Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Laura's zeilreis rondom de wereld (nog een kind onderwerp)

Bericht door GTRene » 27 aug 2009, 12:21

Rico schreef:Overigens vind ik dat scheidingsverhaal en hoe de moeder er over denkt.. zeker een rol van betekenis spelen in dit verhaal.

Kort analyse hoe ik het inschat.

Pa is een topvent.. mag alles van.. ma is een kutwijf.. want van haar mag niks (perspectief van een 13 jarige pubermeid).. dus Laura woont lekker bij Pa.. Pa is een half kind, want aan verantwoordelijkheidsbesef ontbreekt hem het een en ander (dat blijkt wel).. Laura ziet Pa meer als een goede vriend/speelkameraad dan als Pa.

Ma hou je bek.. anders kom ik nooit meer bij je.. doe ik nu ook al niet want ik mag van Pa 2 jaar de wereld rond.. nu mag je nog blij zijn dat ik een mailtje wil sturen.. anders hoor je niks meer van mij...

Ja lekker stabiele basis om overwogen beslissingen te nemen..

Maar ik zal wel een wat bekrompen denkwijze hebben.. :wink:
whaha, precies zo zag ik dat verhaal voor me :thumbup: zie het regelmatig om me heen gebeuren zoiets :lol:

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2009, 12:23

Tom, Nou en ? Mijn buurjongen van 13 kan ook wel alleen zonder problemen autorijden.. gewoon out of the box denken..
:wink:

Achteraf kijk je een koe in de kont en kan het ook meer geluk dan wijsheid zijn dat het heen en weer varen naar Engeland goed is afgelopen.

Mischien onderschat iedereen wel Laura en Pa..

Maar er bestaat ook nog zoiets als zelfoverschatting..

Is ze trouwens al vertrokken met haar bootje ? Beetje zelfstandige meid van 13 gaat gewoon doen waar ze op dat moment zin in heeft :P

Luco

Bericht door Luco » 27 aug 2009, 12:25

Rico schreef:Het is natuurlijk zo dat ook wij als volwasssen niet kunnen inschatten, aan welke gevaren we bloot staan. Maar we bepalen wel een vorm van risico management voor ons zelf. Dat is grotendeels leeftijd en levenservaring. Beide zaken moet een 13 jarig meisje nog ontberen. Waarom gewoon niet gelijk alle 12 jarigen volwassen verklaren in Nederland ? Zelf vinden ze toch wel dat ze volwassen genoeg zijn.. En anders worden ze wel heel snel volwassen.

Laten we dan principeel gaan denken.. als Laura los mag.. dan ook gelijk ieder kind in NL vanaf 12/13 jaar. Lekker out of the box denken. gewoon kinderen laten doen wat ze willen..
Ik denk dat Laura beter weet wat de gevaren op zee zijn dan jij.
Jij hebt dat van youtube.
Zij heeft dat al 13 jaar ervaren.

Dus ik denk dat ze het risico van deze reis beter in kan schatten dan jij.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 27 aug 2009, 12:26

Rico schreef:Het is natuurlijk zo dat ook wij als volwasssen niet kunnen inschatten, aan welke gevaren we bloot staan. Maar we bepalen wel een vorm van risico management voor ons zelf. Dat is grotendeels leeftijd en levenservaring. Beide zaken moet een 13 jarig meisje nog ontberen. Waarom gewoon niet gelijk alle 12 jarigen volwassen verklaren in Nederland ? Zelf vinden ze toch wel dat ze volwassen genoeg zijn.. En anders worden ze wel heel snel volwassen.

Laten we dan principeel gaan denken.. als Laura los mag.. dan ook gelijk ieder kind in NL vanaf 12/13 jaar. Lekker out of the box denken. gewoon kinderen laten doen wat ze willen..
vind dit een beetje overtrokken reactie..... :?

GTRene

Bericht door GTRene » 27 aug 2009, 12:27

Ja klotp, er rennen er genoeg zo van huis weg :mrgreen: deze vaart der eigen koers van huis...maja dan pakken ze haar zo op dus ver zal ze niet komen...daarbij moet je alles ook nog eens klaar hebben staan en gepland...maar meeste zal al wel uitgedacht zijn :hmmm: echter zo verdwijnen zal der niet snel lukken, je vind der met dag of wat weer terug lijkt me...of ze moet eerst ff uit publiciteit...en als het rustig is gaan...dat kan...maar dan nog.

misschien is het wel een grote publiciteitsstunt...trouwens hoe oud was die jongen die de wereld over zeilde, ook niet zo oud, maar wel stukkie ouder.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 aug 2009, 12:31

Of Laura geen problemen heeft gekend is niet zo vast te stellen, maar ik kan je op een briefje geven dat Laura Hoek van Holland-Lowestoft bij daglicht heeft gezeild.

Overigens is het de vraag hoe die instanties wisten dat Laura in Engeland was en weer terug wilde zeilen. Die instanties hebben toch geen kantoor in de zeehaven van Lowestoft? Of zou een 'bezorgde' zeezeiler in de haven de instanties hebben geïnformeerd?

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.47 ... 1&t=h&z=18

Luco, Laura is 13 en heeft zeker geen 13 jaar ervaring. Waarom denk je dat er geen 13 jarigen aan boord zijn bij de Volvo Ocean Race? Laura heeft één keer tussen Nederland en Engeland gevaren en een keer op de Waddenzee.

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2009, 12:32

Eric helemaal niet.. want als de discussie principeel is dan moet je ook pincipieel denken.

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2009, 12:43

Paul van Vliet - Meisjes van 13
(1970)

Afbeelding

Hebben van die wapperende voeten
Lopen altijd overal tegenop
Weten helemaal niet wat ze moeten
En kauwen dan de hele dag maar drop
Moeten ouwe jurken van hun grote zusjes aan
Die hun moeders hun nou juist zo enig vinden staan
Houden niet van zomerkampen, moeten daar toch heen
En zijn daar met z’n honderden verschrikkelijk alleen

Afbeelding

Meisjes van dertien, niet zo gelukkig
Meisjes van dertien, d’r net tussenin
Te groot voor de poppen, te groot voor de merels
Te klein voor de liefde, te klein voor de kerels
Met een glimmende neus en met knokige knietjes
En in hun dagboek staan de kleine verdrietjes
Meisjes van dertien, vlak voor ’t begin

Afbeelding

Hebben van die dromerige koppies
Hebben van dat dunne steile haar
Willen niet meer samen met de jongens
Willen nou alleen nog met elkaar
Giechelen bij de naam van het onbereikbare idool
Giechelen om hun vader en de leraren op school
Giechelen van ongemak en giechelen van spijt
Giechelen zich een weggetje naar een betere tijd

Afbeelding
Meisjes van dertien, niet zo gelukkig
Te groot voor de poppen, te groot voor de merels
Te klein voor de liefde, te klein voor de kerels
Nog nergens een vrouw, ja, van boven voorzichtig
Maar verder nog nergens, nog te dun en te spichtig
Meisjes van dertien, droom d’r maar van
Meisjes van dertien, giechel maar an

Eric H

Bericht door Eric H » 27 aug 2009, 12:43

principieel denken is de basis van veel ellende in de wereld Rico....

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2009, 12:46

Dat klopt.

Rupie

Bericht door Rupie » 27 aug 2009, 12:46

Polletje weg? Jammer. Laura mag van mij de wereld rond met toestemming van haar ouders. Idiote regels in Nederland. Geboortebeperking lijkt mij een beter idee.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 aug 2009, 12:48

De scheiding is zeker relevant, mooi omschreven door Rico, net als in mijn post daarvoor.

Hoe principieel het is en blijft ligt nu ook aan de afweging en dus aan de uitspraak van de rechter.

De moeilijkheid is enerzijds de "vrijheid" van opvoeding althans de interpretatie door ouders hiervan, anderzijds het wettelijke kader.

Je kan dus alleen een poll maken o.b.v de subjectiviteit van de opvoeding. Laat je je kind vrij, of een strakke hand wordt later zacht gestreeld?
Over het wettelijk kader is een poll niet zinnig, de wet is zoals die is.................

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 aug 2009, 12:50

Eric H schreef:principieel denken is de basis van veel ellende in de wereld Rico....

Zal best, maar lang niet de meerderheid van alle ellende wordt door principieel denken veroorzaakt..........................

Kijk Nederland, das het land van de "uitzonderingen"............... :mrgreen:

Eric H

Bericht door Eric H » 27 aug 2009, 13:03

Ruben schreef:Polletje weg? Jammer. Laura mag van mij de wereld rond met toestemming van haar ouders. Idiote regels in Nederland. Geboortebeperking lijkt mij een beter idee.
De regels zijn an sich niet idioot hier in Nederland, ik denk zelfs dat het overgrote deel van de regels hard nodig is.
Echter moeten we ook eens buiten kaders kunnen/durven denken.

Ook voor andere zaken worden "proefprocessen" gevoerd, puur om na te gaan hoe we de regels interpreteren en hoe ver daar vanaf geweken kan worden. Daarnaast kent NIEMAND hier de exacte in's en out's.
Pas als we die zouden kennen kunnen we een oordeel vellen over deze onderneming.

Bottomline :
Laat ik mijn dochter van 7 in haar eentje naar school fietsen; Nee, daar is ze nog niet aan toe, en dat vindt ik onverantwoord.
( het traject kennende waar zij over moet fietsen )
Laat ik mijn dochter paardijden op een Fjord met een stokmaat van zo'n 1,40.
Ja, omdat ik weet wat haar capaciteiten zijn m.b.t. paardrijden.

Dat ze tijdens het paardijden ook kan vallen en haar nek kan breken ( ongeacht de Cap en bodyprotector ) laat niet onverlet dat ik het toesta.
Bij alles maak je de afweging of het individu ( in dit geval het kind ) voldoet aan de verreisten om een bepaalde taak te volbrengen.
En juist het woordje individu is alles war het hier om gaat.

Als Laura aan alle wettelijk eissen kan voldoen ( studie e.d. ) dan zijn er eigenlijk alleen maar morele bezwaren, en iedereen houd er andere normen en waarden op na en heeft een ander moraal. ( zet de Tokkies eens een weekend naast Marijke Hellwegen :lol: )
Dat er in dit kader gelijk weer een betuttelend orgaan bij moet worden gehaald zoals bureau jeugdzorg is voor mij overbodig.
Denk dat die wel belangrijker zaken in hun agenda hebben staan......

Of willen alle ouders met kinderen hier zeggen dat ze zich ook altijd strikt aan de voorschriften van het consultatiebureau hebben gehouden !
Ook al zo'n betuttelend orgaan. :bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 27 aug 2009, 13:16

Allen zijn ouders laten hem ook in een Caterham aan het verkeer deelnemen, terwijl dat ook in en veilige prius kan als je van je kroost houd :mrgreen:

Dat kinf heeft bovengemiddelde gaven op het gebied van zeilen i.v.m. het paplepelverhaal, ze zal door haar solo tochten volwassener en zelfstandiger zijn dan een kind van 13 waar de ouders voor de grote boze wereld een muur omheen bouwen onder het mom houden van. Houden van en opvoeden is ook los durven laten en dit plan zal niet opeens na het avondeten zijn ontstaan.

De onder toezichtplaatsing is dan ook bull shit, kijk eens hoeveel gezinnen dag in dag uit het goede voorbeeld aan hun kroost geven NOT door te zuipen, roken enz. enz. en zich totaal niet met hun kids bezig houden, ze tot laat opstraat laten zwerven, sport te veel tijd kost voor de ouder, dus dan maar geen sport voor de kids, maar ze wel "leren"drinken op hun 12e, zien dat pappa en mamma het alleen leuk hebben als ze een stuk in de kloten hebben......... prachtige rolmodels........... geweldige campagne http://www.creatie.nl/creatie/select/ex ... n/45999.do" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarbij maakt elke ouder fouten, dus ik ook, maar ik zie het probleem ook niet.

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 27 aug 2009, 13:37

goed punt Michel, ik dacht ook nog van, kijk eens wat er kan gebeuren met meiden tussen 13 en 15 op straat/school/kamp/uitgaan, allemaal enge figuren en gevaren enz enz...op zee is ze alleen leert derzelf kennen en niet blootgesteld aan die pubers hier :mrgreen: met al die marokaantjes die je als hoer willen laten werken e.d :hammer:
als je het zo bekijkt en met de hedendaagse technologie en hoe ze haar in de gaten zullen blijven houden zouden we bijna elk verstandig kind het ruime sop op moeten laten gaan :mrgreen:

ik als ik ouder zou zijn, moest er niet aan denken, maar denk wel dat het met de juiste middelen en afspraken zou kunnen...

Eric H

Bericht door Eric H » 27 aug 2009, 13:59

GTRene schreef: met de hedendaagse technologie en hoe ze haar in de gaten zullen blijven houden zouden we bijna elk verstandig kind het ruime sop op moeten laten gaan :mrgreen:
Ik hoop alleen niet dat ze het KNMI inschakelen voor eventuele weer-alarmen :bag:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 aug 2009, 14:05

Het is maar idee hoor om je talent te etaleren zonder gedoe.

http://www.knwv.nl/topzeilen/Content.as ... d=&mnu=140

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2009, 14:19

RutgerK schreef:Het is maar idee hoor om je talent te etaleren zonder gedoe.

ah nee joh, dat heeft een 13 jarige niet nodig :bag: :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 27 aug 2009, 14:50

Rico schreef:

Misschien heeft ze dat niveau al?
Jij rijdt een M5 ook met een normaal rijbewijs, moet je dan ook geen speciale cursus volgen zonder een gevaar op de weg te zijn??

Erg bekrompen vind ik die reactie :bag:

Eric H

Bericht door Eric H » 27 aug 2009, 14:50

Rico schreef:

En sommige van 45 juist wel :mrgreen: :bag:

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2009, 14:57

luco hornsveld schreef:
Rico schreef:

Misschien heeft ze dat niveau al?
Jij rijdt een M5 ook met een normaal rijbewijs, moet je dan ook geen speciale cursus volgen zonder een gevaar op de weg te zijn??

Erg bekrompen vind ik die reactie :bag:
Volgens mij hoef je geen speciale cursus te volgen voor een M5. En die cursus die noodzakelijk is heb ik 20 jaar geleden al een keer gedaan :wink:

Eric H

Bericht door Eric H » 27 aug 2009, 15:05

Ha, dan heeft Laura volgens jouw regels even geluk.....

Voor zeilen geldt namelijk geen minimum leeftijd en/of de noodzaak van het ion het bezit hebben van een vaar/zeilbewijs !!

Nou Rico, al je bezwaren zijn hiermee uit de wereld.
Toch fijn dat je hier zelf aan mee helpt...... :lol: :lol:

:wink:

Roman

Bericht door Roman » 27 aug 2009, 15:13

Heerlijk hoe iedereen zich hier zo druk over kan maken. Alsof er niet echt erge dingen gebeuren in de wereld (of NL).

Wat boeit het, als ze wil zeilen en blijkbaar er alles aan gedaan word om haar te laten gaan laat er dan gewoon gaan.

Red ze het mooi. Red ze het niet en klapt de boot ergens om en verzuipt heb ze pech en de mensen die haar hebben laten gaan (misschien?) een schuld gevoel.

Que sera sera no me importa un carajo. :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 27 aug 2009, 15:27

20 Jaar terug les krijgen op een trekker in Groningen of Friesland en zichzelf daarna als gekwalificeerd bestuurder van een M5 bestempelen. Het is goed met je Rico! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie