Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RutgerK

Re: Nog maar een kind onderwerp(en)

Bericht door RutgerK » 25 aug 2009, 14:02

Allen, we berechten 13-jarigen niet als volwassenen en seks onder de 16 vinden we ook strafbaar. Daar zijn gegronde redenen voor.

Het gaat mij niet om de gevaren in vergelijking met een fietstocht of elke willekeurige activiteit. Het gaat erom of er een reeele inschatting gemaakt kan worden van de mentale en fysieke uitputting en de moeilijkheid en gevaren van de tocht. Iedere ouder die hun dochter van 13 alleen de modellenwereld instuurt omdat ze talentvol is en het graag wil, verklaren we toch voor gek? Dat wuiven we toch ook niet weg met de opmerking dat er genoeg meisjes op straat of in het park door mannen worden lastig gevallen?

Ik vraag mij serieus of Laura Dekker een goede inschatting op dit moment kan maken van de moeilijkheden van deze tocht en die onderneming niet teveel indealiseert.

Het klinkt soms prachtig natuurlijk.

http://en.nataszacaban.com/

allen schreef:Rutger, de prestatie is voor jezelf. De commercie er omheen is budgettechnisch vaak handig. Ik neem aan dat je ook wel begrijpt dat dat zowel het kind als haar ouders bewust zijn van de gevaren. Mensen laten hun kinderen al vanaf jong op een wielrenfiets stappen. Enig idee watvoor doodsmak je daarmee kunt maken als je met 70 op het asfalt knalt? Wat dacht je van mountainbiken. Downhillend een boom tegenkomen of over de kop slaan zal niet altijd even mooi uitpakken voor je hoofd en / of nek. Dat halve walnootje op je kop en dat fietsbroekje helpen je dan ook niet. Dan hebben we nog de wintersport. Ook dat is gevaarlijk, terwijl de meesten hier niet bij stil staan. De meeste mensen in de autosport zijn vaak eerder begonnen voor ze hun rijbewijs hebben. Ook daarmee ben je je leven feitelijk niet veilig. Zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen.

Dat dit alleen bedoeld is voor een paar minuutjes aandacht voor haar pa vind ik een erg simpele reactie.

De vraag is misschien ook of wij het kind willen zien ontwikkelen in de dingen die zij lief heeft of de dingen die wij als normaal achten, omdat wij niet buiten onze grenzen durven te denken. Uitgaan en leren feesten met je vrienden of jezelf fysiek en mentaal ontwikkelen.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2009, 14:47

allen schreef:Luco..................... Als kind zijnde wilde ik altijd een slaapkamer op de zolder.............................. Dan had ik die namelijk helemaal voor mezelf..................... Daar kon ik lekker muziek maken in de nacht................... Volume beetje zacht uiteraard, maar................... ik stoorde niemand........................

Wat is de gedachtengang eigenlijk achter het niet toelaten van een slaapkamer op zolder?
Dat mannetjes als jij.................................. stiekum muziek gaan zitten maken en dan bezeten door de duivel worden........................ en dan zo`n lichtgewicht sigaar kopen...................................reden genoeg om een slaapkamer op zolder te verbieden :bag:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 aug 2009, 14:52

Waarom zegt niemand waar het op staat :shock: :wink: Je stuurt je 13-jarige dochter toch, g#dverd#mme, niet alleen op een 2 jaar durende wereldreis op een zeilboot?????????...........!!!!!!!!! :mrgreen: Helemaal van de ratten besnuffeld ofzo? Dat doe je dus gewoon niet. Alle psychologische betogen ten spijt :P

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2009, 15:07

Arthur schreef:Waarom zegt niemand waar het op staat :shock: :wink: Je stuurt je 13-jarige dochter toch, g#dverd#mme, niet alleen op een 2 jaar durende wereldreis op een zeilboot?????????...........!!!!!!!!! :mrgreen: Helemaal van de ratten besnuffeld ofzo? Dat doe je dus gewoon niet. Alle psychologische betogen ten spijt :P

Jou kinderen mogen ook niks.............................................. :bag:

Mack

Bericht door Mack » 25 aug 2009, 15:09

T zal wel een vervelend puberend wichtje zijn als haar ouders zo graag van haar af willen...

allen

Bericht door allen » 25 aug 2009, 15:12

Zeg jij nou maar niets Hans.................. Jij kinder mogen ook niets................... Doen ze het wel, hang je ze voor straf half in de kofferbak....................

Arthur, kun je je mening ook nog onderbouwen? :whistle:

en Mack z'n opmerking begrijp ik wel. Die rijdt in een Amerikaans hok, dus zal wel een Amerikaanse gedachtengang hebben: "alles is mogelijk, maar je mag niets." :mrgreen: :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2009, 15:13

Mijn zoon van zes doet het zo goed op zijn PS3 dat ik hem woensdag maar op het circuit van Zolder laat rijden.......moet goed komen :df:
Het is wel geen zeilen maar in iedergeval iets......

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 25 aug 2009, 15:17

Als ik het me goed herinner heeft jouw zoon van zes je in Frankrijk ook al een paar keer ingehaald...... :df: :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 25 aug 2009, 15:18

Downforce Hans schreef:Mijn zoon van zes doet het zo goed op zijn PS3 dat ik hem woensdag maar op het circuit van Zolder laat rijden.......moet goed komen :df:

Langzamer dan jij zal die iig niet zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :roflol: :roflol: :roflol:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 aug 2009, 15:26

Arthur schreef:Waarom zegt niemand waar het op staat :shock: :wink: Je stuurt je 13-jarige dochter toch, g#dverd#mme, niet alleen op een 2 jaar durende wereldreis op een zeilboot?????????...........!!!!!!!!! :mrgreen: Helemaal van de ratten besnuffeld ofzo? Dat je dus gewoon niet. Alle psychologische betogen ten spijt :P
Enige juiste reactie tbh. 2 jaar eenzaam opgesloten zitten in een van je belangrijkste levensjaren. Kan nooit goed komen.

WJ

Bericht door WJ » 25 aug 2009, 15:29

Weet niet war ze vandaan komt maaruh, 2 Jaar tussen dat tuig op een gemiddelde middelbare school hier is lekker.

Laar d'r gaan... Dit is niet een of ander kut koter die een middagje loopt te zeuren dat ze in de achtbaan wil.

Living the dream is in NL van je 4e tot mid 20 op school hangen en daarna als loonslaaf ergens aan de slag.

WOOHOOOOO

Waarschijnlijk met rondje rond de wereld schopt ze het verder dan dat ze nu word verplicht om als de zoveelste een berg onzin te gaan zitten leren.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 aug 2009, 15:35

Leg mij nou eens uit waarom ze dit niet gewoon vanaf dr 18e? of 20e? kan doen? Zodat ze ook met de nodige levenservaring én kennis een tocht als dit en de gevaren er van in ieder geval beter kan begrijpen.

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2009, 15:35

Topictitel is:

Nog maar een kind onderwerp(en)

Kun je beter veranderen in; Nog maar een kind ontwerpen..

Want is het niet de gedreven drang van de ouder(s) die hun eigen (jeugd)droom in rook op zagen gaan.. die ze projecteren op hun kroost ?

Wie kent ze niet.. van die ouders in hun omgeving die hun kinderen dingen laten doen, waarbij het "kind" moeten zijn compleet uit het oog word verloren ..

Kinderen op jonge leeftijd topsport gunnen of kindsterretje laten wezen... maar ondertussen..vergeten dat ook hun kind maar 1 keer kind is...

Prestaties worden gedreven door zelf misgelopen roem.. Pa wilde motorcrosser worden... lukte niet echt..dan maar de zoon van 6 op de crosser.. en vooral pushen.. laten presteren... op een dag hoop je als ouder dat het de beste motorcrosser ter wereld zal zijn...

Dit is wat in deze hele toestand proef..

Pa en mischien ook ma willen gewoon trots zijn op hun kind.. omdat ze die trots op zichzelf projecteren...

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2009, 15:37

luco hornsveld schreef:
Downforce Hans schreef:Mijn zoon van zes doet het zo goed op zijn PS3 dat ik hem woensdag maar op het circuit van Zolder laat rijden.......moet goed komen :df:

Langzamer dan jij zal die iig niet zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :roflol: :roflol: :roflol:
In een fwd wil hij zelfs niet op zijn ps3 niet rijden, is voor meisjes en omgebouwde transexuelen......................waren zijn woorden.................
Hij heeft er dus wel kijk op. :roflol:

RobS

Bericht door RobS » 25 aug 2009, 15:40

Rico schreef:Topictitel is:

Want is het niet de gedreven drang van de ouder(s) die hun eigen (jeugd)droom in rook op zagen gaan.. die ze projecteren op hun kroost ?

Wie kent ze niet.. van die ouders in hun omgeving die hun kinderen dingen laten doen, waarbij het "kind" moeten zijn compleet uit het oog word verloren ..

Kinderen op jonge leeftijd topsport gunnen of kindsterretje laten wezen... maar ondertussen..vergeten dat ook hun kind maar 1 keer kind is...

Prestaties worden gedreven door zelf misgelopen roem.. Pa wilde motorcrosser worden... lukte niet echt..dan maar de zoon van 6 op de crosser.. en vooral pushen.. laten presteren... op een dag hoop je als ouder dat het de beste motorcrosser ter wereld zal zijn...

Pa en mischien ook ma willen gewoon trots zijn op hun kind.. omdat ze die trots op zichzelf projecteren...
Nee, zo is het dus niet gegaan, het is puur iets wat vanuit het kind is gekomen (als ik de vader moet geloven)

Daarbij vind ik het sociale stuk en 2 jaar opgesloten in een boot ook niet voor 100% op gaan, 20 jaar geleden misschien wel, maar tegenwoordig heb je contact via telefoon, mail, webcam, skype, twitter, blogging etcetc, allemaal dingen die vanaf zo'n bootje ook goed mogelijk zijn.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2009, 15:44

Rico schreef:Topictitel is:

Rico, wat was dat bij jou :?: :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 aug 2009, 15:45

Is een telefoon te vergelijken met het lichamelijk contact waarnaar zon kleine op zoek is als het flink in het nauw is gedreven? Even een knuffel ofzo..

Tom, jij en ik zijn in onze jeugd NAAST school gaan prutsen in onze vrije tijd om uiteindelijk zelfstandig aan de slag te kunnen. Maar op zon jonge leeftijd zijn er toch een aantal vitale dingen die je meegemaakt moet hebben (ook situaties op school) waar je mee om leert te gaan of hoort te leren gaan. Ik vind Rico zijn verhaal eigenlijk wel aardig van toepassing, en natuurlijk ontkent pa dat. Zou wat wezen alsie van de toren ging roepen dat hij zn kind er toe heeft gezet.

Je ouders namen je vroeger in bescherming om je te behoeden van te maken fouten. Is dat niet juist een TAAK van ouders? Of mochten jullie vroeger alles maar doen en laten wat je wil, inclusief je helemaal de tering snoepen en zuipen. Want ja, het kan best zijn dat je op je 13e al goed weet waar je mee bezig bent, dus waarom niet! En als je uitgaat? Kom maar thuis wanneer je zin hebt lief, en je bent oud en wijs genoeg om alleen over straat te gaan. Niks aan de hand, move along...... ja he?

Het valt me trouwens op dat de meeste oudere mensen en mensen met kids pertinent tegen dit idee zijn.

Edit: hmm stof tot nadenken. Iedereen heeft het over een verpauperde middelbare school, dat was vroeger niet zo toch? Zou dat met een andere manier van opvoeden vroeger te maken hebben? Tegenwoordig lijkt het kind de baas in huis ipv andersom. Vroeger kon een vreemde op een gepaste manier een jongere nog aanspreken op zijn misdragingen, tegenwoordig krijg je als dank een kogel of mes terug van de ouders. JUIST daardoor hebben we verpauperde jeugd.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 25 aug 2009, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 aug 2009, 15:51

Rob Schouten schreef:Daarbij vind ik het sociale stuk en 2 jaar opgesloten in een boot ook niet voor 100% op gaan, 20 jaar geleden misschien wel, maar tegenwoordig heb je contact via telefoon, mail, webcam, skype, twitter, blogging etcetc, allemaal dingen die vanaf zo'n bootje ook goed mogelijk zijn.
Dus wat is nu de prestatie, ronddobberen op zee met alle online mogelijkheden om contact te onderhouden? Ergens zal ze toch wat tijd moeten vinden om te zeilen? De enige prestatie die ze toevoegd is dat ze jonger is dan de huidige 'recordhouder'.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 aug 2009, 16:04

Nou ik heb zelf een dochter, en als die roept dat ze iets wil gaan doen hanteer ik een aantal selectie criteria :
1 : wil ze het echt
2 : kan ze het echt
3 : is ze er klaar voor.

Ik als ouder kan die inschatting het beste maken, en niet een of andere rechter of gochem van de kinderbescherming.
Ik ben wijs genoeg om op basis van bovenstaande punten te bepalen of mijn kind in staat is om iets te ondernemen te ja of te nee.
Deze criteria gaan op totdat mijn dochter 18 jaar is, dan is ze namelijk meerderjarig en wordt ze geacht om deze beslissingen zelfstandig te nemen.

En geloof me, er zullen zaken voorbij komen als ze ouder is als 18 waar ik haar dan nog steeds te jong voor vindt, zoals er ook zaken voorbij zullen komen die ze voor haar 18de wil doen, waar ik haar dan wel oud genoeg voor vind.

Er is geen ouder die zijn/haar kind willens en wetens een tocht vol gevaren instuurd alleen ter meerdere eer en glorie van henzelf.
Degen die dat beweren snappen iets niet.
Dit heeft niets te maken met gemiste kansen in de jeugd van de ouders MOD EDIT daar geloof ik helemaal niets van.

Als deze ouders diep in hun hart kijken laten ze hun dochter dit liever helemaal niet doen....

Fernando

Bericht door Fernando » 25 aug 2009, 16:08

Eric H schreef:Er is geen ouder die zijn/haar kind willens en wetens een tocht vol gevaren instuurd alleen ter meerdere eer en glorie van henzelf.
Dit heeft niets te maken met gemiste kansen in de jeugd van de ouders....rot op....daar geloof ik helemaal niets van.

Eric ga voor de gein is op een zaterdamiddag bij een jeugdvoetbalwedstrijd kijken, staat langs de lijn vol met mislukte ego's....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 aug 2009, 16:09

Eric H, ik hou het idee er op na dat als het gros van de ouders "tegenwoordig" heel goed weten wat ze doen, dat we niet zoveel pauperjeugd op de middelbare school hadden dat vervolgens tijdens het "kankerjoden" en "rotterdam hooligans" een strandfeestje flink weten te verstieren.

Ik had het er toevallig van het weekend over met mn ouders. Die merken sowieso een generatiekloof natuurlijk, want vroeger toen je in een park op verboden gras liep kreeg je een tik van een vreemde. Vervolgens werd je mee naar huis genomen en kreeg je nog een tik van je ouders, zodat je het niet weer deed. En ook toen had je uitzonderingen, maar ik heb niet het idee dat de maatschappij toen zo verrot was als dat het nu is. Toen kon je nog gewoon naar een leuke voetbalwedstrijd, tegenwoordig is het niks anders dan rellerij (en zo nog 100 voorbeelden). Dit soort dingen staan en vallen met de opvoeding, en die blijkt steeds vaker fout te gaan.

Eric H

Bericht door Eric H » 25 aug 2009, 16:12

Fernando schreef:
Eric H schreef:Er is geen ouder die zijn/haar kind willens en wetens een tocht vol gevaren instuurd alleen ter meerdere eer en glorie van henzelf.
Dit heeft niets te maken met gemiste kansen in de jeugd van de ouders....MOD EDIT....daar geloof ik helemaal niets van.

Eric ga voor de gein is op een zaterdamiddag bij een jeugdvoetbalwedstrijd kijken, staat langs de lijn vol met mislukte ego's....
Niet te vergelijken met deze situatie...En voetbal is zowieso voor paupers :twisted: :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 aug 2009, 16:13

Een zaterdagmiddag op de hockeyvereniging mag ook hoor. :mrgreen: Het aantal kinderen (vooral meisjes) dat blessures faked om naar niet te hoeven/kunnen hockeyen is groot.
Fernando schreef:
Dit heeft niets te maken met gemiste kansen in de jeugd van de ouders....MOD EDIT..daar geloof ik helemaal niets van.

Eric H

Bericht door Eric H » 25 aug 2009, 16:17

Maus335i schreef:Eric H, ik hou het idee er op na dat als het gros van de ouders "tegenwoordig" heel goed weten wat ze doen, dat we niet zoveel pauperjeugd op de middelbare school hadden dat vervolgens tijdens het "kankerjoden" en "rotterdam hooligans" een strandfeestje flink weten te verstieren.

Ik had het er toevallig van het weekend over met mn ouders. Die merken sowieso een generatiekloof natuurlijk, want vroeger toen je in een park op verboden gras liep kreeg je een tik van een vreemde. Vervolgens werd je mee naar huis genomen en kreeg je nog een tik van je ouders, zodat je het niet weer deed. En ook toen had je uitzonderingen, maar ik heb niet het idee dat de maatschappij toen zo verrot was als dat het nu is. Toen kon je nog gewoon naar een leuke voetbalwedstrijd, tegenwoordig is het niks anders dan rellerij (en zo nog 100 voorbeelden). Dit soort dingen staan en vallen met de opvoeding, en die blijkt steeds vaker fout te gaan.
Denk niet dat deze generatiekloof wordt veroorzaakt door de opvoeding.
Het probleem is veel groter.....

Tegenwoordig moet alles kunnen, als mensheid zijn we in rap tempo aan het afgleiden naar een competitie cultuur.
Media versterkt dit nog eens door nieuws over ontwikkelingen binnen een fractie van een seconde via diverse kanalen en middelen bij de mensheid onder de aandacht te brengen.

Dit zie je in alles terugkomen, records moeten gebroken worden, tv's moeten steeds groter, alles moet steeds beter en wie niet mee kan wordt buitengesloten.
Dit is een onomkeerbaar proces, dit is namelijk datgene wat ons onderscheid van de apen ( wij leren van onze fouten en ontwikkelen ons )
Vind ik het daarom een goede ontwikkeling, nee, natuurlijk niet.

Ik vind echter wel dat je onderscheid moet maken tussen positieve zaken die buiten het gewone vallen ( een 13-jarige die al zo zelfstandig is dat ze een solo zeiltocht rond de wereld wil ondernemen ) en de negatieve zaken ( de zoveelste tienermoeder )

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 aug 2009, 16:22

Ik lees het al voor een tweede keer. Wat is er dan zo erg aan een tienermoeder?

Plaats reactie