Jullie lijken Allen wel... :morecoffee:
Mee eens.Nandor schreef:Who gives a F****
Ondertussen gaan er duizenden kinderen in Afrika dood en dat doet ons veel minder.
Zal me een rotzorg zijn wat dat kind doet.
N.
Nandor schreef:Who gives a F****
Ondertussen gaan er duizenden kinderen in Afrika dood en dat doet ons veel minder.
Zal me een rotzorg zijn wat dat kind doet.
N.
Kim schreef:oooh omdat er ergere dingen zijn is de rest niet belangrijk genoeg om over na te denken/bij stil te staan/te bediscussieren. Dat we dit onderwerp over een maand weer zijn vergeten wil niet zeggen dat het niet goed is om hier over te discussieren, hell, er zijn al zo'n 7 pagina's vol over geleutert. Iedereen heeft hier wel een mening/gedachte over en het is nooit verkeerd om die eens te luchten, inzichten van andere mensen te bekijken en, god forbid, hier misschien zelfs wat van te leren.
natuurlijk is het irrelevant wat dat meisje gaat doen, maar het is wel weer een sociaal vraagstuk, als dit 'mag' wat is dan het volgende, en dan, en dan, en dan?
+1 helemaal mee eens.Wouter81 schreef:@ Kim: natuurlijk is discussie hierover niet verkeerd maar er wordt altijd weer zo onevenredig veel tijd, moeite en media-aandacht in zo'n klein 'incident' gestoken. Alsof het mij uitmaakt wat dat kind gaat doen. Dit is beter dan op straat rondhangen en oudjes terroriseren. Die hobby van een hele hoop andere kinden vind ik erger. Misschien is dit typisch Nederlands. Niet moeilijk doen als Wouter Bos tientallen miljarden van ons geld in verrotte banken stopt maar wel op de achterste poten staan als hij een Ray-Ban van dik 100 euro declareert. Altijd die focus op die relatief onbelangrijke zaken en het grote geheel boeit niet. Zoals Nandor terecht zegt, in de tijd dat we hier over ouwehoeren zijn er in Afrika alweer een paar honderd kinderen doodgegaan. Maar dat is geen nieuws meer, dat boeit ons niet meer blijkbaar. Het boeit ons wel als een meisje van 13 voor 2 jaar op zeiltocht wil gaan. En nee, ze kan misschien niet helemaal de gevaren inschatten van te voren maar dat kan niemand, ook ervaren volwassen avonturiers komen verrassingen tegen. Ook die flikkeren wel eens van een berg een ravijn in of verzuipen op de oceaan.
Ik kan me er dus niet druk om maken. Ze doen hier verder niemand kwaad mee dus dan mag je wat mij betreft een heel stuk vrijheid hebben. We leven toch in het 'vrije westen'? Blijkbaar valt dat 'vrije' behoorlijk tegen, als de gemeente haar nu zelfs weigert uit te schrijven...
Het is heel simpel:Wouter81 schreef:@ Kim: natuurlijk is discussie hierover niet verkeerd maar er wordt altijd weer zo onevenredig veel tijd, moeite en media-aandacht in zo'n klein 'incident' gestoken. Alsof het mij uitmaakt wat dat kind gaat doen. Dit is beter dan op straat rondhangen en oudjes terroriseren. Die hobby van een hele hoop andere kinden vind ik erger. Misschien is dit typisch Nederlands. Niet moeilijk doen als Wouter Bos tientallen miljarden van ons geld in verrotte banken stopt maar wel op de achterste poten staan als hij een Ray-Ban van dik 100 euro declareert. Altijd die focus op die relatief onbelangrijke zaken en het grote geheel boeit niet. Zoals Nandor terecht zegt, in de tijd dat we hier over ouwehoeren zijn er in Afrika alweer een paar honderd kinderen doodgegaan. Maar dat is geen nieuws meer, dat boeit ons niet meer blijkbaar. Het boeit ons wel als een meisje van 13 voor 2 jaar op zeiltocht wil gaan. En nee, ze kan misschien niet helemaal de gevaren inschatten van te voren maar dat kan niemand, ook ervaren volwassen avonturiers komen verrassingen tegen. Ook die flikkeren wel eens van een berg een ravijn in of verzuipen op de oceaan.
Ik kan me er dus niet druk om maken. Ze doen hier verder niemand kwaad mee dus dan mag je wat mij betreft een heel stuk vrijheid hebben. We leven toch in het 'vrije westen'? Blijkbaar valt dat 'vrije' behoorlijk tegen, als de gemeente haar nu zelfs weigert uit te schrijven...
+1Rico schreef:Topic draait natuurlijk ook alle kanten op, en dat maakt het discutabel..
Maar eigenlijk heeft Romo in de startpost nog steeds de beste argumenten ..
En dat is gewoon de leerplichtwet.
Dat maakt het vooral een principiële kwestie.
natuurlijk overtreden we allemaal wel eens de wet.. en er zijn genoeg ouders die hun kinderen een keer een weekje extra thuis houden omdat het zo beter uitkomt met de korting op de vakantie. Maar dat is natuurlijk wat anders dan 2 jaar lang je ontrekken aan de leerplichtwet. (ook al kun je via internet alles doen, maar dat geld voor alle kinderen)
Want waarom zij wel en andere kinderen niet ?
Wat maakt haar bijzonder tegenover duizenden leerlingen die ook wel 2 jaar vrij kunnen nemen om een bijzondere prestatie neer te zetten ?
Mijn reactie ging alleen over waarom dit wél protest oplevert, en andere (belangrijkere) zaken niet.romo schreef:Het heeft ook niets met gunnen of niet gunnen te maken,
Wouter81 schreef:OK, om dan toch nog even in te gaan op het argument van de tegenstanders: de leerplichtwet. Even los van de discussie of hier geen uitzonderingen op mogen worden gemaakt (ik vind van wel), ze heeft toch meerdere paspoorten?
Wat ik dan weer schandalig vind is dat zo'n gemeente haar weigert uit te schrijven. Dat is IMO gewoon een burgerrecht (recht, geen plicht) wat je hebt en ik vind het dan ook te bezopen voor woorden dat die ambtenaren daar nu op eigen houtje bepalen dat ze haar niet wensen uit te schrijven. Als dit alles niet zo opgeblazen was geweest in de media, dan hadden die ambtenaren haar natuurlijk direct uitgeschreven.
Ik weet niet hoe het is geregeld in Nieuw Zeeland maar als daar die leerplichtwet minder strikt is, dan zie ik geen enkel probleem voor dit avontuur.
Toevallig vanochtend zelf een nieuw paspoort opgehaald. Kinderen mogen ook gelijk een eigen paspoort hebben, ongeacht de leeftijd. Alleen toestemming van de ouders nodig. Onze dochter van anderhalf staat bijgeschreven in het paspoort, is wat goedkoper.GTRene schreef:trouwens 3 paspoorten?Nederland, nieuw zeeland en?
trouwens ik dacht dat je als kind bij je ouders op het paspoort stondvanaf hoe oud kun je een eigen krijgen eigenlijk.
Wouter81 schreef:Da's weer een andere discussie Rutger, dat is niet het punt. Of Nieuw Zeeland niet zit te wachten op haar, dat is niet aan een paar lokale ambtenaren hier om te beslissen. Die uitschrijving is nu specifiek geweigerd vanwege de media-aandacht en de ruchtbaarheid. Zonder die ruchtbaarheid was die uitschrijving allang geregeld. En of het andere land dat leuk vind of niet, dat doet in dit geval niet ter zake. Ze heeft toch reeds een paspoort van Nieuw Zeeland? Dan is ze dus officiëel burger van Nieuw Zeeland en is er dus geen probleem.
Toch de link uit mijn eerdere post niet aangeklikt ???Rico schreef:Topic draait natuurlijk ook alle kanten op, en dat maakt het discutabel..
Maar eigenlijk heeft Romo in de startpost nog steeds de beste argumenten ..
En dat is gewoon de leerplichtwet.
Dat maakt het vooral een principiële kwestie.
natuurlijk overtreden we allemaal wel eens de wet.. en er zijn genoeg ouders die hun kinderen een keer een weekje extra thuis houden omdat het zo beter uitkomt met de korting op de vakantie. Maar dat is natuurlijk wat anders dan 2 jaar lang je ontrekken aan de leerplichtwet. (ook al kun je via internet alles doen, maar dat geld voor alle kinderen)
Want waarom zij wel en andere kinderen niet ?
Wat maakt haar bijzonder tegenover duizenden leerlingen die ook wel 2 jaar vrij kunnen nemen om een bijzondere prestatie neer te zetten ?
Wouter81 schreef:Binnen Nederland is dat inderdaad zo, maar emigreren = uitschrijven in je gemeente.
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 10 gasten