Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
allen

Re: Nog maar een kind onderwerp(en)

Bericht door allen » 26 aug 2009, 09:49

Goed, blijkbaar is het op Df niet mogelijk om serieus een discussie te voeren met dit zootje ongeregeld. :stom:

Jullie lijken Allen wel... :morecoffee:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2009, 09:54

Nandor schreef:Who gives a F****

Ondertussen gaan er duizenden kinderen in Afrika dood en dat doet ons veel minder.

Zal me een rotzorg zijn wat dat kind doet.

N.
Mee eens.

Roman

Bericht door Roman » 26 aug 2009, 10:15

Nandor schreef:Who gives a F****

Ondertussen gaan er duizenden kinderen in Afrika dood en dat doet ons veel minder.

Zal me een rotzorg zijn wat dat kind doet.

N.

:thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 aug 2009, 11:15

+1 voor Nandor inderdaad. Vandaag 26-8-09 column Hugo Borst Algemeen Dagblad:Mee eens.

Heb nog niet gegoogled overigens. :bag:

Kim

Bericht door Kim » 26 aug 2009, 11:51

oooh omdat er ergere dingen zijn is de rest niet belangrijk genoeg om over na te denken/bij stil te staan/te bediscussieren. Dat we dit onderwerp over een maand weer zijn vergeten wil niet zeggen dat het niet goed is om hier over te discussieren, hell, er zijn al zo'n 7 pagina's vol over geleutert. Iedereen heeft hier wel een mening/gedachte over en het is nooit verkeerd om die eens te luchten, inzichten van andere mensen te bekijken en, god forbid, hier misschien zelfs wat van te leren.

natuurlijk is het irrelevant wat dat meisje gaat doen, maar het is wel weer een sociaal vraagstuk, als dit 'mag' wat is dan het volgende, en dan, en dan, en dan?

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2009, 11:56

Kim schreef:oooh omdat er ergere dingen zijn is de rest niet belangrijk genoeg om over na te denken/bij stil te staan/te bediscussieren. Dat we dit onderwerp over een maand weer zijn vergeten wil niet zeggen dat het niet goed is om hier over te discussieren, hell, er zijn al zo'n 7 pagina's vol over geleutert. Iedereen heeft hier wel een mening/gedachte over en het is nooit verkeerd om die eens te luchten, inzichten van andere mensen te bekijken en, god forbid, hier misschien zelfs wat van te leren.

natuurlijk is het irrelevant wat dat meisje gaat doen, maar het is wel weer een sociaal vraagstuk, als dit 'mag' wat is dan het volgende, en dan, en dan, en dan?
:thumbup:

allen

Bericht door allen » 26 aug 2009, 11:59

Sociaal vraagstuk... Vind ik wel mooi gezegd. Vraag me af of heel dat zootje ongeregeld op het strandfeest ene 2 jarige zeiltocht hebben gemaakt in hun jeugd. Want ergens is het met hun toch fout gegaan. :mrgreen:

Ben benieuwd waar dit verhaal gaat eindigen. Blijf het wel volgen. Is interessanter dan Formule 1 momenteel.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2009, 12:06

@ Kim: natuurlijk is discussie hierover niet verkeerd maar er wordt altijd weer zo onevenredig veel tijd, moeite en media-aandacht in zo'n klein 'incident' gestoken. Alsof het mij uitmaakt wat dat kind gaat doen. Dit is beter dan op straat rondhangen en oudjes terroriseren. Die hobby van een hele hoop andere kinden vind ik erger. Misschien is dit typisch Nederlands. Niet moeilijk doen als Wouter Bos tientallen miljarden van ons geld in verrotte banken stopt maar wel op de achterste poten staan als hij een Ray-Ban van dik 100 euro declareert. Altijd die focus op die relatief onbelangrijke zaken en het grote geheel boeit niet. Zoals Nandor terecht zegt, in de tijd dat we hier over ouwehoeren zijn er in Afrika alweer een paar honderd kinderen doodgegaan. Maar dat is geen nieuws meer, dat boeit ons niet meer blijkbaar. Het boeit ons wel als een meisje van 13 voor 2 jaar op zeiltocht wil gaan. En nee, ze kan misschien niet helemaal de gevaren inschatten van te voren maar dat kan niemand, ook ervaren volwassen avonturiers komen verrassingen tegen. Ook die flikkeren wel eens van een berg een ravijn in of verzuipen op de oceaan.

Ik kan me er dus niet druk om maken. Ze doen hier verder niemand kwaad mee dus dan mag je wat mij betreft een heel stuk vrijheid hebben. We leven toch in het 'vrije westen'? Blijkbaar valt dat 'vrije' behoorlijk tegen, als de gemeente haar nu zelfs weigert uit te schrijven...

Joy

Bericht door Joy » 26 aug 2009, 12:12

Wouter81 schreef:@ Kim: natuurlijk is discussie hierover niet verkeerd maar er wordt altijd weer zo onevenredig veel tijd, moeite en media-aandacht in zo'n klein 'incident' gestoken. Alsof het mij uitmaakt wat dat kind gaat doen. Dit is beter dan op straat rondhangen en oudjes terroriseren. Die hobby van een hele hoop andere kinden vind ik erger. Misschien is dit typisch Nederlands. Niet moeilijk doen als Wouter Bos tientallen miljarden van ons geld in verrotte banken stopt maar wel op de achterste poten staan als hij een Ray-Ban van dik 100 euro declareert. Altijd die focus op die relatief onbelangrijke zaken en het grote geheel boeit niet. Zoals Nandor terecht zegt, in de tijd dat we hier over ouwehoeren zijn er in Afrika alweer een paar honderd kinderen doodgegaan. Maar dat is geen nieuws meer, dat boeit ons niet meer blijkbaar. Het boeit ons wel als een meisje van 13 voor 2 jaar op zeiltocht wil gaan. En nee, ze kan misschien niet helemaal de gevaren inschatten van te voren maar dat kan niemand, ook ervaren volwassen avonturiers komen verrassingen tegen. Ook die flikkeren wel eens van een berg een ravijn in of verzuipen op de oceaan.

Ik kan me er dus niet druk om maken. Ze doen hier verder niemand kwaad mee dus dan mag je wat mij betreft een heel stuk vrijheid hebben. We leven toch in het 'vrije westen'? Blijkbaar valt dat 'vrije' behoorlijk tegen, als de gemeente haar nu zelfs weigert uit te schrijven...
+1 helemaal mee eens.

Mack

Bericht door Mack » 26 aug 2009, 12:18

Wouter81 schreef:@ Kim: natuurlijk is discussie hierover niet verkeerd maar er wordt altijd weer zo onevenredig veel tijd, moeite en media-aandacht in zo'n klein 'incident' gestoken. Alsof het mij uitmaakt wat dat kind gaat doen. Dit is beter dan op straat rondhangen en oudjes terroriseren. Die hobby van een hele hoop andere kinden vind ik erger. Misschien is dit typisch Nederlands. Niet moeilijk doen als Wouter Bos tientallen miljarden van ons geld in verrotte banken stopt maar wel op de achterste poten staan als hij een Ray-Ban van dik 100 euro declareert. Altijd die focus op die relatief onbelangrijke zaken en het grote geheel boeit niet. Zoals Nandor terecht zegt, in de tijd dat we hier over ouwehoeren zijn er in Afrika alweer een paar honderd kinderen doodgegaan. Maar dat is geen nieuws meer, dat boeit ons niet meer blijkbaar. Het boeit ons wel als een meisje van 13 voor 2 jaar op zeiltocht wil gaan. En nee, ze kan misschien niet helemaal de gevaren inschatten van te voren maar dat kan niemand, ook ervaren volwassen avonturiers komen verrassingen tegen. Ook die flikkeren wel eens van een berg een ravijn in of verzuipen op de oceaan.

Het is heel simpel:

* Bos geeft miljarden aan banken:
Nederland denkt: ver van m'n bed show! --> er gebeurt niks

* Bos declareert zonnebril:
Nederland denkt: dat wil ik ook maar dat kan ik niet! --> Nederland protesteert massaal

* Hongerende kindjes in Afrika:
Nederland denkt: ver van m'n bed show! --> er gebeurt niks

* Meisje wil zeiltocht maken:
Nederland denkt: dat wil ik ook maar dat kan ik niet! --> Nederland protesteert massaal

Het draait er toch altijd om dat het niet gegund wordt. "Ik niet, dan jij ook niet"
Laatst gewijzigd door Mack op 26 aug 2009, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2009, 12:24

Topic draait natuurlijk ook alle kanten op, en dat maakt het discutabel..

Maar eigenlijk heeft Romo in de startpost nog steeds de beste argumenten ..

En dat is gewoon de leerplichtwet.

Dat maakt het vooral een principiële kwestie.

natuurlijk overtreden we allemaal wel eens de wet.. en er zijn genoeg ouders die hun kinderen een keer een weekje extra thuis houden omdat het zo beter uitkomt met de korting op de vakantie. Maar dat is natuurlijk wat anders dan 2 jaar lang je ontrekken aan de leerplichtwet. (ook al kun je via internet alles doen, maar dat geld voor alle kinderen)

Want waarom zij wel en andere kinderen niet ?

Wat maakt haar bijzonder tegenover duizenden leerlingen die ook wel 2 jaar vrij kunnen nemen om een bijzondere prestatie neer te zetten ?

Fernando

Bericht door Fernando » 26 aug 2009, 12:29

Rico schreef:Topic draait natuurlijk ook alle kanten op, en dat maakt het discutabel..

natuurlijk overtreden we allemaal wel eens de wet.. en er zijn genoeg ouders die hun kinderen een keer een weekje extra thuis houden omdat het zo beter uitkomt met de korting op de vakantie. Maar dat is natuurlijk wat anders dan 2 jaar lang je ontrekken aan de leerplichtwet. (ook al kun je via internet alles doen, maar dat geld voor alle kinderen)

Wat maakt haar bijzonder tegenover duizenden leerlingen die ook wel 2 jaar vrij kunnen nemen om een bijzondere prestatie neer te zetten ?
+1 :thumbup:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 26 aug 2009, 12:37

Over grenzen wordt altijd gediscussieerd. Ook het toelaten van 8-jarigen op universiteiten is nooit zonder discussie. De intelligentie hebben om te studeren is hartstikke mooi maar de universiteit is op 8-jarige leeftijd toch anders vormend dan voor een volwassen persoon. Dit is het persoonlijke dillemma wat iedere hoogbegaafde treft.

Laura Dekker zal best goed kunnen zeilen, maar waaruit moet blijken dat zij bijzonder getalenteerd is? Ik vind bij het googlen geen vermeldingen van Nederlandse kampioenschappen met haar naam bijvoorbeeld en ook geen hits over olympische zeilklasses of andere formele indicaties dat zij uitzonderlijk getalenteerd is.

Het is een leuke droom om te hebben voor een meisje van haar leeftijd, maar ik heb niet het idee dat een talent geruineerd wordt als zij gewoon aan de leerplicht wordt gehouden.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 26 aug 2009, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 aug 2009, 12:37

Ik had vooraf niet kunnen denken zo veel los te maken hierzo, dus das weer een dikke :thumbup: voor iedereen die ( ongeacht hoe) meedenkt...............

Maar wel bij de feiten blijven en die staan m.i. los van de hierboven beschreven voorbeelden.

Het heeft ook niets met gunnen of niet gunnen te maken, met goede dan wel minder goede opvoeding, dat zijn emotionele afwegingingen op individueel niveau. Ook ik heb een afweging op dat niveau gemaakt, waarvoor mijn mea culpa................

De feiten;

We hebben een 13 jarig meisje, dus minderjarig, niet beslissingsbevoegd en vallend onder het ouderlijk gezag binnen het wettelijk kader van het land waar ze wonen.

Het meisje wil op eigen initiatief ( ouderlijke bemoeizucht/interventie is onduidelijk) een zeiltocht rond de wereld maken en heeft daar 2 jaar de tijd voor nodig.

Het meisje is in het bezit van 3 paspoorten

Het meisje danwel haar ouders zijn bereid zich uit te schrijven bij de gemeente waar zij thans staan ingeschreven

We hebben in Nederland een leerplichtwet.

Het ligt nu in handen van de rechter, benieuwd hoe dit nu gaat lopen.....................

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2009, 12:44

OK, om dan toch nog even in te gaan op het argument van de tegenstanders: de leerplichtwet. Even los van de discussie of hier geen uitzonderingen op mogen worden gemaakt (ik vind van wel), ze heeft toch meerdere paspoorten?

Wat ik dan weer schandalig vind is dat zo'n gemeente haar weigert uit te schrijven. Dat is IMO gewoon een burgerrecht (recht, geen plicht) wat je hebt en ik vind het dan ook te bezopen voor woorden dat die ambtenaren daar nu op eigen houtje bepalen dat ze haar niet wensen uit te schrijven. Als dit alles niet zo opgeblazen was geweest in de media, dan hadden die ambtenaren haar natuurlijk direct uitgeschreven.

Ik weet niet hoe het is geregeld in Nieuw Zeeland maar als daar die leerplichtwet minder strikt is, dan zie ik geen enkel probleem voor dit avontuur.

Mack

Bericht door Mack » 26 aug 2009, 12:45

romo schreef:Het heeft ook niets met gunnen of niet gunnen te maken,
Mijn reactie ging alleen over waarom dit wél protest oplevert, en andere (belangrijkere) zaken niet.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 26 aug 2009, 12:52

Wouter, je denkt toch niet dat Nieuw Zeeland zit te wachten op een meisje van 13 jaar dat in haar eentje komt immigreren? Zij is net zo Nieuw-Zeelands als een willekeurig kind dat 'per ongeluk' tijdens een vakantie in het buitenland wordt geboren. Ik vind het terecht dat een gemeente weigert haar uit te schrijven zonder dat eerst duidelijk is over de Nieuw Zeelands overheid wel op haar zit te wachten. Uitschrijven heeft nog al wat juridische consequenties, of mogen wij Nederlanders ons zomaar verzekeren bij een Duitse verzekeringsmaatschappij?

Wouter81 schreef:OK, om dan toch nog even in te gaan op het argument van de tegenstanders: de leerplichtwet. Even los van de discussie of hier geen uitzonderingen op mogen worden gemaakt (ik vind van wel), ze heeft toch meerdere paspoorten?

Wat ik dan weer schandalig vind is dat zo'n gemeente haar weigert uit te schrijven. Dat is IMO gewoon een burgerrecht (recht, geen plicht) wat je hebt en ik vind het dan ook te bezopen voor woorden dat die ambtenaren daar nu op eigen houtje bepalen dat ze haar niet wensen uit te schrijven. Als dit alles niet zo opgeblazen was geweest in de media, dan hadden die ambtenaren haar natuurlijk direct uitgeschreven.

Ik weet niet hoe het is geregeld in Nieuw Zeeland maar als daar die leerplichtwet minder strikt is, dan zie ik geen enkel probleem voor dit avontuur.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2009, 12:56

Da's weer een andere discussie Rutger, dat is niet het punt. Of Nieuw Zeeland niet zit te wachten op haar, dat is niet aan een paar lokale ambtenaren hier om te beslissen. Die uitschrijving is nu specifiek geweigerd vanwege de media-aandacht en de ruchtbaarheid. Zonder die ruchtbaarheid was die uitschrijving allang geregeld. En of het andere land dat leuk vind of niet, dat doet in dit geval niet ter zake. Ze heeft toch reeds een paspoort van Nieuw Zeeland? Dan is ze dus officiëel burger van Nieuw Zeeland en is er dus geen probleem.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 aug 2009, 12:58

trouwens 3 paspoorten? :shocking: Nederland, nieuw zeeland en?

trouwens ik dacht dat je als kind bij je ouders op het paspoort stond :bag: vanaf hoe oud kun je een eigen krijgen eigenlijk.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2009, 13:01

GTRene schreef:trouwens 3 paspoorten? :shocking: Nederland, nieuw zeeland en?

trouwens ik dacht dat je als kind bij je ouders op het paspoort stond :bag: vanaf hoe oud kun je een eigen krijgen eigenlijk.
Toevallig vanochtend zelf een nieuw paspoort opgehaald. Kinderen mogen ook gelijk een eigen paspoort hebben, ongeacht de leeftijd. Alleen toestemming van de ouders nodig. Onze dochter van anderhalf staat bijgeschreven in het paspoort, is wat goedkoper. ;)

Vanaf halverwege 2012 moeten kinderen trouwens een eigen ID bewijs hebben (ID kaart of paspoort), bijschrijven kan dan niet meer.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 26 aug 2009, 13:04

Toch betwijfel ik dat Wouter. Als ik had gelezen dat zowel vader als dochter zich zouden uitschrijven om te emigreren dan vind ik het een ander verhaal.
De overheid heeft een wettelijke verantwoordelijkheid voor haar onderdanen. Zolang er geen duidelijkheid is of een andere overheid (Nieuw Zeeland of Duitsland) die verantwoordelijkheid op zich neemt vind ik de beslissing terecht.

Volgens mij moet Laura bij uitschrijving een normale verblijfsvergunning krijgen van 3 maanden en zou zij geen onderwijs meer mogen volgen in Nederland en is zij niet verzekerd.

Als 13 jarige zal Laura in Nieuw Zeeland minimaal een voogd toegewezen krijgen.

Wouter81 schreef:Da's weer een andere discussie Rutger, dat is niet het punt. Of Nieuw Zeeland niet zit te wachten op haar, dat is niet aan een paar lokale ambtenaren hier om te beslissen. Die uitschrijving is nu specifiek geweigerd vanwege de media-aandacht en de ruchtbaarheid. Zonder die ruchtbaarheid was die uitschrijving allang geregeld. En of het andere land dat leuk vind of niet, dat doet in dit geval niet ter zake. Ze heeft toch reeds een paspoort van Nieuw Zeeland? Dan is ze dus officiëel burger van Nieuw Zeeland en is er dus geen probleem.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 aug 2009, 13:12

Corrigeer me als ik er naast zit;

Als je in Nederland verhuist naar een andere gemeente dan is het tegenwoordig zo dat je je in je nieuwe gemeente laat inschrijven en vervolgens zorgen zij er voor dat je wordt uitgeschreven in je oude gemeente.

Bij dit meisje kan ik dus begrijpen waarom de gemeente weigert..........................

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2009, 13:16

Binnen Nederland is dat inderdaad zo, maar emigreren = uitschrijven in je gemeente.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 26 aug 2009, 13:27

Rico schreef:Topic draait natuurlijk ook alle kanten op, en dat maakt het discutabel..

Toch de link uit mijn eerdere post niet aangeklikt ???
Iets over onderwijs e.d.

Mensen bij mij uit de buurt zijn voor drie jaar naar Dubai geëmigreerd met de kinderen.
Die ontrekken we dan natuurlijk ook aan de leerplichtwet in Nederland :hmmm: :?: :goodnight:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 26 aug 2009, 13:38

We hebben het hier over een meisje van 13 dat aangeeft te willen emigreren zonder ouders. Uit het verhaal begrijp ik dat Laura Dekker een Nieuw Zeelands paspoort heeft omdat zij in Nieuw Zeelandse wateren is geboren en daar aangifte gedaan moest worden. Volgens mij heeft geen van haar ouders ook de Nieuw Zeelandse nationaliteit en is er helemaal geen indicatie dat haar vader of moeder mee kan emigreren als Laura na de drie maanden op de verblijfsvergunning het land moet verlaten.
Wouter81 schreef:Binnen Nederland is dat inderdaad zo, maar emigreren = uitschrijven in je gemeente.

Plaats reactie