifjes.com schreef:Gaaf!!! en ik heb destijds de motor van mn 944 naar de klote gedraait op Zandvoort omdat de olie te veel naar 1 kant ging ed. terwijl het peil goed was!
dat is knap, ik doe toch redelijk gekke dingen met mijn 944 maar in de 4 jaar dat ik mijn blok in mijn wagen heb zitten nog geen probleem gehad, misschien ga ik te langzaam door de bochten? :wink:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Erik » 26 sep 2009, 23:41

Is recent een subaru gesneuveld op het circuit (big end lagers uitgelopen)
Terwijl de beste man juist al lange tijd time attach reed
De truc bij een subaru leek altijd de te monteren oliekoeler te zijn (heb ik ook)
Echter na montage slicks was het gebeurd, olie T omhoog en niet meer willen zakken vergezeld van later een flinke ratel
En nu zie ik dit filmpje, beter kan het niet verbeeld worden :-) wat voor krachten er in het spel zijn, goeiendag zeg.
E

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door De Sjack » 28 sep 2009, 16:37

Erik schreef: De truc bij een subaru leek altijd de te monteren oliekoeler te zijn (heb ik ook)
Echter na montage slicks was het gebeurd, olie T omhoog en niet meer willen zakken vergezeld van later een flinke ratel
E
Erik, uit je verhaal blijkt een beetje dat de temp de reden was dat het lager kapot is gelopen.
Het lager is kapot gelopen door oil-surge,
omdat met de slicks de bochtensnelheid/G-krachten net hoog genoeg ligt om de olie helemaal naar 1 zijde te slingeren, helaas van het aanzuigpunt vandaan.
Door kapot lopen van het lager is de motortemp aanzienlijk gestegen.

Luco

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Luco » 28 sep 2009, 16:58

Je hebt tegenwoordig ook accusump :thumbup:

944 guy
Berichten: 315
Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door 944 guy » 01 okt 2009, 11:46

Ook hier een slachtoffer van de 944 kwaal tav drooglopen. Stijvere stabi's verminderen het effect natuurlijk iets doordat de bodyroll significant verminderd wordt. Ik kan mij desondanks niet voorstellen dat een straatauto+banden ondanks lagere G-krachten en meer bodyroll hier vatbaarder voor zou zijn dan een circuitauto met slicks en een strak onderstel. Wat dat betreft opvallend dat harry hier nooit last van heeft gehad.
Als ik het uitreken: 5 graden minder bodyroll staat gelijk aan een extra 0,2G dwarsversnelling, uitgaande van ~1G als basis (waarbij de olie al onder 45 graden staat in het carter). Kan iemand aangeven hoeveel winst je maakt met straat vs circuitbanden, en de reductie in bodyroll met goede stabi's tov een straatauto?
Ik heb veel gegoogled naar het drooglopen van een 944 en er zijn genoeg rijders die elk seizoen de drijfstanglagers vervangen. Dan is het ook niet gek dat je er minder last van hebt (ik had 2,6 ton op de teller toen het gebeurde dus de lagers waren al wat ruimer en hadden dus minder draagvermogen), maar om van kwaliteit te spreken? Nee, ik rijd dan wel porsche maar dit is ronduit slecht te noemen. (de 944 GTP heeft nota bene in 1981 al op lemans gereden).
En luco: inderdaad, een accusump lijkt mij inderdaad ook de goedkoopste manier om het probleem op te lossen. Ik heb ook eens gekeken naar drysump voor een 944 maar dat kost veel pegels! Maar ik vraag mij dan weer af of de motor genoeg olie krijgt op het moment dat je de accusump gevuld moet worden nadat deze is leeggelopen!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Bert ///M3 » 01 okt 2009, 11:59

luco hornsveld schreef:Je hebt tegenwoordig ook accusump :thumbup:

Dat is een wezenlijk anders systeem :) Dan krijg je gewoon een accumulator in het systeem die je een aantal seconden extra van oliedruk voorzien kan, inhoud van je accusump bepaald hoe lang dat is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Bert ///M3 » 01 okt 2009, 12:15

944 guy schreef:
Als ik het uitreken: 5 graden minder bodyroll staat gelijk aan een extra 0,2G dwarsversnelling, uitgaande van ~1G als basis (waarbij de olie al onder 45 graden staat in het carter). Kan iemand aangeven hoeveel winst je maakt met straat vs circuitbanden, en de reductie in bodyroll met goede stabi's tov een straatauto?
Aparte berekening? Of bedoel je dat 0,2G extra het olienievau 5 graden meer kantelt?

Je kan met straatbanden vaak iets van 0,9 - 1,0G hebben. Met slicks en een race onderstel kom je op iets van 1,5-1,6G, soms pieken die nog hoger zijn maar dat is maar een paar tienden. Zijn gevens van mijn 2 M3's in elk geval.

Stabi's geven wel een reductie idd, maar op een straatauto hou je nog steeds veel roll. Even in de gevens van mijn straat auto duiken, dan zouden upgraded stabi's een bodyroll reductie van ongeveer 2 graden hebben oid. Maar een M3 heeft van zichzelf al vrij dikke stabi's.

944 guy
Berichten: 315
Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door 944 guy » 07 okt 2009, 12:41

Als je kijkt naar de hoek die het oppervlak vd olie maakt tov de horizon dan heb je bij 0.5G ~27 graden. Bij 1G 45 graden, en bij 1,5G 56 graden. Hier moet je dan nog de rol-hoek van je auto bij optellen om de hoek vd olieoppervlak tov de horizontaal van het blok te hebben. Als ik 1G maak met bijv 7 graden overhellen is dit dus 52 graden (en dan dus een vastloper, laten we dit even als grens hanteren).
Mijn auto helt nogal over (heb ergens zo'n foto van CPZ 2007...) en een stabi zou hier misschien bijv 5 graden uit kunnen halen (realiteitszin daargelaten!). Ipv 52 graden olie tov blok heb ik bij 1G nu nog maar 47 graden. Om dan toch weer aan die 52 te komen moet ik 1,2G maken ipv 1.
Snapez vous?

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Marco R. » 08 okt 2009, 09:37

Door dikkere stabi's blijft je auto wat 'rechter', dus komt je pick up van de olie minder gauw zonder olie te zitten? Dat lijkt mij in ieder geval de samenvatting als ik het zo lees?
Bij mij zit de olie pickup aan de passagierszijde van het motorblok. Elke bocht naar rechts toe (de olie wordt dan naar links geduwd) kan gevaarlijk zijn (mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan).

944 guy
Berichten: 315
Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door 944 guy » 08 okt 2009, 13:39

Dat is kort gezegd de strekking ja ;)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Robert Campbell » 08 okt 2009, 19:20

Ik weet dat ik dit probleem ook zal krijgen met mijn R1 blok in de mini, alleen daar is het nog erger. Het is een motorfietsblok wat doorgaands met het voertuig mee 'omvalt' door de bocht, dus op een motorfiets wordt de olie juist naar onder geduwd. Bij de R1 is de oplossing een baffle plate en 500cc overvulling. Bij een Hayabusa moet je gewoon dry-sumpen om het heel te houden... Ben ik blij dat ik die niet heb ;-) Buiten het feit dat de aankoop van de Hayabusa veel duurder is.

Fototje baffle plate R1:
Afbeelding
Is een redelijk groffe dit, ze kunnen mooier. Als het maar werkt...

Robert

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Marco R. » 08 okt 2009, 19:43

Function>Looks wat dat betreft, eenmaal met carterpan gemonteerd ziet niemand er meer wat van:)

Walter Dendunne
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
Auto: VW luchtgekoeld
Locatie: Geldermalsen

Re: Een leuk filmpje over het nut van dry sump smering

Bericht door Walter Dendunne » 10 okt 2009, 18:07

Dry-sump erop maken is ook het eerste wat ik gedaan heb voor mijn 4-cyl. boxer blok. Zelfs de dagelijkse boxer heeft dry-sump gekregen. Er zijn trouwens meer voordelen aan DS dan alleen betere/veiliger smering onder alle omstandigheden.
Ik wil iig nooit meer wat anders voor de oliesmering.
Het verbaast me dat alle WRX-STi's niet standaard DS hebben...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb en 2 gasten