Golf V R32 & Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Mike R32 » 10 nov 2008, 10:20

Klinkt vet :df:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 25 aug 2009, 23:14

Vanavond even met Michel en jaydee afgesproken op de Holterberg om het onderstel te vergelijken.

Ik ben je vergeten te vragen wat je van het stuurgevoel vond Michel! We hebben het alleen over de invloed van de Nitrons gehad op het weggedrag en de voertuigbeheersing ...

Was super gezellig en prachtig om even een stukkie in jouw Exige te mogen sturen.


Stephan

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Michel P » 25 aug 2009, 23:26

SteV6 schreef:Vanavond even met Michel en jaydee afgesproken op de Holterberg om het onderstel te vergelijken.

Ik ben je vergeten te vragen wat je van het stuurgevoel vond Michel! We hebben het alleen over de invloed van de Nitrons gehad op het weggedrag en de voertuigbeheersing ...

Was super gezellig en prachtig om even een stukkie in jouw Exige te mogen sturen.


Stephan
Je speedster ziet er top uit, 100% liefhebbers auto :thumbup: was heel gezellig, performancebox doen we snel!

Nitrons, meer road feel, preciezere feedback naar bestuurder, meer rust in de hele auto. Besturing zou iets directer mogen qua gevoel. Opel motor is echter de Speedster onwaardig, gasrespons te tam. Zou heel benieuwd zijn wat de auto met een lichter vliegwiel ecu remap en een tullet systeem ala maik doet, denk dat je dan de ware aard van he concept nog meer gaat ervaren. Maar je auto is zeer zeker geen straf, er kunnen maar weinig andere auto tippen aan het pure plezier.

Was wel leuk om 22.00 over de Holterberg te rijden, heerlijk relax in de 4de versnelling achter het xenon licht aangereden :mrgreen:

Mijn waxinelichtjes waren bijna op :wink:

Michel

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 26 aug 2009, 10:55

Voorlopig heb ik een halve optie openstaan om een Milltek Turbo-uitlaatlijn over te nemen ... Het 2.4 inlaatspruitstuk, ander uitlaatspruitstuk (Tullett) en remap volg ik op de voet. Als dat beschikbaar komt en de eerste gebruikerservaringen zijn positief dan ga ik dat zeker serieus overwegen. Een nette 190-195pk atmo zou namelijk ideaal zijn.

Het directere stuurgevoel is eenvoudig te realiseren Michel. Dan moeten de RE050A's in de container en Toyo R1R's eronder. In de RE050A zit een ééntiende "twijfel"seconde in de wang op stuurinput. Dat is wat jij gisteren voelde/miste aan scherpte.

Wat me wel opviel is dat jij al heel snel het optimale schakelpunt had gevonden van de caravantrekker. Als je bij 5500-5800rpm opschakelt val je precies terug op de top van de koppelkromme waardoor je de Speedster op koppel rijdt. Of was dat puur toeval?

En nog een vraag, zijn de dorpels van je Exige hoger dan die van de Speedster, of staan jouw stoelen net wat lager? Is jouw daar ook iets aan opgevallen jaydee?


Stephan

(Snel xenon erin zetten Michel. Ik weet niet of jij dat konijn en die ree op tijd gezien zou hebben ...)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door allen » 26 aug 2009, 11:04

Als ik HJ mag geloven, en dat afzet tegen wat ikzelf ervaarde kan het best eens zijn dat de Speedster net even wat indirecter is rond het middenpunt. Ik had regelmatig het idee dat ik net even wat meer aan het stuur moest hoepelen dan me lief was. Met name bij de scherpere bochten. De sigaar kan ik bij wijze van spreke de hoek omdenken. Kan zo nu en dan wat nerveus overkomen op een slecht wegdek, maar ik vind het zelf uitermate prettig zodra de bochten er weer zijn.

Ik denk dus niet dat het aan de banden ligt. Heb met Re040, T1R en R1R gereden.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 26 aug 2009, 11:14

En dat terwijl we volgens Michel allebei te digitaal sturen, hahaha

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door allen » 26 aug 2009, 11:16

Zie, opbokken met die Opels. Kun je eindelijk oldskool analoog sturen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Michel P » 26 aug 2009, 11:27

SteV6 schreef:En dat terwijl we volgens Michel allebei te digitaal sturen, hahaha
Idd, te hoekig, en teveel, is bij Allen op Malmedy al een stuk minder geworden, en als je dat bij een Caterham doet sta je achtstevoren :mrgreen:

Optimaal schakelpunt voel je heel snel, als je versnelling vertraagt ben je over het optimale schakelpunt heen, voel je snel aan. Jij dacht nog even in de Exige de schakelmomenten van de Speedster te pakken, maar waar het bij de Speedster ophoud begint het nog niet eens bij de Exige :mrgreen: de Yota gilt om toeren :df:

Denk dat de banden wissel naat Toyo meer grip geven, maar toyo heeft altijd een zachte wang, of de auto dus scherper/direkter zal sturen is afwachten.

De Exige lijkt lager te zitten t.o.v. de Speedster.

Nogmaals Stephan, Malmedy is een paradijs om zonder enig risico bewust de grenzen van auto en bestuurder op te zoeken, en daaruit heel snel te leren. Leercurve is echt mega groot, zeker als er iemand een aantal ronden bij je instapt. Denk dat Allen en andere Malmedy gangers dat kunnen beamen.

Tijd voor een lightweight @ Malmedy dag, wellicht via de speedsterclub.......

Michel

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door allen » 26 aug 2009, 11:45

Malmedy is idd een mooie plek om met de gewichtsbalans te leren spelen. Doe je dat goed, heb je minder stuuruitslag nodig. Leer je soepeler sturen weederom minder stuuruitslag. Dat is ook de reden waarom ik er heen wil. Puur kwa fun heb ik het namelijk wel gezien daar. Of gewoon alle lightweights inschrijven via lot op Abbeville. Een stuk ruimer, helaas vlak, maar wel overzichtelijk en zelfs veiliger dan Abbeville. Een aaneenstrengeling van bochten. Daar kun je mooi oefenen imho. 8)

Ik denk toch echt dat het meer in de overbrenging zit dan de banden. Eenmaal warm grippen die 175 bandjes zelfs als de beste. Breedte maakte geen donder uit. Stuur overigens eens gewoon op je dooie gemakkie door een bocht in de stad. Ik denk dat je dan toch echt moet merken dat de speedster net ff minder direct is.

ErikS
Berichten: 18936
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door ErikS » 26 aug 2009, 12:32

19 September.... 8)

Ben benieuwd wat het word, en of het zo leuk is...

En ach, anders pomp ik 4,5 Bar in de achterbanden..... :angel:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Michel P » 26 aug 2009, 13:24

Erik Stoffelsen schreef:19 September.... 8)

Ben benieuwd wat het word, en of het zo leuk is...

En ach, anders pomp ik 4,5 Bar in de achterbanden..... :angel:
Zijn er nog plaatsen over? Wat zijn de kosten? Bij wie aanmelden?

Michel

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door jaydee » 26 aug 2009, 13:54

SteV6 schreef:Het directere stuurgevoel is eenvoudig te realiseren Michel. Dan moeten de RE050A's in de container en Toyo R1R's eronder. In de RE050A zit een ééntiende "twijfel"seconde in de wang op stuurinput. Dat is wat jij gisteren voelde/miste aan scherpte.
De directheid van het stuurgevoel zit ook in de uitlijning. Jouw Speedster heeft toch de geometrie van een Elise, Stephan? Die heeft standaard 0,0 toe-/uitspoor. Een Exige daarentegen heeft standaard wat uitspoor (0,1 graad geloof ik?) en die 'hapt' dus enthousiaster naar bochten.
SteV6 schreef:En nog een vraag, zijn de dorpels van je Exige hoger dan die van de Speedster, of staan jouw stoelen net wat lager? Is jouw daar ook iets aan opgevallen jaydee?
Ja, mij viel op dat ik in eerste instantie het gevoel kreeg dat ik met mijn voeten hoger zat dan met m'n kont. Maar dat is versterkt doordat ik in je Speedster te ver naar voren zat. In mijn Speedster is de actief-sturen houding twee centimeter meer naar voren, omdat ik de stuurnaafverlenging niet heb. In jouw Speedster voldoet mijn autobahn-stand als actief-sturen houding ;-)

Michel, nogmaals bedankt dat ik de Exige ook even 'aan de tand' mocht voelen. Door jouw uitlaat was de ervaring toch weer heel anders dan Andrew's Elise 111R :mrgreen:

Groeten,
Jelle

Note to self: schroef dat interieur nou 'es terug... er moet gereden worden!! 8) :roll:

ErikS
Berichten: 18936
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door ErikS » 26 aug 2009, 15:10

Michel P schreef:
Erik Stoffelsen schreef:19 September.... 8)

Ben benieuwd wat het word, en of het zo leuk is...

En ach, anders pomp ik 4,5 Bar in de achterbanden..... :angel:
Zijn er nog plaatsen over? Wat zijn de kosten? Bij wie aanmelden?

Michel

Als er een plaats vrijkomt ben jij de eerste,
Het is via rallye.nl;)

Edit; dan moet je me even PB'en

Kosten zijn €120 + €50,- borg,
Mischien komt er nog een reductie en anders word het frisdrank + andere dingen gratis.

Is natuurlijk voor de HELE dag, en we hebben 1 uur pauze.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Maik » 26 aug 2009, 21:18

Erik Stoffelsen schreef:
Michel P schreef:
Erik Stoffelsen schreef:19 September.... 8)

Ben benieuwd wat het word, en of het zo leuk is...

En ach, anders pomp ik 4,5 Bar in de achterbanden..... :angel:
Zijn er nog plaatsen over? Wat zijn de kosten? Bij wie aanmelden?

Michel

Als er een plaats vrijkomt ben jij de eerste,
Het is via rallye.nl;)

Edit; dan moet je me even PB'en

Kosten zijn €120 + €50,- borg,
Mischien komt er nog een reductie en anders word het frisdrank + andere dingen gratis.

Is natuurlijk voor de HELE dag, en we hebben 1 uur pauze.

Damn, heb net een mailtje naar Denny gestuurd of er voor mij ook nog een plaatsje over is :shock: :roll:
Dan ga ik als 2de op de reservelijst denk ik? :wink:
Potverdikke, ik heb er wel al zin an! Hoop dat er voor mij nog een gaatje valt...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door allen » 26 aug 2009, 21:21

Ben ik nu gek Maik.... Dat van jou was toch al lang geregeld?!
:roll:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 26 aug 2009, 21:22

Maik,

Michel vond dat de veren nog wel wat harder zouden mogen dan mijn "standaard Nitron" veersterkte ... Ik denk dat hij een keertje bij jou gaat instappen.

En Michel, zo snel mogelijk experimenteren met je bandenspanning. Daar valt heel veel te winnen en je kan er veel mee verkloten ...


Stephan

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door GTRene » 26 aug 2009, 21:57

Michel P schreef:Was wel leuk om 22.00 over de Holterberg te rijden, heerlijk relax in de 4de versnelling achter het xenon licht aangereden :mrgreen:

Mijn waxinelichtjes waren bijna op :wink:

Michel
22u :hmmm: verklaar u nader...na 21u is het toch verboden gebied :mrgreen: :df: boefjes

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 26 aug 2009, 22:05

Hûh? Ik heb geen bord gezien *) en de poort stond open ...


Stephan

*) Is ook niet zo moeilijk om verkeersborden over het hoofd te zien met de koplampen van een Lotusproduct ;)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Michel P » 26 aug 2009, 22:15

Hehehehe de hertjes en konijnen vlogen aan de kant ;-)

Michel

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Maik » 26 aug 2009, 22:23

allen schreef:Ben ik nu gek Maik.... Dat van jou was toch al lang geregeld?!
:roll:
Njet dus! Had wel interesse getoond, maar kon nog niet toezeggen....

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door allen » 26 aug 2009, 22:28

EIKEL!


Geen whisky dus. :|

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 26 aug 2009, 22:31

jaydee schreef:De directheid van het stuurgevoel zit ook in de uitlijning. Jouw Speedster heeft toch de geometrie van een Elise, Stephan?
Yep, wielstanden van een 111R.
jaydee schreef:... doordat ik in je Speedster te ver naar voren zat. In mijn Speedster is de actief-sturen houding twee centimeter meer naar voren, omdat ik de stuurnaafverlenging niet heb. In jouw Speedster voldoet mijn autobahn-stand als actief-sturen houding ;-)
Mijn stoelverstelling werkt nog prima, dus dat lag aan jezelf ;) Maar wat je daarna schrijft snap ik niet helemaal :hmmm: Leg eens uit.


Stephan

ErikS
Berichten: 18936
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door ErikS » 27 aug 2009, 10:15

allen schreef:Ben ik nu gek Maik.... Dat van jou was toch al lang geregeld?!
:roll:

Volgens mij ook.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Rupie » 27 aug 2009, 10:30

Kan ik me hier nog populair maken? Mijn plaats voor Malmedy komt misschien wel vrij, weet niet of het gaat lukken om voor 19 september een auto te regelen.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1431
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Oof » 27 aug 2009, 10:34

.
Laatst gewijzigd door Oof op 26 okt 2013, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Joël D., m@rco, ron36, Thomas H, TurboClouseau en 20 gasten