Rolkooi

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Rolkooi

Bericht door RJay » 17 aug 2009, 23:52

Berthil schreef:Aluminium is voor de sier, voor het serieuze werk 'not done'.

Ik heb er zelf een Wiechers stalen kooi in, bevalt erg goed. Was wel een drama om te monteren, laswerk heb ik uitbesteedt.
Idd, als je dat wilt kan je het altijd nog verchromen, of wat spiegelverf ofzo erover heen.
Alu is gewoon geen geschikt materiaal voor een kooi.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Rolkooi

Bericht door Jesper » 18 aug 2009, 00:04

Ik heb namelijk een erg fraaie racer gezien, waar ik wellicht interesse in heb. Echter zit daar dus al een half jaar oude alu wiechers schroefkooi in, zoals op de foto is te zien... :hmmm:

Online
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Rolkooi

Bericht door Mark » 18 aug 2009, 00:09

Jesper schreef:Ik heb namelijk een erg fraaie racer gezien, waar ik wellicht interesse in heb. Echter zit daar dus al een half jaar oude alu wiechers schroefkooi in, zoals op de foto is te zien... :hmmm:
Mocht je die auto kopen zou ik de achterste bevestigingen van de gordels direct horizontaal maken.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Rolkooi

Bericht door Tom V » 18 aug 2009, 00:29

Die kooi kun je er meteen uithalen, wat heeft die nou gedaan boven de deuren? Sleeve's gebruikt?

Als je dan een fatsoenlijke kooi plaatst kun je daar meteen de gordelbevestiging van maken.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rolkooi

Bericht door G Kolkman » 18 aug 2009, 09:54

Een goede bekende van mij heeft een maand of wat terug:

http://e30rallyauto.blogspot.com/2009/0 ... lkooi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En dit is gebeurt bij http://www.meijerstuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, naar alle tevredenheid en voor een best schappelijke prijs (ik ga, omdat het niet een product is wat ik zelf betaald heb, daar alleen via pb op in als dat wenselijk is). Voor de duidelijkheid, deze auto is t.b.v. competitiegebruik.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Rolkooi

Bericht door Sjef » 18 aug 2009, 12:25

Meijers weet ook wel hoe het werkt ja :)
Mooie uitgebreidde kooi.
Tisnix rallyteam is op het gemak bezig aan de auto en dat is ook eigenlijk de beste insteek. Pactor racing binnen de 325ichallenge staat in Amsterdam weer klaar met een gloednieuwe auto na hun crash in de Exotic Green. Dat is dus een auto opbouwen in 1 1/2 maand tijd!! :shock:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rolkooi

Bericht door G Kolkman » 18 aug 2009, 13:08

Sjef schreef:Meijers weet ook wel hoe het werkt ja :)
Mooie uitgebreidde kooi.
Tisnix rallyteam is op het gemak bezig aan de auto en dat is ook eigenlijk de beste insteek. Pactor racing binnen de 325ichallenge staat in Amsterdam weer klaar met een gloednieuwe auto na hun crash in de Exotic Green. Dat is dus een auto opbouwen in 1 1/2 maand tijd!! :shock:
Nouuu, de spuiter mocht nu toch wel een keer klaar zijn van ons :mrgreen: ! Meeste ligt klaar voor montage. Anderhalve maand is echt niks, dan moet er veel spul unchecked overgezet zijn of al iets in de pijplijn gezeten hebben, of men heeft een schroefkooi en het is in feite nog een straatauto. Had niet eens meegekregen dat er een crash geweest was, 'ns even zoeken zo.

Edit: aha, er wordt veel gedaan door een soort Bas Roos, dat verklaard al wat meer :) .

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Rolkooi

Bericht door Sjef » 18 aug 2009, 14:49

Idd zitten ze op de goede plek. Anders is het echt niet te doen. Opbouw kostte mij ook (2 linkerhanden, gelukkig handige vrienden binnen het wereldje) een half jaar. Daarbij zijn er nu (2 jaar later) nog steeds foutjes/verbeteringen die dus aangepast worden.
Het is natuurlijk ook hobby he!

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Rolkooi

Bericht door RJay » 18 aug 2009, 16:26

Sjef schreef:Meijers weet ook wel hoe het werkt ja :)
Mooie uitgebreidde kooi.
Tisnix rallyteam is op het gemak bezig aan de auto en dat is ook eigenlijk de beste insteek. Pactor racing binnen de 325ichallenge staat in Amsterdam weer klaar met een gloednieuwe auto na hun crash in de Exotic Green. Dat is dus een auto opbouwen in 1 1/2 maand tijd!! :shock:
Nou, dat gaan wij verbeteren.
Opbouwen tussen nu en dnrt A op assen, lol.

Nu hebben we wel zowat ALLES al / nog liggen (denk aan subframe, diff, veerpoten, motor etc etc etc.....)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Rolkooi

Bericht door Sjef » 18 aug 2009, 16:43

R.J schreef:
Sjef schreef:Meijers weet ook wel hoe het werkt ja :)
Mooie uitgebreidde kooi.
Tisnix rallyteam is op het gemak bezig aan de auto en dat is ook eigenlijk de beste insteek. Pactor racing binnen de 325ichallenge staat in Amsterdam weer klaar met een gloednieuwe auto na hun crash in de Exotic Green. Dat is dus een auto opbouwen in 1 1/2 maand tijd!! :shock:
Nou, dat gaan wij verbeteren.
Opbouwen tussen nu en dnrt A op assen, lol.

Nu hebben we wel zowat ALLES al / nog liggen (denk aan subframe, diff, veerpoten, motor etc etc etc.....)
Dat word opschieten/geen tegenslagen. In het pactor geval is het dus echt van auto crashen tot alles nieuw (Carosserie en motor) 1 1/2 maand. Na de crash begin je dus met lege handen. Volg hun fotoverslag en zou petje af zijn als het lukt aan de start te staan van de sprint.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Rolkooi

Bericht door Robert Campbell » 18 aug 2009, 17:09

http://racing.server.biz" onclick="window.open(this.href);return false; hebben hun auto in elkaar gereden in Zolder, binnen ~40 dagen was de auto ook helemaal gereed, incl nieuw onderstel, kooi enz enz.. Allemaal in de avonduren gedaan, ook weegt ie nog maar 941kg, niet mis voor een E30.

Dus dat een bedrijf het binnen 40 dagen doet vind ik iig niet zo'n speciale kunst. Zijn natuurlijk mensen die dit dagelijks doen, en het dus wel beter/sneller moeten zouden kunnen doen.

Ook hebben die jongens hun eigen schroefkooi aangepast, en rijden toch nog vrolijk mee in het DNRT, hoe zit dat? Zou dan toch eigenlijk niet mogen?

Rob

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Rolkooi

Bericht door Jesper » 18 aug 2009, 17:40

R.J schreef:
Berthil schreef:Aluminium is voor de sier, voor het serieuze werk 'not done'.

Ik heb er zelf een Wiechers stalen kooi in, bevalt erg goed. Was wel een drama om te monteren, laswerk heb ik uitbesteedt.
Idd, als je dat wilt kan je het altijd nog verchromen, of wat spiegelverf ofzo erover heen.
Alu is gewoon geen geschikt materiaal voor een kooi.
Tom V schreef:Die kooi kun je er meteen uithalen, wat heeft die nou gedaan boven de deuren? Sleeve's gebruikt?

Als je dan een fatsoenlijke kooi plaatst kun je daar meteen de gordelbevestiging van maken.
Geeft zo'n alu kooi dan nagenoeg geen bescherming of is die zelfs gevaarlijk dan? In de vroegere racerij werden toch ook alu kooien gebruikt of niet?
Die sleeves is dat niet gebruikelijk bij een wiechers schroefkooi om die delen met elkaar te kunnen verbinden?

Maar ik neem aan dat het makkelijk te vervangen is door een andere stalen wiechers schroefkooi op den duur, aangezien alle voorbereiding wel al gedaan is doordat die alu kooi er nu in zit. Is het omschroeven van een kooi iets dat je zelf kan doen, of is dat ook een specialistisch werkje?

Mark schreef:Mocht je die auto kopen zou ik de achterste bevestigingen van de gordels direct horizontaal maken.
Hoe bedoel je dit precies? Ik heb nog 0,0 ervaring met het opbouwen van circuit bakken :oops:

Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:45
Locatie: Zuiden

Re: Rolkooi

Bericht door Berthil » 18 aug 2009, 18:09

Jesper schreef:Die sleeves is dat niet gebruikelijk bij een wiechers schroefkooi om die delen met elkaar te kunnen verbinden?
Dat is inderdaad normaal bij een Wiechers schroefkooi, zo ook bij de mijne van staal.
En de kooi die ik heb wordt gebruikt in de DNRT in meerdere Mini's dus voor een goedkeuring is het geen probleem, daar heb ik hem ook vandaan.

Online
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Rolkooi

Bericht door Mark » 18 aug 2009, 18:35

Jesper schreef:
Mark schreef:Mocht je die auto kopen zou ik de achterste bevestigingen van de gordels direct horizontaal maken.
Hoe bedoel je dit precies? Ik heb nog 0,0 ervaring met het opbouwen van circuit bakken :oops:
Onderstaand een tekening uit het MSA blue book, drawing No. FIA 253-42 om duidelijk te maken wat ideaal is. Bij een hoek groter dan 45 graden vangt de gordel veel minder tot geen kracht meer op.

Afbeelding

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Rolkooi

Bericht door RJay » 18 aug 2009, 21:17

Sjef schreef:
R.J schreef:
Sjef schreef:Meijers weet ook wel hoe het werkt ja :)
Mooie uitgebreidde kooi.
Tisnix rallyteam is op het gemak bezig aan de auto en dat is ook eigenlijk de beste insteek. Pactor racing binnen de 325ichallenge staat in Amsterdam weer klaar met een gloednieuwe auto na hun crash in de Exotic Green. Dat is dus een auto opbouwen in 1 1/2 maand tijd!! :shock:
Nou, dat gaan wij verbeteren.
Opbouwen tussen nu en dnrt A op assen, lol.

Nu hebben we wel zowat ALLES al / nog liggen (denk aan subframe, diff, veerpoten, motor etc etc etc.....)
Dat word opschieten/geen tegenslagen. In het pactor geval is het dus echt van auto crashen tot alles nieuw (Carosserie en motor) 1 1/2 maand. Na de crash begin je dus met lege handen. Volg hun fotoverslag en zou petje af zijn als het lukt aan de start te staan van de sprint.
Als het goed is gaat dat lukken, deze week gaat de kooi erin volgens een heel mooi uitgedokterde constructie, dan kan volgende week de "rand apparatuur" erop.
Ben alleen benieuwd wanneer ze/we de motor willen fitten & het nieuwe MM erop zetten

@ Jesper: Alu is lichtgewicht van zichzelf, maar daarom van zichzelf ook niet zo geweldig stevig als een gewone rvs pijp wel is.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Rolkooi

Bericht door Jesper » 24 aug 2009, 12:57

Ik drop wederom mijn vraag maar even hier...

‘Helaas’ is het plan van het kopen van een volledig geprepareerde racer voorlopig van de baan, aangezien ik de e30 eigenlijk niet weg wil doen en dit wel nodig is om nu een racer te kunnen kopen. Heeft toch een speciaal plaatsje in mijn hart gekregen en zal er ontzettend spijt van krijgen als ik de e30 verkocht heb.
Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een tussenoplossing om toch op een veilige en leuke manier plezier te hebben. Ik heb veel E30’s gezien waar bijvoorbeeld een halve kooi/rolbeugel in gemonteerd is.

Wat zijn hierin de opties? Ik wil de wagen niet volledig gaan strippen, alleen de stoelen + bank eruit halen. Het moet ook nog mogelijk zijn om op een later tijdstip de rolbeugel te verwijderen en het interieur weer naar origineel terug te brengen en je niet meer ziet dat er een rolbeugel in heeft gezeten, zodat de wagen alleen weer gebruikt zal worden om te toeren etc.
Is dit mogelijk?

Hoe staat het met de veiligheid van een dergelijke rolbeugel? Ik snap dat het niet zo veilig is als een volledige kooi, maar het is dan ook niet de bedoeling de auto als een hardcore circuitbak te gebruiken. Puur om er wat lol mee te hebben op de ring of een enkele circuitdag. Maar zoals de meesten weten is een e30 maar een 'kartonnen' doos die je bij een koprol niet veel veiligheid zal bieden.
Wat ik mij ten slotte ook nog afvraag: ben je ook enigzins beschermt bij zijdelingse impact in bv. een vangrail door extra stevigheid van de kas bij gebruik van enkel een rolbeugel?

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Rolkooi

Bericht door Robert Campbell » 25 aug 2009, 22:41

Ken iemand die een aluminium 'sierkooi' had in een mini. Bij een ongeluk was de kooiafdruk duidelijk in het plaatwerk te zien, Dus ze helpen wel iets, maar hoeveel (en genoeg?) is moeilijk te zeggen. Het zal beter zijn dan niets.


Rob

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Rolkooi

Bericht door Jesper » 25 aug 2009, 23:44

Iemand nog informatie/suggesties/advies omtrent mijn bovenstaande vraag mbt het monteren van een kooi/rolbeugel die in de toekomst uit de wagen geschroefd kan worden, zodat het interieur weer in originele staat teruggebouwd kan worden?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rolkooi

Bericht door G Kolkman » 25 aug 2009, 23:50

Om het echt werkend te maken zullen er in het geval van een 6 punts gordel (dus met 6 afsteunpunten) op die 6 plekken verstevingsplaten in de carrosserie geplaatst (lees: gelast) moeten worden. Dat levert m.i. wel een dusdanige schade aan je interieur op dat je het in de toekomst zowieso gaat terugvinden.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Rolkooi

Bericht door Jesper » 26 aug 2009, 13:08

Is het niet zo dat een 6 puntsgordel met de schoudergordels aan de (4punts)rollbar bevestigd kan worden en de overige 4 aan de stoelpunten of originele gordelpunten? Op die manier hoeven er voor de gordels in ieder geval geen plaatjes gelast te worden. Of is deze manier van montage onverstandig?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Rolkooi

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2009, 13:20

Als je toch aan de schroefrolbeugels gaat dan is een volledige kooi van bijvoorbeeld Wiechers toch ook geen probleem?

Je krijgt toch al gaten in je tapijt voor zo'n rolbeugel bij de B stijl. Dan kan je het voorste deel er er ook net zo goed bij nemen.

Beiden vragen overigens sowieso om laswerk aan de koets, omdat er fundatieplaten onder de kooi moeten. Dus je kan het wel terugbouwen dmv een nieuw tapijtje zonder gaten alleen als mensen echt zoeken gaan dan vinden ze de lasplaten wel.

Verder zit een rolbeugel sowieso door het chassis geschroefd dus gaten boren moet je toch al. Je kan voor gordels plaatjes kopen met een moer er op gelast, die onder je koets komen. Kwestie van gaten boren in je chassis, oog er doorheen en in zo'n plaatje vast schroeven.

Sowieso kan je de 5e en 6e punt volgens mij nooit aan een origineel gordelpunt vast zetten omdat die er gewoon simpelweg niet zitten.

Rolbeugel alleen achter is IMHO trouwens altijd een waardeloos compromis. Op straat liever niet met een volledige rolkooi rijden. Op een circuit heb je weer niet zo veel aan een rolbeugel. Dus je hebt eigenlijk van beide kanten net niks.

Kan je nog beter alles gewoon zo laten en wat recreatieve rondjes over zandvoort en de ring draaien imho.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rolkooi

Bericht door G Kolkman » 26 aug 2009, 13:49

Ook 6 ophangpunten nodig:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Rolkooi

Bericht door Jesper » 27 aug 2009, 12:49

Bert ///M3 schreef:Als je toch aan de schroefrolbeugels gaat dan is een volledige kooi van bijvoorbeeld Wiechers toch ook geen probleem?

Je krijgt toch al gaten in je tapijt voor zo'n rolbeugel bij de B stijl. Dan kan je het voorste deel er er ook net zo goed bij nemen.

Beiden vragen overigens sowieso om laswerk aan de koets, omdat er fundatieplaten onder de kooi moeten. Dus je kan het wel terugbouwen dmv een nieuw tapijtje zonder gaten alleen als mensen echt zoeken gaan dan vinden ze de lasplaten wel.

Verder zit een rolbeugel sowieso door het chassis geschroefd dus gaten boren moet je toch al. Je kan voor gordels plaatjes kopen met een moer er op gelast, die onder je koets komen. Kwestie van gaten boren in je chassis, oog er doorheen en in zo'n plaatje vast schroeven.

Rolbeugel alleen achter is IMHO trouwens altijd een waardeloos compromis. Op straat liever niet met een volledige rolkooi rijden. Op een circuit heb je weer niet zo veel aan een rolbeugel. Dus je hebt eigenlijk van beide kanten net niks.

Kan je nog beter alles gewoon zo laten en wat recreatieve rondjes over zandvoort en de ring draaien imho.
Dat dit tapijt er nu uit zou moeten of beschadigd raakt is geen enorm probleem, als het over circa 1 à 1,5 jaar maar weer met een net tapijt in originele staat terug te brengen is.

Reden waarom ik enkel een rolbeugel overweeg heeft met het kostenplaatje te maken. Een 4 punts rolbeugel (met kruis en dwarsbuis voor de gordels) van Wiechers is aanzienlijk goedkoper dan een 6 punts schroefkooi van Wiechers. Aangezien het de bedoeling is dat deze spullen over ca 1,5 jaar weer verwijderd worden lijkt me dat zonde van de centen om een 6 punts schroefkooi te monteren. Daarnaast zal de E30 nog af en toe als hobby wagen op straat gebruikt worden.

Heb je dan niets aan een rolbeugel op een circuit/nordschleife? Is deze ook niet gewenst als je kuipjes plaatst met bijpassende gordels?
Ben dus zeker niet van plan zo´n rolbeugel voor de show te plaatsen, als het vrijwel geen toegevoegde waarde heeft dan houd ik het alleen bij een paar kuipjes.

Dus: Wat is wijs om te doen? :|

Bert ///M3 schreef:Sowieso kan je de 5e en 6e punt volgens mij nooit aan een origineel gordelpunt vast zetten omdat die er gewoon simpelweg niet zitten.
Dit kan ook niet aan de bevestigingen waaraan de stoel geschroeft is?
Anders wellicht een optie om kuipjes te plaatsen icm originele gordels en de kooi/6puntsgordels voorlopig achterwegen laten?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Rolkooi

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2009, 14:06

Nee gordelbevestiging nooit aan je stoel maken, altijd aan het chassis.

Er worden regelmatig schroefkooien voor E30 aangeboden op bijvoorbeeld dnrt.nl, gewoon even in de gaten houden dus, dat kan je aardig centen schelen.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Rolkooi

Bericht door Christoph » 27 aug 2009, 14:10

http://dnrt.nl/vraagaanbod/details.php?id=1645" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit bedoel je Bert?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rogerb en 4 gasten